Gå til innhold

Jeg er lavtlønnet og misunnelig på uføre. :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var et helvete for meg også , men gjorde det likevel.

Anonymkode: 057f5...287

Ikke i nærheten av det helvete det er for meg. Så jeg greide det ikke.

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som ufør er livet ditt basically over. Du får så lite utbetalt at det såvidt går rundt og du har ingen mulighet til å spare. Du kan ikke unne deg noe ekstra, verken av mat, klær, ting, aktiviteter eller reiser. Livet er ingenting. I tillegg til er trasig liv har du også fysiske eller psykiske smerter.
Jeg har personlig måttet kuttet ut alt for å få det til å gå rundt, helt ned til netflix og storytel abonnement. Livet er ingenting, det handler bare om å komme seg gjennom dagene. Jeg er glad når sengetid kommer, da er dagen endelig over. Jeg blir forbanna av sånne utsagn som TS kommer med, å være ufør er INGENTING å være misunnelig på!!

Anonymkode: bede3...26d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

Det jeg sier, men som du ikke evner å forstå, er at ikke alle har evnene eller kapasiteten som trengs. Det er noe de like lite kan for som at uføre kan noe for at de fikk ME etc.

Om vi anvender din logikk på uføre, er det bare for de å bli friske. At de velger å ikke bli frisk er deres eget problem, da får de bare ha det så godt.

 

Dessverre øker dette presset på alle hele tiden. Ikke rart det går til pokkers med mange.

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

Det jeg sier, men som du ikke evner å forstå, er at ikke alle har evnene eller kapasiteten som trengs. Det er noe de like lite kan for som at uføre kan noe for at de fikk ME etc.

Om vi anvender din logikk på uføre, er det bare for de å bli friske. At de velger å ikke bli frisk er deres eget problem, da får de bare ha det så godt.

 

I så fall er de kvalifisert til uføretrygd så det er greit for meg.

Anonymkode: 057f5...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som ufør er livet ditt basically over. Du får så lite utbetalt at det såvidt går rundt og du har ingen mulighet til å spare. Du kan ikke unne deg noe ekstra, verken av mat, klær, ting, aktiviteter eller reiser. Livet er ingenting. I tillegg til er trasig liv har du også fysiske eller psykiske smerter.
Jeg har personlig måttet kuttet ut alt for å få det til å gå rundt, helt ned til netflix og storytel abonnement. Livet er ingenting, det handler bare om å komme seg gjennom dagene. Jeg er glad når sengetid kommer, da er dagen endelig over. Jeg blir forbanna av sånne utsagn som TS kommer med, å være ufør er INGENTING å være misunnelig på!!

Anonymkode: bede3...26d

Dette er selvsagt individuelt for uføretrygdede.

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, den ser jeg ikke. Man får lønn for det man gjør i arbeidslivet. Når man er ufør er man ufør, da er alle i samme båt.

Om de tjente så mye mens de var i jobb, burde de jo ha alle muligheter til å sikre seg økonomisk om de skulle bli uføre, som man vet 1 av 10 blir.

Anonymkode: 36cf5...96d

Jeg er i 40 årene. Har mastergrad og lang erfaring innenfor et tema jeg elsker å jobbe med. Tjente 850.000,- i året, med mulighet opp mot 1 mill hvis jeg tok i på overtid. Noe jeg ofte gjorde. I snitt lå jeg på 900.000,- i årslønn, men samtidig lå jeg godt an til opprykk og høyere grunnlønn innenfor 2 år. Jeg har i over 20 år betalt mellom 180.000 og 300.000 i skatt i året.

Så ble jeg syk, og satt ned på 400.000,- i året. En inntektsreduksjon på 56%. 

Mener du virkelig at jeg burde bli satt i samme båt som dem som kom rett ut fra ungdomsskolen og søkte om uføretrygd, uten å ha betalt en eneste krone i skatt? At jeg må få 250.000,- i trygd i året? 

At man blir ufør er jo ingen som tar høyde for i livet. Gjør du det nå? Setter du av tusenvis av kroner i måneden til potensielt uføretrygd? Nei, du gjør ikke det. Uføretrygd er en del av forsikringssystemet utifra hvordan man skattlegges. Jeg har betalt inn såpass mye i skatt i mine år at jeg har gjort meg fortjent til en høyere utbetaling fra NAV. Sånn er det over alt, og det er så rettferdig som man kan få det. I teorien får jeg egentlig tilbake litt av skatten jeg har betalt når jeg var i jobb. Hvis du evner å se på det slik. Men det gjør du vel neppe. 

Anonymkode: c61e4...a20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som ufør er livet ditt basically over. Du får så lite utbetalt at det såvidt går rundt og du har ingen mulighet til å spare. Du kan ikke unne deg noe ekstra, verken av mat, klær, ting, aktiviteter eller reiser. Livet er ingenting. I tillegg til er trasig liv har du også fysiske eller psykiske smerter.
Jeg har personlig måttet kuttet ut alt for å få det til å gå rundt, helt ned til netflix og storytel abonnement. Livet er ingenting, det handler bare om å komme seg gjennom dagene. Jeg er glad når sengetid kommer, da er dagen endelig over. Jeg blir forbanna av sånne utsagn som TS kommer med, å være ufør er INGENTING å være misunnelig på!!

