MortenMinstelønn Skrevet 2. mars 2021 #261 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 2.57): Til høsten skal sønnen vår konfirmeres. Vi er veganere (ideologisk og sunnhetsmessig). Jeg ser meg rett og slett ikke mål på å servere verken kjøtt eller fisk da det strider mot alt vi står for. Men jeg sliter litt med menyen. Har tenkt å servere nøttestek med grønnsaker og poteter, vegansk moussaka samt salat. Hva tenker dere ikke-veganere om det? Noe dere kunne spist? Eventuelt noen som har andre forslag? Anonymkode: b8b84...1e2 Kan dere ikke bare droppe hele greia? 2
Jolene Skrevet 2. mars 2021 #262 Skrevet 2. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man er i selskapet for konfirmantens skyld, og ikke maten. TS legger til rette og allergier og dersom man vet at IBS vil gjøre det for vanskelig å tilrettelegges for, hvorfor ikke bare spise litt før og etter konfirmasjonen istedenfor? Anonymkode: d1c43...cab Dersom jeg drar i en konfirmasjon (som jeg egentlig personlig synes er tullete), drar jeg for familien og maten. Dersom jeg må spise før og etter ser jeg ingen grunn til å komme i selskap. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Forståelig dette. Men da er det vel mulig å si fra til de som arrangerer, så de enten kan ordne noe annet til deg eller du kan ta med noe selv? Er forresten ikke all vegansk mat som inneholder sånt som sopp og bønner. Hva med tomatsuppe eller grønnsakspai? Vegansk mat er alt som ikke inneholder kjøtt, melk, egg. Jeg antar at du også spiser andre ting enn det? Men som sagt, det hadde vel gått an å ta en prat med de som inviterer så du får noe du kan spise. Anonymkode: 8759e...b24 Problemet mitt, er dersom jeg ikke vet hva som er i maten. Gluten utgår også for min del, samt en del grønnsaker. Anbefaler å se på denne lenken for hva FODMAP faktisk er. For meg har den vært nøkkelen, men har jo selvsagt måttet prøve og feile litt selv. Pleier å si i fra dersom jeg trenger det, og liker best å ta med egen mat. Som regel er det da grønnsaker med salat og kjøtt. Hadde en vert nektet meg det, hadde jeg heller ikke ønsket å komme. Nettopp fordi jeg blir dårlig av å ikke spise også. Magen min krever en rutine for å fungere. Derimot har jeg ikke bare IBS, men også allergier og intoleranser. Det gjør det hele ganske så utfordrende dersom jeg ikke kan få vite hva som en rett inneholder, eller ta med eget AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men da har du jo problemer med mat generelt, ikke bare vegansk mat. Om noen serverer en chili con carne, eller en lapskaus eller noe, så kommer du til å få problemer uansett? Det er ikke bare veganere som spiser grønnsaker? Det er ekstremt mange veganere med IBS som klarer seg helt fint, så jeg tror det handler mer om kunnskap og kreativitet, enn å bare si "JEG TÅLER IKKE VEGANSK MAT, PUNKTUM." Vegansk mat er jo SÅ mye. Det er ikke bare en skål med grønnsaker og bønner. Anonymkode: 96a75...801 Ja, jeg har mye problemer med mat. Jeg spiser grønnsaker, men problemet mitt med mat som kun inneholder grønnsaker, er at jeg ikke blir mett av det. Hvor har jeg skrevet at jeg ikke tåler all vegansk mat? Tar gjerne imot tips, for synes sånn mat kan være spennende å prøve en periode hvor jeg har tid til å eventuelt bli dårlig Derimot reagerer magen min på bønner, linser, kikerter, erter, blomkål, mais, alle typer sopp og rosenkål for å komme med noen eksempler. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg skjønner at dette var vanskelig for deg. IBS er bare én av sykdommene som folk kan ha, men den er veldig vanlig. De anslår at 15% av Norges befolkning har IBS, og mange er udiagnosert. Har du en konfirmasjon med 30 gjester, så har du sannsynligvis ca 5 gjester med IBS. IBS varierer fra person til person. Noen får bare ubehag og noen ekstra doturer, andre får smertehelvete og konstant diaré de neste timene etter matinntak, andre blir sengeliggende med problemer de neste dagene. Og det én person med IBS reagerer på kan en annen spise, men få problemer av andre matvarer igjen. Det som er felles er at de er karbohydrater da. Vegansk er høy-karbo og veldig lite IBS-vennlig åkkesom. Og det går på mengder. Selv om man tåler løk dårlig, så tåler man kanskje en liten klatt. Og hvis man ikke tåler brokkoli så godt, så