Gå til innhold

Vegansk konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 4.50):

Tenkte mer på å gi beskjed om at det blir vegansk mousakka osv. Så er det opp til hver og en å gi beskjed om evt allergier.

Anonymkode: 9fca1...044

Foretrekker kjøtt, men på kantina på jobben min har de av og til noen sinnsykt gode spicy veganboller med tomatsaus og pasta. Og hvis noen hadde satt dette forran meg og sagt at det var kjøttboller så ville jeg trodd dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte

Da jeg leste trådstarten, visste jeg nøyaktig hvordan resten av tråden kom til å utarte seg.

Og jeg tok ikke feil ;)

TS, kjør på med vegansk, er bare kverulanter som hisser seg opp her, og de med allergi får heller si fra på forhånd, så innpasser man seg på best mulig måte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg spiser kjøtt, men ikke hver dag. På samme måte som jeg spiser mye annet, men ikke hver dag. Gjetter på kjøtt 3/4 dager i uken i snitt. Det er altså på ingen måte viktig for meg å få servert kjøtt. Jeg har ingen allergier eller intoleranser, og er i teorien altetende.

Problemet med vegansk mat (og også noen vegetarretter), er at det brukes erstattningsprodukter jeg synes er motbydelig. Mye (ikke alt) laget av tofu, soya og gluten, er for meg uspiselig. Jeg klarer ikke å få det ned. Samme med det som skal ligne på ost osv. Jeg er 45 år, og har prøvd det meste. Og prøvd å like det meste. Nøttestek er nydelig, bønner og grønnsaker er nydelig. Dadelkaker osv er nasty, kroppen protesterer og jeg klarer ikke å spise det. Og det er ikke utelukkende vegansk mat som gir meg denne reaksjonen, blåskjell er det samme. Men jeg smaker på alt, fordi jeg ønsker å oppdage nye ting jeg kan ta inn i mitt kosthold.

Hvorfor skal jeg påtvinges mat jeg ikke klarer å spise (jeg brekker meg ukontrollert av en del av disse ingrediensene, det er på ingen måte vond vilje), men de som kaller det "moralsk overbevisning" aldri påtvinges noe? 

Hadde jeg blitt invitert til en vegansk konfirmasjon, hadde jeg spist på forhånd, sånn at jeg ikke var avhengig av å bli mett der. Hadde smakt på nye ting og evt spist litt av ting jeg vet jeg liker. Forventningene til kakene hadde jeg skrudd ned på null (er veldig glad i kaker, men klarer meg fint uten).

Anonymkode: a2b1f...cf1

Vi spiser utrolig lite ferdig-produkter, og ville ikke servert det i en konfirmasjon eller et annet selskap. Om ikke det var noe konfirmanten ville ha da selvsagt, men da hadde vi også hatt andre alternativer. Du påtvinges jo selvsagt ikke noe du ikke liker. Hadde du kommentert likt om du feks ikke hadde likt kylling og konfirmanten ville ha det? Da hadde du mest sannsynlig heller ikke visst det på forhånd..

Mange kaker smaker helt likt, har laget flere kaker der mottaker ikke smaker at den er vegansk (jeg har heller ikke informert om det på forhånd). Gjærbakst er helt likt, der er det jo ikke egg og melkeerstatning gir ikke smak på baksten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde nok ikke spist så mye. Jeg har irritabel tarm og tåler ikke bønner og linser. Har du spurt gjestene om de tåler det?

Anonymkode: afb29...e6f

Er det ikke normalt å kjenne gjestene som man inviterer i barnets konfirmasjon fra før av? Spesielt nå på grunn av mulige restriksjoner så blir vel nesten bare familie invitert, og mange av disse har nok vært på middag hos TS og familien tidligere så da ville de nok ha hørt noe.

Jeg er klar over at IBS er nokså normalt, men det mange framstiller her i tråden at man kun kan spise kjøtt, egg, ost, og totalt et par skjeer blomkål er virkelig ikke normalt og noe TS sikkert ville fått med seg fra før av.

