Gå til innhold

Kusinen min tror hun har møtt drømmemannen, men han har en fortid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke møt dem. Han manipulerer henne og prøver også å manipulere deg.  Han husker alt, han vet godt at han er voldtektsmann.

Anonymkode: 4daac...1fc

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ikke ønsker å treffe denne "mannen" så lar du det være. Det finnes ingen unnskyldning for voldtekt, spiller ingen rolle at det er 30 år siden, slike ting påvirker en livet ut. Fy faen for en hjerne på denne kusina di. Håper barna i det minste er såpass store at de har flyttet ut. Vet hun at du har hørt han har voldtatt andre og?

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, hun tror på meg, men hun tror på han også. At det var et dumt uhell som skjedde i fylla og at han ikke husker noe. Men han er veldig, veldig lei seg. Hun minner meg om at det er 30 år siden.

Hun vil gjerne at vi skal møtes alle tre, for å snakke om det og få det ut av verden. Han har veldig lyst til å be om unnskyldning, sier hun. Hun mener at det vil gjøre meg godt også, for det har jo plaget meg i mange år.

Problemet er at jeg har ikke lyst. Som offer mener jeg at det må bli opp til meg når jeg vil snakke ut om dette. Hvis jeg noen gang vil. Jeg vil ikke tvinges til det bare fordi han vil være sammen med kusina mi.

Og jeg skjønner ikke helt poenget heller, når han ikke husker en dritt? Han tar jo ikke ansvar, føler jeg. Jeg kan jo ikke tvinge han til å huske, hvis det er sant at han ikke gjør det.

Jeg har lovet å tenke på det, for kusinen min er helt fortvilet over situasjonen. Jeg har sagt at jeg i så fall vil ha med mannen min, selv om han ikke har noe med det. Jeg kjenner meg selv, jeg er så konfliktsky, så jeg trenger noen som backer meg opp og støtter meg emosjonelt. Problemet er at mannen min er veldig provosert av hele greia og jeg er redd det vil bli høy temperatur, og at vi ikke løser noen ting.

Det er rett og slett innmari vanskelig for meg. Jeg mener, er det mulig å være så uheldig?

ts

Anonymkode: 5fc96...3c9

Du har helt rett, det er opp til deg å bestemme hva du trenger. Hun har ingenting med å fortelle deg hva som ville vært godt for deg. Det sier hun fordi hun ønsker å fortsette med han her ekle mannen, ganske sikkert fordi han har manipulert henne - jeg mener, her er det masse faretegn: han rydder unna mulige hindringer ved å fortelle en mild versjon der han kommer fram som en angrende synder som egentlig ikke vet helt hva han gjorde og han lovebomber henne ved å tilbringe all tid med henne slik at hun ikke får anledning til å tenke seg om eller prate med noen andre. Dette skal virkelig ikke du presses til! Her håper jeg inderlig at du setter grenser for deg selv, selv om det må være utrolig vanskelig når hun er en så nær venninne. 
 

Forslag til hva du kan si/skrive: «Jeg har tenkt på det og kommet fram til at jeg ikke ønsker å ha noen samtale med xxx. Han gjorde noe utilgivelig den gangen og han tar ikke noe ansvar for dette når han sier han ikke husker det og legger det fram som en fylletabbe. Det var en bevisst handling han gjorde den gangen, ikke en gråsonesak der fylla gjorde ting uklart. En unnskyldning uten at han tar ansvar gjør bare vondt verre for meg. Jeg er også bekymra for deg når du velger han. Etter å ha vært i et destruktivt forhold tidligere, er det lett å gå på samme smellen, og det tror jeg du gjør her. Xxx manipulerer deg, men du vil ikke se det. Jeg trekker meg herved ut av saken og lar deg avgjøre selv, men jeg vil aldri møte han.»

