Gå til innhold

Vegansk konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Pass på at du ikke har bare raw kaker eller mat, ikke alle som er glad raw food.

Anonymkode: 8f822...19c

Enig i dette med raw kaker.

Jeg liker det meste av kaker/alt vegansk osv - men raw kaker er IKKE godt. 

Anonymkode: 83f7f...d04

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Egentlig kan det vel ikke komme noen i den konfirmasjonen om den er vegansk... 

Anonymkode: 8cb25...292

:ler: 

 

Anonymkode: 83f7f...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle gjestene vet at de er veganere og at det blir kun severt vegansk, er det virkelig slik at folk har blitt så uhøflige at de ikke kan spise det som blir servert.

Anonymkode: 8f822...19c

Joda, hadde spist det som ble servert. Men jeg hadde blitt skuffet. Og som arrangør for konfirmasjon ville jeg gjort alt som sto i min makt for å ikke skuffe gjester. Så å lage et valg syns jeg ikke er så vanskelig, for å gi alle en flott matopplevelse (jeg syns maten er noe av det viktigste i en konfirmasjon)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (Akkurat nå):

Joda, hadde spist det som ble servert. Men jeg hadde blitt skuffet. Og som arrangør for konfirmasjon ville jeg gjort alt som sto i min makt for å ikke skuffe gjester. Så å lage et valg syns jeg ikke er så vanskelig, for å gi alle en flott matopplevelse (jeg syns maten er noe av det viktigste i en konfirmasjon)

Alle her fornøyde og takknemlig.ts tar hensyn til allergier -er du ikke fornøyd kan du holde deg hjemme eller spise før eller etter :)

Anonymkode: 8f822...19c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, er det helt uaktuelt å servere lakto-ovovegetarisk mat, det vil si egg og melkeprodukter men ikke kjøtt og fisk?  Må alt være helt vegansk? 

Endret av Kniv & gaffel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (Akkurat nå):

Joda, hadde spist det som ble servert. Men jeg hadde blitt skuffet. Og som arrangør for konfirmasjon ville jeg gjort alt som sto i min makt for å ikke skuffe gjester. Så å lage et valg syns jeg ikke er så vanskelig, for å gi alle en flott matopplevelse (jeg syns maten er noe av det viktigste i en konfirmasjon)

Jeg for min del stemmer på 1. konfirmanten, 2. selve konfirmasjonsseremonien, 3. bordtalene, og det å treffe familie

Hvis jeg er vertskap for en konfirmasjon ville jeg nok tenkt på at maten var noe av det viktigste. Men virkelig, virkelig ikke hvis jeg var en invitert gjest. 

Anonymkode: 3cce9...89b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vegan mat er godt. Du kan gjerne bare servere vegan mat. Men kanskje lage en buffet og ha noen retter som ligner mer «vanlig» mat for de kresne ikke-veganere? Type pizza, vårruller, asiatisk gryte

Anonymkode: 173a3...788

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniv & gaffel skrev (Akkurat nå):

Forresten, er det helt uaktuelt å servere lakto-ovovegetarisk mat, det vil si egg og melkeprodukter men ikke kjøtt og fisk?  Må alt være helt vegansk? 

Ikke ts, men ja det må være vegansk. Ellers så hadde ikke ts skrevet det :)

Men greit spørsmål, og hun har skrevet til andre at ja det må være hel vegansk

Anonymkode: 8f822...19c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke ts, men ja det må være vegansk. Ellers så hadde ikke ts skrevet det :)

Men greit spørsmål, og hun har skrevet til andre at ja det må være hel vegansk

Anonymkode: 8f822...19c

Ok, takk for info. 

For min egen del ville det vært mye lettere hvis maten også kunne omfatte egg og melkeprodukter. Jeg ville likevel respektert vertskapets valg og gjerne kommet i en konfirmasjon med vegansk mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke greie på vegansk festmat, men hadde vært strålende fornøyd hvis det var type buffet/koldtbord/tapas: en anledning til å smake forskjellige ting jeg ikke ellers spiser.  
Kakene bør være gode, og ikke bare daddel-greier, det er jeg ikke begeistret for. 

