Gå til innhold

Wit sin vei til bedre helse

Wit

Anbefalte innlegg

Eneri skrev (På 11.3.2023 den 19.12):

Hei. Flott og inspirerende dagbok! Jeg vil bare nevne -iten at jeg vet alderen din -at for min del skjedde det noe da jeg kom o overgangsalderen. Velta gikk opp uten at jeg spiste mer/valgte mindre sunne matvarer. Kiloene økte på selv da jeg kuttet porsjoner osv. Så kanskje kan  hormonendrimger  forklare noe av platået?

Ekspander  

Hormonendring kan nok være litt av det ja 😉 Men der har jeg vært i hele denne perioden med vektnedgang også. Så derfor vet jeg at det er mulig 😉 

Og nei, jeg gir ikke opp 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nå bestemt meg for at ukentlig oppdatering på vekt ikke er veien jeg går videre fremover nå. Jeg kommer til å oppdatere sjeldnere før jeg ser at det løsner litt igjen. Er utrolig frustrerende å se de samme tallene på vekta uke etter uke......

Det betyr ikke at jeg har gitt opp altså, men det gir meg et lite "pusterom" fra de stadige nedturene når vekta står på stedet hvil. Kommer selvsagt til å sjekke litt for meg selv sånn at jeg ikke går oppover igjen, men det blir altså ingen oppdateringer her i dagboka mi på vekt hver fredag.

Kjenner at jeg må slutte å fokusere så utrolig mye på akkurat vekt, og heller fortsette med den veien jeg går når det gjelder mat og turer.

I det siste har det blitt lite av turene også. Jeg jobber utrolig mye og har vært kjempesliten. Det har jeg egentlig vært helt siden jeg hadde andre runde med covid i november, så det er nok en sammenheng her. Har også andre symptomer som tyder på long-covid, så jeg tenker jeg må la kroppen få tid til å restituere seg litt. Hjelper ikke å slite meg helt ut som jeg holder på med nå.

De neste ukene og til over påske skal jeg fokusere på å få på plass gode treningsvaner igjen og opprettholde gode matvaner. Så kommer jeg heller sterkere tilbake med vekt-oppdateringer når jeg føler at jeg er "der" igjen. Det tror jeg både hode og motivasjon har bedre av enn sånn det er nå 😊 Kommer nok til å oppdatere om andre ting her inne og følge dere andre, men kommer som sagt ikke til å oppdatere min vekt på en liten stund.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg kan være lurt. Ta en liten pust i bakken (mentalt) og få fokus på andre ting enn bare tallene på vekta. Dette tror jeg du får til. 🧡

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra refleksjon :) Det er så mye annet enn tallet som definerer, og når det uansett står på det samme så.

Jeg er veldig glad du fortsatt vil henge her og oppdatere om andre ting da 🤗

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Luka_S og @Amatariel 💕

Jeg har faktisk bestilt meg en time hos legen i forbindelse med en evt. long-covid. Fant ut at det kanskje kunne være greit siden jeg sliter en del der. Så får vi se hvordan det går 😉

Ellers snør det utrolig mye her i dag. Veldig kjedelig siden jeg er klar for våren nå 🌞 MEN, den kommer vel..... Det gjør også at turene mine ikke blir gjennomført som planlagt.

Denne helga skal jeg feire en venninne sin bursdag. Blir nok gøy, og kanskje en liten utskeielse. Men det tåler jeg 😉

Ønsker dere en riktig god helg 😊🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lurt ut å gå til legen :klem: Og kos deg masse med bursdagsfeiring! Riktig god helg Wit 🌞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres veldig lurt ut å droppe den vekt-lista. :) Jeg føler at det er vanskelig å skrive inn tallet i dagboka uten å i tillegg skulle begynne å forklare og/eller analysere tallet, selv om det egentlig ikke burde være nødvendig eller hensiktsmessig. Det er utrolig mange faktorer som kan spille inn, og hvis du ikke er helt i form i tillegg så høres det ut som feil fokus, spør du meg. Men bra at du tar det med formen med legen. Håper du får fokusert på deg selv og at du blir bedre snart! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere flotte lesere av dagboka mi 💕

Denne uka var jeg hos legen og han støttet min teori om long-covid. MEN for å utelukke alt annet tok han en drøss med blodprøver og ønsker å få tatt en MR av hodet. Ikke at han trodde noe var galt inni hodet mitt, men han ønsket å utelukke alle evt. andre årsaker til problemene mine spesielt også rundt det med å glemme ord og ha konsentrasjonsproblemer sammen med utrolig dårlig hukommelse.

Blodprøvene har jeg fått svar på, og disse var kjempeflotte. Ingen utfordringer her som skal tilsi at jeg er helt "på felgen" etter en arbeidsdag. Så da er det bare å vente på MR, men tror ikke dette gir noe annet svar heller.

Mange sliter jo med long-covid, og han sa at han hadde en god del pasienter som har samme symptomer som meg som hadde covid i oktober-desember. Det var noe med den varianten mente han som økte mulighetene for long-covid.

Så da er det i utgangspunktet ikke så mye jeg kan gjøre med dette akkurat nå. Må prøve å ikke ha like stressende arbeidsdager hele tiden, men det er jo enklere sagt enn gjort 😜 Nå nærmer det seg jo påskeferie også, og det kan også bli greit for kroppen. Over en uke uten jobb håper jeg bidrar til økt energi.

Ellers spiser jeg som jeg "alltid" har gjort, og vekta holder seg stabil 😉

Nå i helga får jeg noen barndomsvenninner på besøk. Det gleder jeg meg til 😊 Så da ender det nok med litt god (men sunn) mat på lørdag, god drikke og masse latter 😂

Ønsker alle en fin fin helg 🌞

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med fine blodprøver! Greit å ikke finne noe 'nytt' som er galt liksom... Satser på at MR blir like fin 👍 Kjedelig å ha long-covid, men på mange måter greit å vite hva det er. Blir veldig greit med påskeferie snart! Satser på at kropp og sinn får komme seg da ♥️

Kos deg masse med venninnebesøk i helga - det høres helt herlig ut! 🍹

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 24.3.2023 den 8.24):

Så bra med fine blodprøver! Greit å ikke finne noe 'nytt' som er galt liksom... Satser på at MR blir like fin 👍 Kjedelig å ha long-covid, men på mange måter greit å vite hva det er. Blir veldig greit med påskeferie snart! Satser på at kropp og sinn får komme seg da ♥️

Kos deg masse med venninnebesøk i helga - det høres helt herlig ut! 🍹

Ekspander  

Takk 😊 Ja, greit at alle blodprøver er fine. Jeg har jo slitt med blodsukker før jeg startet vektnedgangen, og de prøvene har holdt seg kjempefine 👍 Så det er jeg jo glad for. Selvsagt ikke bra å ha long-covid, men da vet jeg i hvert fall hva det er. Og jeg vet at jeg KAN bli bedre. Ingen vet med sikkerhet selvsagt, men nå er det registrert hos legen, og jeg krysser fingre for at dette går over. Må bare være tålmodig og gi det tid.

Skal virkelig kose meg i helga 🍸 Trenger en helg der jeg slapper av og bare koser meg kjenner jeg. Og en dag med litt utskeielser går HELT fint. Det er livet liksom 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er ikke bare-bare med covid heller, altså! Håper du blir frisk fra long-covid, dette hørtes skummelt ut.

Kos deg masse med gode venner i helga, det har du fortjent! 🧡

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Luka_S jeg hadde en morsom helg 😂

I dag var jeg innom vekta igjen, og jeg vil ikke skrive noe tall her siden det nå er påskeferie. MEN, jeg kan si at den for første gang på veldig lenge viste en nedgang 😉 Er under 89,8 som jeg har vært på lenge, og også under 89,5 😉 Nå skal jeg dra på hytta og kose meg. Tanken er mye utevær og turer i skogen. Det blir nok litt anderledes mat enn i hverdagene, men det overlever jeg 👍 Skal lade batteriene skikkelig siden jeg er veldig sliten for tiden. Håper det har en positiv virkning på long-covid også å bare gjøre det kroppen orker. Ikke presse meg utover det jeg egentlig klarer. I tillegg får hodet litt "fri" og det kan jo hjelpe det også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint å høre at vekten faktisk klarer å rikke på seg 😊 Må jo hjelpe litt på motivasjonen.

Du må kose deg sååå mye med påskeferie! Høres helt herlig ut altså 💐 Men virkelig fortjent. Dra på hytte, slappe av, gjøre ting som gir deg energi 🌞 Må kose deg masse masse!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to 😊

Nå sitter jeg på hytta og jobber. Har "hyttekontor" i dag. Er noen møter på Teams, men ellers skal dette være en litt rolig jobbdag.

Det er meldt sol mange av dagene i påsken, så jeg håper det slår til 🐣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Så var påsken over og de første dagene på jobb gjennomført. Like tungt hver gang 😂

Har kost meg mye i påsken og slappet av for å prøve å lade batteriene. Det funket ikke helt siden jeg egentlig konstant er sliten og trøtt, men litt bedre er det sikkert 😉

Skal lure meg innom vekta i morgen for å se hva den sier. Antar det er litt opp i påsken, men håper ikke det er flere kilo liksom 😂 Tror ikke det altså, men det er alltid så kjedelig å gå ned de samme kiloene flere ganger......

Ønsker alle en superduper dag 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føk også opp flere kilo etter påske, så det å gå ned de samme kiloene flere ganger kjenner jeg godt til, ja. 🙈 Men så lenge trenden går rett vei, så tåles vel en liten utskeiing.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hjem fra ferie :klem: Det er alltid tungt ja... men er som jeg sa: man nyter ikke ferie like godt om det ikke hadde vært for hverdagene. Så de er viktige å ha de og 😊 Ønske deg også en flott dag 🌞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Luka_S og @Amatariel 😊

Akkurat vært en snartur innom vekta og opp 0,5 kilo i påsken må sies å være helt innenfor 👍 Jeg hadde "påskefri" til og med mandag og må innrømme at jeg nok har spist og drukket på en helt annen måte i påska enn det jeg gjør resten av året, så dette var veldig forventet 👌

MEN, jeg er veldig glad for at det ikke var mer.....

Nå nærmer helga seg igjen heldigvis. På lørdag skal jeg feire en venninne sin bursdag (rund dag). Så da blir det ekstra mye dansing og gøy. I tillegg skal jeg få startet opp igjen med turene mine fra neste uke. Noen av turene blir tatt på dagtid mens jeg fortsatt har litt energi. Så jeg skal nok få "boostet" vektnedgangen litt igjen.

God helg alle sammen 🌞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...