Gå til innhold

Verste stedene å vokse opp i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bullshit for deg kanskje , jeg ville ikke latt mitt barn vokse opp noen steder i Oslo og jeg har bodd mange steder der

Anonymkode: cd4c6...9c4

For det første så tviler jeg sterkt på at du har bodd mange steder i Oslo, for det finnes bra bydeler her og det er fakta.

For det andre, HVIS det faktisk er sånn at du har bodd i flere bra områder her, men likevel synes det er dritt, da er det deg det er noe galt med. 

Anonymkode: 27b17...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lan Marie er noe av det beste som har skjedd Oslo. Det er en grunn til at Oslo er deres beste valgkrets. Innbyggerne elsker henne!

Anonymkode: e0f4a...b00

Det gjør vi ikke. Det er mange av oss som ikke har noe til overs for Lan eller MDG. 

Anonymkode: 27b17...ad5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men snakker vi behovene og preferansene til voksne eller barn og oppvekst? Hvor viktig er det for barn flest å ha «masse kulturtilbud rundt seg hele tiden døgnet rundt»? Jeg tror de fleste barn har større glede av å kunne gå ut døra og være aktive med fjell stor hage dra på oppdagelsesferd langt av gårde ha masse dyr og planter rundt seg fremfor muligheten til å gå på kino hele døgnet. Eller velge mellom et dusin idretter eller malekurs.

Anonymkode: 1c158...dd1

Ingen spiller så mye som de barna jeg kjenner som bor på småbruk på landet. Ikke har de naboer, ikke får de lov til å være med på mer enn én aktivitet, de kjøres jo overalt (har ikke naboer), til skolen, til venner. Mine barn (i Oslo sentrum) går på skøyter, går til skolen, går på idrett og kultur, leker ute (ja, FRITT tom, på gress!), sykler hvorenn de skal, og har ikke tid til å sitte inne og spille og se på tv. Vi går mye mer på langrenn enn de jeg kjenner som bor midt i skogen. Vi tar t-banen og står slalåm. Dere kaller barna mine asfaltbarn, og selv vokser barna deres opp inne i en bil.

Anonymkode: cd9fc...28d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at mange blir så fornærma av at noen har dårlig erfaring med hjembyen 😛 

Jeg selv er fra Kristiansand og forstår godt hvorfor enkelte ikke trives der. Sørlendinger generelt er veldig vanskelige å komme inn på. Mange er superkristne med alt møkk det fører med seg. Jeg hang aldri i det miljøet (foreldrene mine og barna ble sikkert sett på som de verste hedninger), så ble aldri en del av Sørlandskulturen sånn sett. 

Har prøvd å bo i enkelte bygder på Østlandet, rett utenfor Oslo, på grunn av jobb. Det var ekstremt ensomt! Ingen tok initiativ til å bli kjent overhode. Tar sørlendinger over disse bygdetullingene any day. 

Anonymkode: 824ee...c35

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/24/2021 at 4:03 AM, Drizzt said:

Dette. 

Og Oslo av grunner som flere har påpekt her allerede.

Småsteder og den dype bygda er ikke et sted jeg vil trives eller synes barna mine kommer til å trives. Kjipt å være den eneste utlendinger og alltid blir stemplet som det ene og det andre. Det er mer rasisme og fordommer mot alt som ikke er norsk der enn i større byer hvor det er flere folk.

Samtidig er Oslo en no-sone for meg - skittent og utrygt på den ene siden, barnefiendtlig lokalpolitikk og noen områder med altfor høy sossefaktor på den andre siden. Det er rett og slett ikke et sted jeg vil trives eller vil at mine barn skal vokse opp i.

 

Men du er fra et vestlig land, så tviler på at det ville skjedd deg

Anonymkode: 21399...f61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min barndomsbygd. Og alle andre lignende småsteder hvor alt som er litt annerledes, ikke A4 er uglesett. For eksempel steder der det er helt tabu at en gutt ikke vil sparke fotball, en jente vil bli rørlegger, eller at en er utenlandsk, eller at noen ikke er heterofil, eller dødssynden at noen heller, Gud forby, drikker en enslig pils en random tirsdag. (Istedenfor å være med på kan ikke holde meg på beina fylla i helgen sammen med resten av flokken). Der slike ting gir mat til bygdedyret og sladder og mobbing er standard. 

