Gå til innhold

Kommer jeg noen vei med å anmelde dette? T


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 18.23):

Jeg var sammen med en mann i noen måneder. Ofte våknet jeg til at han hadde sex med meg. Jeg hadde visst ‘hjulpet han’ med å putte den inn, men det har jeg gjort i søvne. Er ikke dette voldtekt? Jeg har ingen bevis.... annet enn et par sms hvor jeg skriver at det er voldtekt når man har sex med personer som sover. 

Anonymkode: 50c07...169

Hva mener du de sms’ene beviser? De sier ikke annet enn at du mener du sov. Dersom han hevder du hjalp til og var våken, blir det ord mot ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mari Y skrev (43 minutter siden):

Hvis man tolker loven bokstavelig er det nok riktig. Men det er noe som heter lovens bokstav og lovens intensjon. 
Nå sier jeg IKKE at det ikke var voldtekt i ts tilfelle, jeg sier bare at den situasjonen jeg beskriver er det mange av oss som har opplevd, uten at vi på noen måte føler oss voldtatt og har behov for å anmelde og straffe partner. 

Lovens intensjon er å kunne straffe seksuell vold og kroppskrenkelse. 

Lovens bokstav må være slik for å dekke ALLE typer relasjoner, også de utrygge og tilfeldige. 
 

Igjen vi jeg presisere at det er meget mulig ts ble voldtatt av mannen sin. Vi kan ikke dømme i denne saken. Men det å la ham gjennomføre samleie når hun ikke ville, uten å kommunisere dette til mannen, det er jo en form for kommunikasjon det også. Kan godt være mannen tolket det som om handlemåten hans var ok. Det skjedde vel flere ganger og?
Å gå i frys av at mannen din prøver seg på deg når man ligger i samme seng på natta blir litt for søkt og teoretisk. Mener jeg. 

Endret av Helgeline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgeline skrev (2 timer siden):

Å gå i frys av at mannen din prøver seg på deg når man ligger i samme seng på natta blir litt for søkt og teoretisk. Mener jeg. 

Da har du begrenset kunnskap om vanlige reaksjoner på overgrep. Det er HELT normalt å gå i frys når man opplever overgrep og voldtekt. Det er ikke søkt eller teoretisk, i det hele tatt. Det er en normal reaksjon.

 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgeline skrev (På 4.3.2021 den 23.55):

I frys og sjokktilstand faktisk av at mannen/kjæresten forsøker putte den inn før du er riktig våken? Det må være et underlig forhold.  Må være noe alvorlig galt en plass. Man våkner jo bare og sier nei? Gjør jeg ihvertfall 😅
Forstår meget godt at man går i frys og sjokk hvis man fex sovner i en fremmed seng og en ukjent fyr plutselig benytter seg, men mannen/kjæresten? Hæ? Dette forstår jeg virkelig ikke. 
Det finnes kvinner som blir voldtatt av kjærestene sine. Men å kalle situasjonen i hi for voldtekt blir å dra begrepet for langt, imo. 

Det går for langt når en situasjon mellom to elskere som kjenner hverandre godt blir behandlet på like fot som to fremmede. Greit at lovens bokstav sier sånn og slik, men det er noe som heter kontekst.

Ja, i mitt tilfelle var det også en kontekst. Og den tilsier ganske klart at det var et intendert overgrep fra partnerens side. Men jeg ønsker ikke å utdype hva som skjedde på et offentlig forum. Kan berolige deg med at jeg har diskutert saken med en jurist som er svært erfaren på dette feltet, og vedkommende støttet min oppfatning.

Dersom jeg hadde våknet av at min nåværende partner initierte seksuell kontakt, ville jeg bare ha sagt nei. Men ikke alle situasjoner er like hverdagslige og rett frem som det du beskriver her. (Min nåværende partner ville heller ikke ha penetrert meg uten å være sikker på at jeg ønsket sex.)

Det er fullt mulig å begår voldtekt på en sovende partner, og bli dømt for dette - til tross for at den sovende personen ikke gjorde fysisk motstand.

Du henviser til lovtolkning når du skriver, men det virker ikke som om du kjenner til lovforarbeider eller norsk rettspraksis på dette feltet?

Dette er virkelig ikke bare en «teoretisk» problemstilling med utgangspunkt i lovteksten...

Anonymkode: 5ceff...3e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, i mitt tilfelle var det også en kontekst. Og den tilsier ganske klart at det var et intendert overgrep fra partnerens side. Men jeg ønsker ikke å utdype hva som skjedde på et offentlig forum. Kan berolige deg med at jeg har diskutert saken med en jurist som er svært erfaren på dette feltet, og vedkommende støttet min oppfatning.

