Gå til innhold

Vegansk konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner at dette var vanskelig for deg. IBS er bare én av sykdommene som folk kan ha, men den er veldig vanlig. De anslår at 15% av Norges befolkning har IBS, og mange er udiagnosert. Har du en konfirmasjon med 30 gjester, så har du sannsynligvis ca 5 gjester med IBS. 

IBS varierer fra person til person. Noen får bare ubehag og noen ekstra doturer, andre får smertehelvete og konstant diaré de neste timene etter matinntak, andre blir sengeliggende med problemer de neste dagene. Og det én person med IBS reagerer på kan en annen spise, men få problemer av andre matvarer igjen. Det som er felles er at de er karbohydrater da. Vegansk er høy-karbo og veldig lite IBS-vennlig åkkesom. Og det går på mengder. Selv om man tåler løk dårlig, så tåler man kanskje en liten klatt. Og hvis man ikke tåler brokkoli så godt, så tåler man kanskje noen biter. Men men tåler ikke en liten klatt løk OG noen biter brokkoli.

Anonymkode: f18d0...0ba

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Problemmaten kan like gjerne være rødt kjøtt eller melkeprodukter, eller all mat går akkurat like bra (eller mest sannsynlig dårlig).

Anonymkode: 6f044...e1c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner at dette var vanskelig for deg. IBS er bare én av sykdommene som folk kan ha, men den er veldig vanlig. De anslår at 15% av Norges befolkning har IBS, og mange er udiagnosert. Har du en konfirmasjon med 30 gjester, så har du sannsynligvis ca 5 gjester med IBS. 

IBS varierer fra person til person. Noen får bare ubehag og noen ekstra doturer, andre får smertehelvete og konstant diaré de neste timene etter matinntak, andre blir sengeliggende med problemer de neste dagene. Og det én person med IBS reagerer på kan en annen spise, men få problemer av andre matvarer igjen. Det som er felles er at de er karbohydrater da. Vegansk er høy-karbo og veldig lite IBS-vennlig åkkesom. Og det går på mengder. Selv om man tåler løk dårlig, så tåler man kanskje en liten klatt. Og hvis man ikke tåler brokkoli så godt, så tåler man kanskje noen biter. Men men tåler ikke en liten klatt løk OG noen biter brokkoli.

Anonymkode: f18d0...0ba

Men hva tenker du man skal gjøre da? Når de som inviterer ikke vil ha kjøtt/egg/melk i konfirmasjonen av moralske grunner, så synes jeg man skal respektere det. Det er tross alt de som inviterer, og konfirmantens dag. Hvis det er noe noen ikke spiser, ved for eksempel allergi eller overbevisning av noe slag, så har man mulighet til å melde fra om det og kanskje få noe alternativt. Hvis det bare er at man ikke liker det så godt, så overlever man, og kan spise noe hjemme før og etter. 

Anonymkode: 8759e...b24

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Problemmaten kan like gjerne være rødt kjøtt eller melkeprodukter, eller all mat går akkurat like bra (eller mest sannsynlig dårlig).

Anonymkode: 6f044...e1c

Det er bare karbohydrater som er problematiske på IBS. Ikke proteiner, ikke fett. Rødt kjøtt går helt fint. Melkeprodukter utgår for mange, men går fint for meg. 

Anonymkode: f18d0...0ba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da har du jo problemer med mat generelt, ikke bare vegansk mat. Om noen serverer en chili con carne, eller en lapskaus eller noe, så kommer du til å få problemer uansett? Det er ikke bare veganere som spiser grønnsaker? Det er ekstremt mange veganere med IBS som klarer seg helt fint, så jeg tror det handler mer om kunnskap og kreativitet, enn å bare si "JEG TÅLER IKKE VEGANSK MAT, PUNKTUM." Vegansk mat er jo SÅ mye. Det er ikke bare en skål med grønnsaker og bønner. 

Anonymkode: 96a75...801

Men vegansk mat er ofte høy fodmap, og mange med ibs er høy fodmap. Problemet er ikke at all vegsnsk mat er problematisk, men det som metter er ofte problematisk 

Anonymkode: 6c81d...915

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare karbohydrater som er problematiske på IBS. Ikke proteiner, ikke fett. Rødt kjøtt går helt fint. Melkeprodukter utgår for mange, men går fint for meg. 

