Gå til innhold

Venninne av datter krasjet bilen vår - hva gjør vi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akay skrev (44 minutter siden):

Dere har lånt bilen til deres 19 år gamle datter så klager dere på at en 19 år gammel venninne har kjørt så det blir dyrere på grunn av at dere ikke har endret forsikringen? 
Hvis noen skal dekke noe så kan både datteren deres og venninna dekke halve egenandelen selv. Det er derfor man har forsikring. Om det blir dyrere framover på grunn av tapt bonus får dere bare spise i dere. 
Hadde det vært min datter som lånte bilen hadde jeg tatt hele greia selv, men noen er jo kjipere enn andre så det er greit.  
 

Har jeg skrevet dette? Si meg gjerne hvor dette står?? Spørsmålet er hvem som skal/bør betale egenandelen. Det er ikke forskjell ift forsikringen om det var vår datter eller hennes venninne som kjørte?? De er 18 og 19 år. 

Anonymkode: 9a764...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags avtale hadde eier av bilen med fører av bilen? 

Anonymkode: 64410...72b

Slutt å drit deg ut.

Tror du det lå fram en skriftlig avtale når de som var i bilen byttet på å kjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

For noen svar😂. I alle sammenhenger der en person vraker noe, betaler en selvsagt for det en har vraket. Jeg smadrer selvsagt ikke bilen til naboen og lar han ta kostnaden.

Jeg knuser ikke en venns telefon og lar han ta kostnaden.

Jeg osv.

Anonymkode: d10b5...329

Enig med deg, og dette ville VI gjort om det var motsatt... Men å være i vår situasjon og faktisk KREVE dette blir noe annet er jeg redd..

Anonymkode: 9a764...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Må dere si at det var 19 åringen som kjørte da? Så beholder dere egenandelen dere har. Man trenger ikke være ærlig om alt her i livet. 

Anonymkode: 785a3...a90

Wow, oppfordre til forsikringssvindel... lavmål

 

Anonymkode: fce24...750

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bet-t-ina
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja det er selvfølgelig kjipe penger for oss. Men vi har ikke veldig dårlig økonomi, trolig bedre enn venninnens foreldre. Dersom bilen blir kondemnert så får vi vel utbetalt verdien minus egenandel. Da slipper vi ihvertfall å betale for en service den skulle hatt snart.

 

Anonymkode: 9a764...d1c

Kjære deg! Ikke stygt ment, men er du litt konfliktsky? Klart det er kjipt å ta opp et tema som handler om penger og særlig erstatning. Det syns de fleste er kjipt. Men jeg syns ikke det er riktig at dette skal gå på din bekostning. Uavhengig om du/din familie har bedre råd. Skal ikke denne myndige venninnen ta konsekvensene og lærdom av dette? Du er voksen og bestemmer dette selv, men jeg syns ikke det er fair at dere skal betale for dette. 😊 

Endret av Bet-t-ina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok tatt egenandelen, men hadde virkelig tatt en alvorsprat med datteren som tydeligvis har så liten respekt at hun viderelåner bort andres dyre ting.

Anonymkode: fce24...750

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Wow, oppfordre til forsikringssvindel... lavmål

 

Anonymkode: fce24...750

Det er ikke forsikringssvindel, det er en liten vri. 

Anonymkode: 785a3...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jo. Om man har opptrådt uansvarlig i det man lånte ut bilen. Og her er forsikringsselskapene smarte. Vil si at utlån til en 19 åring som nettopp har tatt lappen som låner videre til en annen 19 åring er en ganske solid sak for forsikringsselskapet i så måte. 

Anonymkode: 69155...881

Hva mener du her egentlig? Har vi opptrådd uansvarlig? Vi har utvidet forsikringen slik at personer under 23 år kan kjøre den? Hva mer skulle vi liksom gjort? Det er da ikke ulovlig å kjøre en bil når man nettopp har tatt lappen? Det er heller ikke ulovlig å la andre kjøre bilen? 

Anonymkode: 9a764...d1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville nok tatt egenandelen, men hadde virkelig tatt en alvorsprat med datteren som tydeligvis har så liten respekt at hun viderelåner bort andres dyre ting.

Anonymkode: fce24...750

Det kommer nok ikke til å skje igjen, for å si det sånn.

Anonymkode: 9a764...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke forsikringssvindel, det er en liten vri. 

Anonymkode: 785a3...a90

Det er svindel.

Anonymkode: fce24...750

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du låner bort bilen til din datter uten å få henne til å love at hun ikke skal låne den bort eller la andre kjøre den, så må du nesten ta støyten selv. En 19-åring går sannsynligvis på skole, og har ikke 50 000 å gi deg for bilen. Synes ikke det er rett og rimelig å ruinere en stakkars tenåring for et uhell heller. Det er du som burde passet på at ingen uvedkommende fikk kjøre din/deres bil.

