Gå til innhold

Vegansk konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 2.57):

Til høsten skal sønnen vår konfirmeres. Vi er veganere (ideologisk og sunnhetsmessig). Jeg ser meg rett og slett ikke mål på å servere verken kjøtt eller fisk da det strider mot alt vi står for. 
Men jeg sliter litt med menyen. Har tenkt å servere nøttestek med grønnsaker og poteter, vegansk moussaka samt salat. 
Hva tenker dere ikke-veganere om det? Noe dere kunne spist? Eventuelt noen som har andre forslag? 
 

Anonymkode: b8b84...1e2

For meg hadde det ikke vært noe problem hvis vertskapet hadde tatt hensyn til allergi, det vil si at de hadde "rent" tilbehør (grønnsaker eller salater) som jeg kunne spist.

Dessverre har jeg opplevd alt for ofte i veganske selskaper at salater ofte har nøtter, bønner, eller tofu i seg, eller at sauser blir laget med soyaprodukter, og da kan jeg dessverre ikke spise det.

 

 

Anonymkode: c0686...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg hadde det ikke vært noe problem hvis vertskapet hadde tatt hensyn til allergi, det vil si at de hadde "rent" tilbehør (grønnsaker eller salater) som jeg kunne spist.

Dessverre har jeg opplevd alt for ofte i veganske selskaper at salater ofte har nøtter, bønner, eller tofu i seg, eller at sauser blir laget med soyaprodukter, og da kan jeg dessverre ikke spise det.

 

 

Anonymkode: c0686...548

Det er jeg enig, men har du gitt beskjed om disse allergiene?

Anonymkode: 8f822...19c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jeg enig, men har du gitt beskjed om disse allergiene?

Anonymkode: 8f822...19c

Selvsagt, jeg forventer ikke at folk er tankelesere.  :)

Jeg tilbyr meg alltid å ta med eget (vegetarisk/vegansk alternativ) også, men de fleste sier at de selv vil stå for alt.

Anonymkode: c0686...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Da har jeg lest alle svarene i tråden. Vi i familien diskuterer menyen nå. Tusen takk for alle gode innspill. Det blir ikke nøttestek eller vegansk moussaka. Tenker vi går for tapas og supper med godt brød til samt vegansk smør/oljer og salater. 
Vi dropper også raw-kakene og går for lettere veganske kaker. 
Jeg har fått bedre svar enn jeg håpet på. 
 

Vh ts 

Anonymkode: b8b84...1e2

NAM! Så godt, ts! Jeg hadde virkelig gledet meg til maten i denne konfirmasjonen! Det er så mange som nevner diverse IBS og nøtte/bønne/grønnsaks-allergier (dette er nok ikke så vanlig altså) men her virker det som om det er noe å spise for alle!! Kjempegod ide med supper og tapas++ :) :) 

Anonymkode: 806c6...3fb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg må bare spørre, selv om det sikkert kan være frekt: Hvor godt smaker maten for en som til vanlig er vant med å spise alt?

 Jeg synes veganmat kan være interessant, men en del av det som lovprises av veganere er ikke særlig godt. Osteerstatninger, kjøtterstatning, vegansk bacon o.l har jeg dårlig erfaring med. Vegetar/veganretter på restaurant har vært etandes forsåvidt, men ikke noe jeg synes er så godt at jeg vil spise det igjen. Det prøves mest for nysgjerrigheten skyld. Når det gjelder retter som vegansk moussaka kan det bli vanskelig å lage noe som er på høyde med originalen, er min tanke.

Den beste veganmaten jeg noensinne har smakt, spiste jeg på matkurs i regi av Adventistkirken. Det var en opplevelse. De folka der kan virkelig lage mat, og jeg spiste til jeg skjemtes, og så tok jeg litt mer. Det var retter som sto på egne ben og ikke forsøkte å etterligne kjent mat folk er vant med.

Anonymkode: a9c00...955

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 Jeg må bare spørre, selv om det sikkert kan være frekt: Hvor godt smaker maten for en som til vanlig er vant med å spise alt?