Anonymkode: f18d0...0ba

Nei, jeg har ibs og reagerer på karbohydrater. Men ikke alle med ibs reagerer på karbohydrater. Man anslår vel at 70% reagerer på karbohydrater, men noen kan reagere på f.eks fett osv.

Anonymkode: 6c81d...915

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva tenker du man skal gjøre da? Når de som inviterer ikke vil ha kjøtt/egg/melk i konfirmasjonen av moralske grunner, så synes jeg man skal respektere det. Det er tross alt de som inviterer, og konfirmantens dag. Hvis det er noe noen ikke spiser, ved for eksempel allergi eller overbevisning av noe slag, så har man mulighet til å melde fra om det og kanskje få noe alternativt. Hvis det bare er at man ikke liker det så godt, så overlever man, og kan spise noe hjemme før og etter. 

Anonymkode: 8759e...b24

La folk i alle fall få ta med mat? Det utgikk jo her fordi det var uhørt å ha animalsk i deres hjem. Det er jo ikke bare allergier som setter begrensninger. Jeg har forstått at TS bare har spurt etter allergier og gitt beng i intoleranser. Jeg kan spise karbonade f.eks. Jeg kan spise kyllingvinger/lår. Jeg kan spise roastbeef. Jeg kan spise eggerøre. Jeg kan spise laks. Jeg kan spise osteskiver, jeg kan spise skinke, jeg kan spise djevelegg, jeg kan spise chorizopølser. Sånne ting er ikke uvanlige når det blir servert tapas eller koldtbord. Jeg kan alltid spise noe. Men ikke når det er hel-vegansk. Da krangler magen, og det er det ikke verdt.

Anonymkode: f18d0...0ba

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

La folk i alle fall få ta med mat? Det utgikk jo her fordi det var uhørt å ha animalsk i deres hjem. Det er jo ikke bare allergier som setter begrensninger. Jeg har forstått at TS bare har spurt etter allergier og gitt beng i intoleranser. Jeg kan spise karbonade f.eks. Jeg kan spise kyllingvinger/lår. Jeg kan spise roastbeef. Jeg kan spise eggerøre. Jeg kan spise laks. Jeg kan spise osteskiver, jeg kan spise skinke, jeg kan spise djevelegg, jeg kan spise chorizopølser. Sånne ting er ikke uvanlige når det blir servert tapas eller koldtbord. Jeg kan alltid spise noe. Men ikke når det er hel-vegansk. Da krangler magen, og det er det ikke verdt.

Anonymkode: f18d0...0ba

Hun gir ikke beng i intoleranse. Laktoseintoleranse er akkurat det,  og det tar hun hensyn til. Men når ingen har meldt intoleranse for andre ting tar man jo ikke mer hensyn enn nødvendig. Jeg tar ikke hensyn til cøliaki og nøttealkergi om ingen ber om det liksom.

Anonymkode: 6c81d...915

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 1.3.2021 den 8.54):

Bare lurte på om du hadde skrevet "Det handler jo om at du kan spise maten uansett, og det er snakk om ET måltid på EN feiring som i utgangspunktet ikke handler om DEG." til en veganer som får servert kjøtt i konfirmasjonen??

 

Amatariel skrev (På 1.3.2021 den 9.02):

Det er ikke snakk om å kreve noe, men skjønner ikke at det skal være så vanskelig å legge opp til begge deler (buffèt). 

 

Amatariel skrev (På 1.3.2021 den 9.06):

Jeg tror det er mange som misforstår og prøver å være vanskelig med vilje..? Dette er jo akkurat det jeg har sagt fra begynnelsen av. Vi serverer selvsagt et kjøttfritt alternativ til dem som spiser vegansk (mannen min f.eks). Vi hadde konfirmasjon i fjor, så ville selvsagt ikke servert kun kjøtt og tvunget folk til å spise det. Men vi hadde begge deler. Et valg til folk. 

Siste gang jeg svarer på dette. Problemet med å servere kjøtt er at man ikke vil støtte kjøttindustrien. Om jeg måtte kjøpt inn og tilbredt kjøtt til noen av gjestene ville jeg støttet en industri jeg er helt imot, både fra et dyreverns og et miljøperspektiv. 