Anonymkode: bede3...26d

Snakk for deg selv, du. Kjenner meg ikke igjen. 

Anonymkode: 7537e...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er i 40 årene. Har mastergrad og lang erfaring innenfor et tema jeg elsker å jobbe med. Tjente 850.000,- i året, med mulighet opp mot 1 mill hvis jeg tok i på overtid. Noe jeg ofte gjorde. I snitt lå jeg på 900.000,- i årslønn, men samtidig lå jeg godt an til opprykk og høyere grunnlønn innenfor 2 år. Jeg har i over 20 år betalt mellom 180.000 og 300.000 i skatt i året.

Så ble jeg syk, og satt ned på 400.000,- i året. En inntektsreduksjon på 56%. 

Mener du virkelig at jeg burde bli satt i samme båt som dem som kom rett ut fra ungdomsskolen og søkte om uføretrygd, uten å ha betalt en eneste krone i skatt? At jeg må få 250.000,- i trygd i året? 

At man blir ufør er jo ingen som tar høyde for i livet. Gjør du det nå? Setter du av tusenvis av kroner i måneden til potensielt uføretrygd? Nei, du gjør ikke det. Uføretrygd er en del av forsikringssystemet utifra hvordan man skattlegges. Jeg har betalt inn såpass mye i skatt i mine år at jeg har gjort meg fortjent til en høyere utbetaling fra NAV. Sånn er det over alt, og det er så rettferdig som man kan få det. I teorien får jeg egentlig tilbake litt av skatten jeg har betalt når jeg var i jobb. Hvis du evner å se på det slik. Men det gjør du vel neppe. 

Anonymkode: c61e4...a20

Selvsagt mener jeg det. Som høytlønnet burde du ta høyde for at du kunne bli syk og ufør. Å ikke ta høyde for slikt når man vet 1 av 10 blir det er passe ignorant.

Du veltet deg i penger, men satte ikke av noe til gråværsdager. Synd for deg. At du har 400000 er for mye.

Men selvsagt, mye vil ha mer.

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er i 40 årene. Har mastergrad og lang erfaring innenfor et tema jeg elsker å jobbe med. Tjente 850.000,- i året, med mulighet opp mot 1 mill hvis jeg tok i på overtid. Noe jeg ofte gjorde. I snitt lå jeg på 900.000,- i årslønn, men samtidig lå jeg godt an til opprykk og høyere grunnlønn innenfor 2 år. Jeg har i over 20 år betalt mellom 180.000 og 300.000 i skatt i året.

Så ble jeg syk, og satt ned på 400.000,- i året. En inntektsreduksjon på 56%. 

Mener du virkelig at jeg burde bli satt i samme båt som dem som kom rett ut fra ungdomsskolen og søkte om uføretrygd, uten å ha betalt en eneste krone i skatt? At jeg må få 250.000,- i trygd i året? 

At man blir ufør er jo ingen som tar høyde for i livet. Gjør du det nå? Setter du av tusenvis av kroner i måneden til potensielt uføretrygd? Nei, du gjør ikke det. Uføretrygd er en del av forsikringssystemet utifra hvordan man skattlegges. Jeg har betalt inn såpass mye i skatt i mine år at jeg har gjort meg fortjent til en høyere utbetaling fra NAV. Sånn er det over alt, og det er så rettferdig som man kan få det. I teorien får jeg egentlig tilbake litt av skatten jeg har betalt når jeg var i jobb. Hvis du evner å se på det slik. Men det gjør du vel neppe. 

Anonymkode: c61e4...a20

Hvorfor i alle dager hadde du ikke noe forsikring? 

Anonymkode: 7537e...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

:svett:

Kjenner at jeg ikke orker flere uføretråder nå. 

Hva er det med dette forumet? Eller dette landet? 

Anonymkode: 6420f...c39

Ingen som tvinger deg til å gå inn å lese på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt mener jeg det. Som høytlønnet burde du ta høyde for at du kunne bli syk og ufør. Å ikke ta høyde for slikt når man vet 1 av 10 blir det er passe ignorant.

Du veltet deg i penger, men satte ikke av noe til gråværsdager. Synd for deg. At du har 400000 er for mye.

Men selvsagt, mye vil ha mer.

Anonymkode: 36cf5...96d

Du er jo rene kommunisten. Heldigvis er dere i mindretall her i landet.

Anonymkode: 057f5...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke i nærheten av det helvete det er for meg. Så jeg greide det ikke.

Anonymkode: 36cf5...96d

Det vet du jo ikke. Du fremstår som en sytepaver.