 Jeg synes veganmat kan være interessant, men en del av det som lovprises av veganere er ikke særlig godt. Osteerstatninger, kjøtterstatning, vegansk bacon o.l har jeg dårlig erfaring med. Vegetar/veganretter på restaurant har vært etandes forsåvidt, men ikke noe jeg synes er så godt at jeg vil spise det igjen. Det prøves mest for nysgjerrigheten skyld. Når det gjelder retter som vegansk moussaka kan det bli vanskelig å lage noe som er på høyde med originalen, er min tanke.

Den beste veganmaten jeg noensinne har smakt, spiste jeg på matkurs i regi av Adventistkirken. Det var en opplevelse. De folka der kan virkelig lage mat, og jeg spiste til jeg skjemtes, og så tok jeg litt mer. Det var retter som sto på egne ben og ikke forsøkte å etterligne kjent mat folk er vant med.

Anonymkode: a9c00...955

Har opplevd folk har spist både hjemmelaget mat og dessert og på restautant, som har nektet å tro det er vegansk.

Det er flere i tråden som har opplevd det.

Anonymkode: 8f822...19c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

 Jeg må bare spørre, selv om det sikkert kan være frekt: Hvor godt smaker maten for en som til vanlig er vant med å spise alt?

 Jeg synes veganmat kan være interessant, men en del av det som lovprises av veganere er ikke særlig godt. Osteerstatninger, kjøtterstatning, vegansk bacon o.l har jeg dårlig erfaring med. Vegetar/veganretter på restaurant har vært etandes forsåvidt, men ikke noe jeg synes er så godt at jeg vil spise det igjen. Det prøves mest for nysgjerrigheten skyld. Når det gjelder retter som vegansk moussaka kan det bli vanskelig å lage noe som er på høyde med originalen, er min tanke.

Den beste veganmaten jeg noensinne har smakt, spiste jeg på matkurs i regi av Adventistkirken. Det var en opplevelse. De folka der kan virkelig lage mat, og jeg spiste til jeg skjemtes, og så tok jeg litt mer. Det var retter som sto på egne ben og ikke forsøkte å etterligne kjent mat folk er vant med.

Anonymkode: a9c00...955

Du drar vel i konfirmasjon for konfirmantens skyld, ikke for maten? 

Anonymkode: d1c43...cab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må enkelte faen meg gi seg her. Er selv ikke veganer, men både jeg og andre kjøttetere dør ikke av å spise vegansk en gang i blant. Noe veganmat er skikkelig godt! Ts foreslo moussaka, det kan jeg se for meg bli godt i vegansk versjon! 

Endret av clyde
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 2.57):

Til høsten skal sønnen vår konfirmeres. Vi er veganere (ideologisk og sunnhetsmessig). Jeg ser meg rett og slett ikke mål på å servere verken kjøtt eller fisk da det strider mot alt vi står for. 
Men jeg sliter litt med menyen. Har tenkt å servere nøttestek med grønnsaker og poteter, vegansk moussaka samt salat. 
Hva tenker dere ikke-veganere om det? Noe dere kunne spist? Eventuelt noen som har andre forslag? 
 

Anonymkode: b8b84...1e2

Her er noen forslag :)

E4BE9051-FA67-430D-808B-C0AD65FC647C.jpeg

Anonymkode: 3464c...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du drar vel i konfirmasjon for konfirmantens skyld, ikke for maten? 

Anonymkode: d1c43...cab

TS spurte om tilbakemelding, da får hun det. 

Anonymkode: a9c00...955

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for tulleinnlegg, avsporinger og innlegg fra utestengt bruker, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele tråden, og har også selv svart i tråden. Det er bra at ts tar hensyn til allergier, for det er det virkelig ikke alle som gjør!

Jeg er lei av å lese side opp og side ned hvor det skrives at "alle som spiser kjøtt kan spise vegansk". Det stemmer ikke for en del av oss. Selv sliter jeg med ibs, og da utgår mye vegansk mat, det til tross for at jeg synes det er godt. Jeg har ikke problemer med å spise det, men problemet kommer i etterkant av måltidet. Mat med mye fett, karbohydrater, eks bønner/linser/kikkerter/erter/sopp er ikke mat jeg kan spise uten å bli dårlig. Kombiner det med gluten og løk i tillegg, og jeg hadde slitt med helsen i et par uker etterpå. Det er virkelig ikke noe jeg ofrer for en konfirmasjon. Å spise vegansk på grunn av etiske grunner, er et nobelt valg. Derimot har veganeren et valg, de som sliter med helsen på grunn av mat har ikke dette valget. Veganeren velger å spise vegansk, andre kan bli syke av det. Jeg elsker poteter, men skal jeg spise det, må det være i små mengder og det kommer an på oljen/smøret som benyttes om jeg blir dårlig av det.