Jeg forlanger ikke at noen lager noe eget til meg, jeg spiser gjerne tilbehøret. Ved en buffet er det alltid mye grønnsaker, poteter, pasta, brød osv jeg kan spise, så kan jeg heller spise proteinkilden min når jeg kommer hjem. 

Du gjør deg fryktelig vanskelig. Du liker og spiser grønnsaker, men må ha kjøtt til alle måltider.. Jeg verken spiser eller liker kjøtt noe særlig, men likevel forlanger jeg ikke at vertskapet skal lage noe eget til meg. 

Du overser også spørsmålene mine hver gang. Så forsøker igjen:

- Hvordan prakker jeg mitt kosthold over på deg ved at du blir servert et vegansk måltid? Blir du veganer av det?

- Du liker og kan spise grønnsaker, hvorfor forlanger du da å måtte få noe du synes er bedre i selskap hos andre? Gjør du det også om de serverer noe med kjøtt du ikke synes er så godt?

Endret av Inwe
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

La folk i alle fall få ta med mat? Det utgikk jo her fordi det var uhørt å ha animalsk i deres hjem. Det er jo ikke bare allergier som setter begrensninger. Jeg har forstått at TS bare har spurt etter allergier og gitt beng i intoleranser. Jeg kan spise karbonade f.eks. Jeg kan spise kyllingvinger/lår. Jeg kan spise roastbeef. Jeg kan spise eggerøre. Jeg kan spise laks. Jeg kan spise osteskiver, jeg kan spise skinke, jeg kan spise djevelegg, jeg kan spise chorizopølser. Sånne ting er ikke uvanlige når det blir servert tapas eller koldtbord. Jeg kan alltid spise noe. Men ikke når det er hel-vegansk. Da krangler magen, og det er det ikke verdt.

Anonymkode: f18d0...0ba

Da skulle hun vel spurt om intoleranser også da, det er jeg enig i. Med mindre folk forstår selv at de kan si noe om det også. Men vegansk er jo alt annet enn animalsk. Er det virkelig ingenting vegansk du kan spise? I så fall så har du jo store problemer med dette med kosthold, hvis det eneste du spiser er animalske produkter? 

Anonymkode: 8759e...b24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo mange ganger man kan få servert noe som ikke er ens favorittrett. Men hva med å prøve det en får servert? Virker som TS vil lage en meny med litt forskjellig. Man kan jo bare spise noe annet når det er ferdig. 

Anonymkode: 8759e...b24

Som jeg har skrevet flere steder: jeg hadde ikke ødelagt festen for å statuere et poeng, men vegansk mat er ikke noe jeg erfaringsmessig liker spesielt godt.

Jeg forstår mange mener et vegansk/vegetariansk kosthold har en så høyverdig moralsk/etisk verdi at det skal stå i særstilling til andre matpreferanser. Det er jeg uenig i.

Det betyr ikke at jeg vil sabotere for dem og/eller ikke tilrettelegge for dem når de er på besøk hos meg. Jeg ønsker bare at dette går begge veier. 

Forøvrig, som jeg også har nevnt over: dette betyr jo ikke at man trenger helstek på buffetbordet. Men kanskje noen kaker med vanlige ingredienser og litt å spe på med i de andre rettene etter ønske.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kjøtt, men ikke hver dag. På samme måte som jeg spiser mye annet, men ikke hver dag. Gjetter på kjøtt 3/4 dager i uken i snitt. Det er altså på ingen måte viktig for meg å få servert kjøtt. Jeg har ingen allergier eller intoleranser, og er i teorien altetende.

Problemet med vegansk mat (og også noen vegetarretter), er at det brukes erstattningsprodukter jeg synes er motbydelig. Mye (ikke alt) laget av tofu, soya og gluten, er for meg uspiselig. Jeg klarer ikke å få det ned. Samme med det som skal ligne på ost osv. Jeg er 45 år, og har prøvd det meste. Og prøvd å like det meste. Nøttestek er nydelig, bønner og grønnsaker er nydelig. Dadelkaker osv er nasty, kroppen protesterer og jeg klarer ikke å spise det. Og det er ikke utelukkende vegansk mat som gir meg denne reaksjonen, blåskjell er det samme. Men jeg smaker på alt, fordi jeg ønsker å oppdage nye ting jeg kan ta inn i mitt kosthold.

