Gå til innhold

Venninne av datter krasjet bilen vår - hva gjør vi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere kommer til å få dyrere forsikring fremover også, siden dere lot en under 24 år kjøre bilen. 

Anonymkode: e83e3...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker datter sin venninne bør betale for egenandelen , eller spleise med din datter. Var bilen forsikret for at en 19 åring kunne kjøre den ? 
 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må dere si at det var 19 åringen som kjørte da? Så beholder dere egenandelen dere har. Man trenger ikke være ærlig om alt her i livet. 

Anonymkode: 785a3...a90

Synes du at forsikringssvindel er greit?, er ikke rart at forsikringspremiene blir dyrere hvis folk har den holdningen.

Anonymkode: 162bd...ab1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har lånt bilen til deres 19 år gamle datter så klager dere på at en 19 år gammel venninne har kjørt så det blir dyrere på grunn av at dere ikke har endret forsikringen? 
Hvis noen skal dekke noe så kan både datteren deres og venninna dekke halve egenandelen selv. Det er derfor man har forsikring. Om det blir dyrere framover på grunn av tapt bonus får dere bare spise i dere. 
Hadde det vært min datter som lånte bilen hadde jeg tatt hele greia selv, men noen er jo kjipere enn andre så det er greit.  
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes du at forsikringssvindel er greit?, er ikke rart at forsikringspremiene blir dyrere hvis folk har den holdningen.

Anonymkode: 162bd...ab1

Greit og greit. En ting vet jeg og det er at ingen er så hyklersk og samtidig regelrytter som anaonymbruker på kg. 

Anonymkode: 785a3...a90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da har dere lånt bilen bort til datter uten å gi henne "restriksjoner". Hun har blant annet ikke fått beskjed om å ikke la andre kjøre den. 

Dette vil jeg tatt på egen kappe. 

Forøvrig synes jeg det vitner om uaktsom kjøring når man totalødelegger en bil i et forsøk på å finne et sted å snu. En stein stor nok til å ødelegge bilen befant seg sannsynligvis utenfor kjørebanen. 

Anonymkode: 48db2...9df

De sier nei, men jeg har ikke hele bildet. Datteren vår er på skolen og dette skjedde i går kveld etter at jeg hadde lagt meg. Hun snakket med faren sin i går men han fikk heller ikke alle detaljene da. Hun sier bestemt at steinen var i veibanen og at de så den for sent pga mørket.

Anonymkode: 9a764...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dere kommer til å få dyrere forsikring fremover også, siden dere lot en under 24 år kjøre bilen. 

Anonymkode: e83e3...c54

Vi har ikke begrensing på alder i vår forsikring. Dvs at vi betaler ekstra fordi vi har sjåfører under 23 år i huset. Men leste at egenandelen blir høyere. I stedet for 4 000 blir det 9 000 eller noe sånt.

Anonymkode: 9a764...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalperud skrev (8 minutter siden):

Tenker datter sin venninne bør betale for egenandelen , eller spleise med din datter. Var bilen forsikret for at en 19 åring kunne kjøre den ? 
 

 

Ja det var den.

Kjenner venninnen dårlig og vet ingenting om deres økonomi. Tror vi har bedre økonomi enn dem. Men hvis de hadde tilbudt seg å betale noe ihvertfall så hadde vi selvfølgelig sagt ja. 

Anonymkode: 9a764...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt tapet. 

Jeg har vokst opp med at om jeg fikk låne bilen (de hadde ordnet forsikring for under 24, og visste at jeg respekterte alle regler) så fikk ingen andre kjøre. Og har videreført det samme selv, låner aldri bort bilen. 

Nettopp fordi man som eier kan stå ansvarlig om den som kjører i verste fall kjører i rus, dreper noen, og forsikringen ikke gjelder. Da stilles det regress, og man har milliongjeld. En slik risiko tar man bare ikke. 

Anonymkode: 69155...881

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bet-t-ina skrev (26 minutter siden):

Venninnen ev. foreldre får ta ansvar og betale kostnadene. 

Enig i at det er det moralsk riktige, og hadde det vært motsatt ville vi insistert på at datteren vår skulle betale. Men, for det første vet jeg ikke om de kommer til å tilby seg, vet ikke om de har økonomi til det, og vet ikke om det vil bli surt mellom datteren vår og vennene.

Anonymkode: 9a764...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen svar😂. I alle sammenhenger der en person vraker noe, betaler en selvsagt for det en har vraket. Jeg smadrer selvsagt ikke bilen til naboen og lar han ta kostnaden.

Jeg knuser ikke en venns telefon og lar han ta kostnaden.

Jeg osv.

Anonymkode: d10b5...329

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde nok skjedd om det var datteren din som kjørte og, kanskje til og med ulykken kunne blitt verre om de byttet på for å unngå at de ble slitne for eksempel. Jeg ville bare betalt egenandelen og tenkt at det kostet å bruke bil. 

