Gå til innhold

Jeg er lavtlønnet og misunnelig på uføre. :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Patetisk av deg. Og passe sneversynt! Igjen, sparer du titusenvis av kroner i måneden for en potensiell uføretrygd? Samtidig som du sparer til pensjon? Nei, du gjør ikke det du heller. 

Anonymkode: c61e4...a20

Jeg har aldri hatt mulighet til å sette av noe videre til en potensiell uføretrygd. Jeg ble ufør for raskt til det. Men meningen var å spare fryktelig mye gjennom livet.

Man må heller se på de mulighetene man har og ikke grave seg ned.

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk.

Anonymkode: 057f5...287

Du er velkommen. Dog en noe usaklig kapitalist.

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hater jobben og tjener ikke mye mer enn uføre. Selv om noen uføre er syke tror jeg mange ikke er så syke og kunne iallfall jobbet deltid. Men her sitter jeg med min fulltidsjobb og må likevel spare for å få endene til og møtes, mens uføre bare kan ligge på sofaen hele dagen. Ja, jeg irriterer meg faktisk at det ikke er større forskjell på oss hverdagslitere og uføre. Greit at de uføre får litt penger, men sammlignet med oss som drar lasset synes jeg de uføre får mye forhold til oss som jobber ræva av oss og tjener dårlig.

er ikke misunnelig på de som har kreft eller alzheimer eller noe sånt, men f.eks de som har litt vond rygg og anbefales ikke å jobbe av lege og at de da får trygd i stedet for å f.eks jobbe deltid.

Det er for liten lønnsforskjell mellom uføre og lavtlønnet jobb. :( Tror også dette er grunnnen for at det kan være attraktivt for mange å bli ufør. gjelder jo seff ikke alle, men jeg tror det kan være mange.

Anonymkode: 7c15a...ec8

Hvorfor får du deg ikke utdanning og dermed bedre betalt jobb? 

Anonymkode: 5f74f...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Av flere grunner. Herav fordi jeg aldri i verden anså meg selv som en kandidat for den sykdommen jeg fikk. Den kom ut av det blå. Jeg har hele livet levd uhindret og trodde selvfølgelig ikke at noe slikt kom til å ramme meg. 

De færreste har forsikringer for dette i dag. I hvert fall av dem som surfer gjennom livet og tror dem er ustoppelige. 

Anonymkode: c61e4...a20

Som sagt veldig ignorant. Spesielt etter hvert som man blir eldre. Men likefullt burde du ha mye midler med slik en inntekt i så mange år.

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri hatt mulighet til å sette av noe videre til en potensiell uføretrygd. Jeg ble ufør for raskt til det. Men meningen var å spare fryktelig mye gjennom livet.

Man må heller se på de mulighetene man har og ikke grave seg ned.

Anonymkode: 36cf5...96d

Nettopp, her kommer det fram. Du ble altså ufør så tidlig, at du er misunnelig på dem som har jobbet, tjent seg opp og gjort seg fortjent til høyere trygdesatser. Vel, din misunnelse bryr jeg meg egentlig fint lite om. For meg så var det å havne på 400.000,- like katastrofalt som at du skulle havne på minstesats. Du har aldri gjort noe som helst i livet som tilsier at vi skal ligge på samme nivå trygdemessig. Og det kan ikke jeg noe for. 

Anbefaler deg også å se på mulighetene, istedenfor å ha nesen trødd oppi sin egen ræv. 

Anonymkode: c61e4...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som sagt veldig ignorant. Spesielt etter hvert som man blir eldre. Men likefullt burde du ha mye midler med slik en inntekt i så mange år.

Anonymkode: 36cf5...96d

Komiskt at du som endte rett på NAV skal belære meg om hvordan man skal leve livet. Også ironisk at du egentlig unner meg mer gjennom forsikringsordninger. Var du ikke for at jeg skulle havne i samme bolke som deg? 

Anonymkode: c61e4...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp, her kommer det fram. Du ble altså ufør så tidlig, at du er misunnelig på dem som har jobbet, tjent seg opp og gjort seg fortjent til høyere trygdesatser. Vel, din misunnelse bryr jeg meg egentlig fint lite om. For meg så var det å havne på 400.000,- like katastrofalt som at du skulle havne på minstesats. Du har aldri gjort noe som helst i livet som tilsier at vi skal ligge på samme nivå trygdemessig. Og det kan ikke jeg noe for. 

