Gå til innhold

Kommer jeg noen vei med å anmelde dette? T


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

§ 291.

 Voldtekt

Med fengsel inntil 10 år straffes den som

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,
b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
c)

ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

Lov om straff (straffeloven) - Kapittel 26. Seksuallovbrudd - Lovdata

Endret av Gjenferdet
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krepsen39 skrev (14 timer siden):

 

Tenker man ikke har noe i ett forhold og gjøre om man ikke skaffer seg samtykke til sex med partneren sin som man elsker. 

Jeg rettet det for deg.

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Mari Y skrev (8 timer siden):

Det må avhenge av at begge vil. Partneren må spørre 'skal/kan vi ha sex' eller jeg må vise at jeg er med på det. 

 

 

Akkurat som at jeg ville også forventet det samme fra ham- at jeg skal ikke gjennomføre seksuell omgang uten at han samtykker/ er i stand til å samtykke 

Å hjelpe pikken hans inn går da vel under «vise at man er med på det»...

Anonymkode: b0fbf...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men det er mange kvinner her som må gå litt i seg selv og forstå hvorfor de aldri blir lykkelig, enten det er i livet generelt eller med en kjæreste/familielivet. 
 

Blir rett og slett  skremt av og lese alle svarene her inne. Nå snakker jeg ikke om TS, hva hun føler etc er hennes sak. Men hadde hun følt seg voldtatt. Så ville hun nok anmeldt dette straks. Og ikke begynt ett skriveri på ett forum. 

Anonymkode: b55ec...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skjedd flere ganger? Hvorfor anmelde etter det ble slutt? Hvorfor ikke si ifra med engang? Hvorfor fortsette å være sammen med en som gjør dette? Er så mange spørsmål. 

Anonymkode: d9a59...4f4

Du vet at det i gjennomsnitt tar 17 år før et overgrepsoffer åpner seg om det som har skjedd? Det er ekstreme mengder med skam forbundet med slike hendelser hos de aller fleste. Mange utvikler i tillegg posttraumatisk stresslidelse, og unngår dermed alt som minner om traumet, f.eks., å snakke om det.

 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krepsen39
Gjenferdet skrev (8 minutter siden):

Jeg rettet det for deg.

Du og er en av de som ikke forstår seg så godt på hva ett forhold er og burde være. Man burde ikke trenge samtykke i skriftlig format. Ligger liksom noe i lufta da man blir sammen med noen, at det samtykke innfris. 
Om det skal innfris med forbehold er noe annet. Men da må man kommunisere. Leser du ts så har dette skjedd flere ganger. 
Hvis du gjør en ting 1 gang og ingen sier noe. du gjør det igjen ingen sier noe. Så gjør du det igjen å enda sier ingen noe om det. Hva sier det deg da? Aksept kalles det. I den virkelige verden. 

Kan jeg anmelde deg for krenke mine rettigheter for å si meningen min, da du rettet på den! Noen synes jo det er ett overgrep på rettighetene man har av og bo i ett fritt land. at man skal få lov og si sine meninger uten at man skal bli dømt for dem. LES MENINGER ikke trusler! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 18.23):

Jeg var sammen med en mann i noen måneder. Ofte våknet jeg til at han hadde sex med meg. Jeg hadde visst ‘hjulpet han’ med å putte den inn, men det har jeg gjort i søvne. Er ikke dette voldtekt? Jeg har ingen bevis.... annet enn et par sms hvor jeg skriver at det er voldtekt når man har sex med personer som sover. 

Anonymkode: 50c07...169

Nei

Anonymkode: 41eae...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var om man kommer noen vei med dette, svaret er: NEI.

Anonymkode: 41eae...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krepsen39 skrev (15 timer siden):

 

Tenker man ikke har noe i ett forhold og gjøre om man ikke samtykker i sex med partneren sin som man elsker. 

Til enhver tid og i enhver situasjon. Så mens du sitter på do med diaré, så er det ok å bli sugd? Eller mens du ser fotballkamp med kompiser, eller når du jobber med noe viktig. Ikke? Da er det kanskje greit å godta at det er situasjoner andre ikke ønsker sex i også, og at dette er individuelt.