Hvorfor skal jeg påtvinges mat jeg ikke klarer å spise (jeg brekker meg ukontrollert av en del av disse ingrediensene, det er på ingen måte vond vilje), men de som kaller det "moralsk overbevisning" aldri påtvinges noe? 

Hadde jeg blitt invitert til en vegansk konfirmasjon, hadde jeg spist på forhånd, sånn at jeg ikke var avhengig av å bli mett der. Hadde smakt på nye ting og evt spist litt av ting jeg vet jeg liker. Forventningene til kakene hadde jeg skrudd ned på null (er veldig glad i kaker, men klarer meg fint uten).

Anonymkode: a2b1f...cf1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spiser kjøtt, men ikke hver dag. På samme måte som jeg spiser mye annet, men ikke hver dag. Gjetter på kjøtt 3/4 dager i uken i snitt. Det er altså på ingen måte viktig for meg å få servert kjøtt. Jeg har ingen allergier eller intoleranser, og er i teorien altetende.

Problemet med vegansk mat (og også noen vegetarretter), er at det brukes erstattningsprodukter jeg synes er motbydelig. Mye (ikke alt) laget av tofu, soya og gluten, er for meg uspiselig. Jeg klarer ikke å få det ned. Samme med det som skal ligne på ost osv. Jeg er 45 år, og har prøvd det meste. Og prøvd å like det meste. Nøttestek er nydelig, bønner og grønnsaker er nydelig. Dadelkaker osv er nasty, kroppen protesterer og jeg klarer ikke å spise det. Og det er ikke utelukkende vegansk mat som gir meg denne reaksjonen, blåskjell er det samme. Men jeg smaker på alt, fordi jeg ønsker å oppdage nye ting jeg kan ta inn i mitt kosthold.

Hvorfor skal jeg påtvinges mat jeg ikke klarer å spise (jeg brekker meg ukontrollert av en del av disse ingrediensene, det er på ingen måte vond vilje), men de som kaller det "moralsk overbevisning" aldri påtvinges noe? 

Hadde jeg blitt invitert til en vegansk konfirmasjon, hadde jeg spist på forhånd, sånn at jeg ikke var avhengig av å bli mett der. Hadde smakt på nye ting og evt spist litt av ting jeg vet jeg liker. Forventningene til kakene hadde jeg skrudd ned på null (er veldig glad i kaker, men klarer meg fint uten).

Anonymkode: a2b1f...cf1

Vi har alle ting vi ikke liker, men det er det jo vanskelig å ta hensyn til da. Det er lov å sette igjen noe på tallerkenen hvis man brekker seg av det tenker jeg. Men moralsk overbevisning er jo noe annet enn å ikke like noe så godt. Selv hvis du er uenig, så vil veganere føle at de støtter en industri som gjør dyr vondt. Å måtte spise kjøtt da ville være imot alt en står for. Kanskje litt som å bli tvunget til å rane en bank. Ikke for deg, men for de.

Anonymkode: 8759e...b24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg spiser kjøtt, men ikke hver dag. På samme måte som jeg spiser mye annet, men ikke hver dag. Gjetter på kjøtt 3/4 dager i uken i snitt. Det er altså på ingen måte viktig for meg å få servert kjøtt. Jeg har ingen allergier eller intoleranser, og er i teorien altetende.

Problemet med vegansk mat (og også noen vegetarretter), er at det brukes erstattningsprodukter jeg synes er motbydelig. Mye (ikke alt) laget av tofu, soya og gluten, er for meg uspiselig. Jeg klarer ikke å få det ned. Samme med det som skal ligne på ost osv. Jeg er 45 år, og har prøvd det meste. Og prøvd å like det meste. Nøttestek er nydelig, bønner og grønnsaker er nydelig. Dadelkaker osv er nasty, kroppen protesterer og jeg klarer ikke å spise det. Og det er ikke utelukkende vegansk mat som gir meg denne reaksjonen, blåskjell er det samme. Men jeg smaker på alt, fordi jeg ønsker å oppdage nye ting jeg kan ta inn i mitt kosthold.

