Gå til innhold

Hvorfor vasker du klæra til barna dine med skyllemiddel?🤢 Tenker du ikke på hvordan lufta og alle luktene i barnehagen/skolen blir?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Wow, er det sånn du rasler med sablene?

Anonymkode: ecf7d...eb0

Skal nok toppe det med masse parfyme, hudkremer, dusjsåpe og alt som lukter bare for å irritere mennesker som blir krenket over alt som finnes! 

Anonymkode: d4cc2...dc9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som jeg skulle sagt det selv. Skal man ta hensyn til alt og alle kan man egentlig bare legge seg i senga og vente på å daue. Jeg bruker skyllemiddel. Og kommer til å fortsette med det. Jeg synes det lukter godt. Bruker også shampoo, kroppssåpe og balsam med lukt. Bruker deodorant og parfyme også. At folk klarer å være rundt meg!

Anonymkode: 1845b...7a0

Nettopp!

Anonymkode: d6209...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal nok toppe det med masse parfyme, hudkremer, dusjsåpe og alt som lukter bare for å irritere mennesker som blir krenket over alt som finnes! 

Anonymkode: d4cc2...dc9

Stakkars barna dine.. 😕

Anonymkode: ecf7d...eb0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruker Neutral tøymykner, ikke noe lukt av den. Enig med deg at de med lukt er en uting. Har kjøpt en del klær brukt som er vasket med skyllemidler med parfyme - blir ikke kvitt lukten til tross for flere runder i vaskemaskinen.

Anonymkode: aca21...701

Kanskje det funker med å bruke eddik som skylle middel. Tror det nøytraliserer lukten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Stakkars barna dine.. 😕

Anonymkode: ecf7d...eb0

Og miljøet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får beskjed om at noen av de jeg omgås daglig har allergier mot parfyme, nøtter etc så tar jeg gjerne hensyn. At noen syns noe luktet vondt kan jeg nesten ikke ta hensyn til. Blir litt mange meninger å ta hensyn til, alle liker ikke alt. 

Anonymkode: 7381b...ef7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor varmt vasker du klærne på?!

40 grader og lufttørk - sparer du penger på unødig skyllemiddel, strøm og ikke minst holder klærne lenger. Bra for miljø og barnas hud også. Men det er kanskje ikke så viktig med barnas fremtid for deg..

Anonymkode: 8d617...2df

Å spar meg 🙈

Anonymkode: 5915a...c42

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud hva man skal henge seg oppi? Du tror virkelig tøymyknerrn andre bruker går over på dine barns klær? Jeg bruker sensitiv tøymykner, lukter ikke særlig annet enn mer rent! Jeg elsker det, og klærne blir åpenbart myke av det. De gsngene jeg har vært tom har klærne hans blitt stein harde. Han lukter rent og godt, han tåler det og klærne er myke. Finnes sikkert noen som lukter jævlig dock

Anonymkode: 45683...147

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig anekdotisk men jeg har som vikar jobbet i flere barnehager og skoler. Og har aldri vært borti problemet som beskrives her. 
Helt ærlig tror jeg ikke dette er det største problemet som finnes i verden?🤷‍♀️

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (1 time siden):

Men hvorfor overdrive så hinsides? Ingen DYNKER klærne i skyllemiddel. Det er den krisemaksimering som gjør at det kan bli komisk. Slutt å bruk så sterke uttrykk og vær litt mer spesifikke om det som virkelig er skadelig. 

Som jeg skrev er det ikke nødvendigvis mengde som har betydning, men den totale eksponering. Med skyllemiddel blir det stort sett daglig gjennom hele dagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyllemiddel/ tøymykner er ett av mange helt unødvendige og miljøskadelige produkter innenfor segmentet renhold/ hygiene/ personlig hygiene. Hva med permanenter, hårfarge, alskens kosmetisk "snake oil" osv. Dyrt er det også. Men det aller mest idiotiske er vel sånn "toalettblokk" som henger i skåla. Sånn at man slipper ut unødige kjemikalier hver gang man skyller ned. Skulle ikke vært lov å selge sånt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen kjerringer på jobben som klager på alle mulige lukter som parfyme, sjampo, hvitløk og deodorant- for så å gå ut å røyke to ganger i timen sånn at kontoret lukter røyk hele dagen

Anonymkode: 9f63c...df5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men herregud hva man skal henge seg oppi? Du tror virkelig tøymyknerrn andre bruker går over på dine barns klær? Jeg bruker sensitiv tøymykner, lukter ikke særlig annet enn mer rent! Jeg elsker det, og klærne blir åpenbart myke av det. De gsngene jeg har vært tom har klærne hans blitt stein harde. Han lukter rent og godt, han tåler det og klærne er myke. Finnes sikkert noen som lukter jævlig dock

Anonymkode: 45683...147

Fordi klærene henger tett og blandes godt nå som foreldre ikke kan gå inn i barnehagen, ja.. Syntetisk parfyme i skyllemiddel består ikke av flyktige oljer. De fester seg og stinker.

Anonymkode: ecf7d...eb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes! Er dette også galt????

