Gå til innhold

Vegansk konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ha ha, TS, du får mange forskjellige folks meninger om kostholdet deres.  Jeg ser for meg en hyggelig samtale hvor noen stiller et spørsmål om noe de allerede har tatt et valg om og folk svarer med “men jeg er ikke enig i valget deres!” og “men JEG ville ikke trives med valget deres!” - i stedet for bare å svare på spørsmålet 😄

Vi har hatt vegetarisk (nesten vegansk) bryllup, dåpsfester, julefeiringer og nyttårsfester i mange år. De av våre familie og venner som ikke er veganere/vegetarianere har spist og kost seg, vært nysgjerrige og positive, og vi har alltid blitt spurt om oppskrifter etterpå. Så det går fint an å hygge seg med en sånn meny, selv om man selv spiser noe annet hjemme. 

Jeg synes buffet pleier å fungere godt. Et par varme retter (suppe og en gryterett, f.eks. en indisk panir-rett hvor paniren er byttet ut med en godt tilberedt tofu), brød og forskjellige tapenader, salater, pesto osv. Min erfaring er at folk synes det er gøy å prøve nye ting 😊 

Lykke til med konfirmasjonen! 

Anonymkode: 41ba4...52e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dolce skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner bare ikke problemet med å servere vegansk mat. 

Selv er jeg hverken vegetarianer eller veganer, men jeg overlever helt fint en eller flere dager/måltider uten kjøtt eller fisk eller meieriprodukter. 

Vi har flere venner som er veganere, og vi blir servert mange gode retter når vi er hos dem i middagsbesøk. 

Hjemme hos oss spiser vi også flere middager pr. uke som er enten vegetar eller vegan. Ikke fordi vi går inn for å spise vegetar/vegan, men fordi vi liker maten. 

Mye vegansk mat består av ting som de som sliter med magen kan reagere på. Jeg og min mor spiser lite kjøtt, men min mor må være ekstremtforsiktig med mye av maten da hun får kraftige magesmerter av ting som linser,bønner,erter og flere grønnsaker. Jeg spiser ikke vegansk mat hvis jeg ikke har tilberedt det selv og det ikke er noen ingrendiensliste tilgjengelig.

Anonymkode: 97c14...f7e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenker du det samme om veganere da? At de er frekke om de lar være å spise av maten eller tar med noe eget?

Anonymkode: 97c14...f7e

Ja det vil jeg si. Samtidig respekterer jeg at en veganer/vegetarianer ikke spiser kjøtt. Men stort sett klarer både en veganer og en kjøttspiser å finne noe de kan spise i et selskap. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er i selskap spiser jeg det som blir servert, om det så er kjøtt, fisk eller vegetar :)  Så jeg hadde ikke hatt noen problemer med vegansk meny i en konfirmasjon. Jeg er ikke vegarianer eller veganer, men spiser ofte vegetar-retter utelukkende fordi jeg synes det er godt. Denne helgen hadde vi eks. en himmelsk god grønnsaks-lasagne. Hva med type tapas/koldtbord med ulike vegetarretter? Det ville jeg likt i alle fall 😄

Anonymkode: b7590...6d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Gleder meg ikke over å spise mat som jeg blir dårlig i magen av og må sitte store deler av selskapet på dass. Da blir jeg sulten og gleder meg til ordentlig mat når selskapet er over. 

Anonymkode: 94734...3c6

Men hvis du blir så dårlig burde du jo opplyse om det til verten. Ts sier jo at de har spurt etter evt allergier hos gjestene. Regner med du i dette tilfellet ville sagt i fra om at du blir syk av diverse matvarer. 
 

Jeg synes det er underlig at du kaller junk food for «ordentlig mat».. Du vet jo enda ikke hva som ville vært servert i selskapet. Men du har allerede avgjort at maten fra Burger king er mer ordentlig enn maten som serveres i selskapet. Er det det tørre kjøttstykket i burgeren som betegnes som «ordentlig mat»? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør: Nei, jeg hadde ikke vært fornøyd med en slik meny. Men, jeg hadde oppført meg som et voksent menneske, møtt opp, og spist det jeg fikk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fint få en variert meny uten kjøtt, men jeg syns ikke den må være vegansk. Det er ikke noe galt med å spise melkeprodukter.

Anonymkode: 3b205...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Mye vegansk mat består av ting som de som sliter med magen kan reagere på. Jeg og min mor spiser lite kjøtt, men min mor må være ekstremtforsiktig med mye av maten da hun får kraftige magesmerter av ting som linser,bønner,erter og flere grønnsaker. Jeg spiser ikke vegansk mat hvis jeg ikke har tilberedt det selv og det ikke er noen ingrendiensliste tilgjengelig.

Anonymkode: 97c14...f7e

Dette er problem uansett når man skal spise borte hos andre, så det er ikke særlig relevant til tråden. Når det serveres kjøtt får man ofte også servert løk, rosenkål, chilli osv. Det er veldig få som tåler så lite mat. 