Jeg har ikke bil selv, men hadde jeg hatt det, skulle kun sønnen min og ingen andre fått kjøre den, og det hadde jeg gjort krystallklart for han.

Og jeg håper virkelig ikke du blir fristet til å begå forsikringssvindel av denne saken...! 

Endret av Million
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bet-t-ina skrev (2 minutter siden):

Kjære deg! Ikke stygt ment, men er du litt konfliktsky? Klart det er kjipt å ta opp et tema som handler om penger og særlig erstatning. Det syns de fleste er kjipt. Men jeg syns ikke det er riktig at dette skal gå på din bekostning. Uavhengig om du/din familie har bedre råd, skal ikke denne myndige venninnen ta konsekvensene og lærdom av dette? Du er voksen og bestemmer dette selv, men jeg syns ikke det er fair at dere skal betale for dette. 😊 

Kanskje jeg er konfliktsky? Spør her inne for å høre hva andre tenker om situasjonen.

Anonymkode: 9a764...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt: Dere lånte bilen til datteren deres, datteren deres betaler. At hun lånte bilen videre får hun ta på egen kappe, og evt. kreve hele eller deler av egenandelen tilbake fr sjåføren. 

Vent; Dere hadde dekket egenandelen selv dersom datteren deres hadde kjørt bilen, sier du? Ja, men da er jo saken grei da; Dere betaler. 

En 19-åring kan ikke forventes å ha 9000,- i hoste opp ut av det blå, og foreldrene er heller ikke ansvarlige for noe en myndig person ødelegger. 

Anonymkode: ad526...be0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (Akkurat nå):

Hvis du låner bort bilen til din datter uten å få henne til å love at hun ikke skal låne den bort eller la andre kjøre den, så må du nesten ta støyten selv. En 19-åring går sannsynligvis på skole, og har ikke 50 000 å gi deg for bilen. Synes ikke det er rett og rimelig å ruinere en stakkars tenåring for et uhell heller. Det er du som burde passet på at ingen uvedkommende fikk kjøre din/deres bil.

Jeg har ikke bil selv, men hadde jeg hatt det, skulle kun sønnen min og ingen andre fått kjøre den, og det hadde jeg gjort krystallklart for han.

Det er ikke snakk om 50 000 da, regner jo med at forsikringen tar det. Men det blir en egenandel på 9 000.

Anonymkode: 9a764...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra

Jeg hadde invitert venninna på middag, gjerne med foreldre, (datteren din også) for å få hele bildet først og fremst. 

Så hadde jeg sagt noe om at jeg er glad for at de begge er uskadd, og at det ikke ble verre enn det er.

Dernest ville jeg innrømt at det var dumt av dere å ikke legge føringer for hvem som skulle kjøre bilen, og at dere forventer at det i fremtiden bare er datteren deres som kjører familiens bil da dette ble ganske dyrt. 

På den måten får dere lagt frem at dere ikke er hverken sint eller forventer at de betaler, men håper at de kanskje tilbyr seg. Og samtidig får gitt tydelig beskjed om fremtidig kjøreregler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er grunnen til at vi aldri låner bort bilene våre eller låner andres biler...

Anonymkode: f2ebe...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig med deg, og dette ville VI gjort om det var motsatt... Men å være i vår situasjon og faktisk KREVE dette blir noe annet er jeg redd..

Anonymkode: 9a764...d1c

Det går an å ha en dialog på det, der en lar et skinne gjennom hva som er intensjonen uten at det forekommer hissighet eller ukvemsord. Slik får en fort en følelse av hva den andre part tenker om saken.

Løsner ikke tungebåndet etter et par slike samtaler, må man bare finne frem fakturaene, dessverre.

Alle som en med litt moral gjør opp for seg. Argumentet her inne om at "en har kanskje ikke så mye penger som 19-åring" må være noe av det dummeste jeg har hørt. Da kunne man jo brukt dette i alle sammenhenger der en gjorde noe galt.

Anonymkode: d10b5...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner jeg bil gratis vil jeg alltid dekke egenandel og bonustap hvis det skjer noe og forventer at andre gjør det samme. Hvis vår datteren låner vår bil gratis forventer vi også at hun gjør det. Hvis hun har lånt bort bilen er det datterens ansvar og hun får eventuelt gjøre opp med sin venninne.

Dette såfremt bilen er alminnelig vedlikeholdt. Hvis bilen ikke er det er det selvfølgelig eiers ansvar. Sjåfør er etter mitt syn alltid ansvarlig selv om det er et rent uhell, a la elg som kommer plutselig ut i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke snakk om 50 000 da, regner jo med at forsikringen tar det. Men det blir en egenandel på 9 000.

Anonymkode: 9a764...d1c

Og et bonustap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...