Endret av Nabokjerringen
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted hvor det er for høy innvandringstetthet. Det er noen skoler hvor det bare er et par nordmenn. De får ikke den undervisningen de trenger, fordi det er så krevende med de andre elevene som snakker X-antall språk og har en del kulturer som byr på andre utfordringer.

Anonymkode: 5f5fc...ca0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Morsomt at mange blir så fornærma av at noen har dårlig erfaring med hjembyen 😛 

Jeg selv er fra Kristiansand og forstår godt hvorfor enkelte ikke trives der. Sørlendinger generelt er veldig vanskelige å komme inn på. Mange er superkristne med alt møkk det fører med seg. Jeg hang aldri i det miljøet (foreldrene mine og barna ble sikkert sett på som de verste hedninger), så ble aldri en del av Sørlandskulturen sånn sett. 

Har prøvd å bo i enkelte bygder på Østlandet, rett utenfor Oslo, på grunn av jobb. Det var ekstremt ensomt! Ingen tok initiativ til å bli kjent overhode. Tar sørlendinger over disse bygdetullingene any day. 

Anonymkode: 824ee...c35

Jeg kommer fra et småsted på Østlandet, og flyttet til Kristiansand i voksen alder. Har aldri opplevd så koselige og imøtekommende mennesker i Norge. Atmosfæren her er også helt annerledes enn indre Østlandet, der er det så stressende miljø, mens her på Sørlandet er det mer avslappet. Personlig har jeg ikke sett noe til kristendommen, men det kommer kanskje frem når jeg får barn. 

Anonymkode: 4c0b5...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og Rosendal

Anonymkode: 0d6cb...cff

 

Ja, hele den vakre turkommunen med sitt kalde hjerte. Vi angrer ikke på at vi kom. Det lærte oss og barna hvordan ikke være. og hvem vi er i møte med andre.

Anonymkode: c79ee...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tusla og tusla langs veiene på tur i pissregn. Det var en lettelse for alle da vi flyttet. Vi savner ingenting.

Anonymkode: c79ee...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kommer fra et småsted på Østlandet, og flyttet til Kristiansand i voksen alder. Har aldri opplevd så koselige og imøtekommende mennesker i Norge. Atmosfæren her er også helt annerledes enn indre Østlandet, der er det så stressende miljø, mens her på Sørlandet er det mer avslappet. Personlig har jeg ikke sett noe til kristendommen, men det kommer kanskje frem når jeg får barn. 

Anonymkode: 4c0b5...3fe

Ja, kanskje det har blitt bedre med årene. Er jo en del tilflyttere og innvandring også her, så kanskje det kristne miljøet blir litt utvannet :) 

Anonymkode: 824ee...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror de fleste som ikke gidder å bo i Oslo er opptatt av bil, parkeringsplasser og bompenger. Men det fine er at folk kan velge helt selv hvor de vil bo! 

Anonymkode: 43d3f...b86

Haha, dere har et helt utrolig syn på resten av Norge 😂 årsaken til at jeg ikke kunne tenkt meg å oppdra unger i Oslo, er blant annet denne vanvittige trangsyntheten. 

Anonymkode: 3216e...c5b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men du er fra et vestlig land, så tviler på at det ville skjedd deg

Anonymkode: 21399...f61

Likevel. Dårlige holdninger er dårlige holdninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, kanskje det har blitt bedre med årene. Er jo en del tilflyttere og innvandring også her, så kanskje det kristne miljøet blir litt utvannet :) 

Anonymkode: 824ee...c35

Jeg har fått høre at småbyene rundt er verre, og miljøet henger mest igjen på flekkerøy. Helt ærlig aner jeg ikke for på tre år har jeg enda ikke møtt noen overdrevent kristne her nede, bare et par som har nevnt at de tror på Gud (men de snakker ikke om det og går ikke i kirka). Tenker det religiøse miljøet forsvinner litt med generasjonene. 

Anonymkode: 4c0b5...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Morsomt at mange blir så fornærma av at noen har dårlig erfaring med hjembyen 😛 

Jeg selv er fra Kristiansand og forstår godt hvorfor enkelte ikke trives der. Sørlendinger generelt er veldig vanskelige å komme inn på. Mange er superkristne med alt møkk det fører med seg. Jeg hang aldri i det miljøet (foreldrene mine og barna ble sikkert sett på som de verste hedninger), så ble aldri en del av Sørlandskulturen sånn sett. 

Har prøvd å bo i enkelte bygder på Østlandet, rett utenfor Oslo, på grunn av jobb. Det var ekstremt ensomt! Ingen tok initiativ til å bli kjent overhode. Tar sørlendinger over disse bygdetullingene any day. 

Anonymkode: 824ee...c35

Flyttet nylig til kr.sand etter nærmere 15 år i Oslo , behovet for flytting meldte seg da vi fikk barn. Mannen min er ikke opprinnelig herfra men jeg er - dog ikke bodd her på mange år! 
 

Trives kjempegodt i Oslo , men trives virkelig svært godt her også. 
 

Naboene er imøtekommende , man kan bo i enebolig med sjøutsikt som hadde kostet 15 mill i oslo, som vi kjøpte her for 6 mill;) i et villastrøk med ressurssterke mennesker - dog mangfoldig da prisene ikke er til himmels. 
 

Jeg har møtt svært mange imøtekommende folk - på jobb, i nabolaget - som ofte tar initativ og vil finne på noe. Til sammenligning var boligfeltet vi bodde i Oslo preget av at naboene knapt sa hei og det var mye utskiftning. Finne på noe med kollegaer og naboer i Oslo var en sjeldenhet som knapt skjedde i de 15 årene jeg bodde i Oslo - men det har altså vært gjennomgående her - og vi har bodd her i veldig kort tid.

Kristiansand har alt en stor by kan tilby; masse gode restauranter, cafeer, alle mulige butikker, Zara, starbucks, Bolia, kommer egentlig ikke på noen butikker de ikke har. Kunst , kultur, kino , teater, konserthus.. stort badeland, dyreparken som er åpen hver dag omtrent året rundt, masse aktivitetstilbud for voksne, gamle og barn, fin natur - fint både sommer og vinter ( om vinter kan man kjøre en time og komme til skiløyper..) 

For vår del som har barn er det også gode skoler og barnehager..:) ikke vanskelig å få plass. Ikke spesielt mye kø om morgenen, bussavganger er bra, som hjelper på logistikk og tidsklemme. Både meg og mannen gikk dessuten betydelig opp i lønn begge to da vi flyttet hit. Så ja - vi er veldig fornøyde .

Hadde ikke vært kjempeglad for et pietistisk og gladkristent miljø selv men det har jeg faktisk aldri sett noe til her.

kan jo tenkes at når man ikke trives et sted så trekker man frem stereotypiene for det stedet og bruker det som forklaringsmodell for hvorfor man ikke trives.

 

Anonymkode: dae1f...390

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, kanskje det har blitt bedre med årene. Er jo en del tilflyttere og innvandring også her, så kanskje det kristne miljøet blir litt utvannet :) 

Anonymkode: 824ee...c35

Det finnes «kristne miljø» a la KRIK i Oslo også:) 

Anonymkode: dae1f...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har fått høre at småbyene rundt er verre, og miljøet henger mest igjen på flekkerøy. Helt ærlig aner jeg ikke for på tre år har jeg enda ikke møtt noen overdrevent kristne her nede, bare et par som har nevnt at de tror på Gud (men de snakker ikke om det og går ikke i kirka). Tenker det religiøse miljøet forsvinner litt med generasjonene. 

Anonymkode: 4c0b5...3fe

Jeg har de samme opplevelsene som deg. Flyttet til Kristiansand som student, og kristendommen så jeg ikke noe til med mindre jeg oppsøkte den. Bor her nå på 17.året, og har barn her, men merker ingenting til bedehuskulturen. Folk drikker, banner knuller rundt - akkurat som på andre steder. Litt mykere og vennligere holdninger da, opplever sjelden at folk er krasse eller har piggene ute.

Anonymkode: b0b82...3fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...