Gå til innhold

Vegansk konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fabienne skrev (1 minutt siden):

Utfordringen er å lage en vegansk festmeny som er en konfirmasjon verdig, i alle fall slik jeg er vant til at konfirmasjoner feires. Jeg har faktisk fortsatt til gode å se en virkelig god vegansk meny til høytidelig bruk. 

 

Nå er det mange altetere som serverer gryteretter pluss focaccia og salat til konfirmasjon så det er ikke en særlig stor utfordring å matche,men med det sagt er det heller ikke utfordring å lage en langt mere fancy og høytidelig vegansk meny.

Anonymkode: 291ac...ed6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fabienne skrev (45 minutter siden):

Utfordringen er å lage en vegansk festmeny som er en konfirmasjon verdig, i alle fall slik jeg er vant til at konfirmasjoner feires. Jeg har faktisk fortsatt til gode å se en virkelig god vegansk meny til høytidelig bruk. 

 

Kanskje fordi det ikke er hverdagskost for de aller fleste? jeg har aldri blitt invitert til en vegansk konfirmasjon, bryllup, dåp, 50-årsdag.

Anonymkode: d1c43...cab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå er det mange altetere som serverer gryteretter pluss focaccia og salat til konfirmasjon så det er ikke en særlig stor utfordring å matche,men med det sagt er det heller ikke utfordring å lage en langt mere fancy og høytidelig vegansk meny.

Anonymkode: 291ac...ed6

Jeg har aldri hørt om gryterett og salat i konfirmasjon. Er ikke det en tradisjonell rett som ble servert på bygdelokalet på åttitallets bygdefester sammen med hjemmebrent og kaffe? 

Fint du tar utfordringen. Jeg ser med glede frem i mot en vegansk festmeny som egner seg i en konfirmasjon. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje fordi det ikke er hverdagskost for de aller fleste? jeg har aldri blitt invitert til en vegansk konfirmasjon, bryllup, dåp, 50-årsdag.

Anonymkode: d1c43...cab

Jeg forstår ikke dette innlegget. Vegansk kost er hverdagskost for meg, det er til de virkelige store anledningene det blir vanskeligere. Men her håper jeg på at trådens veganere kan komme med gode bidrag - som altså matcher en høytidelig festmeny bestående av alle matvarekategorier. Gjerne en tre-fireretters meny med tilhørende vin til hver rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veganer her, men lager mye forskjellig. Hva med litt ting som falafel i pita med salat og god dressing, hummus, vegansk minipizza, børek, eller en god linsesuppe med godt brød og masse friske urter ved siden av? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også veldig godt med fylt sopp, fylt paprika osv. Kjøtt kan folk fint spise hjemme. Jeg ville kjørt på med vegansk mat til alle 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fabienne skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke dette innlegget. Vegansk kost er hverdagskost for meg, det er til de virkelige store anledningene det blir vanskeligere. Men her håper jeg på at trådens veganere kan komme med gode bidrag - som altså matcher en høytidelig festmeny bestående av alle matvarekategorier. Gjerne en tre-fireretters meny med tilhørende vin til hver rett. 

Tilhørende vin til hver rett i en konfirmasjon? 

Anonymkode: d1c43...cab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabienne skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri hørt om gryterett og salat i konfirmasjon. Er ikke det en tradisjonell rett som ble servert på bygdelokalet på åttitallets bygdefester sammen med hjemmebrent og kaffe? 

Fint du tar utfordringen. Jeg ser med glede frem i mot en vegansk festmeny som egner seg i en konfirmasjon. 

 

Fordi du ikke har hørt om det så betyr ikke det at det ikke er vanlig. Jeg har selv opplevd det! Og hvorfor skal jeg skrive opp en meny her når jeg etter å ha lest denne tråden vet at det kun vil møtt med krtitikk,nedlatende kommentarer og beskjed om at det ikke er godt nok? 

Anonymkode: 291ac...ed6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ser noen nevner noe om å bli mett i konfirmasjonen tidligere i tråden. Jeg stusser på veldig på den holdningen. Hvis en konfirmasjon handler om at du skal bli mett så tenker jeg at du burde bare holde deg hjemme uansett. 

Jeg for min del spiser en liten porsjon i slike selskap, selv om jeg kan spise alt. Jeg drar jo ikke i konfirmasjoner eller brylluper for å grafse til meg uten å vise magemål. For min del blir jeg pinlig berørt på andres vegner når noen går å forsyner seg for 3. og 4. gang, slår seg på magen fordi dem er så mett og holder på å spise så dem må sprette buksesmekken. 

