Gå til innhold

Jeg er lavtlønnet og misunnelig på uføre. :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men vi snakker om Norge her. Et av verdens rikeste land, med en velferd skapt for å ta vare på folk. Du kan ikke sammenligne det med Afghanistan eller Etiopia. Du må sammenligne Norge med økonomi og levestandard på tvers av andre land. 

Anonymkode: c61e4...a20

Men den levestandarden er i ferd med å ta slutt. Hva da??

Anonymkode: a5a23...c1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men den levestandarden er i ferd med å ta slutt. Hva da??

Anonymkode: a5a23...c1b

Det er ingenting som tilsier at levestandarden vår er i ferd med å ta slutt med det første. Vi har rikelig med ressurser både innenfor olje, gass, fiskeri/havbruk, energi og kraft, turisme, oppdrett, mineraler, metaller, skog, fond, teknologi, landbruk, skipsfart osv osv... Ingen grunn til å svartmale. Norge er ikke engang i nærheten av å økonomisk kollapse, slik dere forespeiler det. Tvert imot, så har hver eneste post som jeg nevnte her stort potensiale hvis vi ellers tar vare på det!

Anonymkode: c61e4...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Feil. Jeg kjenner mange uføre som sitter hjemme og koser seg. De ler av oss jobber som står opp 6 hver morgen. De jeg kjenner har utbetalt 25 000 hver mnd ETTER skatt og har så de klarer seg. Ung ufør alenemor har nær 40 000 mnd inkl trygd, barnebidrag, barnetrygd og bostøtte. Jeg i FULL jobb har utbetalt knapt 23 000 mnd. 

Jeg FORSTÅR vreden! 

Anonymkode: 2e1a0...e01

40000  utbetalt...  det tror jeg ikke på. 

Og det er jo ingen som ler av noen. På tiden alt dette hatet og misunnelsen slutter. Og det er ikke ved å spenne ben under de syke. Ville du hatt det så mye bedre om disse bodde under en bro? 

Anonymkode: 79ebe...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ufør. Har nå begynt å jobbe litt. Ikke merr en kanskje sju-ti timer i uka på det meste og det er i øvre grense til hva jeg tåler før jeg blir dårligere. Før jeg fant denne jobben hadde jeg ikke noe jobb, og å leve slik blir veldig tomt og meningsløst. Og gjorde ikke akkurat ting bedre for psyken. Problemet er at selv om mange uføre kan jobbe litt, er det ikke enkelt å finne en jobb hvor man kan jobbe deg man kan uten å måtte stille opp til fast tid og levere x antall faste timer. Arbeidsgiver trenger noen faste timer og tider å forholde seg til, noe som er vanskelig når man ikke er frisk og formen varierer sånn fra dag til dag. Ikke en god følelse å ikke stille opp som avtalt på jobb gang på gang. Det forsterker følelsen av å være en byrde

Anonymkode: 6b259...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ingenting som tilsier at levestandarden vår er i ferd med å ta slutt med det første. Vi har rikelig med ressurser både innenfor olje, gass, fiskeri/havbruk, energi og kraft, turisme, oppdrett, mineraler, metaller, skog, fond, teknologi, landbruk, skipsfart osv osv... Ingen grunn til å svartmale. Norge er ikke engang i nærheten av å økonomisk kollapse, slik dere forespeiler det. Tvert imot, så har hver eneste post som jeg nevnte her stort potensiale hvis vi ellers tar vare på det!

Anonymkode: c61e4...a20

Les deg litt opp. Google litt rundt, finn perspektivmeldingen osv. Når kun en liten prosent gidder jobbe og utgiftene har vært høyere enn inntektene i flere år sier det seg selv. I tillegg kommer corona med alle utgifter og konkurser - med dertil hørende arbeidsledighet osv. 

Anonymkode: a5a23...c1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Les deg litt opp. Google litt rundt, finn perspektivmeldingen osv. Når kun en liten prosent gidder jobbe og utgiftene har vært høyere enn inntektene i flere år sier det seg selv. I tillegg kommer corona med alle utgifter og konkurser - med dertil hørende arbeidsledighet osv. 

Anonymkode: a5a23...c1b

Her, les heller perspektivmeldingen om naturressurser du: 

https://www.nho.no/publikasjoner/p/naringslivets-perspektivmelding/vare-naturressurser/

Ingenting er svartmalt der. 

En liten prosent gidder å jobbe? Usaklig. I 2019 var det 3.000.000 arbeidsføre i landet iht til SSB. 

