Gå til innhold

Dame1989 prøver på nr 2 🌹


Dame1989

Anbefalte innlegg

Neutral90 skrev (17 minutter siden):

Jeg har trålet markedet litt nå, fordi vi vurderte det selv. Slik jeg forstår det er det ingen ventetid hos livio, litt hos medicus, 2-3 mnd hos Hausken. 

Takk for svar :)

Noen som vet hos fertilitetssenteret i Oslo? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CD 5

Da var mensen over for denne gang. Tenkte å starte å teste på cd 10. Sist fikk jeg positiv el test på cd 14 og antatt el på cd 16. Håper på noe av det samme nå :)

 

I dag søkte vi om politiattest så det er klart i tilfelle det blir ivf. Spent på hva gyn anbefaler på torsdag. 

Endret av Dame1989
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 8

2 dager til jeg skal starte med å teste etter el. 3 dager til gyn i naturlig syklus. 

Sist naturlig syklus (syklus etter diverse medisiner) fikk jeg positiv el test cd 14 og el på cd 16. 

Håper el kommer relativt tidlig denne måneden også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høst tok jeg blodprøver på dag 3 av syklusen min, fikk beskjed om at verdiene var normale. 

Men synes at jeg ligger litt lavt på en del verdier. Hva er deres erfaring? Blir 32 år i år :)

Prolaktin 245

Østradiol 0,13

FSH 4,5

LH 5,2

TSH 0,86

T4 fritt 16 

AMH 60

Anti TPO <10 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 10

Da starter el testingen 🙂 

Håper på blinkende smilefjes innen noen dager og fast smilefjes senest søndag :)

Gyn sjekk i morgen i naturlig syklus og spørsmål om planen videre. Er tiden inne for å søke om ivf? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD11 PP14

Ok, nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tenke  

Var hos gyn i naturlig syklus nå og var ingen tegn til nær el. Mange egg som alltid, men ingen store. Slimhinnen hadde ikke begynt å tykne enda. 

Da tenker jeg 2 alternativer:

- Jeg har sen eggløsning, er det jeg tror og tester viser. Pleier å ha el mellom cd 16 -20. 

- Jeg får ikke eggløsning selv om el testene blir positive og jeg får symptomer i dpo land.

Jeg skal til ny gyn time på mandag, cd 15. Det blir veldig spennende.... 

Jeg nevnte at jeg har lest om pco/pcos og gyn mente at jeg kunne ha det. Jeg nevnte Metformin og det hadde de vist begynt å gå bort ifra, jeg skulle iallefall ikke få det. 

Jeg nevnte når det tenkes ivf og da sa gyn at de har kort ventetid og at det kun stod på hvor lei og utolmodig jeg er.

Jeg får bare fortsette å teste etter el og håpe at mandag viser et stort egg og tygg slimhinne. 

Jeg har gått ned ytterligere en 0.5 kg og har bmi på 35,8. 

Kjenner at jeg er lei meg nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klem fra meg :klem:

Forstår jeg det rett at du var hos gyn i dag og skal tilbake på mandag? 

Nevnte han noe om amh? Bruker du å ha lange sykluser? Fsh er jo kjempefin, men amh var nokså høy. Spurte du gyn om pcos? Var det normalt antall egg eller maaange egg? Høy amh kan tyde på pcos, i så fall er det heldigvis medisin som kan hjelpe deg inn i syklus 🥰 

Mange spm her, bare ignorer om det er slitsomt! 

Endret av Neutral90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (1 minutt siden):

Klem fra meg :klem:

Forstår jeg det rett at du var hos gyn i dag og skal tilbake på mandag? 

Nevnte han noe om amh? Bruker du å ha lange sykluser? Fsh er jo kjempefin, men amh var nokså høy. Spurte du gyn om pcos? Var det normalt antall egg eller maaange egg? Høy amh kan tyde på pcos, i så fall er det heldigvis medisin som kan hjelpe deg inn i syklus 🥰 

Mange spm her, bare ignorer om det er slitsomt! 

Takk :)

Ja det stemmer. Var der i dag cd 11 og skal tilbake mandag cd 15. 

Bare at jeg har høy amh og derfor god tid. Gyn sa det var værre med lav amh. 

Syklusene mine har vært på ca 29-33 dager med el på cd 17- 20 (positiv el test cd15- 18). 

Var jeg som spurte gyn om pcos ja. Har hørt jeg har mange egg siden oktober, men gyn har aldri sagt noe mer enn det. 

Det interessante er jo om jeg på mandag ikke har noen store egg. Da må jeg kanskje ha medisiner hver måned. 