Når det gjelder IBS så vet jeg alt om det. Har hatt det i mange år, og mot det alvorlige slaget. Har heldigvis kommet meg, og kan nå forsyne meg med det jeg vil. Jeg brukte ofte å spise før jeg dro i selskap, forsynte meg med en syltynn porsjon av noe jeg tenkte jeg kunne spise, for så spise når jeg kom hjem igjen. Dette er uproblematisk. Konfirmasjoner og andre selskap dreide seg jo ikke om at jeg skulle spise, så det kunne jeg fint hoppe over uten å stille en drøss med krav til innbyder. En selskapsholder kan ikke ta hensyn til absolutt alle på alt. Det går ikke slik ting har blitt i dag. 

Anonymkode: bd439...e8b

 

Slike gjester vil jeg ha! Når jeg disker opp med det beste jeg kan servere og ofte har brukt flere dager på å lage mat, da er gjester som deg det tristeste som finnes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabienne skrev (4 timer siden):

Utfordringen er å lage en vegansk festmeny som er en konfirmasjon verdig, i alle fall slik jeg er vant til at konfirmasjoner feires. Jeg har faktisk fortsatt til gode å se en virkelig god vegansk meny til høytidelig bruk. 

 

Det finnes veganske restauranter som har fått Michelin-stjerne, så tipper at man også fint kan lage veganske menyer til høytidelig bruk om man bare er interessert nok i den type mat. Nå er ikke jeg det, så har ikke satt meg så mye inn i vegansk mat. 
 

Ts: det blir helt sikkert bra med vegansk mat i konfirmasjonen. Ut i fra hva jeg har lest i tråden, har du kommet frem til mange retter som høres skikkelig gode ut, og som iallfall jeg gjerne ville spist. 

Anonymkode: 3d81a...84d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lauv skrev (41 minutter siden):

 

Slike gjester vil jeg ha! Når jeg disker opp med det beste jeg kan servere og ofte har brukt flere dager på å lage mat, da er gjester som deg det tristeste som finnes.

Helt enig! Det beste som er, er gjester som vet å forsyne seg, og tydelig liker maten som serveres. 

Anonymkode: 3d81a...84d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lang tråd om dette. Jeg spiser kjøtt, men hadde jeg blitt invitert i vegansk konfirmasjon, hadde jeg gledd meg. Det fins så mye godt utenfor dyreriket. Dessuten er det konfirmanten som er hovedpoenget, og ikke gjestenes nykker i matveien.

Anonymkode: 2d45f...732

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabienne skrev (4 timer siden):

Jeg forstår ikke dette innlegget. Vegansk kost er hverdagskost for meg, det er til de virkelige store anledningene det blir vanskeligere. Men her håper jeg på at trådens veganere kan komme med gode bidrag - som altså matcher en høytidelig festmeny bestående av alle matvarekategorier. Gjerne en tre-fireretters meny med tilhørende vin til hver rett. 

Vin hører ikke hjemme i en konfirmasjon. Både dåp og konfirmasjon skal og bør være alkoholfrie, da en feirer et barn /ungdom som skal være hovedperson. Og i en konfirmasjon bør jo hovedpersonen konfirmanten kunne spise og drikke alt som serveres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sommermor skrev (13 minutter siden):

Vin hører ikke hjemme i en konfirmasjon. Både dåp og konfirmasjon skal og bør være alkoholfrie, da en feirer et barn /ungdom som skal være hovedperson. Og i en konfirmasjon bør jo hovedpersonen konfirmanten kunne spise og drikke alt som serveres.

Det skal og bør ingenting, men du syntes det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabienne skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri hørt om gryterett og salat i konfirmasjon. Er ikke det en tradisjonell rett som ble servert på bygdelokalet på åttitallets bygdefester sammen med hjemmebrent og kaffe? 

Fint du tar utfordringen. Jeg ser med glede frem i mot en vegansk festmeny som egner seg i en konfirmasjon. 

 

For noe tull! Vet flere som har hatt gryterett i konfirmasjonen, og de bor sentralt i Oslo. Det var for bare noen få år siden og ikke på 80 -tallet som du hentyder. Gryteretter med deilig mørt kjøtt, salat og godt brød til er helt supert å servere i slike anledninger. 

Anonymkode: 9fa9d...428

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 3.25):

Nei, vi ønsker ikke at noen spiser dyr i konfirmasjonen. Derfor jeg ønsker en så bred meny som mulig slik at alle kan bli mette og fornøyde 🙂 

Anonymkode: b8b84...1e2

Selv om dere er veganere så må dere ha i bakhodet at 90 av gjestene ikke er det. Jeg ville ikke kommet i en sånn konfirmasjon, skulle nok kommet på en grei unnskyldning. Hva om jeg inviterte deg og all maten inneholdt kjøtt? Ville du spist det? 

