Gå til innhold

Venninne av datter krasjet bilen vår - hva gjør vi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det med folk, egentlig? 

Husker den gangen jeg og en jente hadde leiebil på mitt navn. Hun spurte om hun kunne få kjøre, jeg sa nei. Ikke faen om jeg har lyst til å stå der med skjegget i postkassen fordi hun skulle teste ut bilen under mitt ansvar. 

En annen hendelse jeg hadde var med en kjerring som gnålte om at jeg ikke hadde selvtillit, når jeg tross alt øvelseskjørte med sønnen hennes, som hun ikke klarte i det hele tatt, uten å skrike, akke og bære seg. 

Noen stiller litt høyere krav til selvtillit enn andre. Enkelte vil ha din selvtillit, andre skaper seg sin egen selvtillit. 

Anonymkode: 0d25c...915

Får ikke helt tak i hva du mener TS skal gjøre i forhold til egenandelen?

Anonymkode: fce24...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en grunnregel! Låner jeg vekk bilen min til barna eller andre kan jeg ikke forvente annet en jeg betaler for skaden om det oppstår en, en venn? Kan håpe at han betaler om han vil. Jeg forventer det ikke. Så ikke lån vekk bilen om dere ikke har råd til og dekke skadene selv. Dette er jo helt grunnleggende for en bileier. Furte over tapet i ettertid er helt på trynet. Ta tapet selv og ikke lån vekk bilen om det skulle være et problem. Som ofte er ungdommer studenter og har generelt lite penger. Det er ikke noe og hente der uansett. Barna mine har bulket min bil også, da tok jeg tapet og var mer forsiktig med og låne bilen vekk.  Men er ikke kjip, så de får låne den av og til, jeg tar den risikoen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde nok tatt kostnaden uten å ha sagt noe mer på det. Men jeg hadde forventet en telefon fra datters venninne. Hadde jeg ikke fått det, hadde jeg nok tenkt mitt om henne og hennes foreldre.

Anonymkode: 31a43...8ff

Hvorfor ? Det er jo du som låner vekk bilen din, til personer du vet ikke har penger eller fult utviklet forståelse for ansvar og hvor lett uhell kan skje og hvor dyrt det er og reparere en bil. Ikke lån vekk bilen din om du er redd for skader og ikke er villig eller har råd til og ta det tapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen, sånn sett. Vi var ikke klar over at datteren vår lot venninnen kjøre.

Anonymkode: 9a764...d1c

Hadde krevd at datteren min dekket den egenandelen når hun var så frekk å låne bort en bil hun selv har lånt. Er hun så frekk ellers også?

Anonymkode: 1d637...436

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hjelper det lite med forsikring, som i realiteten ikke er noe forsikring, det er et langsiktig lån. Egenandel? Det er bare småpenger her. Bruker du forsikringen går forsikringspremien drastisk opp og det over mange år. Det er der utgiftene kommer. Noen mange dumme bileiere faktisk ikke forstår. En bil til 50.000 kroner? Hadde bare vraket bilen og ikke brukt forsikringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, regner med at du har opparbeidet deg en buffer til evt uhell og reperasjoner, når du har bil. Syns det er helt opplagt at du betaler dette. Jenta er 19 og trenger penger til studier.

Anonymkode: fd291...0dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antiviruset skrev (4 minutter siden):

Så hjelper det lite med forsikring, som i realiteten ikke er noe forsikring, det er et langsiktig lån. Egenandel? Det er bare småpenger her. Bruker du forsikringen går forsikringspremien drastisk opp og det over mange år. Det er der utgiftene kommer. Noen mange dumme bileiere faktisk ikke forstår. En bil til 50.000 kroner? Hadde bare vraket bilen og ikke brukt forsikringen. 

Hva mener du her? De fleste selskaper har ikke bonustap på første skade.

Og hvorfor skulle TS bare kaste bort 40000 kr?

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Hva mener du her? De fleste selskaper har ikke bonustap på første skade.

Javel :)  Det må du gjerne tro, for det stemmer ikke. De aller fleste har bonustap på første skade jo. Du må ha kjørt skade fritt i veldig mange år og opparbeidet deg 70% bonus så kjøre 5 år skadefritt før du kan ta en skade uten bonustap.

Du kan også velge og få enda større bonus (mindre premie) men da får du ikke noen skade uten bonustap.

Varierer fra selskap til selskap angående dette. Men at de gir deg en skade uten bonustap uten slike forutsetninger som jeg nevner over er til stedet kan du bare glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Antiviruset said:

Javel :)  Det må du gjerne tro, for det stemmer ikke. De aller fleste har bonustap på første skade jo. Du må ha kjørt skade fritt i veldig mange år og opparbeidet deg 70% bonus så kjøre 5 år skadefritt før du kan ta en skade uten bonustap.

Du kan også velge og få enda større bonus (mindre premie) men da får du ikke noen skade uten bonustap.

Varierer fra selskap til selskap angående dette. Men at de gir deg en skade uten bonustap uten slike forutsetninger som jeg nevner over er til stedet kan du bare glemme.

Du har ikke peiling

Anonymkode: fd291...0dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler info for å svare fornuftig.

Det står "traff bilen en stein som kom under bilen", men vi vet ikke om:

* Så hun steinen og kunne ha stoppet/kjørt rundt, men tok likevel en råsjans på at det ville gå bra?

* Eller ville det samme skjedd om din datter eller du hadde kjørt bilen selv?