De 2 månedene jeg har tatt Letrozol, Ovitrelle og Crinone/Utrogestan har jeg fått målt egg på 17-18mm på cd 12. 

Jeg har fått medisiner annnenhver måned fordi de sier at virkningen sitter i måneden etter også. Men tydeligvis ikke på meg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvem du går til, og det kan godt hende de har rett, men for meg så vil st Olavs at jeg tar letrozol hver mnd, uansett om vi skal ha innsett eller ikke. Har aldri hørt noe om at effekten er der syklusen etter (uten at jeg sikkert kan si at det ikke gjør det, men din erfaring denne syklusen kan kanskje bekrefte for din del at det ikke er riktig?). 

Vanligvis er amh over 48 ansett som en indikator på pcos. Letrozol har ofte god effekt på de med pcos, uten det så har mange sjeldne eller aldri eggløsning på egen hånd :(

Det at nivå fsh (eggkvalitet) er bra, men amh høy ville jeg også tenkt på som bra, du er langt fra overgangs9i alle fall 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hvem du går til, og det kan godt hende de har rett, men for meg så vil st Olavs at jeg tar letrozol hver mnd, uansett om vi skal ha innsett eller ikke. Har aldri hørt noe om at effekten er der syklusen etter (uten at jeg sikkert kan si at det ikke gjør det, men din erfaring denne syklusen kan kanskje bekrefte for din del at det ikke er riktig?). 

Vanligvis er amh over 48 ansett som en indikator på pcos. Letrozol har ofte god effekt på de med pcos, uten det så har mange sjeldne eller aldri eggløsning på egen hånd :(

Det at nivå fsh (eggkvalitet) er bra, men amh høy ville jeg også tenkt på som bra, du er langt fra overgangs9i alle fall 😁

Jeg kommer til å be om Letrozol hver måned uavhengig av hva mandage viser. 

Vis jeg har pcos så er vel eneste jeg kan gjøre å gå ned i vekt og det holder jeg på med. Kan også forklare hvorfor jeg føler jeg har økt vanskeligheter med å gå ned i vekt... 

Blir som sagt spennende hva mandagen viser :) Jeg får ta dette som noe positivt, nå har vi sett/lært at vis jeg får el av meg selv så kommer den sent. 

Mine foreldre slet i mange år før de ble gravide med meg (ble ikke funnet noe galt) og min mor gikk tidlig inn i overgangsalder. Så det er iallefall bra at jeg ikke nærmer meg overgangsalder enda, blir 32 år i år :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (På 23.1.2021 den 22.12):

Etter over 1 års prøving tenkte jeg å opprette en egen dagbok for meg selv. Et sted å skrive ned tanker og følelser samt prate med andre i lignende situasjoner.

Litt om meg:

Jeg er 31 år gammel og er nå i pp13. Jeg er tidligere frisk, men ganske overvektig. Vet at jeg bør gå ned i vekt, så prøver å gå ned noen kg nå. Vis det går mot ivf er det greit å ikke ha 20 kg jeg må ned på kort tid. 

Jeg sluttet på prevangsjon i januar 2020 og ble raskt gravid. Dette overasket meg litt siden jeg følte det var typisk meg å slite med å bli gravid. Jeg hadde mange symptomer og Clearblue digital graviditetstest økte hver uke. I uke 5 fikk jeg 3+ på Clearblue digital. Etter dette forsvant mange av symptomene mine og magefølelsen ble dårlig. Jeg har nok en tendens til å overtenke ting og tenke litt negativt. På ultralyd i uke 7 fant de ikke noe fosteranlegg, kun fostersekk osv. Gyn sa det var fordi jeg var 1-2 uker kortere på vei enn jeg trodde. Jeg viste at det ikke var sant da jeg fikk positiv graviditetstest 10 dpo. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake om 2 uker for ny ultralyd. De 2 ukene var forferdelige for jeg visste at det ikke hadde gått veien, selv om jeg fortsatt hadde 1% håp. Det ble konkludert med en BO (blighted ovum) og jeg måtte ta medisinsk abort i uke 10 med 48 000 i hcg. 

Siden det har jeg fått mensen hver måned med syklus på 29- 33 dager. Jeg har fått positiv el test hver måned på dag 16- 20. 

Jeg lurer litt på om jeg har pcos, men lege eller gynekolog har ikke nevt det. Jeg er overvektig, har noe kviser og mye hårvekst.

Det har også blitt nevnt at jeg har mange eggposer. Men så har jeg også regelmessig syklus med positiv el tester hver måned.