Anbefaler deg også å se på mulighetene, istedenfor å ha nesen trødd oppi sin egen ræv. 

Anonymkode: c61e4...a20

Det gleder meg at jeg ga deg bensin på bålet. (som om jeg ikke var klar over det). Jeg er da ikke misunnelig, jeg syns beløpene er for høye og at det koster landet skjorta å drive på slik. En jevnere sats for alle hadde vært mer rettferdig.

Jeg ligger på samme nivå som deg i uføretrygd, selv om jeg har jobbet mye mindre. Tett oppunder 400000 er skyhøyt og er nesten umulig å forsvare. En bør da ta en del av disse pengene og sette dem i omløp igjen slik at en da iallefall skaper arbeidsplasser for andre, da en selv ikke kan bidra lengre.

Da gir man iallefall noe igjen til samfunnet

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Komiskt at du som endte rett på NAV skal belære meg om hvordan man skal leve livet. Også ironisk at du egentlig unner meg mer gjennom forsikringsordninger. Var du ikke for at jeg skulle havne i samme bolke som deg? 

Anonymkode: c61e4...a20

Jeg belærer deg ikke. Men "å leve som om ingenting kan skje" er uansett ignorant, når man kommer opp i årene. Som ung gjør jo alle det.

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tjah, om du kunne si hva sytet mitt består av hadde det vært flott. 

Jeg regner med det blir stille.

Anonymkode: 36cf5...96d

Det er vel åpenbart. Du sutrer om hvor jævlig det er for deg å evt ta en utdannelse.

Anonymkode: 057f5...287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gleder meg at jeg ga deg bensin på bålet. (som om jeg ikke var klar over det). Jeg er da ikke misunnelig, jeg syns beløpene er for høye og at det koster landet skjorta å drive på slik. En jevnere sats for alle hadde vært mer rettferdig.

Jeg ligger på samme nivå som deg i uføretrygd, selv om jeg har jobbet mye mindre. Tett oppunder 400000 er skyhøyt og er nesten umulig å forsvare. En bør da ta en del av disse pengene og sette dem i omløp igjen slik at en da iallefall skaper arbeidsplasser for andre, da en selv ikke kan bidra lengre.

Da gir man iallefall noe igjen til samfunnet

Anonymkode: 36cf5...96d

Det oser misunnelse på deg. Og jeg tror absolutt ingenting på at du ligger på samme nivå som meg. 

Man gir tilbake til samfunnet uansett. Omsetningen fra min trygd er med på å skape samfunnsutvikling og arbeidsplasser. Hadde jeg vært skikkelig hestkuk så kunne jeg flyttet til Latvia eller Thailand med trygden min. Da hadde jeg for det første vært steinrik der på trygden min, og for det andre sørget for at pengene staten gir meg aldri går inn i systemet igjen. 

Er du bekymret for omløp av uføretrygd og pensjon, så kan du jo begynne med å kalle hjem uføretrygdede og pensjonister i det store utlandet. HER er det snakk om store tap. Men det er ikke interessant for dere å diskutere. Mye artigere å ytre misunnelse og fordommer mot hjemlige trygdere. 

Anonymkode: c61e4...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg belærer deg ikke. Men "å leve som om ingenting kan skje" er uansett ignorant, når man kommer opp i årene. Som ung gjør jo alle det.

Anonymkode: 36cf5...96d

Vel, da er 80% av landet ignorant. Veldig få har uføreforsikring i dag. 

Hvorfor gjorde ikke du det selv? 

Anonymkode: c61e4...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel åpenbart. Du sutrer om hvor jævlig det er for deg å evt ta en utdannelse.

Anonymkode: 057f5...287

Å si at det ikke passer for meg, er vel neppe syting. Da må du jo si det samme til alle andre det ikke passer for også. De opplever det nok på samme måte som meg, pga vi passer ikke inn i din utdanningsskole.

Det er ingen problem å hoppe over utdannelse, men en må selvsagt ha alternativer.

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, da er 80% av landet ignorant. Veldig få har uføreforsikring i dag. 

