Gå til innhold

Venninne av datter krasjet bilen vår - hva gjør vi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Bet-t-ina
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje jeg er konfliktsky? Spør her inne for å høre hva andre tenker om situasjonen.

Anonymkode: 9a764...d1c

Jeg er det selv. Da får du drøftet tankene dine, og får alle våres meninger. Det er lettere å si hva man hadde gjort, enn faktisk å stå i situasjonen og handle selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva om datter og venninna deler det? Umulig å vite om det samme ville skjedd om deres datter var bak rattet. 

Eventuelt dele det i 3?

Personlig synes jeg det mest rettferdig at de to som lånte bilen spleiser 

Anonymkode: 4f966...336

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Smeltemann said:

Slutt å drit deg ut.

Tror du det lå fram en skriftlig avtale når de som var i bilen byttet på å kjøre?

Man gjør da avtaler om slike ting hvis man låner/låner bort en bil? Det har da alltid jeg gjort.

Endret av Brutex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (16 minutter siden):

Slutt å drit deg ut.

Tror du det lå fram en skriftlig avtale når de som var i bilen byttet på å kjøre?

Normalt avtaler man slikt på forhånd når man låner en bil, ja.

Jeg mener at det er datteren som har brutt avtalen i det hun lånte ut bilen til noen som bilens eier ikke hadde godkjent som fører. Den som eier bilen har vel også en plikt til å forsikre seg om at fører innehar gyldig førerkort, og denne plikten fikk de ikke oppfylt i dette tilfellet, så her har datteren virkelig hatt flaks i at det ikke oppstod verre skader.

Anonymkode: 64410...72b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutex skrev (3 minutter siden):

Og et bonustap?

Vi får ikke bonustap denne gang. 

Anonymkode: 9a764...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Normalt avtaler man slikt på forhånd når man låner en bil, ja.

Jeg mener at det er datteren som har brutt avtalen i det hun lånte ut bilen til noen som bilens eier ikke hadde godkjent som fører. Den som eier bilen har vel også en plikt til å forsikre seg om at fører innehar gyldig førerkort, og denne plikten fikk de ikke oppfylt i dette tilfellet, så her har datteren virkelig hatt flaks i at det ikke oppstod verre skader.

Anonymkode: 64410...72b

Datteren vår hadde aldri lånt bort bilen til noen som ikke hadde gyldig førerkort? Hvor leste du det? Det som skjedde kunne sånn sett ha skjedd uansett hvem som var sjåfør selv om vår datter KANSKJE ikke ville ha kjørt akkurat der eller kanskje ville ha sett steinen i tide.

Anonymkode: 9a764...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva mener du her egentlig? Har vi opptrådd uansvarlig? Vi har utvidet forsikringen slik at personer under 23 år kan kjøre den? Hva mer skulle vi liksom gjort? Det er da ikke ulovlig å kjøre en bil når man nettopp har tatt lappen? Det er heller ikke ulovlig å la andre kjøre bilen? 

Anonymkode: 9a764...d1c

Poenget mitt er at forsikringsselskapene ikke akkurat er en "mild" motstander når det kommer til ulykker. Dere var heldige, det var kun materielt. Men med en såpass sterk motstander kunne dere raskt risikert regress og milliongjeld om ulykken hadde krevd helse/liv. De har ekstremt mange metoder, og gode advokater. 

Moralen er: ikke lån ut bilen. 

Anonymkode: 69155...881

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen, sånn sett. Vi var ikke klar over at datteren vår lot venninnen kjøre.

Anonymkode: 9a764...d1c

Kanskje først og fremst ta en samtale med datteren som lot venner kjøre? Jeg hadde blitt sint på mitt barn, om hun hadde fått lånt bilen, også viste det seg at hun hadde latt venner kjøre den. Jeg vet ikke med deg, men jeg vil iallfall ha kontroll på hvem som kjører bilen min.

Anonymkode: bd4f8...d47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere betaler egen andelen og spør om det går bra med sjåføren.

Dette er en del av livet og det er jo derfor man har forsikring

Egenandelen er deres ansvar ikke sjåføren med mindre annet er avtalt

 

Anonymkode: 0cc85...421

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart ha tatt hele egenandelen selv. Dersom venninne ønsker å «gjøre opp for seg» ville jeg foreslått at hun betaler en symbolsk sum på 2-3000 kr.

Anonymkode: a2227...5cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PetterKanin said:

Egentlig ikke noe feil/riktig her. Hva synes du er fornuftig, TS?

Jeg synes det er opplagt hva som er riktig. Hva hvis du skal ha selskap og vil låne mitt kostbare servise. En av dine gjester knuser en tallerken. Hvem skal betale? Det får dere bli enige om, det er i hvert fall ikke meg.

Noe helt annet er det hvis det er dårlig vedlikeholdt eller hvis jeg leier det ut. Hvis jeg leier det ut bør skade være en kalkulert del av leien. Er det ikke leie har jeg ingen opparbeiding av kapital som kan kompensere for skaden. Da er den økonomiske fordelen, og dermed også risikoen, på den som låner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutex skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er opplagt hva som er riktig. Hva hvis du skal ha selskap og vil låne mitt kostbare servise. En av dine gjester knuser en tallerken. Hvem skal betale? Det får dere bli enige om, det er i hvert fall ikke meg.