Når man ber gjestene om å opplyse om allergener så nevner man intoleranser også dersom det hemmer en fra å spise "normal" mat. 

Anonymkode: d1c43...cab

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

For noe tull. Det er absolutt ingen som sier til noen som serverer kjøtt at de burde droppe hvitsausen med hvete, eller droppe lage kjøttkaker fordi det er prosessert og vanskelig fordøye. At en eller to av 30 personer (eller hvor mange ts inviterer) har intoleranser som kanskje ikke en gang er bønner er helt tullerusk å fokusere på. Dette er bare en grunn til å komme med surmaga oppgulp og unnskyldninger, det er ikke rasjonelt. De som har ekstreme allergier og intoleranser må ta med egen mat uansett om det er kjøtt eller ikke inne i bilde. Det er helt tullete å snakke om dette når ts ikke en gang har navnt et ord om noen som har mageproblemer. 

Anonymkode: de565...6ad

Det var da voldsomt så aggressivt. Ts spurte hva folk tenkte om menyen og om vi ville spist dette. Da er min input å ikke droppe bønner og linser, men å i hvert fall ha et alternativ til det.

De evinnelige fæle bønnene og linsene er grunnen til at jeg alltid gruer meg for å spise med veganere, enda jeg faktisk både liker og lager en del vegansk og vegetarisk mat selv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (1 minutt siden):

Det var da voldsomt så aggressivt. Ts spurte hva folk tenkte om menyen og om vi ville spist dette. Da er min input å ikke droppe bønner og linser, men å i hvert fall ha et alternativ til det.

De evinnelige fæle bønnene og linsene er grunnen til at jeg alltid gruer meg for å spise med veganere, enda jeg faktisk både liker og lager en del vegansk og vegetarisk mat selv.

 

Jeg er veganer og spiser kanskje bønner en gang i mnd, om ikke sjeldnere, og linser liker jeg ikke. Det finnes mye annen mat som ikke er bønner. 

Anonymkode: 96a75...801

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 12.43):

Da har jeg lest alle svarene i tråden. Vi i familien diskuterer menyen nå. Tusen takk for alle gode innspill. Det blir ikke nøttestek eller vegansk moussaka. Tenker vi går for tapas og supper med godt brød til samt vegansk smør/oljer og salater. 
Vi dropper også raw-kakene og går for lettere veganske kaker. 
Jeg har fått bedre svar enn jeg håpet på. 
 

Vh ts 

Anonymkode: b8b84...1e2

Hei, TS, jeg har et  tips til. Ville også hatt med peanøtter, potetgull, god vin, godt brød og oljer, fruktfat. For å skape litt gjenkjenning for alle. 

Anonymkode: 4056f...32b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 2.57):

Hva tenker dere ikke-veganere om det?

Hvis kun vegansk mat hadde stått på menyen hadde jeg avstått helt fra å spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde nok ikke spist så mye. Jeg har irritabel tarm og tåler ikke bønner og linser. Har du spurt gjestene om de tåler det?

Anonymkode: afb29...e6f

Har hun spurt om allergier så får folk melde hva de ikke kan spise. Og hun sier hun har meldt i fra.

Anonymkode: 6c81d...915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke normalt å kjenne gjestene som man inviterer i barnets konfirmasjon fra før av? Spesielt nå på grunn av mulige restriksjoner så blir vel nesten bare familie invitert, og mange av disse har nok vært på middag hos TS og familien tidligere så da ville de nok ha hørt noe.

Jeg er klar over at IBS er nokså normalt, men det mange framstiller her i tråden at man kun kan spise kjøtt, egg, ost, og totalt et par skjeer blomkål er virkelig ikke normalt og noe TS sikkert ville fått med seg fra før av.

Når man ber gjestene om å opplyse om allergener så nevner man intoleranser også dersom det hemmer en fra å spise "normal" mat. 

Anonymkode: d1c43...cab

Nemlig. Jeg er av de som kan reagere skikkelig på småting. (Rennemage av en aprikos f.eks) men jeg har ansvar for å si ifra selv.