Jeg er ofte superforvirret når jeg våkner, og hadde derfor sannsynligvis fått panikk og følt meg voldtatt om jeg våknet av at noen hadde sex med meg. Nettopp fordi jeg hadde ikke visst hvem partneren var før etter endel sekunder, fordi jeg våkner såpass sakte uansett grunn. Og den følelsen ønsker jeg ikke. Jeg liker å være frivillig med på sex. Et forhold betyr ikke at man har fri tilgang til sex, begge må ha lyst (og det trengs åpenbart ingen avtale eller kontrakt for å merke at begge er det om man er middels oppegående)

Anonymkode: d9728...e50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

.Men hadde hun følt seg voldtatt. Så ville hun nok anmeldt dette straks. Og ikke begynt ett skriveri på ett forum. 

Anonymkode: b55ec...227

Altså - nei. Hvorfor tror mange det er så svart hvitt? Vi er mange som føler at grensene våre har blitt tråkket på seksuelt, og som føler oss voldtatt. Men så vil man jo ikke anmelde noe uten å være helt sikker på om noe er voldtekt. Og da kan man jo spørre om andres mening selv når man egentlig er ganske sikker.

Anonymkode: d9728...e50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

så er det ok å bli sugd? Eller mens du ser fotballkamp med kompiser, eller når du jobber med noe viktig. Ikke?

En drømmesituasjon, kanskje kameratene kunne fått tømt seg litt også?

Anonymkode: 41eae...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

 

Å hjelpe pikken hans inn går da vel under «vise at man er med på det»...

Anonymkode: b0fbf...a63

Men enten så skjedde det jo i søvne, eller så er det noe han fant på. Det har jo til og med kommet fram at han visste hun sov. 

Anonymkode: f87fc...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Beklager men det er mange kvinner her som må gå litt i seg selv og forstå hvorfor de aldri blir lykkelig, enten det er i livet generelt eller med en kjæreste/familielivet. 
 

Blir rett og slett  skremt av og lese alle svarene her inne. Nå snakker jeg ikke om TS, hva hun føler etc er hennes sak. Men hadde hun følt seg voldtatt. Så ville hun nok anmeldt dette straks. Og ikke begynt ett skriveri på ett forum. 

Anonymkode: b55ec...227

Vet du hvor vanlig det er å ikke anmelde en voldtekt med en gang? Det er faktisk ganske vanlig. Dette var dessuten gjentatte voldtektet av en hun virkelig burde kunne stole på, sin egen kjæreste. Bare TS kjenner hele situasjonen, men det kan jo for eksempel ha vært manipulasjon inn i bildet. Å si at TS ikke kan føke seg voldtatt fordi hun ikke anmeldte dette med en gang, blir i alle fall helt feil å si. 

Anonymkode: f87fc...b4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krepsen39 skrev (8 timer siden):

Du og er en av de som ikke forstår seg så godt på hva ett forhold er og burde være. Man burde ikke trenge samtykke i skriftlig format. Ligger liksom noe i lufta da man blir sammen med noen, at det samtykke innfris. 
Om det skal innfris med forbehold er noe annet. Men da må man kommunisere. Leser du ts så har dette skjedd flere ganger. 
Hvis du gjør en ting 1 gang og ingen sier noe. du gjør det igjen ingen sier noe. Så gjør du det igjen å enda sier ingen noe om det. Hva sier det deg da? Aksept kalles det. I den virkelige verden. 

Kan jeg anmelde deg for krenke mine rettigheter for å si meningen min, da du rettet på den! Noen synes jo det er ett overgrep på rettighetene man har av og bo i ett fritt land. at man skal få lov og si sine meninger uten at man skal bli dømt for dem. LES MENINGER ikke trusler! 
 

Selv i et forhold må man følge norsk lov. Dersom du mener at et forhold burde være sånn at paragrafen om voldtekt ikke gjelder innad i forholdet, så tar du rett og slett feil. Sex uten samtykke er straffbart, og nettopp det opplevde TS gjentatte ganger i sitt forhold.

Anonymkode: f87fc...b4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 0.38):

 

 

Å hjelpe pikken hans inn går da vel under «vise at man er med på det»...