Anonymkode: 51fef...aa2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Amatariel said:

Jeg må innrømme at jeg hadde blitt skuffet om jeg kom i en konfirmasjon og det bare ble servert vegansk. For meg er et konfirmasjonsselskap (i tillegg til å feire konfirmanten selvsagt) et selskap for alle gjestene også. En dag vi samles og koser oss. Hadde vært rart for meg å bare tenke hvordan vi kjernefamilien har det hjemme, og så skulle videreført dette til et selskap med kanskje 30 mennesker og mer. Min bestemor er f.eks diabetiker og vi ordnet jo sukkerfri dessert og kake til henne. Og hadde en som var pescetarianer, så sørget for fisk til hovedrett til han. Så selv om VI spiser kjøtt så presset vi ikke det på han. Så hadde vi vært vegansk, så hadde vi ikke presset dèt på alle våre gjester. I et slik tilfelle som dere har TS så hadde jeg absolutt ordnet noe buffèaktig greier - bord med masse forskjellig mat, så kunne man valgt selv hva man hadde forsynt seg med. Da blir alle glade - og glade gjester liker vi :)

Men må det ofres en ku eller en gris for at folk skal kunne ha det hyggelig? Er ikke fest før man har drept et dyr, liksom? Syntes det er rart. 

Anonymkode: de565...6ad

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så hyggelig ordbruk i denne tråden!! Man kan jo nesten bli fristet til å bli veganer, kun på grunn av tonen her! 😜

Anonymkode: 6279d...dd4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men må det ofres en ku eller en gris for at folk skal kunne ha det hyggelig? Er ikke fest før man har drept et dyr, liksom? Syntes det er rart. 

Anonymkode: de565...6ad

Det er rarere å påtvinge alle gjestene sitt eget kosthold, syns jeg.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har ikke greie på vegansk festmat, men hadde vært strålende fornøyd hvis det var type buffet/koldtbord/tapas: en anledning til å smake forskjellige ting jeg ikke ellers spiser.  
Kakene bør være gode, og ikke bare daddel-greier, det er jeg ikke begeistret for. 

Anonymkode: 51fef...aa2

Enig med deg. Innlegget ditt fikk meg til å tenke på at jeg har smakt en vegansk sjokoladekake en gang, som ikke var "daddel-greier". Den var faktisk så god at jeg ba om oppskriften, og jeg fant den igjen: 

https://www.vegetarbloggen.no/2012/09/16/enkel-sjokoladekake/ 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde spist litt for høflighetens skyld, og gledet meg til mc Donalds på vei hjem.

Anonymkode: 94734...3c6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (4 minutter siden):

Det er rarere å påtvinge alle gjestene sitt eget kosthold, syns jeg.

Og når gjør ikke vertskapet det når man inviterer til en stor anledning?

Jeg har spist mye kjip buffetmat (ja, buffetmat er som regel sørgelige greier, som all catering for store selskaper), seigt kjøtt og overkokte grønnsaker i konfirmasjon og 70-årsdag. Det er som forventet - det er krevende å lage virkelig god mat til mange, særlig om man skal holde seg innenfor et realistisk budsjett (som vi jo alle må), og særlig siden vi lever i et moderne samfunn med svært differensierte matpreferanser, der det eneste som er sikkert er at det er umulig å gjøre alle til lags. De fleste av oss er innforstått med det når vi stiller som gjester i konfirmasjon eller bryllup, og spiser det vi får servert med et smil, som voksne og høflige mennesker.

Min gamle tante derimot, som måtte spise sushi til forrett i et bryllup forleden, og klaget høylytt over dette overgrepet mens middagen pågikk, slik at ingen skulle være i tvil om hva hun syntes om å spise rå fisk for første gang. Vi er alle forskjellige. :) 

Anonymkode: 3cce9...89b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noen smør er vegansk faktisk.. Med da er det selvsagt "smør" :)

Jeg personlig hadde foretrekket det ovenfor olje, blir slapp av olje, men jeg hadde spist det om det var det som ble servert selvsagt,

 

Anonymkode: 8f822...19c

Berit Nordstrand sitt «smør» er sykt godt. Jeg spiser det ofte fordi det er bedre enn vanlig smør.  Vegansk 🙌🏻 

Tips til mat så ville jeg kanskje gått for noen ulike supper og gryteretter med pasta, steinovnsbakt brød, foccacia og digg smør ved siden av. Ingen kan klage på det, for det er mange supper som ikke har kjøtt i seg - og det spiser jo folk? 

Jeg er alteter, så hadde glatt spist meg god og mett i veganerkonf. (Og mann+3åringen spiser også det aller meste).  Syntes det er gøy med noe annet enn det vanlige!

men gode kaker er man avhengig av i en konf, ville saumfart etter kaker som ikke-veganere gjerne spiser. Når man spiser en spesiell diett så blir man gjerne litt «inhabil» når det gjelder hva som er godt av søtsaker😆 (av erfaring 💁🏼‍♀️🙈

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...