Hvorfor skal jeg påtvinges mat jeg ikke klarer å spise (jeg brekker meg ukontrollert av en del av disse ingrediensene, det er på ingen måte vond vilje), men de som kaller det "moralsk overbevisning" aldri påtvinges noe? 

Hadde jeg blitt invitert til en vegansk konfirmasjon, hadde jeg spist på forhånd, sånn at jeg ikke var avhengig av å bli mett der. Hadde smakt på nye ting og evt spist litt av ting jeg vet jeg liker. Forventningene til kakene hadde jeg skrudd ned på null (er veldig glad i kaker, men klarer meg fint uten).

Anonymkode: a2b1f...cf1

Du blir ikke påtvunget noe som helst. Du tar en liten bit av et eller flere av alternativene TS har kommet med på tallerkenen, smaker litt, og prater og er sosial. 

Jeg er ikke veganer, men jeg er vegetarianer. Konfirmasjonene jeg har vært i har hatt koldtbord og da kunne jeg "bare" spise eggerøre og brød med smør. Jeg laget likevel ikke en stor greie ut av det. Det er tross alt en feiring for konfirmanten, ikke et måltid jeg betaler for på restaurant. Jeg er også glad i god mat, men smaksløkene mine står ikke i fokus på den dagen. 

Anonymkode: d1c43...cab

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Da skulle hun vel spurt om intoleranser også da, det er jeg enig i. Med mindre folk forstår selv at de kan si noe om det også. Men vegansk er jo alt annet enn animalsk. Er det virkelig ingenting vegansk du kan spise? I så fall så har du jo store problemer med dette med kosthold, hvis det eneste du spiser er animalske produkter? 

Anonymkode: 8759e...b24

Om vi med intoleranse ikke oppgir intoleranse når vi blir bedt om å oppgi allergier er det vår egen feil. 

Jeg var en av de som ble dårlig av vegansk mat. Når du ikke kan spise soya, løk eller belgvekster er det ikke mye du kan spise om andre har laget maten. Man kan selvsagt spise agurk, men grenser på hvor mett man blir 

Anonymkode: 6c81d...915

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men da har du jo problemer med mat generelt, ikke bare vegansk mat. Om noen serverer en chili con carne, eller en lapskaus eller noe, så kommer du til å få problemer uansett? Det er ikke bare veganere som spiser grønnsaker? Det er ekstremt mange veganere med IBS som klarer seg helt fint, så jeg tror det handler mer om kunnskap og kreativitet, enn å bare si "JEG TÅLER IKKE VEGANSK MAT, PUNKTUM." Vegansk mat er jo SÅ mye. Det er ikke bare en skål med grønnsaker og bønner. 

Anonymkode: 96a75...801

Ja, dette er et generelt matproblem og ikke et problem med vegansk mat. Vegansk mat er jo så mye forskjellig.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har IBS, linser og kokte grønnsaker er noe av maten jeg tåler. Serveres det typisk norsk mat som gjerne har hvete i seg, så sliter jeg. Det spiller ingen rolle at 15% har IBS, for det er ikke alle som reagerer på den samme maten. Og har man IBS så vil man ha problemer uansett når det serveres mat. Jeg kan ikke spise hvete og spiser aldri kaker for eks. Men jeg sitter  ikke her og sier "jeg hadde ikke kunnet spise noen av de hvetekakene der som du serverer i konfirmasjonen, så jeg hadde spist når jeg kom hjem!"

Ser du hvor teit det blir å svare sånn i en tråd som dette?

Anonymkode: de565...6ad

Ja, og jeg som har IBS reagerer for eksempel på kjøtt og havre, men kan fint spise bønner og hvetemel. Har du en allergi eller en intoleranse er det da naturlig å melde dette til vertsskapet. Jeg bruker å melde inn at jeg ikke spiser kjøtt og fisk (der har jeg en allergi) når jeg er ute og spiser på tilstelninger, og på finere resturanter har jeg fått god vegansk mat som ikke består at bønner, løk eller erstatningsprodukter, så mye er mulig.

