Gå til innhold

Ms. Sommerfugls ønskedagbok om baby i 2022


Ms.Sommerfugl

Anbefalte innlegg

Snurrepurre skrev (2 minutter siden):

Velkommen!

Jeg hadde pstav i 6 år før jeg tok den ut 😬 trodde det var hormonene fra pstaven som tullet til syklusen min (var veldig uregelmessig). Jeg visste ikke at det var pcos før vi skulle prøve på nr 2, og jeg fikk henvisning til gynekolog. Tok oss 15 mnd å bli gravid med nr 1 👧🏼

Et lite tips er å være obs på at uregelmessige sykluser kan være pcos’en, og ikke nødvendigvis er pstaven 🙂 det kan i mange tilfeller løse seg veldig greit med litt medisinstøtte. Skulle ønske jeg visste det tidligere selv ✌☺️

Tusen takk! ❤️

Hadde du den 6 år sammenhengende, eller tok du ut og satt inn ny den perioden? Det skal visst kun være 3 års holdbarhet tror jeg, eller at den funker best 3 år av gangen. 

Jeg er uansett veldig spent på hvordan syklusene kommer til å være nå som jeg skal ta ut p - staven. Jeg har opplevd tidligere at mensen har kommet for sent fordi jeg har vært "redd" for å være gravid, og dermed stresset og da kom ikke mensen. Så rart å tenke på at jeg har gått på prevensjon i alle disse årene, livredd for å bli gravid, men nå skulle jeg helst vært gravid forrige uke 😂

PCOS er jo hormonforstyrrelser i kroppen, så jeg skal absolutt være obs på det. Jeg vet om ei som har PCOS som begynte på noe medisiner og ble gravid kort tid etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ms.Sommerfugl skrev (3 minutter siden):

Tusen takk! ❤️

Hadde du den 6 år sammenhengende, eller tok du ut og satt inn ny den perioden? Det skal visst kun være 3 års holdbarhet tror jeg, eller at den funker best 3 år av gangen. 

Jeg er uansett veldig spent på hvordan syklusene kommer til å være nå som jeg skal ta ut p - staven. Jeg har opplevd tidligere at mensen har kommet for sent fordi jeg har vært "redd" for å være gravid, og dermed stresset og da kom ikke mensen. Så rart å tenke på at jeg har gått på prevensjon i alle disse årene, livredd for å bli gravid, men nå skulle jeg helst vært gravid forrige uke 😂

PCOS er jo hormonforstyrrelser i kroppen, så jeg skal absolutt være obs på det. Jeg vet om ei som har PCOS som begynte på noe medisiner og ble gravid kort tid etter det.

Jeg hadde to påfølgende runder med p-stav, derav 6 år 😁

Min syklus stabiliserte seg umiddelbart med metformin. Det var sprøtt å gå fra sykluser mellom 22-65 dager, til å jevnt ha 30-34.  Satt ei spire temmelig kjapt da 🙂 (selvom vi mistet den.) 

Greit å ha en ekstra tanke den veien ja, just in case 💜 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde to påfølgende runder med p-stav, derav 6 år 😁

Min syklus stabiliserte seg umiddelbart med metformin. Det var sprøtt å gå fra sykluser mellom 22-65 dager, til å jevnt ha 30-34.  Satt ei spire temmelig kjapt da 🙂 (selvom vi mistet den.) 

Greit å ha en ekstra tanke den veien ja, just in case 💜 

Ååh, såpass. 65 (!!) dager 😮 Oi... Jeg håper og tror ikke jeg får så lange sykluser, men jeg har jo ikke hatt "ordentlig" mensen på mange år. Har stort sett alltid gått på en eller annen form for prevensjon. Jeg husker tilbake til tidlig 20 - åra, hvor jeg ikke brukte noe, hvor mensen kunne variere opptil en - to uker hver gang. Noen måneder var det regelmessig, andre ikke. Dritt med den usikkerheten.

Vet du hvor lenge man må se det an/prøve før man eventuelt får den type medisin?

Takk for at du deler med meg ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms.Sommerfugl skrev (1 time siden):

Jeg fikk graviditetstester og EL tester fra billige-tester.no i dag, og tok en test faktisk ettersom jeg har hatt ømme pupper. Med mindre en strek er positiv, så er jeg rimelig sikker på at den var negativ (kun 1 strek) og resten var hvitt. Da betyr det bare at jeg har fått mensensymptomer "gjennom" P - staven. 

Teller ned dager, nå 😄 Har lest at noen blir gravide med en gang etter de har tatt den ut, men jeg prøver å innstille meg på at det kan ta tid... 

Gi kroppen din tid så kommer sikkert den andre streken på testen og snart 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (9 minutter siden):

JMin syklus stabiliserte seg umiddelbart med metformin. Det var sprøtt å gå fra sykluser mellom 22-65 dager, til å jevnt ha 30-34.  Satt ei spire temmelig kjapt da 🙂 (selvom vi mistet den.) 

Min også. Ble en helt ny verden da jeg startet på metformin. Hos meg ble jeg gravid første måneden på denne medisinen (!). Da hadde vi prøvd i 13 måneder, så hadde akkurat fått henvisning. Skulle ønske jeg hadde startet på medisinen tidligere. Men da må man gå privat og betale for timer selv. Bare slik at man er obs. Når jeg først "var inne" så var det veldig enkelt å få metformin igjen både når jeg startet opp prøvingen på de senere barna. Syklusen min er helt avhengig av å ta de tre tablettene hver dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms.Sommerfugl skrev (1 time siden):

Ååh, såpass. 65 (!!) dager 😮 Oi... Jeg håper og tror ikke jeg får så lange sykluser, men jeg har jo ikke hatt "ordentlig" mensen på mange år. Har stort sett alltid gått på en eller annen form for prevensjon. Jeg husker tilbake til tidlig 20 - åra, hvor jeg ikke brukte noe, hvor mensen kunne variere opptil en - to uker hver gang. Noen måneder var det regelmessig, andre ikke. Dritt med den usikkerheten.

Vet du hvor lenge man må se det an/prøve før man eventuelt får den type medisin?

Takk for at du deler med meg ❤️ 

Jeg hadde ikke hatt mensen siden jeg var 16-17 (og den var ikke særlig regelmessig da) så jeg ante ikke hva som var normalt for meg 🤭.  

I utgangspunktet sier de jo at man må prøve i 1 år før man får hjelp i det offentlige 😅. Men om du vet at du har pco/pcos så kan du jo be om henvisning til gyn på bakgrunn av det om du ser at syklus er ustabil eller mistenker at du ikke har eggløsning 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (2 timer siden):

Min også. Ble en helt ny verden da jeg startet på metformin. Hos meg ble jeg gravid første måneden på denne medisinen (!). Da hadde vi prøvd i 13 måneder, så hadde akkurat fått henvisning. Skulle ønske jeg hadde startet på medisinen tidligere. Men da må man gå privat og betale for timer selv. Bare slik at man er obs. Når jeg først "var inne" så var det veldig enkelt å få metformin igjen både når jeg startet opp prøvingen på de senere barna. Syklusen min er helt avhengig av å ta de tre tablettene hver dag.

 

Snurrepurre skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke hatt mensen siden jeg var 16-17 (og den var ikke særlig regelmessig da) så jeg ante ikke hva som var normalt for meg 🤭.  

I utgangspunktet sier de jo at man må prøve i 1 år før man får hjelp i det offentlige 😅. Men om du vet at du har pco/pcos så kan du jo be om henvisning til gyn på bakgrunn av det om du ser at syklus er ustabil eller mistenker at du ikke har eggløsning 🙂

Tusen takk, dere! Jeg skal definitivt ha det i bakhodet de første månedene når jeg skal kartlegge syklusene mine ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 dager igjen til jeg tar ut P - stav! 😄 Jeg går liksom rundt og har denne dagboken i bakhodet, syns det er spennende å kunne oppdatere og følge med. Jeg har blitt veldig glad i å lese dagbøkene her, og har til nå lest en del som jeg også ønsker å legge igjen en liten melding på, blant annet mange av dere som svarer meg ❤️ det betyr faktisk mye!