Mine foreldre slet med å bli gravide og måtte prøve i mange år uten at noen feil ble funnet.

Jeg og mannen min tok privat utredning i høst og der var alt normalt. Gynekologen sa at jeg kunne prøve Letrozol enkel dose, Ovitrelle og Crinone for å optimalisere sjansene. Jeg ble ikke gravid da, men fikk 1 ganske positiv test 9 dpo (11 dager etter Ovitrelle). Testene var nesten negative 7 og 8 dpo. 10 dpo var den negativ igjen. Jeg får skyggetester 9, 10 og 11 dpo nesten hver måned.

Nå har jeg igjen tatt enkel dose med Letrozol (det holdt siden jeg får eggløsning). Var hos gyn på onsdag cd 12 og fikk målt et egg på 17 mm. Gyn sa også at slimhinnen så fin ut. Samme kveld satt jeg Ovitrelle. I dag startet jeg med Utrogestan og er 1 dpo.

Dette ble et langt innlegg 🙂 Men jeg begynner å miste håpet. Mange av mine nære venner prøver å bli gravid nå og de fleste har blitt gravide de siste 6 månedene. 

De neste dagene kommer jeg til å skrive ned tanker og mulige symptomer jeg kjenner (vet at Ovitrelle kan gi mye symptomer). 

Hei! Så leit å høre at du også sliter. Jeg går også på Letrozol og Ovitrelle, men gynekologen min sier jeg ikke skal sette sprøyta før egget er 20 mm? Lurer på hvorfor de gjør forskjellig🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvaler19 skrev (15 minutter siden):

Hei! Så leit å høre at du også sliter. Jeg går også på Letrozol og Ovitrelle, men gynekologen min sier jeg ikke skal sette sprøyta før egget er 20 mm? Lurer på hvorfor de gjør forskjellig🤔

De gangene jeg har satt Ovitrelle har jeg satt den dagen etter jeg har vært hos gyn. Så tipper at egget har vokst litt mer på 1-1,5 døgn :)

Hvor lenge har dere prøvd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1_Ava_1

Hei! Lenge siden jeg har sett i dagboka di.

Synd at folliklene ikke hadde utviklet seg noe særlig og at du hadde tynn slimhinne. Jeg skjønner ikke helt hva din gyn mente da h*n sa at det holder å ta Letrozol annenhver måned. Halveringstiden på nevnte medisin er jo relativt kort så jeg kan bare ikke skjønne hvordan de mener at den fortsatt kan ha effekt påfølgende måned uten ny tilførsel🤷🏻‍♀️
Kan jeg forresten spørre om du har fått Crinone grunnet tidligere spontanabort, eller om gyn mener det kan hjelpe for unnfangelsen?

Håper på positive nyheter for deg på mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1_Ava_1 skrev (8 minutter siden):

Hei! Lenge siden jeg har sett i dagboka di.

Synd at folliklene ikke hadde utviklet seg noe særlig og at du hadde tynn slimhinne. Jeg skjønner ikke helt hva din gyn mente da h*n sa at det holder å ta Letrozol annenhver måned. Halveringstiden på nevnte medisin er jo relativt kort så jeg kan bare ikke skjønne hvordan de mener at den fortsatt kan ha effekt påfølgende måned uten ny tilførsel🤷🏻‍♀️
Kan jeg forresten spørre om du har fått Crinone grunnet tidligere spontanabort, eller om gyn mener det kan hjelpe for unnfangelsen?

Håper på positive nyheter for deg på mandag!

Nå vil jeg iallefall ta Letrozol hver måned. 

Jeg har kun hatt en BO (blighted ovum) i april 2020. 

Fikk Crinone sammen med de andre medisinene for å forsterke sjansene. Tror dog at jeg har hatt noen kjemiske. 

Ja håper på 1-2 store egg og tykkere slimhinne. Tenkte å høre om å få Ovitrelle nå også. 

Tenker egentlig at jeg ønsker å starte opp med ivf i april eller mai tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (1 time siden):

De gangene jeg har satt Ovitrelle har jeg satt den dagen etter jeg har vært hos gyn. Så tipper at egget har vokst litt mer på 1-1,5 døgn :)

Hvor lenge har dere prøvd? 

Okei:-) 

vi begynte prøvingen sommeren 2019. Noen mnd gikk bort pga en familiesituasjon, men tidlig januar 2020 fant jeg ut at jeg var gravid. Men på slutten av mnd ble jeg haste operert pga indre blødninger. Hadde et svangerskap utenfor livmoren, og de måtte fjerne den ene egglederen. De fant også ut at jeg har endometriose. Pga jeg fjernet den ene egglederen er jeg ganske avhengig av at egget slipper på riktig side, og dessverre kommer det mest på feil side. Ble gravid igjen i mai 2020, rakk å se hjertet slå i uke 8. Men når jeg var tilbake i uke 12 hadde det sluttet å leve i uke 9. Jeg måtte ha en medisinsk abort på sykehuset. 5 mnd på rad etter dette har egget sluppet på feil side. Denne mnd er første på riktige side etter aborten, og nå er håpet alt for stort og tiden går alt for sakte. Er 7 dpo idag.. 

Er hos gynekolog en gang i mnd pga Ovitrelle. Har litt uregelmessig og lang syklus. Henvist til Porsgrunn(ivf) og har time der før sommeren. Men håper jo veldig på å klare det på egenhånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvaler19 skrev (3 minutter siden):

Okei:-) 

vi begynte prøvingen sommeren 2019. Noen mnd gikk bort pga en familiesituasjon, men tidlig januar 2020 fant jeg ut at jeg var gravid. Men på slutten av mnd ble jeg haste operert pga indre blødninger. Hadde et svangerskap utenfor livmoren, og de måtte fjerne den ene egglederen. De fant også ut at jeg har endometriose. Pga jeg fjernet den ene egglederen er jeg ganske avhengig av at egget slipper på riktig side, og dessverre kommer det mest på feil side. Ble gravid igjen i mai 2020, rakk å se hjertet slå i uke 8. Men når jeg var tilbake i uke 12 hadde det sluttet å leve i uke 9. Jeg måtte ha en medisinsk abort på sykehuset. 5 mnd på rad etter dette har egget sluppet på feil side. Denne mnd er første på riktige side etter aborten, og nå er håpet alt for stort og tiden går alt for sakte. Er 7 dpo idag.. 

Er hos gynekolog en gang i mnd pga Ovitrelle. Har litt uregelmessig og lang syklus. Henvist til Porsgrunn(ivf) og har time der før sommeren. Men håper jo veldig på å klare det på egenhånd..

Huff, er ikke bare bare dette her :) Får krysse fingrene for at du får positiv test om noen dager 🤞🙂 

Tror vi ender opp med å starte ivf enten i april eller mai. Privat var det 0 ventetid :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvaler19 skrev (8 minutter siden):

Okei:-) 

vi begynte prøvingen sommeren 2019. Noen mnd gikk bort pga en familiesituasjon, men tidlig januar 2020 fant jeg ut at jeg var gravid. Men på slutten av mnd ble jeg haste operert pga indre blødninger. Hadde et svangerskap utenfor livmoren, og de måtte fjerne den ene egglederen. De fant også ut at jeg har endometriose. Pga jeg fjernet den ene egglederen er jeg ganske avhengig av at egget slipper på riktig side, og dessverre kommer det mest på feil side. Ble gravid igjen i mai 2020, rakk å se hjertet slå i uke 8. Men når jeg var tilbake i uke 12 hadde det sluttet å leve i uke 9. Jeg måtte ha en medisinsk abort på sykehuset. 5 mnd på rad etter dette har egget sluppet på feil side. Denne mnd er første på riktige side etter aborten, og nå er håpet alt for stort og tiden går alt for sakte. Er 7 dpo idag.. 

Er hos gynekolog en gang i mnd pga Ovitrelle. Har litt uregelmessig og lang syklus. Henvist til Porsgrunn(ivf) og har time der før sommeren. Men håper jo veldig på å klare det på egenhånd..

Til opplysning så tar den andre egglederen over rollen til den som er borte, så selv om du har eggløsning på "feil side" så vil egglederen på andre siden fange opp egget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (6 minutter siden):

Huff, er ikke bare bare dette her :) Får krysse fingrene for at du får positiv test om noen dager 🤞🙂 

Tror vi ender opp med å starte ivf enten i april eller mai. Privat var det 0 ventetid :)

 

Nei, så absolutt ikke. 
 

Så bra! Håper det er det som skal til. Masse lykke til 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (2 minutter siden):

Til opplysning så tar den andre egglederen over rollen til den som er borte, så selv om du har eggløsning på "feil side" så vil egglederen på andre siden fange opp egget :)

Okei, hvem har sagt det? Håper virkelig det er tilfelle, men i følge gynekologen min KAN egget finne veien til den andre egglederen. Men det er visst ikke sånn at den automatisk går ditt hver mnd :( skulle ønske men!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvaler19 skrev (1 minutt siden):

Nei, så absolutt ikke. 
 

Så bra! Håper det er det som skal til. Masse lykke til 🙂 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...