Anonymkode: 86b2a...b2a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 3.25):

Nei, vi ønsker ikke at noen spiser dyr i konfirmasjonen. Derfor jeg ønsker en så bred meny som mulig slik at alle kan bli mette og fornøyde 🙂 

Anonymkode: b8b84...1e2

Da bør du inkludere noe fullverdig mat uten bønner og  linser. Mange som ikke spiser belgfrukter fordi de enten blir oppblåst, eller ikke vil spise det pga autoimmune tilstander.

Rawfood pizza er kjempegodt, på bunn av dehydrerte frø og nøtter, med cashew-krem i stedet for ost. 

Ovnsbakte rotgrønnsaker er også veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

velociraptor skrev (2 minutter siden):

Da bør du inkludere noe fullverdig mat uten bønner og  linser. Mange som ikke spiser belgfrukter fordi de enten blir oppblåst, eller ikke vil spise det pga autoimmune tilstander.

Rawfood pizza er kjempegodt, på bunn av dehydrerte frø og nøtter, med cashew-krem i stedet for ost. 

Ovnsbakte rotgrønnsaker er også veldig godt. 

Rawfood pizza måtte Googles, og det jeg fant minner om en slags tynnbrød av frø med cashewkrem og diverse annet. Mulig det er godt, det ville vært interessant å smake, men jeg stusser på at det kalles pizza. Hvorfor det, egentlig? For pizza er det jo faktisk ikke, og folk som forventer pizza vil bli skuffet. 

Anonymkode: a9c00...955

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er bare karbohydrater som er problematiske på IBS. Ikke proteiner, ikke fett. Rødt kjøtt går helt fint. Melkeprodukter utgår for mange, men går fint for meg. 

Anonymkode: f18d0...0ba

Det her er jo bare tull. Rødt kjøtt går fint for deg og en rekke andre personer, men ikke for meg og en rekke andre personer. Melkeprodukter går greit for meg og deg, men ikke for alle. Karbohydrater er et problem for deg og mange andre, men ikke i det hele tatt for meg og flere andre jeg vet om, faktisk er karbohydrater det vi gjør det aller best med. Atter andre jeg kjenner har store problemer uansett hva de spiser og om de spiser og problemene har tilsynelatende ingen sammenheng med mat i det hele tatt, mens en del reagerer på tilnærmet ALLE matgrupper. Du snakker som om IBS er en konkret diagnose med reaksjoner på samme ting, men det er det altså ikke. 

Anonymkode: 6f044...e1c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, velociraptor said:

Da bør du inkludere noe fullverdig mat uten bønner og  linser. Mange som ikke spiser belgfrukter fordi de enten blir oppblåst, eller ikke vil spise det pga autoimmune tilstander.

Rawfood pizza er kjempegodt, på bunn av dehydrerte frø og nøtter, med cashew-krem i stedet for ost. 

Ovnsbakte rotgrønnsaker er også veldig godt. 

For noe tull. Det er absolutt ingen som sier til noen som serverer kjøtt at de burde droppe hvitsausen med hvete, eller droppe lage kjøttkaker fordi det er prosessert og vanskelig fordøye. At en eller to av 30 personer (eller hvor mange ts inviterer) har intoleranser som kanskje ikke en gang er bønner er helt tullerusk å fokusere på. Dette er bare en grunn til å komme med surmaga oppgulp og unnskyldninger, det er ikke rasjonelt. De som har ekstreme allergier og intoleranser må ta med egen mat uansett om det er kjøtt eller ikke inne i bilde. Det er helt tullete å snakke om dette når ts ikke en gang har navnt et ord om noen som har mageproblemer. 

Anonymkode: de565...6ad

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 4.25):

Vi blir ca 30 stykker. Ingen matallergier utover at én person har cøliaki og én ikke skal ha laktose. Det blir altfor mye å merke all mat. Det går rett og slett ikke da vegansk mat har veldig mange ingredienser. 
Vi spiser ofte chili sin carne. Det er hverdagsmat for oss, så det tenker vi ikke servere. Men sopp retten hørtes spennende ut. 

Anonymkode: b8b84...1e2

Jeg hadde nok ikke spist så mye. Jeg har irritabel tarm og tåler ikke bønner og linser. Har du spurt gjestene om de tåler det?

Anonymkode: afb29...e6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...