 

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriblerinna skrev (6 minutter siden):

Du har helt rett, det er opp til deg å bestemme hva du trenger. Hun har ingenting med å fortelle deg hva som ville vært godt for deg. Det sier hun fordi hun ønsker å fortsette med han her ekle mannen, ganske sikkert fordi han har manipulert henne - jeg mener, her er det masse faretegn: han rydder unna mulige hindringer ved å fortelle en mild versjon der han kommer fram som en angrende synder som egentlig ikke vet helt hva han gjorde og han lovebomber henne ved å tilbringe all tid med henne slik at hun ikke får anledning til å tenke seg om eller prate med noen andre. Dette skal virkelig ikke du presses til! Her håper jeg inderlig at du setter grenser for deg selv, selv om det må være utrolig vanskelig når hun er en så nær venninne. 
 

Forslag til hva du kan si/skrive: «Jeg har tenkt på det og kommet fram til at jeg ikke ønsker å ha noen samtale med xxx. Han gjorde noe utilgivelig den gangen og han tar ikke noe ansvar for dette når han sier han ikke husker det og legger det fram som en fylletabbe. Det var en bevisst handling han gjorde den gangen, ikke en gråsonesak der fylla gjorde ting uklart. En unnskyldning uten at han tar ansvar gjør bare vondt verre for meg.

Jeg er også bekymra for deg når du velger han. Etter å ha vært i et destruktivt forhold tidligere, er det lett å gå på samme smellen, og det tror jeg du gjør her. Xxx manipulerer deg, men du vil ikke se det. Jeg trekker meg herved ut av saken og lar deg avgjøre selv, men jeg vil aldri møte han.»

 

Alt det du har skrevet høres bra ut men det jeg har uthevet ville jeg droppet for da vil ts bare virke bedrevitende for kusina noe som gjør at hun vil trasse.

Anonymkode: cae04...a0b

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt det du har skrevet høres bra ut men det jeg har uthevet ville jeg droppet for da vil ts bare virke bedrevitende for kusina noe som gjør at hun vil trasse.

Anonymkode: cae04...a0b

Du har kanskje rett. Jeg kjente bare på en skikkelig irritasjon over kusinas naivitet på vegne av ts, og fikk lyst til å si det selv 🙊 utrolig kjip situasjon altså! Man må trå så forsiktig og samtidig dreier det seg om en så sår sak for ts selv... 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriblerinna skrev (19 minutter siden):

Forslag til hva du kan si/skrive: «Jeg har tenkt på det og kommet fram til at jeg ikke ønsker å ha noen samtale med xxx. Han gjorde noe utilgivelig den gangen og han tar ikke noe ansvar for dette når han sier han ikke husker det og legger det fram som en fylletabbe. Det var en bevisst handling han gjorde den gangen, ikke en gråsonesak der fylla gjorde ting uklart. En unnskyldning uten at han tar ansvar gjør bare vondt verre for meg.»

 

Enig mer overnevnte og foreslår også en mer åpen avslutning, der du gjør det klart at døra di alltid er åpen for henne.

Anonymkode: 3359a...24e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig mer overnevnte og foreslår også en mer åpen avslutning, der du gjør det klart at døra di alltid er åpen for henne.

Anonymkode: 3359a...24e

Enig i dette. Klar og fin melding over, den som er justert. Men legg til at du er veldig glad i henne, og at døren din alltid dr åpen for henne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også å få med at du ikke er den eneste han har overfalt. 

Anonymkode: fa7ec...88e

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, hun tror på meg, men hun tror på han også. At det var et dumt uhell som skjedde i fylla og at han ikke husker noe. Men han er veldig, veldig lei seg. Hun minner meg om at det er 30 år siden.

Hun vil gjerne at vi skal møtes alle tre, for å snakke om det og få det ut av verden. Han har veldig lyst til å be om unnskyldning, sier hun. Hun mener at det vil gjøre meg godt også, for det har jo plaget meg i mange år.

Problemet er at jeg har ikke lyst. Som offer mener jeg at det må bli opp til meg når jeg vil snakke ut om dette. Hvis jeg noen gang vil. Jeg vil ikke tvinges til det bare fordi han vil være sammen med kusina mi.

Og jeg skjønner ikke helt poenget heller, når han ikke husker en dritt? Han tar jo ikke ansvar, føler jeg. Jeg kan jo ikke tvinge han til å huske, hvis det er sant at han ikke gjør det.

Jeg har lovet å tenke på det, for kusinen min er helt fortvilet over situasjonen. Jeg har sagt at jeg i så fall vil ha med mannen min, selv om han ikke har noe med det. Jeg kjenner meg selv, jeg er så konfliktsky, så jeg trenger noen som backer meg opp og støtter meg emosjonelt. Problemet er at mannen min er veldig provosert av hele greia og jeg er redd det vil bli høy temperatur, og at vi ikke løser noen ting.

Det er rett og slett innmari vanskelig for meg. Jeg mener, er det mulig å være så uheldig?

ts

Anonymkode: 5fc96...3c9

Du skal ikke møte dem for å tekke din kusine. Hva du ønsker er aller viktigst her, og det må du si. Ikke si at du skal tenke på det, men få frem at dette er uaktuelt for deg. Si heller noe sånn som at du vil gjerne ha et fint vennskap med din kusine, men at du kommer til å holde deg unna han og be henne respektere at du vil møtes uten han. 

Anonymkode: 35a48...334

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du skal møte ham for at 'han skal be om unnskyldning'. Det gjør verden bedre for ham, men verre for deg fordi du da liksom har akseptert at det var 'en fylletabbe vi herved legger bak oss'. Han har ingen aning om hvor stor effekt det  overgrepet hadde på deg. 

(Og han hadde forsåvidt bare SÅ FORTJENT at mannen din ble rasende på ham, kanskje det hadde gjort litt inntrykk. Men jeg mener fremdeles at du IKKE skal møte ham)

Jeg syns formuleringen med forslag til melding over her var bra. Mener også at du bør utelate det med at kusina di er i ferd med å gå seg på en smell.(selv om det er helt sant, men det kan få henne til å gå i forsvar og svekke virkningen av resten av meldinga).

Sender en klem til deg som står i dette vanskelige. Syns du er tøff som har meldt fra til kusina di, og er så glad for at du har en mann som backer deg så godt! 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, hun tror på meg, men hun tror på han også. At det var et dumt uhell som skjedde i fylla og at han ikke husker noe. Men han er veldig, veldig lei seg. Hun minner meg om at det er 30 år siden.

Hun vil gjerne at vi skal møtes alle tre, for å snakke om det og få det ut av verden. Han har veldig lyst til å be om unnskyldning, sier hun. Hun mener at det vil gjøre meg godt også, for det har jo plaget meg i mange år.

Problemet er at jeg har ikke lyst. Som offer mener jeg at det må bli opp til meg når jeg vil snakke ut om dette. Hvis jeg noen gang vil. Jeg vil ikke tvinges til det bare fordi han vil være sammen med kusina mi.

Og jeg skjønner ikke helt poenget heller, når han ikke husker en dritt? Han tar jo ikke ansvar, føler jeg. Jeg kan jo ikke tvinge han til å huske, hvis det er sant at han ikke gjør det.

Jeg har lovet å tenke på det, for kusinen min er helt fortvilet over situasjonen. Jeg har sagt at jeg i så fall vil ha med mannen min, selv om han ikke har noe med det. Jeg kjenner meg selv, jeg er så konfliktsky, så jeg trenger noen som backer meg opp og støtter meg emosjonelt. Problemet er at mannen min er veldig provosert av hele greia og jeg er redd det vil bli høy temperatur, og at vi ikke løser noen ting.

Det er rett og slett innmari vanskelig for meg. Jeg mener, er det mulig å være så uheldig?

ts

Anonymkode: 5fc96...3c9

Du er maks uheldig!

Og du skal ikke la deg presse til et møte. Så lenge overgriperen ikke "husker det det som skjedde" har dere ingenting å prate om. Første bud i møter mellom offer og overgriper er at overgriper alltid skal annerkjenne det h*n gjorde. 

Og ikke minst skal du ha et behov for møte. Har du ikke det er det heller ikke noe poeng. 

Men, om du tenker at det kan hjelpe deg videre vil jeg anbefale deg å ta kontakt med konfliktrådet. Ikke gjør dette på egen hånd vær så snill. Konfliktrådet tilby gratis hjelp og har masse erfaring med liknende saker. En gjennopprettende prosess kan hjelpe deg om det er du trenger. Men det vet du best selv og du skal som sagt ikke la deg presse til noe som helst.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet for 20 år siden håndterte det annerledes når det var unge som hadde utsatt andre for overgrep, fordi de var unge, sånn er det heldigvis ikke lengre...forskning har vist at mange av disse fortsetter med overgrep.Måten du beskriver overgrepet på er skremmendes, jeg tror han har gjort det flere ganger. Uansett hva kusinen din velger, så formidl at du ikke kan være i samme rom som han.

Anonymkode: 1948f...277

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har pratet med kusinen min og sagt at jeg ikke har noe ønske om å snakke med han. Hun var for så vidt forståelsesfull, men hun synes det er veldig synd. Hun sier at hun tror meg og forstår at jeg synes det er poengløst å snakke med han så lenge han ikke husker. Men at han er fryktelig lei seg og gjerne vil fortelle meg det ansikt til ansikt. Han tar fullt ansvar.

Jeg har fortalt om den andre jenta, men dette husker han ikke i det hele tatt. Han kan ikke skjønne hvorfor hun sier noe sånt, for han hadde aldri noe med henne å gjøre. I motsetning til med meg, siden vi var sammen hele tiden. Kusinene min synes det er fint at han tar ansvar, hun stoler på at det var en engangsforeteelse i fylla for 30 år siden. Men anerkjenner hvilken skade det har påført meg, og det gjør visst han også.

Jeg sa at jeg synes det blir vanskelig å forholde meg til han, slik at jeg kom til å trekke meg unna sammenkomster hvor hun tar med han. Hun begynte å gråte og tryglet meg om å ikke si noe til andre. Så jeg skal liksom trekke meg ut av gjengen og familien uten forklaring, mens hun paraderer prince charming for alt og alle. Det er helt uaktuelt! Det er ikke sånn at jeg fryder meg over å sladre, helst skulle jeg holdt historien så privat som mulig, men jeg kommer ikke til å droppe sammenkomster og la folk tro jeg har blitt helt sær. Kusinen min mener nå at jeg tvinger henne til å velge mellom han og henne, og jeg svarte at det burde ikke være noe valg.

Og der står saken...

TS

Anonymkode: 5fc96...3c9

Du er sterk! Jeg vet at jeg ikke kjenner deg, men jeg føler for å si at jeg er stolt av deg og for måten du håndterer dette på. Stå på ditt og beskytt deg selv ❤️

Anonymkode: 2d18e...0b1

  • Liker 34
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så jeg skal liksom trekke meg ut av gjengen og familien uten forklaring, mens hun paraderer prince charming for alt og alle. Det er helt uaktuelt!

Godt å lese dette. Jeg er helt enig med deg!

Anonymkode: d2941...eae

  • Liker 23
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns du har håndtert en jævlig situasjon helt strålende! Utrolig bra at du sier rett ut at det IKKE er aktuelt å trekke seg bort fra familiesammenkomster plutselig og helt uten forklaring. Du har levd med konsekvensene av hva han en gang gjorde mot deg i mange år, at han må må face konsekvenser i form av at familien din (og din kusines) får vite hva han har gjort er helt riktig! Overgrepet har påvirket DITT liv med flytting, samlivstilpasninger og what not, mens han tydeligvis hittil har seilt upåvirket avgårde. Han kan gjerne angre, gråte, ønske å be om unnskyldning, det forandrer ingenting!

For en styrke du har hentet fram!! Beundrer deg for den.  