tåler man kanskje noen biter. Men men tåler ikke en liten klatt løk OG noen biter brokkoli. Anonymkode: f18d0...0ba Enig. Endret 2. mars 2021 av Jolene Måtte legge til noe 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #263 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 3.04): Helt greit. Fordelen med oss alt-etere er at vi ikke er så himla vanskelig i matveien og tenker at mat er mat. Anonymkode: 57d20...cd6 Ikke alle ikke-veganere som er alt-etere er selv veganer, og opplever nesten hver dag at venner/familie (særlig i den eldre generasjonen) rynker på nesa av maten min uten å ha smakt på det en gang. Anonymkode: d0c41...f9e 3
powerpuffen Skrevet 2. mars 2021 #264 Skrevet 2. mars 2021 (endret) Teatrica skrev (På 28.2.2021 den 11.50): Jeg har ikke giddet å lese 9 sider med svar, så jeg svarer bare ut fra HI: Hvis jeg er invitert et sted, er jeg fornøyd med det vertskapet serverer - uavhengig på om det går på smak, ideologi eller helse. Det er dere som inviterer, dere bestemmer hva som skal serveres. Det er ingen som har vondt av å spise vegansk mat en dag. 100% enig. Skjønner ikke hvorfor folk er så selvsentrerte når det er konfirmanten som skal stå i sentrum. Jeg har flere allergier og det eneste jeg kunne spise i forrige konfirmasjon jeg var i var hovedretten. Ikke forrett, ikke dessert, ikke kaker. Det var likevel en flott konfirmasjon! Endret 2. mars 2021 av Sprinkle 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #265 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ikke det samme. Og er man allergisk eller intolerant kan man si fra. Veganere spiser ikke animalske produkter, mens de som ikke er det som regel spiser alt inkludert vegansk. Anonymkode: 8759e...b24 Det er mange som er selvvalgt kjøttetere og har valgt å leve etter en carnivore ala diett, der kjøtt er en stor del av hvert eneste måltid. Skal man da ikke ta hensyn til disse og deres valg i livet? Anonymkode: b0e32...e68 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #266 Skrevet 2. mars 2021 Jolene skrev (2 timer siden): Dersom jeg drar i en konfirmasjon (som jeg egentlig personlig synes er tullete), drar jeg for familien og maten. Dersom jeg må spise før og etter ser jeg ingen grunn til å komme i selskap. Problemet mitt, er dersom jeg ikke vet hva som er i maten. Gluten utgår også for min del, samt en del grønnsaker. Anbefaler å se på denne lenken for hva FODMAP faktisk er. For meg har den vært nøkkelen, men har jo selvsagt måttet prøve og feile litt selv. Pleier å si i fra dersom jeg trenger det, og liker best å ta med egen mat. Som regel er det da grønnsaker med salat og kjøtt. Hadde en vert nektet meg det, hadde jeg heller ikke ønsket å komme. Nettopp fordi jeg blir dårlig av å ikke spise også. Magen min krever en rutine for å fungere. Derimot har jeg ikke bare IBS, men også allergier og intoleranser. Det gjør det hele ganske så utfordrende dersom jeg ikke kan få vite hva som en rett inneholder, eller ta med eget Ja, jeg har mye problemer med mat. Jeg spiser grønnsaker, men problemet mitt med mat som kun inneholder grønnsaker, er at jeg ikke blir mett av det. Hvor har jeg skrevet at jeg ikke tåler all vegansk mat? Tar gjerne imot tips, for synes sånn mat kan være spennende å prøve en periode hvor jeg har tid til å eventuelt bli dårlig Derimot reagerer magen min på bønner, linser, kikerter, erter, blomkål, mais, alle typer sopp og rosenkål for å komme med noen eksempler. Enig. Jeg sliter selv med vanskelig fordøyelse og følger til vanlig en ganske streng FODMAP diett. Som du sier er dette kostholdet lite forenelig med vegansk mat, men det er ikke bare-bare å få tilpasset et vanlig måltid heller. Mat er viktig i et selskap, men her syns jeg du er ekstremt sær. Du ville holdt deg hjemme fordi det serveres vegansk? ...Fordi du ikke blir mett nok? Herregud.... Anonymkode: 35cd4...bb9 3
Jolene Skrevet 2. mars 2021 #267 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter selv med vanskelig fordøyelse og følger til vanlig en ganske streng FODMAP diett. Som du sier er dette kostholdet lite forenelig med vegansk mat, men det er ikke bare-bare å få tilpasset et vanlig måltid heller. Mat er viktig i et selskap, men her syns jeg du er ekstremt sær. Du ville holdt deg hjemme fordi det serveres vegansk? ...Fordi du ikke blir mett nok? Herregud.... Anonymkode: 35cd4...bb9 Nei, hadde ikke holdt meg hjemme på grunn av vegansk mat alene. Jeg hadde holdt meg hjemme dersom jeg forsto at jeg ikke kunne spise meg mett på maten. Magen min lager nemlig veldig krøll på seg dersom måltider blir forskjøvet eller endret. Eller at jeg ikke får spist nok. 3