Og før noen skriver om at jeg ikke har prøvd veganske alternativer; det har jeg. Derimot har jeg blitt dårlig hver eneste gang, og det er uavhengig om det er en rett etter oppskrift eller noe som er ferdig. Mitt problem, er ingrediensene som benyttes i vegansk mat. Betyr det at jeg ikke spiser grønsaker? Nei, men jeg blir ikke mett av litt salat, noen få poteter og brokkoli. For meg er mat viktig i et selskap, og kan jeg ikke spise meg mett er det en grunn for meg til å bli hjemme.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolene skrev (8 timer siden):

Har lest hele tråden, og har også selv svart i tråden. Det er bra at ts tar hensyn til allergier, for det er det virkelig ikke alle som gjør!

Jeg er lei av å lese side opp og side ned hvor det skrives at "alle som spiser kjøtt kan spise vegansk". Det stemmer ikke for en del av oss. Selv sliter jeg med ibs, og da utgår mye vegansk mat, det til tross for at jeg synes det er godt. Jeg har ikke problemer med å spise det, men problemet kommer i etterkant av måltidet. Mat med mye fett, karbohydrater, eks bønner/linser/kikkerter/erter/sopp er ikke mat jeg kan spise uten å bli dårlig. Kombiner det med gluten og løk i tillegg, og jeg hadde slitt med helsen i et par uker etterpå. Det er virkelig ikke noe jeg ofrer for en konfirmasjon. Å spise vegansk på grunn av etiske grunner, er et nobelt valg. Derimot har veganeren et valg, de som sliter med helsen på grunn av mat har ikke dette valget. Veganeren velger å spise vegansk, andre kan bli syke av det. Jeg elsker poteter, men skal jeg spise det, må det være i små mengder og det kommer an på oljen/smøret som benyttes om jeg blir dårlig av det.

Og før noen skriver om at jeg ikke har prøvd veganske alternativer; det har jeg. Derimot har jeg blitt dårlig hver eneste gang, og det er uavhengig om det er en rett etter oppskrift eller noe som er ferdig. Mitt problem, er ingrediensene som benyttes i vegansk mat. Betyr det at jeg ikke spiser grønsaker? Nei, men jeg blir ikke mett av litt salat, noen få poteter og brokkoli. For meg er mat viktig i et selskap, og kan jeg ikke spise meg mett er det en grunn for meg til å bli hjemme.

Man er i selskapet for konfirmantens skyld, og ikke maten. TS legger til rette og allergier og dersom man vet at IBS vil gjøre det for vanskelig å tilrettelegges for, hvorfor ikke bare spise litt før og etter konfirmasjonen istedenfor? 

Anonymkode: d1c43...cab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grandidosa83 skrev (På 28.2.2021 den 3.38):

Vel, litt som du måtte hatt vegansk mat for å bli fornøyd, så blir en del av oss andre fornøyd av annen mat. Dersom det er viktigere for dere å servere vegansk enn å imøtekomme alle gjestene er det jo bare å kjøre på. Regner med dere blir fornøyd med å bli behandlet likedan når dere kommer på besøk hos andre?

Jeg har virkelig ikke noe imot andres matønsker og legger til rette for dem. Smake gjør jeg også gjerne, men når linser / bønner ikke er min greie faller for mye «gjennom». Likeledes lar min veganske / vegetarvenner og familie meg få kose meg med mat jeg synes er godt når jeg er hos dem. Gjerne tar jeg vare med noe kjøtt/egg/ost og «sper på» salat eller annet. 

Respekt går begge veier. Å tvinge eget syn på andre vil nødvendigvis være den beste måten å gjøre alle fornøyd.

Det er jo mange ganger man kan få servert noe som ikke er ens favorittrett. Men hva med å prøve det en får servert? Virker som TS vil lage en meny med litt forskjellig. Man kan jo bare spise noe annet når det er ferdig. 