* Var det en langtur slik at de byttet på å kjøre så din datter skulle få hvile litt? (normalt lurt ift sikkerhet hvis begge er like sikre sjåfører)

* Eller var det "ungdommelige pek" som gjorde at de byttet

Synes sjåføren burde betale noe av skaden, ikke alt, men kanskje om dere deler det i tre eller fire? Du halvparten og de to jentene hver sin fjerdedel. Om de har inntekt. Det ligger jo læring i dette også, det svir av og til litt å kjøre bil, at bilkjøring koster mye mer enn bare bensinen/strømmen (mange ungdommer tror dette er hovedutgiften etter at bilen er kjøpt, er min erfaring) og at uforutsette utgifter dukker opp rett som det er.

Endret av Charlie Amberson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (5 minutter siden):

Javel :)  Det må du gjerne tro, for det stemmer ikke. De aller fleste har bonustap på første skade jo. Du må ha kjørt skade fritt i veldig mange år og opparbeidet deg 70% bonus så kjøre 5 år skadefritt før du kan ta en skade uten bonustap.

Du kan også velge og få enda større bonus (mindre premie) men da får du ikke noen skade uten bonustap.

Varierer fra selskap til selskap angående dette. Men at de gir deg en skade uten bonustap uten slike forutsetninger som jeg nevner over er til stedet kan du bare glemme.

Jeg tror ikke. Du har kanskje ikke fulgt ned på konkurransesituasjonen mtp bilforsikring de siste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har ikke peiling

Anonymkode: fd291...0dd

Ha ha ha det er jo du som ikke har peiling.

 

Frende:

Frende er best på bilbonus

Vi gir deg 10 prosent rabatt hvert år du har kjørt skadefritt opp til 70 prosent bonus. Når du har kjørt uten skade i tre år med 70 prosent bonus, øker vi rabatten din til 75 prosent. ... Hos Frende slipper du også bonustap på den første bilskaden når du har kjørt kun tre år med 75 prosent.

Startbonusen er på 40-50%  så for og få en skade uten bonustap må du ha kjørt en del år før det inntrer.  Så og bruke forsikringen uten at dette er på plass? Det blir mange år med redusert bonus og høyere premie. Dette må regnes inn om det er verdt og bruke forsikringen. Noe de fleste bileiere ikke forstår mye av :) Egenandelen må også inn i det regnestykket.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendig uhell, det kunne like gjerne vært din datter.. og hun er sikkert på samme alder som hun som kjørte, så da er egenandelen den samme 🙃

Anonymkode: 6f410...7dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke. Du har kanskje ikke fulgt ned på konkurransesituasjonen mtp bilforsikring de siste årene.

Om du tror at alle  bileiere får førte skade uten bonustap, ja så er du helt fjern :) Er du 16 år eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av oss vet hvilken forsikringsavtalen ts har eller om dette i det hele tatt er første skade, så den diskusjonen blir litt meningsløst. Men jeg hadde definitivt tatt regnestykket før jeg kontaktet forsikringsselskapet.

Anonymkode: 366c6...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at datteren er ansvarlig når hun lar andre kjøre bilen.

Anonymkode: c28b0...224

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen av oss vet hvilken forsikringsavtalen ts har eller om dette i det hele tatt er første skade, så den diskusjonen blir litt meningsløst. Men jeg hadde definitivt tatt regnestykket før jeg kontaktet forsikringsselskapet.

Anonymkode: 366c6...d0e

Nei det vet vi ikke, har hun 75% bonus og kjørt skadefritt i 3-5 år etter dette kan hun vurdere dette. Men på en bil til 50.000 kroner? Hadde ikke gjort det. Det er kortsiktig tenkt om man skal ha bil lenge, og kanskje en mye dyrere bil med dyrere forsikring. Noe skade uten bonustap som automatikk for første skade finnes ikke hos noen forsikringsselskap :) Det er et regnestykke man må ta, for premien vil øke ganske mye over en god del år. 

Endret av Antiviruset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hendig uhell, det kunne like gjerne vært din datter.. og hun er sikkert på samme alder som hun som kjørte, så da er egenandelen den samme 🙃

Anonymkode: 6f410...7dc

Igjen egenandelen er bare en liten del av  den utgiften som rammer når du bruker forsikringen på bilskade! Regningen blir langt høyere en dette i de aller fleste tilfellene. Dette aner ikke ungdommer noe som helst av, knapt nok bileier selv. Låne vekk bilen kan fort bli veldig dyrt. Derfor ikke lån vekk bilen om du ikke er villig til å ta slike kostnader. Jeg har bulket mine foreldre sin bil, slapp og betale. Mine barn bulket min bil og slapp å betale :) Verdier som går i arv kan man si. For dette har ikke ungdommer flest penger til og betale for uten fast jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forøvrig synes jeg det vitner om uaktsom kjøring når man totalødelegger en bil i et forsøk på å finne et sted å snu. En stein stor nok til å ødelegge bilen befant seg sannsynligvis utenfor kjørebanen. 

Anonymkode: 48db2...9df

Du har aldri vært litt utenfor de største hovedveiene på Vestlandet på denne tida av året, skjønner jeg.

Anonymkode: 33c1c...f11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (23 minutter siden):

Om du tror at alle  bileiere får førte skade uten bonustap, ja så er du helt fjern :) Er du 16 år eller?

Det har jeg da ikke skrevet. Jeg skrev at det er slik hos de fleste selskap i dag, det vil altså ikke si alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...