Anonymkode: 7d4a0...4d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sommermor skrev (8 timer siden):

Vin hører ikke hjemme i en konfirmasjon. Både dåp og konfirmasjon skal og bør være alkoholfrie, da en feirer et barn /ungdom som skal være hovedperson. Og i en konfirmasjon bør jo hovedpersonen konfirmanten kunne spise og drikke alt som serveres.

Herregud, slutt nå da. 

Anonymkode: 4056f...32b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke veganer selv, men jeg er åpen for nytt og ville kommet som gjest med åpent sinn og tenkt at det vil bli spennende å prøve noe nytt 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabienne skrev (15 timer siden):

Jeg forstår ikke dette innlegget. Vegansk kost er hverdagskost for meg, det er til de virkelige store anledningene det blir vanskeligere. Men her håper jeg på at trådens veganere kan komme med gode bidrag - som altså matcher en høytidelig festmeny bestående av alle matvarekategorier. Gjerne en tre-fireretters meny med tilhørende vin til hver rett. 

Nå er jeg veldig dårlig på vin, så der kommer jeg for kort. Er mer glad i litt spesiell øl, uten at jeg skal si jeg vet hvordan jeg matcher det med mat, men en festmeny skulle jeg klart å få til.

For eksempel kan man servere Meze, der er det mye godt og litt mer koldtbord-aktig slik at gjestene kan ta det de vil selv. Ellers har jeg ofte gått for en skikkelig god vegetarlasagne som er kokt flere timer med rødvin før jeg setter den i ovnen. Skikkelige hjemmelagde falafler med hjemmelagde wraps er også helt fantastisk og ikke noe jeg ville laget på en hverdag da de tar et par timer å lage (i tillegg til at kikertene har stått et døgn i vann). Du har jo også nøttesteken som de tenkte i denne konfirmasjonen. 

Serverte treretters på nyttårsaften, da hadde vi sticky edame til forrett, crispy-jackfruit i asiatiske pannekaker til hovedrett og sjokolademoussekake til dessert. Kunne gjort det enda mer fancy om kjøkkenet var større, da ville jeg kanskje hatt bao-buns, sushi eller ferske vårruller til forrett. 

Du har ikke forsøkt mye vegansk om du ikke tror det kan lages en festmeny av det. Før Oslo stengte ned var jeg på en fantastisk 15 retters på Silk Road restaurant. Noma i København har en sesong med kun vegansk mat, tror det er den på våren. Er også flere andre michelin-kokker som har begynt å lage mer vegansk. For lets face it, grønnsaker smaker mer enn kjøtt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Inwe said:

Nå er jeg veldig dårlig på vin, så der kommer jeg for kort. Er mer glad i litt spesiell øl, uten at jeg skal si jeg vet hvordan jeg matcher det med mat, men en festmeny skulle jeg klart å få til.

For eksempel kan man servere Meze, der er det mye godt og litt mer koldtbord-aktig slik at gjestene kan ta det de vil selv. Ellers har jeg ofte gått for en skikkelig god vegetarlasagne som er kokt flere timer med rødvin før jeg setter den i ovnen. Skikkelige hjemmelagde falafler med hjemmelagde wraps er også helt fantastisk og ikke noe jeg ville laget på en hverdag da de tar et par timer å lage (i tillegg til at kikertene har stått et døgn i vann). Du har jo også nøttesteken som de tenkte i denne konfirmasjonen. 

Serverte treretters på nyttårsaften, da hadde vi sticky edame til forrett, crispy-jackfruit i asiatiske pannekaker til hovedrett og sjokolademoussekake til dessert. Kunne gjort det enda mer fancy om kjøkkenet var større, da ville jeg kanskje hatt bao-buns, sushi eller ferske vårruller til forrett. 

Du har ikke forsøkt mye vegansk om du ikke tror det kan lages en festmeny av det. Før Oslo stengte ned var jeg på en fantastisk 15 retters på Silk Road restaurant. Noma i København har en sesong med kun vegansk mat, tror det er den på våren. Er også flere andre michelin-kokker som har begynt å lage mer vegansk. For lets face it, grønnsaker smaker mer enn kjøtt. 

Det høres jo intet mindre enn nydelig ut. Kan jo slenge på vegansk taco for de som er virkelig redde for å prøve noe nytt (bare bittelitt rar ettersmak for de av oss som ikke er vant til det).

Eneste problemet mitt er jo at jeg ikke tåler en dritt av dette, men det gjør heldigvis mesteparten av befolkningen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...