 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor urovekkende fort din kusine og mannen går frem her og at han allerede har møtt barnet/barna hennes og forhistorien hans med både deg og denne andre, så vil jeg basert på erfaring tro at denne personen kommer til å skape store problemer for din kusine. Spesielt med tanke på hennes forrige forhold så er hun nok utsultet på kjærlighet og oppmerksomhet og ett perfekt offer for denne type manipulerende mann som veldig sannsynlig har andre alvorlige trekk i tillegg.                                      Forhåpentligvis er det såpass tidlig inn at det at du setter foten ned og nekter og omgås han, men ikke kommer til å holde deg unna familie og spesielt være åpen om hvorfor, så får hun forhåpentligvis ett press på seg som gjør at hun klarer å avslutte siden det er såpass tidlig.           Om hun ikke gjør det når ting åpenbart er så vanskelig, så hadde jeg blitt svært bekymret for henne. Vær åpen med de rundt, image betyr alt for slike menn og det er bare bra om omdømmet hans i familien får seg en knekk før han får sjarmert alle. Forhåpentligvis kan det få han til å gå fra henne, da ting blir for vanskelig og han ikke får vært sjarmøren han vil bli oppfattet som.

Endret av moroklompen
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har pratet med kusinen min og sagt at jeg ikke har noe ønske om å snakke med han. Hun var for så vidt forståelsesfull, men hun synes det er veldig synd. Hun sier at hun tror meg og forstår at jeg synes det er poengløst å snakke med han så lenge han ikke husker. Men at han er fryktelig lei seg og gjerne vil fortelle meg det ansikt til ansikt. Han tar fullt ansvar.

Jeg har fortalt om den andre jenta, men dette husker han ikke i det hele tatt. Han kan ikke skjønne hvorfor hun sier noe sånt, for han hadde aldri noe med henne å gjøre. I motsetning til med meg, siden vi var sammen hele tiden. Kusinene min synes det er fint at han tar ansvar, hun stoler på at det var en engangsforeteelse i fylla for 30 år siden. Men anerkjenner hvilken skade det har påført meg, og det gjør visst han også.

Jeg sa at jeg synes det blir vanskelig å forholde meg til han, slik at jeg kom til å trekke meg unna sammenkomster hvor hun tar med han. Hun begynte å gråte og tryglet meg om å ikke si noe til andre. Så jeg skal liksom trekke meg ut av gjengen og familien uten forklaring, mens hun paraderer prince charming for alt og alle. Det er helt uaktuelt! Det er ikke sånn at jeg fryder meg over å sladre, helst skulle jeg holdt historien så privat som mulig, men jeg kommer ikke til å droppe sammenkomster og la folk tro jeg har blitt helt sær. Kusinen min mener nå at jeg tvinger henne til å velge mellom han og henne, og jeg svarte at det burde ikke være noe valg.

Og der står saken...

TS

Anonymkode: 5fc96...3c9

Du er kjempetøff!🙌🏻 Syns ikke det burde være et vanskelig valg for kusinen din. Herregud hun har bare kjent han et par uker. Utrolig at hun tar den tonen mot deg. For en casanova som sannsynligvis kommer til å stikke like fort som han kom uansett. 
 

Så lenge han hverken tar ansvar for hva han gjorde mot deg, og nekter for hun andre så er det bare å holde seg unna. Det er absolutt ingen unnskyldning å si at man ikke husker noe. Hva er det han er lei seg for da liksom?🤨 Han prøvde jo også å legge deg til som venn på Facebook, uten et ord. Som om ingen ting hadde skjedd. Det der er ikke å ta ansvar altså! 
 

Støtter deg i å fortelle det til resten av familien, om hun insisterer på å fortsette med den psykoen. Det er ikke du som har gjort noe galt! Og det burde ikke være deg som må trekke deg unna heller. Utrolig at kusinen din ikke støtter deg mer, og dumper han på flekken.  Kanskje det vil hjelpe om resten av familien pusher henne i tillegg. Eller så får hun unngå familieselskaper om hun på død og liv skal være sammen med en voldtektsmann. Det er å ta ansvar. 

Anonymkode: 4dba0...9a2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer nok krypende ,den dagen han går videre. Så ufattelig ulojal ,og egoistisk kusine du har TS.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...