Noe helt annet er det hvis det er dårlig vedlikeholdt eller hvis jeg leier det ut. Hvis jeg leier det ut bør skade være en kalkulert del av leien. Er det ikke leie har jeg ingen opparbeiding av kapital som kan kompensere for skaden. Da er den økonomiske fordelen, og dermed også risikoen, på den som låner.

For meg virker det som om du glemmer faktoren at dette var venninnen til datteren.

Jeg tviler uansett på at vi kommer til noen enighet her da dette er fullstendig meningsbasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tydelig at dere ikke tok «praten» med datteren deres da hun fikk lappen og tilgang til å låne familiens bil.

Vi var tydelige overfor våre barn om hva en egenandel kostet og hva vi forventet av dem. Å la barnas venner få kjøre bilen vår var vi tydelige på at var totalt uakseptabelt. Vi har alltid hatt en grunnregel ved utlån av bilen og det har vært at sjåfør står for risikoen med egenandel om et uhell skulle skje. Å ta fra ungdommer dette ansvaret gjør dem ikke rustet for livet som voksne. Dette er tross alt snakk om tenåringer på vei inn i voksenlivet. Om de ikke kan betale bør de likevel kompensere ved en ekstra arbeidsinnsats dere blir enige om. Våre barn fikk sparepenger da de var 18 år på egen konto og da ble de rådet til å sette av et beløp mtp nettopp silke uforutsette utgifter.

Som en del av «praten» var vi også tydelige på deres ansvar om de fikk låne en bil fra andre utenom familien og at det er en selvfølge å tilby å betale egenandel om et uhell skulle skje.
Samt å aldri låne en bil uten eiers samtykke. 
Om dette hadde vært tydelig nok fra begynnelsen hadde dette ikke vært noe å fundere over. På den måten blir de ekstra forsiktige og unngår slike «teite» ulykker. Med mindre de kjørte på en skogsveg, bør dere ikke kjøpe denne forklaringen. En besiktigelse på «ulykkesstedet» kan da være greit. 
Når det gjelder den andre familien bør dere selvfølgelig ta en prat med dem. Dere kan innlede med å fortelle hva som har skjedd og avslutte med et hint; «Dere lurer sikkert på hvor mye egenandelen er på».

 

Anonymkode: 016ed...170

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får låne en bil, så låner jeg ikke den videre.  Jeg ville aldri ha lånt vekk bilen til moren min. Det hadde ikke jeg vært komfortabel med å gjøre. Når man låner bort noe så må man være klar over at uhell kan skje, og at man må ta konsekvensene av det. Man lærer jo at man skal erstatte det man ødelegger, men samtidig synes jeg det er viktig å bruke skjønn. Jeg ville ikke ha krevd dette av en 19-åring om jeg hadde vært etablert selv. Hvis jeg ikke hadde vært etablert og vært like ung selv, så hadde jeg ikke lånt vekk bilen i det hele tatt. 

Søsteren min bulket bilen til mamma ved et uhell. Lav fart, men det var en stolpe som var veldig ugunstig plassert i forhold til parkeringsfeltet. Det var mamma som tok kostnaden. Hun lagde ikke noe drama over dette her, og sa at slikt skjer. Det er ting, og de kan erstattes. 

Dere burde nok ha blitt enige om noen grunnregler med datteren deres før dere lot henne låne bilen. 

Anonymkode: c0d44...ad1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjør det samme som hvis datteren (tilfeldigvis) hadde vært sjåføren. Hvis dere hadde tatt kostnaden for henne - gjør det for vennen også. Hvis ikke - meld vennen om hva hun bør betale. 

Anonymkode: 7b7bb...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bet-t-ina skrev (1 time siden):

Jeg hadde krevd det. Det høres kanskje krast ut, men venninnen er myndig. Hun kjørte deres bil, hun krasjet. Så da får hun ta kostnadene. Det er min mening. Jeg hadde krevd det av vennene til mine barn. Jeg syns ikke dere skal betale for en feil eller et uhell til venninnen til datteren din. Det er feil. I hvert fall når hun er myndig, og har krasjet deres bil. 

Ja det kan du jo gjøre! Men ikke forvent noe betaling, når du låner vekk en bil uten noen avtaler om at den som kjører skal betale en eventuell skade? Ja så aksepterer du den risikoen når du låner vekk bilen din. Verre er det ikke, og juridisk sett kommer du ikke noen vei. Er du redd for bilen din og ikke har råd til skade på den? Ikke lån den vekk da! Er dere så tett i pappen at dere ikke forstår dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må dere si at det var 19 åringen som kjørte da? Så beholder dere egenandelen dere har. Man trenger ikke være ærlig om alt her i livet. 

Anonymkode: 785a3...a90

Det er slike som deg som ødelegger tilliten mellom forsikringsselskaper og ærlige kunder. Vær ærlig under oppgjøret til forsikringsselskapet. Folk-flest er dårlige løgnere og bli tatt i løgn gjør det bare verre for seg selv. Kan ende med at forsikringsselskapet ikke betaler ut noenting dersom de finner ut av sannheten.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok tatt kostnaden uten å ha sagt noe mer på det. Men jeg hadde forventet en telefon fra datters venninne. Hadde jeg ikke fått det, hadde jeg nok tenkt mitt om henne og hennes foreldre.

Anonymkode: 31a43...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...