Jeg har mageproblemer selv og noe av den eneste maten jeg tåler er bl.a linser

Anonymkode: de565...6ad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør du ikke-veganere hva de synes om det. Og da skal jeg være ærlig. Rent personlig er ikke det noen høydare for min del, men jeg hadde jo respektert det. Jeg skal være så ærlig å si at jeg også hadde blitt overrasket hvis jeg ikke fikk beskjed om at det ble servert vegansk mat, men jeg hadde jo selvfølgelig prøvd å skjule overraskelsen.

Men, selv om jeg ikke er en fan av vegansk mat og synes nøttestek ikke er veldig godt, hadde jeg selvfølgelig holdt munn om det og takket høflig. Det hadde nok endt med at jeg hadde smakt høflig og gjort mitt beste for å skjule at jeg ikke er noen veldig stor fan av nøttestek eller hva det nå måtte være, og heller spist en burger på vei hjem fra konfirmasjonen.

Endret av SPOCA
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SPOCA said:

Nå spør du ikke-veganere hva de synes om det. Og da skal jeg være ærlig. Rent personlig er ikke det noen høydare for min del, men jeg hadde jo respektert det. Jeg skal være så ærlig å si at jeg også hadde blitt overrasket hvis jeg ikke fikk beskjed om at det ble servert vegansk mat, men jeg hadde jo selvfølgelig prøvd å skjule overraskelsen.

Men, selv om jeg ikke er en fan av vegansk mat og synes nøttestek ikke er veldig godt, hadde jeg selvfølgelig holdt munn om det og takket høflig. Det hadde nok endt med at jeg hadde smakt høflig og gjort mitt beste for å skjule at jeg ikke er noen veldig stor fan av nøttestek eller hva det nå måtte være, og heller spist en burger på vei hjem fra konfirmasjonen.

Lurer litt på hvilken mat alle i tråden er vant til å servere. Her går det i gryter, kjøttkaker, steik og alle de verste norske rettene som finens og som jeg misliker. Men jeg spiser da alltid maten alikevel og jeg hever aldri brynene elelr viser at jeg er skuffet over mat. 

Nordmenn må være ekstremt bortskjemte eller ha kun kokker i sin familie. 

Anonymkode: de565...6ad

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleMai skrev (40 minutter siden):

Men hvis du blir så dårlig burde du jo opplyse om det til verten. Ts sier jo at de har spurt etter evt allergier hos gjestene. Regner med du i dette tilfellet ville sagt i fra om at du blir syk av diverse matvarer. 
 

Jeg synes det er underlig at du kaller junk food for «ordentlig mat».. Du vet jo enda ikke hva som ville vært servert i selskapet. Men du har allerede avgjort at maten fra Burger king er mer ordentlig enn maten som serveres i selskapet. Er det det tørre kjøttstykket i burgeren som betegnes som «ordentlig mat»? 

Kjenner ingen veganere så det slipper jeg å ta stilling til.


Jeg mener ikke at junkfood er ordentlig mat, det ble feil formulert. Men tror ikke jeg hadde orker å stå på kjøkkenet når jeg hadde kommet sliten og sulten hjem. 

Synes tapas er det beste forslaget ts har fått. Da kan sannsynligvis alle finne noe de kan spise.
 

Anonymkode: 94734...3c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bestemmer dere helt selv! Men hadde opplyst gjestene at det kun blir vegansk mat. 

Kommer det veganere i mitt selskap for eks. så får dem lov til å ta med mat. Eks. julemiddag, grillfest, osv. Samme går det når jeg besøker veganere.

Aksepter at folk har ulik syn og meninger. 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag i det minste noe mat som er gjenkjennelig og ikke bare mat som skal ligne kjøtt. Det er nedtur for de som faktisk spiser kjøtt. 

Jeg foreslår et par typer supper og gryteretter. Gjerne indisk som ofte er laget grønnsaksbassert. 

Jeg tror også at om det har blitt tillatt egg og melkeprodukter har de fleste vært glade for det. Særlig når det kommer til kakene. 

Jeg har satt pris på å vite det i forveien, slik jeg kunne spist meg mett før jeg kom. Jeg har klart og oppføre meg og være høflig. Selvsagt skryter man av maten, selv om man er glad det er siste gang man spiser det.

Anonymkode: 6866a...08a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Lurer litt på hvilken mat alle i tråden er vant til å servere. Her går det i gryter, kjøttkaker, steik og alle de verste norske rettene som finens og som jeg misliker. Men jeg spiser da alltid maten alikevel og jeg hever aldri brynene elelr viser at jeg er skuffet over mat. 

Nordmenn må være ekstremt bortskjemte eller ha kun kokker i sin familie. 