Kan dere eventuelt høre med jentene om dere alle tre kan spleise på utgiften? Så får alle "svi" litt? 

Eller hvis de var en større gjeng som kjørte, så kan hele den gjengen betale sammen? Jeg syns det virker litt kjipt at den som er grei og er sjåfør for de andre skal måtte sitte med full utgift. Men det er kanskje en sak for gjengen seg i mellom.

Endret av LillEve
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde tatt tapet. 

Jeg har vokst opp med at om jeg fikk låne bilen (de hadde ordnet forsikring for under 24, og visste at jeg respekterte alle regler) så fikk ingen andre kjøre. Og har videreført det samme selv, låner aldri bort bilen. 

Nettopp fordi man som eier kan stå ansvarlig om den som kjører i verste fall kjører i rus, dreper noen, og forsikringen ikke gjelder. Da stilles det regress, og man har milliongjeld. En slik risiko tar man bare ikke. 

Anonymkode: 69155...881

Bilansvar fungerer ikke slik, det følger fører. Vet kjøring av båt følger ansvaret person som eier båten. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krevet at hun skal betale for skadene selvsagt. Nekter hun anmelder dere henne.

Anonymkode: 41b8a...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bet-t-ina
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig i at det er det moralsk riktige, og hadde det vært motsatt ville vi insistert på at datteren vår skulle betale. Men, for det første vet jeg ikke om de kommer til å tilby seg, vet ikke om de har økonomi til det, og vet ikke om det vil bli surt mellom datteren vår og vennene.

Anonymkode: 9a764...d1c

Du må avgjøre om du skal kontakte dem eller venninnen til din datter. 
Det kan selvsagt være en konsekvens, men har du råd eller ønsker du å måtte punge ut for en utgift som ikke din egen datter står for? 
Dette er slike episoder i livet som er litt kjipt. Og det kan føre til at din datter muligens mister en venninne, men ønsker du oppriktig at din datter skal omgås folk som ikke står opp for seg? Om du ikke kontakter venninnen eller foreldre, kommer du/din familie til å måtte betale disse kostnadene. Og det er sure penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (27 minutter siden):

Vær glad for at de er uskadde begge to! Det økonomiske får komme i andre rekke. Men det dere datter kunne ha gjort, var å spørre dere som eier av bilen om det var greit at venninna til deres datter kunne kjøre litt også. Hadde dere da sagt nei, så måtte det bli respektert.

Er selvfølgelig glad for at alle er uskadde. Men det var ikke stor fart el inni bildet her så det var ikke snakk om stor fare for det. Det økonomiske er selvsagt surt. Vi har vel ikke diskutert utlån av bil, datteren vår fikk nettopp lappen og ville vel være grei når de andre også ville kjøre litt.

Anonymkode: 9a764...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Må dere si at det var 19 åringen som kjørte da? Så beholder dere egenandelen dere har. Man trenger ikke være ærlig om alt her i livet. 

Anonymkode: 785a3...a90

... er ikke typen som svindler.

Anonymkode: 9a764...d1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalperud skrev (8 minutter siden):

Bilansvar fungerer ikke slik, det følger fører. Vet kjøring av båt følger ansvaret person som eier båten. 
 

Jo. Om man har opptrådt uansvarlig i det man lånte ut bilen. Og her er forsikringsselskapene smarte. Vil si at utlån til en 19 åring som nettopp har tatt lappen som låner videre til en annen 19 åring er en ganske solid sak for forsikringsselskapet i så måte. 

Anonymkode: 69155...881

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bet-t-ina skrev (22 minutter siden):

Du må avgjøre om du skal kontakte dem eller venninnen til din datter. 
Det kan selvsagt være en konsekvens, men har du råd eller ønsker du å måtte punge ut for en utgift som ikke din egen datter står for? 
Dette er slike episoder i livet som er litt kjipt. Og det kan føre til at din datter muligens mister en venninne, men ønsker du oppriktig at din datter skal omgås folk som ikke står opp for seg? Om du ikke kontakter venninnen eller foreldre, kommer du/din familie til å måtte betale disse kostnadene. Og det er sure penger. 

Ja det er selvfølgelig kjipe penger for oss. Men vi har ikke veldig dårlig økonomi, trolig bedre enn venninnens foreldre. Dersom bilen blir kondemnert så får vi vel utbetalt verdien minus egenandel. Da slipper vi ihvertfall å betale for en service den skulle hatt snart.

 

Anonymkode: 9a764...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud her var det mange lite rause folk😟 Jeg ser de fleste er uenige med meg så dere får kjøre vennskap i grøfta og kreve penger. Neste gang får dere sette opp full kontrakt med barna deres samt klausul om det ene og det andre og sørge for vitner ved signering. 9000,- er en kjip sum for folk flest, men noe helt annet for et par oppi årene enn en 19-åring. 

Anonymkode: 4ce5d...b86

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...