Corona har kommet, men corona kommer også til å forsvinne. Ergo den tilstanden vi har nå er midlertidig forbigående, og Norge kommer seg raskt opp å gå igjen etterpå. Corona gir jo ingen grunn til å tro at levestandarden er nær ved å gå ad undas. Oljefondet og den norske børsen har holdt seg overraskende godt i denne krisetiden. Bedre enn forventet. 

Anonymkode: c61e4...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Les deg litt opp. Google litt rundt, finn perspektivmeldingen osv. Når kun en liten prosent gidder jobbe og utgiftene har vært høyere enn inntektene i flere år sier det seg selv. I tillegg kommer corona med alle utgifter og konkurser - med dertil hørende arbeidsledighet osv. 

Anonymkode: a5a23...c1b

Jeg tok deg på ordet og fant perspektivmeldingen som regjeringen har lagt ut. Det var ingenting som var foruroligende med den. Den tok faktisk sikte på at man var nødt til å få frem flere arbeidsplasser. Noe jeg for øvrig ser veldig fram til. Rett og slett for å få arbeidsledige og ikke minst få uføre med restarbeidsevne i jobb. En jobb mange uføre sårt ønsker seg. For fakta er at det sitter mange uføre med en liten restarbeidsevne som dem ønsker å få brukt, hvorav at arbeidsmarkedet ikke tillater dem innpass. Hvem sin feil er det? Er det den uføretrygdede eller arbeidsgivere? 

Det var også interessant at dem foreslår et svensk sykepengesystem med potensielt karensdager og reduksjon ved langtidssykemeldinger. Det vi også har snakket om i denne tråden.

Samt sysselsetting av innvandrere. Det skriker innvandrere etter. 

Uansett, slår du alt sammen med perspektivmeldingen angående naturressurser, så ser framtiden faktisk veldig lovende ut. 

Anonymkode: c61e4...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AlmaSofie
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er ingenting som tilsier at levestandarden vår er i ferd med å ta slutt med det første. Vi har rikelig med ressurser både innenfor olje, gass, fiskeri/havbruk, energi og kraft, turisme, oppdrett, mineraler, metaller, skog, fond, teknologi, landbruk, skipsfart osv osv... Ingen grunn til å svartmale. Norge er ikke engang i nærheten av å økonomisk kollapse, slik dere forespeiler det. Tvert imot, så har hver eneste post som jeg nevnte her stort potensiale hvis vi ellers tar vare på det!

Anonymkode: c61e4...a20

Idag er det 4 i arbeid for hver pensjonist - om noen år sier beregninger at det kun vil være 2 i arbeid for hver pensjonist. Så det ser ikke akkurat lyst ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlmaSofie skrev (25 minutter siden):

Idag er det 4 i arbeid for hver pensjonist - om noen år sier beregninger at det kun vil være 2 i arbeid for hver pensjonist. Så det ser ikke akkurat lyst ut.

Det ser jeg perspektivmeldingen har tatt høyde for, ja. Og det ligger jo i at alderpensjonen er altfor høyt satt. Det er jo helt vanvittig at man har krav på "full" pensjon etter dagens rettigheter. Dette får dog minstepensjonistene svi for.

Anonymkode: c61e4...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilket land? Nevn noen som kan sammenlignes med Norge. Go ahead. 

Anonymkode: c61e4...a20

I Storbritannia får du ingenting om du er gift og mannen/kona jobber mer enn noe sånt som 30 timer uka. Får ikke mye om du er alene heller. Det landet kan vel sammenliknes. Er jo et av verdens rikeste land. 

Anonymkode: 63ebe...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke at folk ønsker at uføretrygden skal bli lavere. Tror virkelig oppegående mennesker at de selv aldri kan bli syk eller havne i en ulykke?? Det kan nemlig skje absolutt alle uansett alder, status, livssyn, legning og utdannelse. Det kan skje når som helst og hvor som helst, skjønner man ikke det er man ekstremt naiv og trangsynt. 
Vær glad for systemet vi har og vær takknemlig for at du foreløpig er frisk. 

Anonymkode: 18b96...34e

Og det er nøyaktig derfor jeg har privat forsikring. Om noe slikt vil skje så vil jeg få utbetalt 80% av lønn (30 000,-) i mnd til jeg blir pensjonist. Uføretrygden må bli lavere. 

Anonymkode: d7ae7...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en interessant problemstilling. For det ts sier er det mange lavlønnede som føler. Jeg har selv lang utdanning og tjener over gjennomsnittet, for meg lønner det seg å jobbe. Minst like viktig som lønnen er det sosiale miljøet på jobben min, den kompetanseutviklingen jeg får ved å jobbe :)

Min mann er i ett typisk løvlønnet yrke, arbeidsoppgavene hans er lite utviklende, arbeidet er tungt, kjedelig og ensidig. Og lønnen elendig.  Han jobber som butikkmedarbeider og tjener 390 000 kr, jobber fulltid. 