Anonymkode: de565...6ad

Du fikk med deg at jeg skrev: "hadde jeg selvfølgelig holdt munn om det og takket høflig"? Eller leser du kun de utsagn som passer deg selv? 

Ts spør om en ikke-kjøtteters ærlig mening. Nei, jeg er ikke veldig fan av vegansk mat som nøttestek, vegisterkaker eller rødbetburgere. Det er min ærlige mening. Det betyr ikke at jeg hadde sagt noe om det.

Hvordan er man bortskjemt fordi man svarer ærlig på det ts lurer på? 

Og forøvrig: jeg spiser mye forskjellig, inkludert vegansk/vegetarisk mat, f.eks stekt ris, vårruller, chili sin carne eller pannekaker. Av ikke vegetariske-rekker går det en del i gryter (dette kan jo like gjerne være vegetariske, når det er sagt), supper, pasta, pizza, kjøttkaker, taco, fisk osv. 

Den nederste kommentaren din forstår jeg ikke. Jeg skjønner rett og slett ikke hva du vil fram til.

Endret av SPOCA
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (4 timer siden):

Hadde du skrevet dette innlegget til en veganer? 

Hva har det med saken å gjøre? Jeg skrev også at du kan spise maten, en veganer kan ikke spise kjøtt av ulike grunner. Jeg forlanger ikke å få mat jeg elsker når jeg drar i et selskap som ikke handler om meg, jeg har vært i både bryllup og konfirmasjon der jeg ikke har likt maten. Faktisk skjer det ganske ofte da jeg er veganer og de aller fleste kokker/vertskap orker ikke ta seg tid til min mat. Det går helt fint, dagen handlet ikke om meg uansett og jeg fikk noe jeg kunne spise. På samme måte som at du får noe du kan spise, som du ikke synes er så godt, om det serveres vegansk. 

Så ja, om veganeren klager over maten som ble servert kun fordi det ikke var noe hen ikke likte så godt, så hadde jeg skrevet det samme til en veganer ja. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (4 timer siden):

Tja, det kommer vel an på. Selv får jeg problemer hvis jeg spiser bønner/linser og bl.a blomkål og kål. Men jeg ville kost meg med andre ting som er veganske. 

Men det reagerer du på uavhengig av om det er full vegansk servering? At folk ikke spiser alt som serveres blir noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde takket ja og spurt om å få ta med min egen mat så jeg ikke blir syk. Jeg har ingen allergier, men jeg blir syk. Hvis de hadde nektet meg det, så hadde jeg vist dem hvor skadelig ett vegansk måltid er for meg, fordi dette hadde ført til at jeg hadde beslaglagt doen deres resten av festen når mageproblemene kom. 

Skal de være prinsipp-faste, må man nesten svare med samme mynt. Eneste måten sånne respektløse folk lærer.

Anonymkode: f18d0...0ba

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (2 timer siden):

Nå spør du ikke-veganere hva de synes om det. Og da skal jeg være ærlig. Rent personlig er ikke det noen høydare for min del, men jeg hadde jo respektert det. Jeg skal være så ærlig å si at jeg også hadde blitt overrasket hvis jeg ikke fikk beskjed om at det ble servert vegansk mat, men jeg hadde jo selvfølgelig prøvd å skjule overraskelsen.

Men, selv om jeg ikke er en fan av vegansk mat og synes nøttestek ikke er veldig godt, hadde jeg selvfølgelig holdt munn om det og takket høflig. Det hadde nok endt med at jeg hadde smakt høflig og gjort mitt beste for å skjule at jeg ikke er noen veldig stor fan av nøttestek eller hva det nå måtte være, og heller spist en burger på vei hjem fra konfirmasjonen.

Helt enig med deg.

Jeg hadde nok spist før jeg gikk i konfirmasjonen og jeg. Tåler ikke så godt bønner og slikt, reagerer ikke på mye men bønneburger hadde kødda til systemet mitt i flere dager, samme med linser og slikt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg hadde takket ja og spurt om å få ta med min egen mat så jeg ikke blir syk. Jeg har ingen allergier, men jeg blir syk. Hvis de hadde nektet meg det, så hadde jeg vist dem hvor skadelig ett vegansk måltid er for meg, fordi dette hadde ført til at jeg hadde beslaglagt doen deres resten av festen når mageproblemene kom. 

Skal de være prinsipp-faste, må man nesten svare med samme mynt. Eneste måten sånne respektløse folk lærer.

Anonymkode: f18d0...0ba

Så du spiser kun rent kjøtt,melk og egg. Ingen grønnsaker,ingen frukt,ikke noe ris/pasta/brød osv

Anonymkode: 291ac...ed6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er vi STORE kjøttelskere, å helt ærlig så må du gjerne bare servere salat i konfirmasjonen for min del. Jeg elsker all mat selv om det er med kjøtt, litt kjøtt eller ingen kjøtt. 

Å jeg har smakt mange gode veganske retter, så kjør på! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...