Gå til innhold

Venninne av datter krasjet bilen vår - hva gjør vi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren vår var ute på kjøretur med noen venner, forstod de byttet litt på å kjøre. De var et litt øde sted. Så, mens venninnen var sjåfør, traff bilen en stein som kom under bilen. Jeg har ikke hele bildet ennå. Ingen personer ble skadet, og heller ingen andre ting. Men bilen vår må kanskje kondemneres iflg verksted. Bilen er vel verdt ca 50 000. Vi har heldigvis forsikring men det er jo en egenandel som er større pga sjåfør var 19 år.

Hva hadde dere gjort i samme situasjon? Hva gjør vi nå? Tenker selvfølgelig mest på det økonomiske. Men er også litt bekymret for det sosiale mellom datteren vår og vennene som var med.

Anonymkode: 9a764...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere betaler for egenandelen og lar være å la venner av datter kjøre bilene deres hvis dere ikke har råd til å betale for skadene. Kanskje venninnen tilbyr å betale for egenandelen, men dere har faktisk ikke retten på deres side. 

Anonymkode: a19ca...933

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye å gjøre? Kjørte de på noen måte som var veldig uforsiktig eller var det et rent uhell? 

 

Anonymkode: e2c0b...6b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke så mye å gjøre? Kjørte de på noen måte som var veldig uforsiktig eller var det et rent uhell? 

 

Anonymkode: e2c0b...6b4

Det var et rent uhell såvidt jeg har forstått. Tror de lette etter et sted å snu.

Anonymkode: 9a764...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere betaler for egenandelen og lar være å la venner av datter kjøre bilene deres hvis dere ikke har råd til å betale for skadene. Kanskje venninnen tilbyr å betale for egenandelen, men dere har faktisk ikke retten på deres side. 

Anonymkode: a19ca...933

Det er vel ikke ulovlig å låne bort en bil, og fører er vel strengt tatt ansvarlig? Eller har du link til noe annet?

Anonymkode: 9a764...d1c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var et rent uhell såvidt jeg har forstått. Tror de lette etter et sted å snu.

Anonymkode: 9a764...d1c

Ok da tenker jeg at dette er risikoen ved å låne bort bil til datteren sin, og dere må betale egenandelen selv. Du hadde vel ikke gjort noe annet om det var din datter som tilfeldigvis kjørte akkurat da. 

Anonymkode: e2c0b...6b4

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags avtale hadde eier av bilen med fører av bilen? 

Anonymkode: 64410...72b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et uhell som like gjerne kunne skjedd min datter hadde jeg tatt tapet. Surt, men slikt skjer. 

Endret av Kristin70
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok da tenker jeg at dette er risikoen ved å låne bort bil til datteren sin, og dere må betale egenandelen selv. Du hadde vel ikke gjort noe annet om det var din datter som tilfeldigvis kjørte akkurat da. 

Anonymkode: e2c0b...6b4

Hadde det vært min datter som var sjåfør på en annen sin bil, og krasjet, hadde jeg selvfølgelig sagt at HUN skulle betale egenandelen selv. Men om VI kommer til å KREVE noe av sjåføren, det er noe annet. Det er det jeg spør dere om, hva vi bør gjøre.

Anonymkode: 9a764...d1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags avtale hadde eier av bilen med fører av bilen? 

Anonymkode: 64410...72b

Ingen, sånn sett. Vi var ikke klar over at datteren vår lot venninnen kjøre.

Anonymkode: 9a764...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med resten her, slikt skjer og det kunne like gjerne vært deres datter som kjørte. Ikke forvent at en 19 åring skal punge ut 50 000 til dere. Og ikke klag/ vær sinte på deres 19-åring. Slikt skjer dessverre. Det viktigste er tross alt at alle er i live. Kjenner en familie i Lier som ikke fikk hjem sin 20-åring til jul💔

Anonymkode: 4ce5d...b86

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig med resten her, slikt skjer og det kunne like gjerne vært deres datter som kjørte. Ikke forvent at en 19 åring skal punge ut 50 000 til dere. Og ikke klag/ vær sinte på deres 19-åring. Slikt skjer dessverre. Det viktigste er tross alt at alle er i live. Kjenner en familie i Lier som ikke fikk hjem sin 20-åring til jul💔

Anonymkode: 4ce5d...b86

Det er selvfølgelig ikke snakk om 50 000. Regner med at forsikringen dekker evt kondemnering eller reparasjon. Men det blir nok fort 9 000 kr i egenandel.

Anonymkode: 9a764...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bet-t-ina skrev (1 minutt siden):

Venninnen ev. foreldre får ta ansvar og betale kostnadene. 

Ja i teorien, men hadde du krevd dette? Hvis de ikke sier noe eller tilbyr seg?

Anonymkode: 9a764...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen, sånn sett. Vi var ikke klar over at datteren vår lot venninnen kjøre.

Anonymkode: 9a764...d1c

Da har dere lånt bilen bort til datter uten å gi henne "restriksjoner". Hun har blant annet ikke fått beskjed om å ikke la andre kjøre den. 

Dette vil jeg tatt på egen kappe. 

Forøvrig synes jeg det vitner om uaktsom kjøring når man totalødelegger en bil i et forsøk på å finne et sted å snu. En stein stor nok til å ødelegge bilen befant seg sannsynligvis utenfor kjørebanen. 

Anonymkode: 48db2...9df

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bet-t-ina
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja i teorien, men hadde du krevd dette? Hvis de ikke sier noe eller tilbyr seg?

Anonymkode: 9a764...d1c

Jeg hadde krevd det. Det høres kanskje krast ut, men venninnen er myndig. Hun kjørte deres bil, hun krasjet. Så da får hun ta kostnadene. Det er min mening. Jeg hadde krevd det av vennene til mine barn. Jeg syns ikke dere skal betale for en feil eller et uhell til venninnen til datteren din. Det er feil. I hvert fall når hun er myndig, og har krasjet deres bil. 

Endret av Bet-t-ina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen, sånn sett. Vi var ikke klar over at datteren vår lot venninnen kjøre.

Anonymkode: 9a764...d1c

Altså hadde deres datter ansvaret. Det var med henne dere hadde en avtale om bruk av bilen, og det var hun som tok valget å låne ut bilen til en tredjemann, og følgelig var det hennes ansvar. 

Anonymkode: 64410...72b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad for at de er uskadde begge to! Det økonomiske får komme i andre rekke. Men det dere datter kunne ha gjort, var å spørre dere som eier av bilen om det var greit at venninna til deres datter kunne kjøre litt også. Hadde dere da sagt nei, så måtte det bli respektert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere i det hele tatt tatt kontakt med venninnen og hørt hva hun mener? Det er det første jeg ville gjort! Jeg vil tro hun sitter og føler på en ekkel situasjon, som kanskje er vanskelig å ta tak i selv. Så å snakke ut om det uten å være sur eller belærende, høre hennes versjon, kanskje kan hun få forklare seg, be om unnskyldning eller lignende. 

Så ville jeg foreslått å f.eks dele egenandelen siden dere trossalt lånte ut bilen. Alle kan være uheldige, uansett hvor lenge de har vært sjåfører. 

Anonymkode: 16305...68a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere si at det var 19 åringen som kjørte da? Så beholder dere egenandelen dere har. Man trenger ikke være ærlig om alt her i livet. 

Anonymkode: 785a3...a90

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...