Gå til innhold

Vegansk konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ser noen nevner noe om å bli mett i konfirmasjonen tidligere i tråden. Jeg stusser på veldig på den holdningen. Hvis en konfirmasjon handler om at du skal bli mett så tenker jeg at du burde bare holde deg hjemme uansett. 

Jeg for min del spiser en liten porsjon i slike selskap, selv om jeg kan spise alt. Jeg drar jo ikke i konfirmasjoner eller brylluper for å grafse til meg uten å vise magemål. For min del blir jeg pinlig berørt på andres vegner når noen går å forsyner seg for 3. og 4. gang, slår seg på magen fordi dem er så mett og holder på å spise så dem må sprette buksesmekken. 

Når det gjelder IBS så vet jeg alt om det. Har hatt det i mange år, og mot det alvorlige slaget. Har heldigvis kommet meg, og kan nå forsyne meg med det jeg vil. Jeg brukte ofte å spise før jeg dro i selskap, forsynte meg med en syltynn porsjon av noe jeg tenkte jeg kunne spise, for så spise når jeg kom hjem igjen. Dette er uproblematisk. Konfirmasjoner og andre selskap dreide seg jo ikke om at jeg skulle spise, så det kunne jeg fint hoppe over uten å stille en drøss med krav til innbyder. En selskapsholder kan ikke ta hensyn til absolutt alle på alt. Det går ikke slik ting har blitt i dag. 

Anonymkode: bd439...e8b

Det er da en mellomting mellom å grafse til seg uten å vise magemål, og på å kunne spise seg mett? Hvis man drar et stykke for å gå i selskap så må man vel kunne forvente å få spise seg mett. Mange blir dårlig av å gå i timevis uten å spise seg mett.

Det sagt, jeg personlig hadde syns det var greit med vegansk mat. 

Anonymkode: ad4b9...c1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

clyde skrev (På 1.3.2021 den 10.04):

Nå må enkelte faen meg gi seg her. Er selv ikke veganer, men både jeg og andre kjøttetere dør ikke av å spise vegansk en gang i blant. Noe veganmat er skikkelig godt! Ts foreslo moussaka, det kan jeg se for meg bli godt i vegansk versjon! 

Snakk for deg selv. 

Anonymkode: 9fa9d...428

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er informert om ser jeg ikke problemet. Maten høres god ut, men jeg ville nok spist på forhånd mtp allergier. Erfaringsmessig tåler jeg svært dårlig vegansk mat, og da er jo løsningen å spise først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan du ser på det så er det så enkelt som at dere forlanger at folk skal ta hensyn når dere er gjester, men gjør ikke samme gesten tilbake. Server hva du vil, så kan folk sladre om det bak ryggen deres etterpå. 

Anonymkode: cd1b1...d0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Denne er egentlig til alle, både veganere og altetere. At folk sier at maten er god betyr ikke nødvendigvis at de mener det. Alle med normal høflighet sier det, selv om maten smakte fryktelig. 

Anonymkode: 33c8b...eeb

Ja, det er helt sant.

Jeg merker at jeg til og med smører på litt ekstra om jeg ikke syntes det var så godt.

 

Anonymkode: a54fb...eea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tråd:fnise: 

Glad jeg ikke spurte her før jeg hadde vegansk BRYLLUP! Jepp, alle 4 rettene var veganske og kakene også. Folket på kg hadde vel gått av skaftet 😛 Heldigvis ingen som droppet å komme i bryllupet vårt da, alle de inviterte kom vel vitende om at de ikke fikk kjøtt den dagen. Lykke til med konfirmasjon, ts! Koldtbord høres helt supert ut! 

Anonymkode: 806c6...3fb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 3.29):

Jeg hadde aldri vært fornøyd uten at det var noe kjøtt på menyen... Du spiser ikke kjøtt, men kan du ikke la andre spise kjøtt? Ikke ta med seg en gang? Du trenger vel ikke å presse livssynet ditt på andre på den måten?

Anonymkode: f18d0...0ba

Herregud. Det er jo selvfølgelig ikke et for vanskelig krav å ha at det serveres kun vegans. Kjøttetere er de vrangeste her. Skaper seg bare de hører ordene vegetar eller vegansk. Skal avholdsfolk la andre ta med medbrakt alkohol i bryllupet? Skal man ikke få lov å velge selv hvilken mat man skal servere på en så viktig dag? 
 

finnes en HAUG med god vegansk mat. Så lenge man ikke gnåler om at det er vegansk vil de fleste ikke være skeptiske og like mye av maten.

men, raw kaker er ikke særlig god ide. Her ville jeg valg vanlige kaker med veganske ingredienser. Veldig få som er særlig fan av raw uten at de er vant til det fra før. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (3 timer siden):

Så lenge det er informert om ser jeg ikke problemet. Maten høres god ut, men jeg ville nok spist på forhånd mtp allergier. Erfaringsmessig tåler jeg svært dårlig vegansk mat, og da er jo løsningen å spise først. 

Hva er det i vegansk mat du ikke tåler? Tåler ikke grønnsaker du da? For det er jo vegansk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Boblerone said:

Hva er det i vegansk mat du ikke tåler? Tåler ikke grønnsaker du da? For det er jo vegansk.

Tåler svært, svært lite karbohydrater, og reagerer på ganske mye forskjellig grønt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Utrolig hvor mange sære tilfeller som dukker opp med en gang noen spør om noe vegansk. Ser for meg at mange her sliter veldig i omtrent alle sammenhenger der det serveres mat.