Hvorfor gjorde ikke du det selv? 

Anonymkode: c61e4...a20

Jeg hadde gjort det på sikt, men jeg ble bare 25 før arbeidslivet tok slutt for min del. Da er man i kategorien "ung og usårbar". Men som 40 åring hadde jeg startet for lenge siden.

Nå hadde jeg en del spart opp før det smalt også da, men det skulle ha blitt mye mer med årene.

Anonymkode: 36cf5...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det oser misunnelse på deg. Og jeg tror absolutt ingenting på at du ligger på samme nivå som meg. 

Man gir tilbake til samfunnet uansett. Omsetningen fra min trygd er med på å skape samfunnsutvikling og arbeidsplasser. Hadde jeg vært skikkelig hestkuk så kunne jeg flyttet til Latvia eller Thailand med trygden min. Da hadde jeg for det første vært steinrik der på trygden min, og for det andre sørget for at pengene staten gir meg aldri går inn i systemet igjen. 

Er du bekymret for omløp av uføretrygd og pensjon, så kan du jo begynne med å kalle hjem uføretrygdede og pensjonister i det store utlandet. HER er det snakk om store tap. Men det er ikke interessant for dere å diskutere. Mye artigere å ytre misunnelse og fordommer mot hjemlige trygdere. 

Anonymkode: c61e4...a20

Om du ikke tror at jeg ligger på samme nivå som deg har da ingen som helst relevans i virkeligheten.

Hva skulle jeg vært misunnelig for? For at du opplever det som en krise å gå ned til 400000 i året? Det kan da ikke være mye å være misunnelig på.

Det er da bra du gir tilbake til samfunnet med omsetningen din av trygden din, da.

Anonymkode: 36cf5...96d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde gjort det på sikt, men jeg ble bare 25 før arbeidslivet tok slutt for min del. Da er man i kategorien "ung og usårbar". Men som 40 åring hadde jeg startet for lenge siden.

Nå hadde jeg en del spart opp før det smalt også da, men det skulle ha blitt mye mer med årene.

Anonymkode: 36cf5...96d

Akkurat. Du kritiserer meg for den samme feilen som du selv gikk i. En uføreforsikring bør og SKAL tegnes så tidlig som mulig. Det skal jo ikke tegnes etter at du har blitt syk. Du kunne tegnet den når du var 18 år. Dobbelmoralskt av deg. 

Vel, du får sluke misunnelsen og innse at enkelte fortjener høyere satser fordi dem har bidratt på en helt annen måte enn deg til samfunnet. Så får du leve med usaklige meninger og fordommer, det blir ditt problem. Gidder ikke bruke mer tid på deg. 

Anonymkode: c61e4...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Vera said:

Hmm, men du sa at han ikke hadde annen utdannelse enn grunnskole..man er ferdig med grunnskolen når man er 15. Hva gjorde han etter grunnskolen om han ikke jobbet? 
Om han startet å jobbe da han var 15 har han 40 år i arbeidslivet. 
Jeg reagerte bare på at du vinklet det som at han er en latsabb som ikke har jobbet en dag etter at han ble 55 år, og at ryggplager ikke er noe å sutre over. 

Jeg har også jobbet fra jeg var 14 år (i tillegg til skole)..hva har det med saken å gjøre? Du jobbet garantert ikke 100% ved siden av studiene? Og fikk garantert hauger og lass i støtte for å gå på skole? Hva tror du skoleplassen din kostet? Og du har utdannet deg til en jobb som krever lite fysisk anstrengelse. Du ser kanskje forskjellen på dem som startet i tunge 100% jobber som 15-16 åringer, og dermed er fullstendig utslitt som 55 åringer med feks slitasje i rygg? Disse har også bidratt i felleskassen i større grad enn deg og meg som bare har jobbet litt ved siden av studiene i alle årene det tok å utdanne oss. De som startet å jobbe så tidlig har heller ikke hatt sugerøret inn i felleskassen via lånekassen slik som du og jeg.

 Vi har også utdannet oss i yrker som er så lite krevende fysisk at det med stor sannsynlighet ikke krever den fysiske helsen vår før pensjonsalder. 