Anonymkode: 8759e...b24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolene skrev (8 timer siden):

Har lest hele tråden, og har også selv svart i tråden. Det er bra at ts tar hensyn til allergier, for det er det virkelig ikke alle som gjør!

Jeg er lei av å lese side opp og side ned hvor det skrives at "alle som spiser kjøtt kan spise vegansk". Det stemmer ikke for en del av oss. Selv sliter jeg med ibs, og da utgår mye vegansk mat, det til tross for at jeg synes det er godt. Jeg har ikke problemer med å spise det, men problemet kommer i etterkant av måltidet. Mat med mye fett, karbohydrater, eks bønner/linser/kikkerter/erter/sopp er ikke mat jeg kan spise uten å bli dårlig. Kombiner det med gluten og løk i tillegg, og jeg hadde slitt med helsen i et par uker etterpå. Det er virkelig ikke noe jeg ofrer for en konfirmasjon. Å spise vegansk på grunn av etiske grunner, er et nobelt valg. Derimot har veganeren et valg, de som sliter med helsen på grunn av mat har ikke dette valget. Veganeren velger å spise vegansk, andre kan bli syke av det. Jeg elsker poteter, men skal jeg spise det, må det være i små mengder og det kommer an på oljen/smøret som benyttes om jeg blir dårlig av det.

Og før noen skriver om at jeg ikke har prøvd veganske alternativer; det har jeg. Derimot har jeg blitt dårlig hver eneste gang, og det er uavhengig om det er en rett etter oppskrift eller noe som er ferdig. Mitt problem, er ingrediensene som benyttes i vegansk mat. Betyr det at jeg ikke spiser grønsaker? Nei, men jeg blir ikke mett av litt salat, noen få poteter og brokkoli. For meg er mat viktig i et selskap, og kan jeg ikke spise meg mett er det en grunn for meg til å bli hjemme.

Forståelig dette. Men da er det vel mulig å si fra til de som arrangerer, så de enten kan ordne noe annet til deg eller du kan ta med noe selv? Er forresten ikke all vegansk mat som inneholder sånt som sopp og bønner. Hva med tomatsuppe eller grønnsakspai? Vegansk mat er alt som ikke inneholder kjøtt, melk, egg. Jeg antar at du også spiser andre ting enn det? Men som sagt, det hadde vel gått an å ta en prat med de som inviterer så du får noe du kan spise.

Anonymkode: 8759e...b24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 28.2.2021 den 10.41):

Jo, men hvis konfirmanten velger elgstek til middag - får ikke den ene som ikke spiser kjøtt av gjestene noe annet f.eks? Vi tar i alle fall hensyn til slikt. Skjønner ikke hvorfor folks matpreferanser bare må gå den ene veien.

Fordi vegetarianere ikke spiser kjøtt overhodet, ofte av moralsk overbevisning, og det må respekteres. De fleste ikke-vegetarianere er altetende. Man tåler dessuten å spise noe man ikke liker så godt én dag. Men har man moralske sperrer, eller allergier, blir det noe helt annet. Er det bare at man ikke liker det så godt, lever man jo fint på å spise noe annet før og etter.

Anonymkode: 8759e...b24

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jolene skrev (9 timer siden):

Har lest hele tråden, og har også selv svart i tråden. Det er bra at ts tar hensyn til allergier, for det er det virkelig ikke alle som gjør!

Jeg er lei av å lese side opp og side ned hvor det skrives at "alle som spiser kjøtt kan spise vegansk". Det stemmer ikke for en del av oss. Selv sliter jeg med ibs, og da utgår mye vegansk mat, det til tross for at jeg synes det er godt. Jeg har ikke problemer med å spise det, men problemet kommer i etterkant av måltidet. Mat med mye fett, karbohydrater, eks bønner/linser/kikkerter/erter/sopp er ikke mat jeg kan spise uten å bli dårlig. Kombiner det med gluten og løk i tillegg, og jeg hadde slitt med helsen i et par uker etterpå. Det er virkelig ikke noe jeg ofrer for en konfirmasjon. Å spise vegansk på grunn av etiske grunner, er et nobelt valg. Derimot har veganeren et valg, de som sliter med helsen på grunn av mat har ikke dette valget. Veganeren velger å spise vegansk, andre kan bli syke av det. Jeg elsker poteter, men skal jeg spise det, må det være i små mengder og det kommer an på oljen/smøret som benyttes om jeg blir dårlig av det.