Anonymkode: 6c81d...915

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 2.57):

Til høsten skal sønnen vår konfirmeres. Vi er veganere (ideologisk og sunnhetsmessig). Jeg ser meg rett og slett ikke mål på å servere verken kjøtt eller fisk da det strider mot alt vi står for. 
Men jeg sliter litt med menyen. Har tenkt å servere nøttestek med grønnsaker og poteter, vegansk moussaka samt salat. 
Hva tenker dere ikke-veganere om det? Noe dere kunne spist? Eventuelt noen som har andre forslag? 
 

Anonymkode: b8b84...1e2

Jeg tenker at nøtteallergi er veldig utbredt og håper du tar hensyn og har noe alle kan spise.

Jeg hadde ikke hatt en fantastisk kulinarisk opplevelse med poteter og grønnsaker, men ... hadde holdt munn og tatt turen innom McDonald på vei hjem for å fylle på.

Anonymkode: b0e32...e68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 2.57):

Til høsten skal sønnen vår konfirmeres. Vi er veganere (ideologisk og sunnhetsmessig). Jeg ser meg rett og slett ikke mål på å servere verken kjøtt eller fisk da det strider mot alt vi står for. 
Men jeg sliter litt med menyen. Har tenkt å servere nøttestek med grønnsaker og poteter, vegansk moussaka samt salat. 
Hva tenker dere ikke-veganere om det? Noe dere kunne spist? Eventuelt noen som har andre forslag? 
 

Anonymkode: b8b84...1e2

Jeg er altetende og syntes det er spennende. Tror det fort kan bli sært for mange. Hva med å lage det litt meksikansk?  maisbrød (cornbread) og chili sin carne med ris, sprø eller myke tortillas, salat, guacamole og cashewrømme?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 10.28):

Folk er så forbanna barnslige. Må dere spise dyr til et hvert måltid? Klarer dere ikke ETT måltid uten? Himla du så teite enkelte kjøttspisere er...

-Vegan sjokoladekake. Søk på engelsk. 
-Hjemmelaget tykk tomatsuppe som metter godt og skikkelig

-Falafler med en skikkelig digg saus og salat. Ha med lefser så blir det digg falafelrull

-Pizza med avokado, blomkål, vegan chili majones, tomat, sopp og alt annet dere liker.

Anonymkode: f2ecd...f6c

Dersom dette var motsatt, en kjøttetende familie som fikk en veganer som gjest, ville du ment det samme da? At det bare er snakk om ETT måltid og denne gjesten tåler å spise ett kjøttmåltid?

For min del er det helt greit å spise vegansk mat. Jeg blir ofte rar i magen av det og synes det ofte er for krydret, men spiser det. Jeg tåler melkeprodukter dårlig, men spiser dette når det blir servert fordi jeg allrid spiser det jeg får. Mange er slik og enkelte blir provosert over veganere/vegetarianere som insisterer på at deres gjester skal spise som dem, men når de er gjester skal de ikke spise som den kjøttetende familien. Man opplever det gjerne litt enveis og det er et større problem enn å måtte spise vegansk til middag og kake.

Anonymkode: c0db2...c73

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (5 timer siden):

 

 

Siste gang jeg svarer på dette. Problemet med å servere kjøtt er at man ikke vil støtte kjøttindustrien. Om jeg måtte kjøpt inn og tilbredt kjøtt til noen av gjestene ville jeg støttet en industri jeg er helt imot, både fra et dyreverns og et miljøperspektiv. 

Jeg forlanger ikke at noen lager noe eget til meg, jeg spiser gjerne tilbehøret. Ved en buffet er det alltid mye grønnsaker, poteter, pasta, brød osv jeg kan spise, så kan jeg heller spise proteinkilden min når jeg kommer hjem. 

Du gjør deg fryktelig vanskelig. Du liker og spiser grønnsaker, men må ha kjøtt til alle måltider.. Jeg verken spiser eller liker kjøtt noe særlig, men likevel forlanger jeg ikke at vertskapet skal lage noe eget til meg. 