Dersom jeg hadde våknet av at min nåværende partner initierte seksuell kontakt, ville jeg bare ha sagt nei. Men ikke alle situasjoner er like hverdagslige og rett frem som det du beskriver her. (Min nåværende partner ville heller ikke ha penetrert meg uten å være sikker på at jeg ønsket sex.)

Det er fullt mulig å begår voldtekt på en sovende partner, og bli dømt for dette - til tross for at den sovende personen ikke gjorde fysisk motstand.

Du henviser til lovtolkning når du skriver, men det virker ikke som om du kjenner til lovforarbeider eller norsk rettspraksis på dette feltet?

Dette er virkelig ikke bare en «teoretisk» problemstilling med utgangspunkt i lovteksten...

Anonymkode: 5ceff...3e6

Jeg tviler ikke på du ble utsatt for et reelt overgrep, og har ingen problemer med å se at det kan foregå mot en partner som sover. Det gjør imidlertid ikke all sex i søvne til et overgrep. Alt avhenger av kontekst og hva som er avtalt på forhånd.

Det jeg lurer mer på er: Når du forståelig nok, ikke kan gi nok opplysninger til at de som sitter på et forum egentlig kan gi fornuftige råd, hvorfor gjøre det? Det er ikke all sex i søvne eller tilnærminger som er overgrep, og det er ofte detaljer som skiller. Når så disse detaljene mangler, blir det mye mer støy enn råd å få.

Å søke juridisk hjelp ville jo vært mye mer produktivt, enten det er hos politiet eller en advokat.

 

Endret av Uredd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uredd skrev (4 timer siden):

Jeg tviler ikke på du ble utsatt for et reelt overgrep, og har ingen problemer med å se at det kan foregå mot en partner som sover. Det gjør imidlertid ikke all sex i søvne til et overgrep. Alt avhenger av kontekst og hva som er avtalt på forhånd.

Det jeg lurer mer på er: Når du forståelig nok, ikke kan gi nok opplysninger til at de som sitter på et forum egentlig kan gi fornuftige råd, hvorfor gjøre det? Det er ikke all sex i søvne eller tilnærminger som er overgrep, og det er ofte detaljer som skiller. Når så disse detaljene mangler, blir det mye mer støy enn råd å få.

Å søke juridisk hjelp ville jo vært mye mer produktivt, enten det er hos politiet eller en advokat.

 

Ja, jeg er stort sett enig med deg.

Men for ordens skyld - jeg er ikke TS, og har aldri bedt om juridiske vurderinger i forbindelse med min egen sak her inne. Har forsøkt og gi TS noen råd, ettersom hun ble pepret med bastante innlegg som tidvis var helt misvisende. I ett av innleggene mine nevnte at jeg også har vært utsatt for noe lignende, men jeg ga ingen detaljer.

Da fikk jeg svar fra en bruker som betvilte det jeg skrev, fordi det «er jo bare å si nei». Det ble også antydet at voldtektslovgivningen på dette feltet ikke omfatter folk som lever i parforhold.

Min sak er ganske forskjellig fra det TS har opplevd, og jeg ser ingen vits i å utdype hva som har skjedd i mitt tilfelle. Men jeg har rådet TS til å ta vare på skriftlig dokumentasjon om det som har skjedd, og å få en juridisk vurdering hos en advokat. 

Les tråden, så ser du hele diskusjonen. 

Anonymkode: 5ceff...3e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg er stort sett enig med deg.

Men for ordens skyld - jeg er ikke TS, og har aldri bedt om juridiske vurderinger i forbindelse med min egen sak her inne. Har forsøkt og gi TS noen råd, ettersom hun ble pepret med bastante innlegg som tidvis var helt misvisende. I ett av innleggene mine nevnte at jeg også har vært utsatt for noe lignende, men jeg ga ingen detaljer.

Da fikk jeg svar fra en bruker som betvilte det jeg skrev, fordi det «er jo bare å si nei». Det ble også antydet at voldtektslovgivningen på dette feltet ikke omfatter folk som lever i parforhold.

Min sak er ganske forskjellig fra det TS har opplevd, og jeg ser ingen vits i å utdype hva som har skjedd i mitt tilfelle. Men jeg har rådet TS til å ta vare på skriftlig dokumentasjon om det som har skjedd, og å få en juridisk vurdering hos en advokat. 

Les tråden, så ser du hele diskusjonen. 

Anonymkode: 5ceff...3e6

:phaedra: beklager. Takk for oppklaring 

Selvfølgelig trodde jeg at det TS jeg spurte, og jeg har faktisk lest hele tråden... Men den har jo strukket seg litt over tid, og det har vært et par lignende tråder samtidig også, så jeg får skylde litt på det

Måtte jo skumme gjennom på ny med et større fokus på AB koder, så nå står det litt klarere. Det er rart hvor lite TS har postet i tråden i forhold til hva jeg trodde. Andre og høyere stemmer tar over temmelig raskt. Egentlig veldig synd.