Mezzosoprena Skrevet 2. mars 2021 #268 Skrevet 2. mars 2021 Sprinkle skrev (3 timer siden): 100% enig. Skjønner ikke hvorfor folk er så selvsentrerte når det er konfirmanten som skal stå i sentrum. Jeg har flere allergier og det eneste jeg kunne spise i forrige konfirmasjon jeg var i var hovedretten. Ikke forrett, ikke dessert, ikke kaker. Det var likevel en flott konfirmasjon! Ikke sant? Jeg forventer da ikke å bli tatt hensyn til å noen andre sin feiring... 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #269 Skrevet 2. mars 2021 Teatrica skrev (27 minutter siden): Ikke sant? Jeg forventer da ikke å bli tatt hensyn til å noen andre sin feiring... Jeg syns det er leit å høre at folk ville ha droppet en fest kun fordi de ikke kunne spise av maten, det kan jo faktisk løses med at man tar med ekstra mat selv om man er veldig usikker på hva man kan spise. Jeg vokste opp med å være allergisk mot så godt som alt, og løste det med at jeg tok med egen mat i barneselskapene og konfirmasjoner slik at jeg fortsatt kunne være med på feiringen. Jeg har også en tante som er allergisk mot tilnærmet alt av melkorter,egg,mel og ost, grønnsaker m.m men allikevel møtte hun opp i både bryllup, dåp, konfirmasjoner og bursdager med ekstra egen mat. Anonymkode: 97c14...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #270 Skrevet 2. mars 2021 Jolene skrev (1 time siden): Nei, hadde ikke holdt meg hjemme på grunn av vegansk mat alene. Jeg hadde holdt meg hjemme dersom jeg forsto at jeg ikke kunne spise meg mett på maten. Magen min lager nemlig veldig krøll på seg dersom måltider blir forskjøvet eller endret. Eller at jeg ikke får spist nok. Kunne du ikke tatt med egen mat da om ? Og fortsatt fått med deg konfirmasjonen? Anonymkode: 97c14...f7e 1
Gjest padawan Skrevet 2. mars 2021 #271 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): det kan jo faktisk løses med at man tar med ekstra mat selv om man er veldig usikker på hva man kan spise Man kan det men jeg hadde stusset hvis folk begynte å ta med egen mat på en såpass formell greie som en dåp faktisk, iallefall i mine øyne. Da bør man heller som vertskap faktisk sørge for at man tilbyr noe som faktisk kan spises.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #272 Skrevet 2. mars 2021 padawan skrev (10 minutter siden): Man kan det men jeg hadde stusset hvis folk begynte å ta med egen mat på en såpass formell greie som en dåp faktisk, iallefall i mine øyne. Da bør man heller som vertskap faktisk sørge for at man tilbyr noe som faktisk kan spises. Joda, men hvis noen har veldig mange allergier så kan det være det tryggeste for begge parter å ta med noe eget. Anonymkode: 97c14...f7e 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #273 Skrevet 2. mars 2021 Ser noen nevner noe om å bli mett i konfirmasjonen tidligere i tråden. Jeg stusser på veldig på den holdningen. Hvis en konfirmasjon handler om at du skal bli mett så tenker jeg at du burde bare holde deg hjemme uansett. Jeg for min del spiser en liten porsjon i slike selskap, selv om jeg kan spise alt. Jeg drar jo ikke i konfirmasjoner eller brylluper for å grafse til meg uten å vise magemål. For min del blir jeg pinlig berørt på andres vegner når noen går å forsyner seg for 3. og 4. gang, slår seg på magen fordi dem er så mett og holder på å spise så dem må sprette buksesmekken. Når det gjelder IBS så vet jeg alt om det. Har hatt det i mange år, og mot det alvorlige slaget. Har heldigvis kommet meg, og kan nå forsyne meg med det jeg vil. Jeg brukte ofte å spise før jeg dro i selskap, forsynte meg med en syltynn porsjon av noe jeg tenkte jeg kunne spise, for så spise når jeg kom hjem igjen. Dette er uproblematisk. Konfirmasjoner og andre selskap dreide seg jo ikke om at jeg skulle spise, så det kunne jeg fint hoppe over uten å stille en drøss med krav til innbyder. En selskapsholder kan ikke ta hensyn til absolutt alle på alt. Det går ikke slik ting har blitt i dag. Anonymkode: bd439...e8b 10