Og før noen skriver om at jeg ikke har prøvd veganske alternativer; det har jeg. Derimot har jeg blitt dårlig hver eneste gang, og det er uavhengig om det er en rett etter oppskrift eller noe som er ferdig. Mitt problem, er ingrediensene som benyttes i vegansk mat. Betyr det at jeg ikke spiser grønsaker? Nei, men jeg blir ikke mett av litt salat, noen få poteter og brokkoli. For meg er mat viktig i et selskap, og kan jeg ikke spise meg mett er det en grunn for meg til å bli hjemme.

Men da har du jo problemer med mat generelt, ikke bare vegansk mat. Om noen serverer en chili con carne, eller en lapskaus eller noe, så kommer du til å få problemer uansett? Det er ikke bare veganere som spiser grønnsaker? Det er ekstremt mange veganere med IBS som klarer seg helt fint, så jeg tror det handler mer om kunnskap og kreativitet, enn å bare si "JEG TÅLER IKKE VEGANSK MAT, PUNKTUM." Vegansk mat er jo SÅ mye. Det er ikke bare en skål med grønnsaker og bønner. 

Anonymkode: 96a75...801

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke klarer et måltid uten kjøtt og må ha med egen mat burde man revurdere kostholdet sitt. Det samme om rawkaker, man overlever uten tradisjonelle kaker et par timer. Har aldri smakt det og skulle gjerne vært i en sånn konfirmasjon. Hilsen alteter. 

Anonymkode: 5977a...44d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men da har du jo problemer med mat generelt, ikke bare vegansk mat. Om noen serverer en chili con carne, eller en lapskaus eller noe, så kommer du til å få problemer uansett? Det er ikke bare veganere som spiser grønnsaker? Det er ekstremt mange veganere med IBS som klarer seg helt fint, så jeg tror det handler mer om kunnskap og kreativitet, enn å bare si "JEG TÅLER IKKE VEGANSK MAT, PUNKTUM." Vegansk mat er jo SÅ mye. Det er ikke bare en skål med grønnsaker og bønner. 

Anonymkode: 96a75...801

Jeg skjønner at dette var vanskelig for deg. IBS er bare én av sykdommene som folk kan ha, men den er veldig vanlig. De anslår at 15% av Norges befolkning har IBS, og mange er udiagnosert. Har du en konfirmasjon med 30 gjester, så har du sannsynligvis ca 5 gjester med IBS. 

IBS varierer fra person til person. Noen får bare ubehag og noen ekstra doturer, andre får smertehelvete og konstant diaré de neste timene etter matinntak, andre blir sengeliggende med problemer de neste dagene. Og det én person med IBS reagerer på kan en annen spise, men få problemer av andre matvarer igjen. Det som er felles er at de er karbohydrater da. Vegansk er høy-karbo og veldig lite IBS-vennlig åkkesom. Og det går på mengder. Selv om man tåler løk dårlig, så tåler man kanskje en liten klatt. Og hvis man ikke tåler brokkoli så godt, så tåler man kanskje noen biter. Men men tåler ikke en liten klatt løk OG noen biter brokkoli.

Anonymkode: f18d0...0ba

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner at dette var vanskelig for deg. IBS er bare én av sykdommene som folk kan ha, men den er veldig vanlig. De anslår at 15% av Norges befolkning har IBS, og mange er udiagnosert. Har du en konfirmasjon med 30 gjester, så har du sannsynligvis ca 5 gjester med IBS. 

 

Anonymkode: f18d0...0ba

Jeg har IBS, linser og kokte grønnsaker er noe av maten jeg tåler. Serveres det typisk norsk mat som gjerne har hvete i seg, så sliter jeg. Det spiller ingen rolle at 15% har IBS, for det er ikke alle som reagerer på den samme maten. Og har man IBS så vil man ha problemer uansett når det serveres mat. Jeg kan ikke spise hvete og spiser aldri kaker for eks. Men jeg sitter  ikke her og sier "jeg hadde ikke kunnet spise noen av de hvetekakene der som du serverer i konfirmasjonen, så jeg hadde spist når jeg kom hjem!"

Ser du hvor teit det blir å svare sånn i en tråd som dette?

Anonymkode: de565...6ad

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...