Ahaaa, det var hit vi ville etter mye om og men! Jeg mente overhodet ikke å vinkle det som han var en latsabb, da må du snu på hodet og lese fra en annen vinkel ;) Jeg skrev jo til og med at han prøvde å søke jobb etter opptrening. Min o-store agenda og vinkel var egentlig bare å forklare en som trodde at man ikke kunne bli ufør grunnet ryggen at det kunne man. 

Resten henger ikke på grep når jeg har forklart at onkelen min jobbet på kontoret hele sitt liv, jeg har betalt skatt siden jeg var 18 år så da har jeg jaggu betalt bra tilbake så langt og skal fortsette med det. 

Til resten: beklager avsporingen her!

Anonymkode: d7ae7...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat. Du kritiserer meg for den samme feilen som du selv gikk i. En uføreforsikring bør og SKAL tegnes så tidlig som mulig. Det skal jo ikke tegnes etter at du har blitt syk. Du kunne tegnet den når du var 18 år. Dobbelmoralskt av deg. 

Vel, du får sluke misunnelsen og innse at enkelte fortjener høyere satser fordi dem har bidratt på en helt annen måte enn deg til samfunnet. Så får du leve med usaklige meninger og fordommer, det blir ditt problem. Gidder ikke bruke mer tid på deg. 

Anonymkode: c61e4...a20

Mulig dobbelmoralsk, men jeg unnskylder snarere en 25-åring for ikke å ha ordnet seg enn en 40-åring any day. Spesielt når 40 åringen har slik fet inntekt.

Det er da ingen misunnelse her?? Begge ligger på full trygd og slik er det. Men du er nok bitrere enn meg, høres det ut som.

Jeg ble heller ikke syk. Gikk fra fullt oppegående til rimelig vrak på 3 sekund. Men livet stopper ikke for det.

Anonymkode: 36cf5...96d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

De som faktisk tjener på å gå på trygd er de med høyest mulig sats. Det er for dem at det lønner seg å bli hjemme, ikke for de med 250.000 kr i trygd. 

Her har du en gedigen tankefeil.

Jo mer folk tjener jo mer taper dem på å "bli hjemme". Jeg for min del taper en plass mellom 500.000 - 600.000 i året på å "bli hjemme" på høyeste sats. 

Dem som tjener over 6G er dem som taper mest på å bli uføretrygdet. Folk på generelt grunnlag taper 66% av bruttoinntekt. Alle med lønn over 6G får dette strøket, før dem blir trekt 66% av 6G. Folk på maks får gjerne rundt 50% av bruttoinntekt i trygd. 

Anonymkode: c61e4...a20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nettopp, her kommer det fram. Du ble altså ufør så tidlig, at du er misunnelig på dem som har jobbet, tjent seg opp og gjort seg fortjent til høyere trygdesatser. Vel, din misunnelse bryr jeg meg egentlig fint lite om. For meg så var det å havne på 400.000,- like katastrofalt som at du skulle havne på minstesats. Du har aldri gjort noe som helst i livet som tilsier at vi skal ligge på samme nivå trygdemessig. Og det kan ikke jeg noe for. 

Anbefaler deg også å se på mulighetene, istedenfor å ha nesen trødd oppi sin egen ræv. 

Anonymkode: c61e4...a20

Din trygd kan tilsvarer nesten 2 personer på minsteytelse. At du kan sitte å forsvare det er helt sykt. Du kan dekke nesten 2 personer på alle som har topp ytelse, det vil føre til lavere utgifter samlet sett.
Du kan for pokker ikke sitte her å si at 400.000 kr er katastrofe økonomisk! Det er det så aldeles ikke! Du er rik, på tygd, det er ikke katastrofe. 

Det å sitte å rope at alle som motsier deg er misunnelige, viser bare hvor trangsynt og ego du er. Meg, meg og atter meg. Din trygd er urettferdig og det er ingenting du sier som kan få meg eller andre til å endre mening. Det at du sitter å kaller en slik som for katastrofe er et forbanna hån mot de som sitter med 250.000 kr i året og et liv i økonomisk utrygghet for alltid, uten noen form for håp om bedring! Du burde seriøst lære deg å gå litt stillere i dørene. 

Anonymkode: 76d20...1ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...