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #274 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er mange som er selvvalgt kjøttetere og har valgt å leve etter en carnivore ala diett, der kjøtt er en stor del av hvert eneste måltid. Skal man da ikke ta hensyn til disse og deres valg i livet? Anonymkode: b0e32...e68 Godt spørsmål, da blir det krasj ja. Men jeg tenker at det å ha en diett som utelukker noen ting, er noe annet enn å ha en diett der noe alltid må med. Har man en diett der man alltid må spise kjøtt, så utelukker man jo middag med veganere/vegetarianere, pluss i en del andre tilfeller. På folkehøyskole har man gjerne kjøttfritt minst en gang i uken. Og tenk deg at du er på en planlagt tur i villmarka, der de andre vil ha grønnsakssuppe til middag en av dagene og dere spiser sammen. Da kan du si at du kan ta med kjøtt selv, men når settingen er så formell som en konfirmasjon, der gjestene ikke vil servere eller ha animalske produkter der, så synes jeg det bør respekteres fordi det er konfirmantens dag. Dessuten er det kanskje noen som har en annen diett, der de igjen må ha bønner til enhver rett. Som et eksempel. Men jeg mener som sagt respekten for konfirmantens dag bør komme først her, og at når man velger å ha en så spesifikk diett som ikke utelukker mat, men sier at man MÅ ha det og det, så vet man at det kan oppstå sånne problemer. Anonymkode: 8759e...b24 1
Djungelvrål Skrevet 2. mars 2021 #275 Skrevet 2. mars 2021 Ikke lest alle 12 (!) sidene her, lurer på hvordan veganske kaker smaker. Ikke, egg, ikke smør, ikke melk.. 3
Jolene Skrevet 2. mars 2021 #276 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kunne du ikke tatt med egen mat da om ? Og fortsatt fått med deg konfirmasjonen? Anonymkode: 97c14...f7e Det kunne jeg fint gjort, men det hadde jo ikke gått for enkelte veganere i denne tråden, da jeg spiser kjøtt. 2
Meadow Skrevet 2. mars 2021 #277 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei, TS, jeg har et tips til. Ville også hatt med peanøtter, potetgull, god vin, godt brød og oljer, fruktfat. For å skape litt gjenkjenning for alle. Anonymkode: 4056f...32b Hva med nøtteallergikere, tenkt på dem? Folk kan dø av en skål peanøtter, det er det bare å innse! Kan ikke bare sette fram vin, tanta til konfirmanten blir ufin, svigerfar klår og opptil flere synes det er svært upassende! Og så er det glutenallergikere, for guds skyld ikke sett fram brød!!! Og tarmsykdom-folka spiser jo selvfølgelig ikke frukt, med lektiner og fiber og ene med det andre! Og potetgull er ikke lavkarbo! Hallo, liksom! Konfirmanten? Ikke så farlig, vi kommer for maten, og får ikke absolutt alle det de vil ha tilpasset alle mulige dietter, allergier og livsyn, så dropper vi det! Det får da være grenser! 9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #278 Skrevet 3. mars 2021 Skjønner ikke hvorfor dette er et problem for noen, jeg... Jeg er altetende, men spiser da ikke (uten å tenke over det) kjøtt til hvert eneste måltid. Når jeg tenker meg om har jeg kjøtt til middag kanskje 1-2 ganger i uken. Hadde virkelig ikke tenkt over det, eller stusset på å bli servert vegansk. Anonymkode: 8ecc6...959 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #279 Skrevet 3. mars 2021 Jeg har en onkel som går på zerocarb (jeg hadde aldri hørt om det før han snakka om det). Det går ut på å bare spise kjøtt, fisk, egg og ost. Altså kun varer med 0 karbohydrat. En slags ekstrem variant av lavkarbo. Han sleit mye med allergier, blodsukker, mye problemer med luft, smerter i tarm, fikk lett hull i tennene osv, men etter at han startet på dette har problemene gitt seg. Jeg ser flere veganere her skriver at de ikke hadde godtatt at folk tar med kjøtt, så hvis min onkel hadde vært invitert hadde han faktisk ikke fått lov å ta med noe han kan spise? Anonymkode: 24a57...bc1 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #280 Skrevet 3. mars 2021 Utrolig hvor mange sære tilfeller som dukker opp med en gang noen spør om noe vegansk. Ser for meg at mange her sliter veldig i omtrent alle sammenhenger der det serveres mat. Heldigvis er det langt lettere i det virkelige liv. 🙂 Lykke til med konfirmasjonen! Anonymkode: dc43f...b04 10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå