Gå til innhold

Vegansk konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, vi ønsker ikke at noen spiser dyr i konfirmasjonen. Derfor jeg ønsker en så bred meny som mulig slik at alle kan bli mette og fornøyde 🙂 

Anonymkode: b8b84...1e2

Vel, litt som du måtte hatt vegansk mat for å bli fornøyd, så blir en del av oss andre fornøyd av annen mat. Dersom det er viktigere for dere å servere vegansk enn å imøtekomme alle gjestene er det jo bare å kjøre på. Regner med dere blir fornøyd med å bli behandlet likedan når dere kommer på besøk hos andre?

Jeg har virkelig ikke noe imot andres matønsker og legger til rette for dem. Smake gjør jeg også gjerne, men når linser / bønner ikke er min greie faller for mye «gjennom». Likeledes lar min veganske / vegetarvenner og familie meg få kose meg med mat jeg synes er godt når jeg er hos dem. Gjerne tar jeg vare med noe kjøtt/egg/ost og «sper på» salat eller annet. 

Respekt går begge veier. Å tvinge eget syn på andre vil nødvendigvis være den beste måten å gjøre alle fornøyd.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutt a...jeg er ikke veganer, men ser ikke problemet? Dere fest, deres mat, hvis det ikke passer deg, drit å komme 😊👍

Anonymkode: b02a1...135

Yass, queen!

Anonymkode: 8f822...19c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, husk at de som er negative sikkert aldri har smakt vegansk mat. De tror alt smaker salat... Blir sikkert veldig bra, ikke la deg vippe av pinnen

Anonymkode: b02a1...135

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts, husk at de som er negative sikkert aldri har smakt vegansk mat. De tror alt smaker salat... Blir sikkert veldig bra, ikke la deg vippe av pinnen

Anonymkode: b02a1...135

denne,

Veganske vafler?

Anonymkode: 8f822...19c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegansk lasagne er kjempe godt.

Jeg skal sjekke med exen hvilken side den ligger på.

Tror det er veganermannen.

 

 

Hva med vegansk taco?

Anonymkode: 8f822...19c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva med også brød, smør og pålegg?

Jeg hadde en kjempe god avokado sandwitch idag med rødbet hummus!

Anonymkode: 8f822...19c

Vurderer å bake vegansk brød samt ha noen gode oljer i stedet for smør (smør er ikke vegansk) samt noe godt pålegg (vegansk). Takk for tips! 

Anonymkode: b8b84...1e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vegansk lasagne er kjempe godt.

Jeg skal sjekke med exen hvilken side den ligger på.

Tror det er veganermannen.

 

 

Hva med vegansk taco?

Anonymkode: 8f822...19c

Takk! 

Anonymkode: b8b84...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vurderer å bake vegansk brød samt ha noen gode oljer i stedet for smør (smør er ikke vegansk) samt noe godt pålegg (vegansk). Takk for tips! 

Anonymkode: b8b84...1e2

Noen smør er vegansk faktisk.. Med da er det selvsagt "smør" :)

Jeg personlig hadde foretrekket det ovenfor olje, blir slapp av olje, men jeg hadde spist det om det var det som ble servert selvsagt,

 

Anonymkode: 8f822...19c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot religion-tull, men jeg møter i konfirmasjon. Om jeg i tillegg må trosse normalt folkevett så står jeg over. Hadde gitt gave til konfirmanten utenom.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Hult og veganermannen b l annet, har masse veganske oppskrifter.

Begge to er veganere, og har vørt tidligere ledere og aktive i NOAH:

Finnes flere blogger på google :)

Anonymkode: 8f822...19c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker og spiser jeg all type mat. Men jeg er ikke så begeistret for mat som er laget for å likne på noe helt annet. Så hvis jeg skal spise vegansk ville jeg mye heller ha en veldig god tomatsuppe eller grønnsakgryte  enn en nøttestek eller bønneburger.

Anonymkode: 4056f...32b

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Personlig liker og spiser jeg all type mat. Men jeg er ikke så begeistret for mat som er laget for å likne på noe helt annet. Så hvis jeg skal spise vegansk ville jeg mye heller ha en veldig god tomatsuppe eller grønnsakgryte  enn en nøttestek eller bønneburger.

Anonymkode: 4056f...32b

Takk for innspill

Anonymkode: b8b84...1e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Personlig liker og spiser jeg all type mat. Men jeg er ikke så begeistret for mat som er laget for å likne på noe helt annet. Så hvis jeg skal spise vegansk ville jeg mye heller ha en veldig god tomatsuppe eller grønnsakgryte  enn en nøttestek eller bønneburger.

Anonymkode: 4056f...32b

Det er jeg er veldig enig :)

Men bønneburger eller nøttestek er ikke for å etterligne kjøtt. men jeg blir dårlig i magen av bønner-så det kan være noe å tenke på.

Ellers så er jeg enig at fake kjøtt eller fake ost ol ikke er godt.

Anonymkode: 8f822...19c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nøtter kan vel være risky for noen? Indere er bra på vegetar mat da. Vet ikke om det finnes noe tradisjonelt norsk på den fronten akkurat. 

Som kjøtteter så liker jeg godt å vite hva jeg spiser. Jeg føler at veggismat er veldig "mystisk" med alt mulig greier inni. Så ville holdt det enkelt. 

Anonymkode: 7f9c0...03f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat nøtter kan vel være risky for noen? 

Anonymkode: 7f9c0...03f

Veldig god poeng.

Min ex og er fortsatt venner og spiser nøttestek i juletider, så jeg forbinder det veldig med jul.

Spiser det kun i jula.

Anonymkode: 8f822...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å skriv hvilken mat det blir i god tid før. Noen kan ha alvorlig nøtteallergi, allergisk mot soya og annet de ikke ellers tenker på å gi beskjed om. Skal dere bake alt selv? I min familie er det vanlig at noen lager med. Jeg tenker det er greit, men at det ikke er krise om noen kaker inneholder egg og melk? Merke de. Kan godt hende noen synes det er påtrengende og vil mene at dere prakker på alle deres ideologi. 

Jeg ville heller servert tapas. Folk som ikke er vant til vegansk mat liker kanskje ikke alt. Litt kjedelig om man ikke liker verken forrett eller hovedrett. Er jo også greit å få en smakebit på litt av alt. 

Eller en buffet med ulike gryter/ovnsretter. Som du nevnte, mousakka, ellers kan det være lasagne, chili sin carne, sopp bourgingong (sikkert stavefeil). Feks 3 ulike - noe for hver.

Anonymkode: 9fca1...044

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husk å skriv hvilken mat det blir i god tid før. Noen kan ha alvorlig nøtteallergi, allergisk mot soya og annet de ikke ellers tenker på å gi beskjed om. Skal dere bake alt selv? I min familie er det vanlig at noen lager med. Jeg tenker det er greit, men at det ikke er krise om noen kaker inneholder egg og melk? Merke de. Kan godt hende noen synes det er påtrengende og vil mene at dere prakker på alle deres ideologi. 

Jeg ville heller servert tapas. Folk som ikke er vant til vegansk mat liker kanskje ikke alt. Litt kjedelig om man ikke liker verken forrett eller hovedrett. Er jo også greit å få en smakebit på litt av alt. 

Eller en buffet med ulike gryter/ovnsretter. Som du nevnte, mousakka, ellers kan det være lasagne, chili sin carne, sopp bourgingong (sikkert stavefeil). Feks 3 ulike - noe for hver.

Anonymkode: 9fca1...044

Vi blir ca 30 stykker. Ingen matallergier utover at én person har cøliaki og én ikke skal ha laktose. Det blir altfor mye å merke all mat. Det går rett og slett ikke da vegansk mat har veldig mange ingredienser. 
Vi spiser ofte chili sin carne. Det er hverdagsmat for oss, så det tenker vi ikke servere. Men sopp retten hørtes spennende ut. 

Anonymkode: b8b84...1e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi blir ca 30 stykker. Ingen matallergier utover at én person har cøliaki og én ikke skal ha laktose. Det blir altfor mye å merke all mat. Det går rett og slett ikke da vegansk mat har veldig mange ingredienser. 
Vi spiser ofte chili sin carne. Det er hverdagsmat for oss, så det tenker vi ikke servere. Men sopp retten hørtes spennende ut. 

Anonymkode: b8b84...1e2

Hva med paier? 

Aslå ikke dessert, men pai med poteter sopp ol-

Jeg er veldig glad i rotgrønsaker bl annet,

Anonymkode: 8f822...19c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med paier? 

Aslå ikke dessert, men pai med poteter sopp ol-

Jeg er veldig glad i rotgrønsaker bl annet,

Anonymkode: 8f822...19c

Hey, og som dessert :)

Anonymkode: 8f822...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi blir ca 30 stykker. Ingen matallergier utover at én person har cøliaki og én ikke skal ha laktose. Det blir altfor mye å merke all mat. Det går rett og slett ikke da vegansk mat har veldig mange ingredienser. 
Vi spiser ofte chili sin carne. Det er hverdagsmat for oss, så det tenker vi ikke servere. Men sopp retten hørtes spennende ut. 

Anonymkode: b8b84...1e2

Tenkte mer på å gi beskjed om at det blir vegansk mousakka osv. Så er det opp til hver og en å gi beskjed om evt allergier.

Anonymkode: 9fca1...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...