Anonymkode: 057f5...287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PunkCouture

Jeg har minstelønn i butikk, men jeg er ikke misunnelig på uføre. For det første synes jeg misunnelse er veldig uattraktivt. For det andre, har de aller fleste uføre alvorlig sykdom de sliter med, og det er jeg SÅ glad jeg ikke har. For det tredje, har jeg ikke lyst til å ligge på sofaen hver dag. Selv om jobben min er lite spesiell, gir den meg en følelse av mestring, identitet, selvtillit, bedre selvbilde, m.m. Jeg synes ikke man skal legge seg så mye oppi hva andre driver med, men heller gjøre det beste ut av sitt eget liv. Det er i alle fall ingenting å tjene på misunnelse. Hvis jobben er lite givende, går det kanskje an å finne en annen jobb, eller å gjøre noen endringer for å få det bedre? Hvis det ikke bare er pengene det handler om, da. Kan lønnen forhandles? Personlig er jeg fornøyd med det jeg har, selv om det er minstelønn😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Forstår ikke helt hva du mener. Er det urettferdig at noen får 400000 i trygd når de kanskje har tjent millioner i året og dermed betalt masse skatt i årevis? Skulle bare mangle spør du meg.

Anonymkode: 057f5...287

Ja, det er urettferdig. På samme måte som at ung ufør får det samme som en normal lønnet jobb som helsefagarbeider med utdanning får når de blir ufør etter 20-30 år i arbeidslivet. 
Satsene på uføretrygd gir lite mening og er urettferdig for alle bortsett fra de rikeste av de rike. De som faktisk tjener på å gå på trygd er de med høyest mulig sats. Det er for dem at det lønner seg å bli hjemme, ikke for de med 250.000 kr i trygd. 

Uføretrygd bør ha samme sats for alle uføre. Med gradering i grad av uføretrygd = gradering i utbetaling.
Det å bli syk er ikke et valg, verken for de som er 18 og aldri har jobbet eller for de som er 50 år med million lønn. Vi er alle i samme bås med samme kriterier for vår situasjon; For syk eller skadet til å jobbe. 
Det er da urettferdig at noen sitter med en halv million i utbetaling, mens andre sliter med å få endene til å møtes livet ut. Samme hvordan du vrir og vender på det, så blir det ikke rettferdig slik det er i dag. 
 

Anonymkode: 76d20...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er jo rene kommunisten. Heldigvis er dere i mindretall her i landet.

Anonymkode: 057f5...287

Og du fremstår som en ekte kapitalist.

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt mener jeg det. Som høytlønnet burde du ta høyde for at du kunne bli syk og ufør. Å ikke ta høyde for slikt når man vet 1 av 10 blir det er passe ignorant.

Du veltet deg i penger, men satte ikke av noe til gråværsdager. Synd for deg. At du har 400000 er for mye.

Men selvsagt, mye vil ha mer.

Anonymkode: 36cf5...96d

Patetisk av deg. Og passe sneversynt! Igjen, sparer du titusenvis av kroner i måneden for en potensiell uføretrygd? Samtidig som du sparer til pensjon? Nei, du gjør ikke det du heller. 

Anonymkode: c61e4...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vet du jo ikke. Du fremstår som en sytepaver.

Anonymkode: 057f5...287

Tjah, om du kunne si hva sytet mitt består av hadde det vært flott. 

Jeg regner med det blir stille.

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og du fremstår som en ekte kapitalist.

Anonymkode: 36cf5...96d

Takk.

Anonymkode: 057f5...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er urettferdig. På samme måte som at ung ufør får det samme som en normal lønnet jobb som helsefagarbeider med utdanning får når de blir ufør etter 20-30 år i arbeidslivet. 
Satsene på uføretrygd gir lite mening og er urettferdig for alle bortsett fra de rikeste av de rike. De som faktisk tjener på å gå på trygd er de med høyest mulig sats. Det er for dem at det lønner seg å bli hjemme, ikke for de med 250.000 kr i trygd. 

Uføretrygd bør ha samme sats for alle uføre. Med gradering i grad av uføretrygd = gradering i utbetaling.
Det å bli syk er ikke et valg, verken for de som er 18 og aldri har jobbet eller for de som er 50 år med million lønn. Vi er alle i samme bås med samme kriterier for vår situasjon; For syk eller skadet til å jobbe. 
Det er da urettferdig at noen sitter med en halv million i utbetaling, mens andre sliter med å få endene til å møtes livet ut. Samme hvordan du vrir og vender på det, så blir det ikke rettferdig slik det er i dag. 
 

Anonymkode: 76d20...1ed

Gratulerer med et ekstremt idiotisk innlegg.

Anonymkode: 057f5...287

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor i alle dager hadde du ikke noe forsikring? 

Anonymkode: 7537e...b3f

Av flere grunner. Herav fordi jeg aldri i verden anså meg selv som en kandidat for den sykdommen jeg fikk. Den kom ut av det blå. Jeg har hele livet levd uhindret og trodde selvfølgelig ikke at noe slikt kom til å ramme meg. 

De færreste har forsikringer for dette i dag. I hvert fall av dem som surfer gjennom livet og tror dem er ustoppelige. 

Anonymkode: c61e4...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...