Du overser også spørsmålene mine hver gang. Så forsøker igjen:

- Hvordan prakker jeg mitt kosthold over på deg ved at du blir servert et vegansk måltid? Blir du veganer av det?

- Du liker og kan spise grønnsaker, hvorfor forlanger du da å måtte få noe du synes er bedre i selskap hos andre? Gjør du det også om de serverer noe med kjøtt du ikke synes er så godt?

Så porsjonsberegningen blir helt feil for verten 

Anonymkode: c0db2...c73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så porsjonsberegningen blir helt feil for verten 

Anonymkode: c0db2...c73

Altså, hvor vanskelig skal man være? Mener du at jeg skal spise noe som er helt imot mitt etiske ståsted som jeg i tillegg ikke liker spesielt godt og fordi jeg ikke har spist det på mange år vil bli dårlig i magen av fordi porsjonsberegningen til verten skal være riktig? 

Jeg ville selvsagt ha svart på invitasjonen med at jeg ikke spiser kjøtt, da er verten klar over det. Jeg ville derimot ikke forlangt at verten skulle laget noe eget til meg. Supert om de gjør det, helt ok om de ikke gjør det. At de derimot skal forlange at jeg skal spise noe jeg ikke spiser fordi det blir feil med porsjonsberegningen hadde gjort at jeg ikke dro. Jeg forlanger ikke at folk skal spise noe de ikke spiser da grønnsaker er noe de aller fleste spiser. 

Endret av Inwe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 2.57):

 
Hva tenker dere ikke-veganere om det? Noe dere kunne spist? Eventuelt noen som har andre forslag? 
 

Anonymkode: b8b84...1e2

Jeg tenker at det høres kjempespennende ut! Jeg er ikke veganer selv, men hadde helt klart vært åpen for en slik matopplevelse. Man kan jo kanskje bli litt inspirert og gjøre seg opp noen nye erfaringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke være noe som helst problem å ha en helvegansk konfirmasjon med alle muligheter man har nå. Alle må gi litt, både gjester og vertskap. Det finnes utrolig mange gode veganske kaker. Man trenger ikke å lage brokkolikake eller rawkake, man kan fint lage kaker som er veldig like "vanlige" kaker slik at alle kan kose seg. Når det gjelder mat, ville jeg definitivt tenkt tapas/koldtbord med mange ulike retter som alle liker. Det trenger ikke være nøtter, linser og bønner i alt selv om det er vegansk. Og for å please kjøtteterne, kan man kjøre noen ferdigburgere/boller ol. som minner om kjøtt. Om man som gjest ønsker en fin fest bør man gjøre en innsats for å kose seg med maten, og som vertskap bør man jo ta så mye hensyn man kan, og ikke gjøre all maten "for spesiell" akkurat denne dagen. :) 

Anonymkode: 39b2e...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dersom dette var motsatt, en kjøttetende familie som fikk en veganer som gjest, ville du ment det samme da? At det bare er snakk om ETT måltid og denne gjesten tåler å spise ett kjøttmåltid?

For min del er det helt greit å spise vegansk mat. Jeg blir ofte rar i magen av det og synes det ofte er for krydret, men spiser det. Jeg tåler melkeprodukter dårlig, men spiser dette når det blir servert fordi jeg allrid spiser det jeg får. Mange er slik og enkelte blir provosert over veganere/vegetarianere som insisterer på at deres gjester skal spise som dem, men når de er gjester skal de ikke spise som den kjøttetende familien. Man opplever det gjerne litt enveis og det er et større problem enn å måtte spise vegansk til middag og kake.

Anonymkode: c0db2...c73

Det er jo ikke det samme. Og er man allergisk eller intolerant kan man si fra. Veganere spiser ikke animalske produkter, mens de som ikke er det som regel spiser alt inkludert vegansk. 

Anonymkode: 8759e...b24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er egentlig til alle, både veganere og altetere. At folk sier at maten er god betyr ikke nødvendigvis at de mener det. Alle med normal høflighet sier det, selv om maten smakte fryktelig. 

Anonymkode: 33c8b...eeb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...