Heldigvis er det langt lettere i det virkelige liv. 🙂 Lykke til med konfirmasjonen!

Anonymkode: dc43f...b04

Ja, jeg sliter veldig i omtrent alle sammenhenger det serveres mat hvis det ikke er tatt hensyn til det. Det er sånn det er å ha en trøblete tarm. Slik som du uttaler deg er det åpenbart at du aldri har vært borte i magetrøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Tåler svært, svært lite karbohydrater, og reagerer på ganske mye forskjellig grønt.

Forstår. Høres utfordrende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Boblerone said:

Forstår. Høres utfordrende ut.

Yup. Kom etter tre forskjellige tilfeller med matforgiftning, så har måtte gå tilbake til basic. Rødt kjøtt og litt grønt. Vi var jo carnivore i 100.000 år, så det takler heldigvis tarmen ganske greit.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegansk konfirmasjon - ja why not. Jeg hadde ihvertfall spist maten. Når det gjelder dette med allergi så er man utsatt uansett om det er kjøtt inni bildet eller annet. Foreslår at gjestene får beskjed om at de må gi beskjed ved allergi og dersom det er spesielle hensyn som skal tas. Vi gjordet det i konfirmasjonene vi hadde og tilrettela deretter.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten.2.0 skrev (2 timer siden):

Yup. Kom etter tre forskjellige tilfeller med matforgiftning, så har måtte gå tilbake til basic. Rødt kjøtt og litt grønt. Vi var jo carnivore i 100.000 år, så det takler heldigvis tarmen ganske greit.

Kreftforeningen er litt uenig i deg der😅

Anonymkode: f2ecd...f6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandidosa83 skrev (På 28.2.2021 den 14.34):

Synes dette er merkelig svart / hvitt. Enhver festdag handler om at alle skal trives for meg. Ergo legger man til rette for alle.

Det jeg synes er merkelig er at enkelte har forhøyet veganisme til et nivå hvor man ikke kan ta hensyn andre veien. Ikke engang skal man kunne ta med seg noe attåt selv - slik at man kan kose seg på en fest.

Når man leser alle disse utredningene om hva man kan spise osv.. joda, jeg kan sikkert men jeg synes helt oppriktig vegansk kosthold er mindre godt. Det betyr ikke at andre ikke kan nyte det. - Og så handler ikke dette om at man MÅ servere store kjøttstykker osv.. nei, for meg kan litt fetaost i salaten og kake uten et hav av «liksom» produkter gjøre stor forskjell.

PS: dersom jeg hadde gått i en slik konfirmasjon skryter jeg selvfølgelig av maten. Det gjør jeg når jeg får skosålebiff hos folk også. Dette handler om høflighet og ikke så mye annet.

Jeg elsker indisk vegetarmat, men ellers enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ut fra det jeg har lest, har jeg inntrykk av at det bare er noen få som ville ha takket nei. Vi andre med mageproblemer har skrevet at vi ville ha takket ja og kost oss med litt mat, men at vi hadde satt pris på å vite på forhånd at det ble et vegansk måltid. 

Jeg kan ikke se at du har kommentert det siste her, Ts, og ble litt nysgjerrig på hvordan du stiller deg til det. Kommer dere til å gi beskjed til gjestene på forhånd?

Jeg liker å informere om serveringen uansett hva som står på menyen, slik at gjestene vet hva som venter dem. Spesielt hvis det er et formelt selskap som varer en stund. 

Anonymkode: a54fb...eea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ut fra det jeg har lest, har jeg inntrykk av at det bare er noen få som ville ha takket nei. Vi andre med mageproblemer har skrevet at vi ville ha takket ja og kost oss med litt mat, men at vi hadde satt pris på å vite på forhånd at det ble et vegansk måltid. 

Jeg kan ikke se at du har kommentert det siste her, Ts, og ble litt nysgjerrig på hvordan du stiller deg til det. Kommer dere til å gi beskjed til gjestene på forhånd?

Jeg liker å informere om serveringen uansett hva som står på menyen, slik at gjestene vet hva som venter dem. Spesielt hvis det er et formelt selskap som varer en stund. 

Anonymkode: a54fb...eea

Mye av det som skrives i tråden er tull og avsporing, hadde jeg vært ts hadde jeg sluttet lese for 15 sider siden

Anonymkode: de565...6ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ut fra det jeg har lest, har jeg inntrykk av at det bare er noen få som ville ha takket nei. Vi andre med mageproblemer har skrevet at vi ville ha takket ja og kost oss med litt mat, men at vi hadde satt pris på å vite på forhånd at det ble et vegansk måltid. 

Jeg kan ikke se at du har kommentert det siste her, Ts, og ble litt nysgjerrig på hvordan du stiller deg til det. Kommer dere til å gi beskjed til gjestene på forhånd?

Jeg liker å informere om serveringen uansett hva som står på menyen, slik at gjestene vet hva som venter dem. Spesielt hvis det er et formelt selskap som varer en stund. 

Anonymkode: a54fb...eea

Det må holde at gjestene vet hun er veganer og dermed selv gi info når man blir spurt om allergier.  Og det mener en med-ibs-er

Anonymkode: 6c81d...915

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er å lage en vegansk festmeny som er en konfirmasjon verdig, i alle fall slik jeg er vant til at konfirmasjoner feires. Jeg har faktisk fortsatt til gode å se en virkelig god vegansk meny til høytidelig bruk. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...