Vår uføre nabo som er ufør, har aldri vært en del av arbeidslivet,  fordi hun fikk diagnosen ME og fibromyalgi i ung alder, tjener det samme som min mann. Men har det mye romsligere økonomisk fordi hun betaler mindre i skatt, får barnehage nesten gratis og barnetillegg. Mens vi betaler fullpris i barnehage, og får ingenting bortsett fra barnetrygd,  som nå vurderes fjernet for familier som oss. 

Min mann har kommet med uttalelser som ts, spesielt når vi ser den uføre naboen vår jogge forbi, reiser og er på toppturer i fjellet. Vi skjønner bare ikke hvordan hun orker dette remt fysisk, samtidig som vedkommende er for syk til å jobbe. Forstå det den som kan.

Vi har også en ufør svigerinne hun har en kronisk sykdom, ulcer kolitt. Dagene består av smerter fra morgen til kveld, kronisk diaré og sykehusinnleggelse ca hver 3.-4. Måned pga næringsmangel. Hun har ikke vært på ferie på 7 år, det er helt utenkelig for henne. Så det er forskjell på uføre også. Ikke alle er så syke. 

Anonymkode: 11019...13b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min mann er i ett typisk løvlønnet yrke, arbeidsoppgavene hans er lite utviklende, arbeidet er tungt, kjedelig og ensidig. Og lønnen elendig.  Han jobber som butikkmedarbeider og tjener 390 000 kr, jobber fulltid. 

Vår uføre nabo som er ufør, har aldri vært en del av arbeidslivet,  fordi hun fikk diagnosen ME og fibromyalgi i ung alder, tjener det samme som min mann.

Dette er faktisk totalt feil, og umulig å få til. Ingen som aldri har vært en del av arbeidslivet får 390.000,- fra trygd. Ingen. 

390.000 er nesten maks uføretrygd, og for å få det må man ha tjent mer enn 600.000,- i de siste 3 av 5 årene før trygd. 

Anonymkode: c61e4...a20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er faktisk totalt feil, og umulig å få til. Ingen som aldri har vært en del av arbeidslivet får 390.000,- fra trygd. Ingen. 

390.000 er nesten maks uføretrygd, og for å få det må man ha tjent mer enn 600.000,- i de siste 3 av 5 årene før trygd. 

Anonymkode: c61e4...a20

I 3 av de siste 5 årene før uføretidspunktet. Som kan ligge 12-15 år tilbake i tid. Trygden blir da oppjustert ihh til dagens G.

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men har det mye romsligere økonomisk fordi hun betaler mindre i skatt

Dette er også feil. Alle betaler ut ifra samme skattesystem. Om man får 300.000 i lønn eller 300.000 i trygd, så betaler dem totalt lik skatt i løpet av året. Det tilhører fra gammelt av at uføretrygdede betaler mindre i skatt, i en tid dem også hadde mye lavere trygd. Alt er blitt synkronisert opp mot arbeidslivet. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har også en ufør svigerinne hun har en kronisk sykdom, ulcer kolitt. Dagene består av smerter fra morgen til kveld, kronisk diaré og sykehusinnleggelse ca hver 3.-4. Måned pga næringsmangel. Hun har ikke vært på ferie på 7 år, det er helt utenkelig for henne. Så det er forskjell på uføre også. Ikke alle er så syke. 

Anonymkode: 11019...13b

For øvrig litt rart at du mener den ene uføre fortjener sin trygd, men ikke den andre. Uten å vite noe som helst om hva dem sliter med. Det er dine fordommer som er feil her, ikke trygdede. 

Anonymkode: c61e4...a20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I 3 av de siste 5 årene før uføretidspunktet. Som kan ligge 12-15 år tilbake i tid. Trygden blir da oppjustert ihh til dagens G.

Anonymkode: 36cf5...96d

Likevel påsto vedkommende at en uføretrygdet hadde 390.000 i uføretrygd UTEN å ha vært i jobb i det hele tatt. Det er grunnleggende feil. Det går faktisk ikke an. 

Anonymkode: c61e4...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Likevel påsto vedkommende at en uføretrygdet hadde 390.000 i uføretrygd UTEN å ha vært i jobb i det hele tatt. Det er grunnleggende feil. Det går faktisk ikke an. 

Anonymkode: c61e4...a20

Nei, det skal svært godt gjøres, i så fall. Ville gjerne sett en utregning på dette.

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...