Jeg har også gått ned i vekt, og har siden januar gått jevnt og trutt ned. Har fortsatt litt å gå, men det viktigste er at det går ned. Den siste uken har jeg for øvrig spist utenom det jeg pleier fordi meg og samboer har vært veldig aktive, så jeg har "unnet meg" vaffel, kake og snickers på tur :P Vi skal dessuten på hyttetur snart, som er etter jeg har tatt ut p - staven, så jeg kjenner jeg er spent på å finne lengde på syklus! 

Jeg har også fått en del EL - tester og graviditetstester fra babyplan, i tillegg til en 10 - pk EL test fra CB (+ en graviditetstest fra dem). Nå bør jeg ha nok!

God helg ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende at det blir prevensjonsslutt i neste uke! 😊 Det blir en spesiell og fin følelse og føle seg fri fra den.

Og så flink du er som går ned i vekt! Det er noe jeg syns er vanskeligst i hele verden, så all ære til dem som klarer å ta i et tak der.

Riktig god helg til deg! :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet 🥰 Alltid hyggelig å "møte" nye fjes i prøvemiljøet 💓 Håper du kommer tilbake i syklus relativt kjapt nå da! 

Blir spennende å følge deg fremover!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen som ny prøver! Nå er det ikke lenge til p-staven skal tas ut 🤩 Det blir spennende! Jeg kjenner fryktelig lite til p-stav, men jeg tenker at det er vel gjerne men den som med p-piller. Noen bruker opp mot et halvt til et helt år på å komme tilbake i suklus, mens andre går rett tilbake i syklus. Det er vel like individuelt som med alt annet. 

Vi er også i midten av 20 og 30 årene og prøver på vår første. Heldigvis gikk jeg rett i syklus etter jeg sluttet på pillen i sommer, men her er jeg likavel etter 8 måneder og prøver enda 🙄 

Tenker det kan gå forskjellige veier for deg. Du kommer fort i syklus og blir fort gravid, du bruker tid på å komme i syklus men blir da snart gravid, du sliter med syklus og bruker tid på å gravid osv. Som sagt alle er forskjellige og det er stort sett aldri rett å sammenligne seg selv  med andre, selv om flertallet sier noe 🤷🏻‍♀️

Uansett, krysser fingrene for deg, og lykke til på onsdag! 🥰🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en dagbok som jeg skal følge med på. :strix:

Jeg er ikke prøver, og skal nok ikke ha barn på noen år enda, men jeg liker disse dagbøkene. Det er så mye følelser. Det føles nært. Jeg har et sterkt ønske om barn selv, men ikke riktig enda. 

Lykke til! gleder meg til å følge deg på reisen 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (2 timer siden):

Velkommen til forumet 🥰 Alltid hyggelig å "møte" nye fjes i prøvemiljøet 💓 Håper du kommer tilbake i syklus relativt kjapt nå da! 

Blir spennende å følge deg fremover!

Tusen takk! ❤️ Jeg er innom og stalker din prøvedagbok også 😄 Det er så hyggelig, syns jeg, uansett hvordan ting går. Det å lese noens dagbøker om noe så intimt føles nesten som vennskapsdyrking her inne, noe som egentlig føles veldig fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Niny skrev (55 minutter siden):

Velkommen som ny prøver! Nå er det ikke lenge til p-staven skal tas ut 🤩 Det blir spennende! Jeg kjenner fryktelig lite til p-stav, men jeg tenker at det er vel gjerne men den som med p-piller. Noen bruker opp mot et halvt til et helt år på å komme tilbake i suklus, mens andre går rett tilbake i syklus. Det er vel like individuelt som med alt annet. 

Vi er også i midten av 20 og 30 årene og prøver på vår første. Heldigvis gikk jeg rett i syklus etter jeg sluttet på pillen i sommer, men her er jeg likavel etter 8 måneder og prøver enda 🙄 

Tenker det kan gå forskjellige veier for deg. Du kommer fort i syklus og blir fort gravid, du bruker tid på å komme i syklus men blir da snart gravid, du sliter med syklus og bruker tid på å gravid osv. Som sagt alle er forskjellige og det er stort sett aldri rett å sammenligne seg selv  med andre, selv om flertallet sier noe 🤷🏻‍♀️

Uansett, krysser fingrene for deg, og lykke til på onsdag! 🥰🤞

Tusen takk! ❤️ Jeg har faktisk lest gjennom din dagbok tidligere, men har ikke rukket å komme så langt at jeg har lagt igjen en beskjed ennå. Det er veldig fint å følge andre i samme tid i livet, når man er klar for barn og alt som følger med. Jeg håper jo at jeg får fine sykluser, og jeg vet hvor mye psyken har å si for menstruasjon. Jeg husker at mensen kunne bli veldig forsinket dersom jeg var engstelig for noe, eller stresset. Jeg er glad i yoga da, det har god effekt på meg :) 

Og tusen takk! Jeg er dessverre blitt forkjøla nå (ikke korona, tok test tidligere i uken), så jeg håper jeg fortsatt kan ta ut staven på onsdag 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprinkle skrev (36 minutter siden):

Enda en dagbok som jeg skal følge med på. :strix:

Jeg er ikke prøver, og skal nok ikke ha barn på noen år enda, men jeg liker disse dagbøkene. Det er så mye følelser. Det føles nært. Jeg har et sterkt ønske om barn selv, men ikke riktig enda. 

Lykke til! gleder meg til å følge deg på reisen 🥰

Så hyggelig at du vil følge meg ❤️
 Jeg skal følge med når din dagbok plutselig dukker opp en dag 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først er her inne, tenkte jeg å legge igjen en liten oppdatering! Jeg har tydeligvis fått mensen i dag, forstå det den som kan. Jeg har ikke hatt mensen siden oktober 2018 (!), etter jeg satt inn P - staven. Den siste uken har jeg hatt veldig ømme pupper (og spesielt rundt niplene), og har spottet litt, men jeg har hele veien tenkt at det var mensenmurringer som "slapp gjennom" p - staven. I dag har jeg for øvrig fått "full on" mensen. Jeg har jo ikke brukt bind eller OB på godt over to år nå, så jeg måtte inn i boden å sjekke om jeg tok med noen i flyttingen i fjor (vi kjøpte oss rekkehus i fjor våres). Jeg fant heldigvis noen rosa bind med vinger, husker godt at jeg brukte dem, men husket ikke hvor små de er?! Jeg syns de var så små 😂 Dessuten satt samboeren min i badekaret da jeg gikk på do og oppdaget hvor mye blod som var på papiret, og jeg som ikke har spesielt mange hemninger foran han, sier: "se, jeg blør!!" også viser jeg papiret fullt av blod. Hvorpå han selvfølgelig sier æsj, og at jeg ikke trenger å "brette ut" (😂😇)! Det kan også forklare hvorfor jeg har hatt så innmari cravings etter noe søtt hele uka. Jeg har jo gått ned i vekt, men det er fordi vi har vært veldig aktive på ski og slalåm, men vi har spist det ene og det andre hele uka og spesielt i helga. Jeg har også vært fryktelig følsom. Nå vet jeg jo hvorfor.

Men er det sånn at jeg nå kan si jeg er på CD1? 😅😋

Jeg må også tilføye at det er utrolig spesielt og rart at jeg får mensen NÅ, av alle tider, akkurat rett før jeg skal ta ut P - staven. Altså, det er 3 (!) dager til jeg tar den ut. Tankene om baby og graviditet slo for fullt inn for en halvannen ukes tid siden, altså like før jeg opprettet dagbok her. Kan det være kroppen og det psykiske som slår inn her? Uansett ganske morsomt, og spesielt. 

Endret av Ms.Sommerfugl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Morsomt med flere nye på forumet her, er relativt ny her selv 😊 Dette er hvertfall et trivelig sted å være under prøvingen 😁

God tegn at mensen har dukket opp da, kanskje virkningen på p-staven er på vei ut allerede, og at du vil få mensen relativt fort igjen 🤞 Blir kjekt å få tatt den ut tenker jeg! Hadde selv p-stav en periode, men kroppen min var ikke så glad i det (tror den generelt ikke er så glad i hormonprevensjon), så jeg fikk en stabil syklus igjen ganske fort, men da gikk jeg på p-piller i tillegg til p-stav de siste 3mndene. Håper det stabiliserer seg kjapt for deg ihvertfall 😁

Blir spennende å følge med her inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms.Sommerfugl skrev (5 timer siden):

Dessuten satt samboeren min i badekaret da jeg gikk på do og oppdaget hvor mye blod som var på papiret, og jeg som ikke har spesielt mange hemninger foran han, sier: "se, jeg blør!!" også viser jeg papiret fullt av blod med diverse klumper. Hvorpå han selvfølgelig sier æsj, og at jeg ikke trenger å "brette ut" (😂😇) om hvor mye jeg blør, heheheh!

Jeg lo så mye at jeg datt av sofaen når jeg leste denne delen, ser det for meg og jeg kunne og gjort det samme 🙈

Ja, du er idag på CD 1 😁

Gratulerer med mensen for det om den er litt tidlig(?) 🌸

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms.Sommerfugl skrev (7 timer siden):

Jeg har tydeligvis fått mensen i dag, forstå det den som kan. Jeg har ikke hatt mensen siden oktober 2018 (!), etter jeg satt inn P - staven. Den siste uken har jeg hatt veldig ømme pupper (og spesielt rundt niplene), og har spottet litt, men jeg har hele veien tenkt at det var mensenmurringer som "slapp gjennom" p - staven. I dag har jeg for øvrig fått "full on" mensen.

Woow! Det er jo spesielt? Og fantastisk? Kanskje kroppen bare skjønner at den skal gjøre seg klar for å bli prøver 😊 Men da har du kanskje hatt EL for et par uker siden også da..? Kanskje legen sier noe om dette når du skal ta ut p-staven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (1 time siden):

Morsomt med flere nye på forumet her, er relativt ny her selv 😊 Dette er hvertfall et trivelig sted å være under prøvingen 😁

God tegn at mensen har dukket opp da, kanskje virkningen på p-staven er på vei ut allerede, og at du vil få mensen relativt fort igjen 🤞 Blir kjekt å få tatt den ut tenker jeg! Hadde selv p-stav en periode, men kroppen min var ikke så glad i det (tror den generelt ikke er så glad i hormonprevensjon), så jeg fikk en stabil syklus igjen ganske fort, men da gikk jeg på p-piller i tillegg til p-stav de siste 3mndene. Håper det stabiliserer seg kjapt for deg ihvertfall 😁

Blir spennende å følge med her inne.

Da skal jeg absolutt inn å lese din dagbok også ❤️ 
For øvrig hoppet den til siste side i din dagbok når jeg var inne for å se, så mulig jeg allerede har lest den 😂 Jeg har bare glemt å legge igjen en beskjed! 

Ja, jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det må være derfor? At p - staven begynner å miste noe av funksjonen, for den skal vel egentlig hemme eggløsning og gjøre livmorhalsen (?) mindre gjennomtrengelig. Jeg har egentlig bare gode ting å si om det å ha p - stav. Det stod mellom det eller hormonspiral, men jeg fikk litt småangst av å tenke på at den skulle dyttes "opp i der", og at det gjorde vondt å sette inn og ta ut. Dessuten har jeg hørt skrekkhistorier om folk som har fått vondt i ryggen, men hva vet vel jeg :P Jeg vet at maaaange har hormonspiral og er fornøyd med det!

Det er veldig koselig at folk legger igjen meldinger til meg, jeg føler nesten som at jeg får en ny venn hver gang jeg ser noen svare her i dagboka. Det er skikkelig hyggelig ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...