Anonymkode: b0fbf...a63

Når du blir presset/tvunget til å ha sex eller er ute av stand til å samtykke, er du neppe heller i stand til å 'hjelpe pikken inn'. 

 

Er du mindreårig spiller det ingen rolle om hvorvidt du 'hjelper pikken inn'. Fordi da er du ikke i stand til å ha sex, ferdig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med deg, TS? ❤️

Anonymkode: 5ceff...3e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 11.06):

Jeg har opplevd akkurat det samme som TS, og jeg gikk i frys/sjokktilstand. Det er helt vanlig, og en elementær psykologisk reaksjon ved seksuelle overgrep.

Snakket med en advokat i etterkant, og hun sa at det helt åpenbart var en voldtekt.

Du driver med ganske omfattende Victor-blaming, her. Det er ikke greit å ha sex med noen som sover, med mindre man har fått tillatelse i forkant.

Anonymkode: 5ceff...3e6

I frys og sjokktilstand faktisk av at mannen/kjæresten forsøker putte den inn før du er riktig våken? Det må være et underlig forhold.  Må være noe alvorlig galt en plass. Man våkner jo bare og sier nei? Gjør jeg ihvertfall 😅
Forstår meget godt at man går i frys og sjokk hvis man fex sovner i en fremmed seng og en ukjent fyr plutselig benytter seg, men mannen/kjæresten? Hæ? Dette forstår jeg virkelig ikke. 
Det finnes kvinner som blir voldtatt av kjærestene sine. Men å kalle situasjonen i hi for voldtekt blir å dra begrepet for langt, imo. 

Det går for langt når en situasjon mellom to elskere som kjenner hverandre godt blir behandlet på like fot som to fremmede. Greit at lovens bokstav sier sånn og slik, men det er noe som heter kontekst.

Endret av Helgeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (På 2.3.2021 den 23.46):

Når du blir presset/tvunget til å ha sex eller er ute av stand til å samtykke, er du neppe heller i stand til å 'hjelpe pikken inn'. 

 

Er du mindreårig spiller det ingen rolle om hvorvidt du 'hjelper pikken inn'. Fordi da er du ikke i stand til å ha sex, ferdig 

Om jeg har hjulpet han inn, så har jeg gjort det i søvne. Kan ikke huske at jeg har gjort det. Når jeg har våknet har jeg dyttet/sparket han bort. 
anmeldelse er innlevert og politiet tok det seriøst. Har fått oppnevnt bistandsadvokat og venter på veien videre. 

Anonymkode: 50c07...169

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Om jeg har hjulpet han inn, så har jeg gjort det i søvne. Kan ikke huske at jeg har gjort det. Når jeg har våknet har jeg dyttet/sparket han bort. 
anmeldelse er innlevert og politiet tok det seriøst. Har fått oppnevnt bistandsadvokat og venter på veien videre. 

Anonymkode: 50c07...169

Bra du tar grep og anmelder❤️

 

Imidlertidig er det også mulig å kontakte Dixi ressurssenter for voldtatte eller Legevakten(de har et overgreps- mottak) og man kan ringe Kirkens SOS eller mental helses hjelpetelefon ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgeline skrev (17 timer siden):

I frys og sjokktilstand faktisk av at mannen/kjæresten forsøker putte den inn før du er riktig våken? Det må være et underlig forhold.  Må være noe alvorlig galt en plass. Man våkner jo bare og sier nei? Gjør jeg ihvertfall 😅
Forstår meget godt at man går i frys og sjokk hvis man fex sovner i en fremmed seng og en ukjent fyr plutselig benytter seg, men mannen/kjæresten? Hæ? Dette forstår jeg virkelig ikke. 
Det finnes kvinner som blir voldtatt av kjærestene sine. Men å kalle situasjonen i hi for voldtekt blir å dra begrepet for langt, imo. 

Det går for langt når en situasjon mellom to elskere som kjenner hverandre godt blir behandlet på like fot som to fremmede. Greit at lovens bokstav sier sånn og slik, men det er noe som heter kontekst.

Det er voldtekt 

 

https://www.politiet.no/rad/voldtekt-og-seksuelle-overgrep/hvor-gar-grensene/

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...