De fleste argumenter jo basert på antakelser og egen erfaring. De som da har vært utsatt for overgrep og de som ikke har det vil jo se veldig forskjellig på dette. Når da mange detaljer mangler så fylles det med antakelser som naturlig nok støtter ens eget ståsted.  

Siden da TS er den eneste som kan korrigere, hadde det for debattene del at det skjedde litt oftere. Jeg forstår godt at TS sine bekymringer ligger et annet sted enn i tråden, så dette er på ingen måte kritikk.

Synd at tråder som dette blir så fort polarisert. Når det skjer tror jeg i liten grad noen lenger tar til seg informasjon.

Jeg ønsker deg uansett lykke til med din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 5.3.2021 den 17.53):

Hva mener du de sms’ene beviser? De sier ikke annet enn at du mener du sov. Dersom han hevder du hjalp til og var våken, blir det ord mot ord.

Med det så mener jeg at han skriver at han visste at jeg sov mens han hadde sex med meg. 

Anonymkode: 50c07...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uredd skrev (13 timer siden):

:phaedra: beklager. Takk for oppklaring 

Selvfølgelig trodde jeg at det TS jeg spurte, og jeg har faktisk lest hele tråden... Men den har jo strukket seg litt over tid, og det har vært et par lignende tråder samtidig også, så jeg får skylde litt på det

Måtte jo skumme gjennom på ny med et større fokus på AB koder, så nå står det litt klarere. Det er rart hvor lite TS har postet i tråden i forhold til hva jeg trodde. Andre og høyere stemmer tar over temmelig raskt. Egentlig veldig synd.

De fleste argumenter jo basert på antakelser og egen erfaring. De som da har vært utsatt for overgrep og de som ikke har det vil jo se veldig forskjellig på dette. Når da mange detaljer mangler så fylles det med antakelser som naturlig nok støtter ens eget ståsted.  

Siden da TS er den eneste som kan korrigere, hadde det for debattene del at det skjedde litt oftere. Jeg forstår godt at TS sine bekymringer ligger et annet sted enn i tråden, så dette er på ingen måte kritikk.

Synd at tråder som dette blir så fort polarisert. Når det skjer tror jeg i liten grad noen lenger tar til seg informasjon.

Jeg ønsker deg uansett lykke til med din sak.

Jeg har hatt andre ting å Tenke på, og har derfor ikke vært så aktiv. 
Saken er egentlig veldig enkel, han hadde ofte sex med meg mens jeg sov, han påstod at jeg hadde hjulpet han inn flere ganger, men det kan jeg ikke huske. Jeg har sms hvor han skriver at han visste at jeg sov. Jeg gikk ikke inn i en frys tilstand. Jeg dyttet han som regel bort. Noen ganger godtok han det, andre ganger holdt han med nede til han var ferdig. 
har anmeldt og fått bistandsadvokat og venter på veien videre. 

Anonymkode: 50c07...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med det så mener jeg at han skriver at han visste at jeg sov mens han hadde sex med meg. 

Anonymkode: 50c07...169

Du skriver i HI at det er du som har skrevet det. Dessuten skriver du at dett var noe som skjedde ofte. Da må han ha trodd at du likte det. Mulig du kunne ha anmeldt etter de første gangene, men ikke om det var noe dere gjorde ofte. Såfremt du ikke sa fra at det var noe du ikke likte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 timer siden):

Du skriver i HI at det er du som har skrevet det. Dessuten skriver du at dett var noe som skjedde ofte. Da må han ha trodd at du likte det. Mulig du kunne ha anmeldt etter de første gangene, men ikke om det var noe dere gjorde ofte. Såfremt du ikke sa fra at det var noe du ikke likte.

Jeg har skrevet tidligere at jeg sa det til han flere ganger, at det ikke var ønsket. Og nei, jeg skrev i HI at jeg kun hadde et par sms som bevis. Han skriver at han visste at jeg sov mens han hadde sex med meg. Dette er ikke en diskusjon jeg gidder å ta med deg engang. Saken er anmeldt og så klart kan man anmelde det selv om det har skjedd flere ganger. Hvor dum er du, om du tror man må anmelde det med en gang? 

Anonymkode: 50c07...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det med deg nå, TS?

Har tenkt på deg de siste månedene, mye på grunn av responsen du fikk på dette forumet.

Leste i avisa at politiet hadde enda lengre ventetid i sedelighetssaker nå under Korona. Har han vært inne til avhør? Får du god støtte fra bistandsadvokaten din? 

Håper at du har det bra, og at du hører på advokatens vurdering fremfor all synsingen du fikk her inne. ❤️

Anonymkode: 5ceff...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...