Jeg har veldig god luktesans, men jeg har ALDRI luktet plagsom tøymykner av andre!! Jeg har derimot luktet røyk, mat og svette, noe jeg synes er mye mer plagsomt enn frisk tøymykner- lukt. 

Dere som ikke bruker tøymykner: Bruker dere shampo og balsam i håret? Hvis ja, hvorfor i alle dager gjør dere det? Vet dere hvor skadelig det er for hodebunnen, og ikke minst for kloakk- rørene som blir tettet igjen??? Man trenger overhode ikke bruke shampo, brukte våre forfedre det? Nei, hodebunnen er selvrensende. Tenk på all plasten du er med på å forsøple!! Vil du at barna skal få i seg all mikroplasten fra alle shampoflaskene som blir brutt ned til mikroplast??? Og den friske plagsomme lukta av nyvasket hår!! Tenker på folk som bruker shampo som mindre oppadgående folk, white trash (brukt ovenfor av flere). 

Regner med dere har kun klær i bambus og økologisk lin. Slutt å rakke ned på folk som liker tøymykner! 😡

Anonymkode: f34a4...452

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del typer tøymykner som virkelig ikke lukter godt og som lukter sterkt!
To av mine barn tåler ikke disse, da blir huden deres rødflammet og sår med en gang. Men de allergivennlig og milde kan jeg bruke en liten dose av. 
 

Jeg husker ikke hvem som skrev det i tråden, men det er reelt at vår bruk av kjemikalier er skadelig for miljøet og gir økt grad av ulike fysiske plager hos oss (spes allergi og dårlig pust). Men selvom jeg vet dette, så er jeg for lite flink til å kutte ned på mengden kjemikaler jeg bruker. Jeg prøver, absolutt, men vaner er vanskelige å vende. 

Anonymkode: 45156...dc1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fordi klærene henger tett og blandes godt nå som foreldre ikke kan gå inn i barnehagen, ja.. Syntetisk parfyme i skyllemiddel består ikke av flyktige oljer. De fester seg og stinker.

Anonymkode: ecf7d...eb0

Og da må man rakke ned på alle som bruker tøymykner på kg? Sønnen min syns det er ubehagelig de gangene tøymykner ikke har blitt brukt fordi det blir hardt på huden hans, og jeg vasker klærne riktig. Vi bruker ikke mye da, så det har vel noe å si. Har ingen tilleggslukter som blomster eller lignende heller, den er sensitiv og økologisk! Faktisk fått kommentarer på at ungen min alltid lukter rent og godt. 
Men her sitter det mennesker og mener man er jævlig om man bruker tøymykner? 😂 Helt utrolig hva man skal henge seg opp i. Kan si meg enig i de som har både røyklukt, altfor mye  tøymykner som lukter blomster og pærer, men kommentarfeltet her tar jo helt av angående alle som bruker tøymykner i seg selv. Galskap

Anonymkode: 45683...147

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Første jeg gjorde da jeg begynte å date han som nå er min ekteman, var å kaste alle de stinkende greiene han hadde opp i klesvasken sin. Han brukte også en 3-in-1-såpe, som dusjet med to ganger om dagen - den gikk i søpla, den også.

Dette hadde han visst fortalt på jobb, og jeg fikk et lite takk fra hun han deler kontor med første gang vi møttes. Hun hadde visst måttet doble dosen på allergimedisinen etter hun ble partner med ham, pga. alle de parfymerte produktene. Tenk så mange som sliter i høflig stillhet på arbeidsplasser rundt omkring.

Anonymkode: 8aa6e...bac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Første jeg gjorde da jeg begynte å date han som nå er min ekteman, var å kaste alle de stinkende greiene han hadde opp i klesvasken sin. Han brukte også en 3-in-1-såpe, som dusjet med to ganger om dagen - den gikk i søpla, den også.

Dette hadde han visst fortalt på jobb, og jeg fikk et lite takk fra hun han deler kontor med første gang vi møttes. Hun hadde visst måttet doble dosen på allergimedisinen etter hun ble partner med ham, pga. alle de parfymerte produktene. Tenk så mange som sliter i høflig stillhet på arbeidsplasser rundt omkring.

Anonymkode: 8aa6e...bac

Første du gjorde med en date var å kaste klærne hans? Og dere ble gift? 
Hadde ikke blitt så fornøyd om en ny date kastet klærne mine, så kudos

Anonymkode: 45683...147

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt har har en venn som lukter ekstremt av skyllemiddel. Lukten sprer seg i hele huset så jeg orker ikke ha denne vennen på besøk like ofte som andre venner.

Har også opplevd at barnet mitt har stinket parfyme etter å ha sittet på fanget til visse ansatte i barnehagen. Da ga jeg klar beskjed. Ansatte i barnehagen skal ikke bruke parfyme, men det var tydeligvis ikke alle som fulgte dette. Til og med på sykehuset har jeg opplevd at ansatte på både føde/barsel har stinket parfyme. Det hjalp ikke akkurat på morsfølelsen å få tilbake babyen sin full av parfymelukt. 

Bruker selv hverken parfyme eller skyllemiddel av respekt for andre. Husk at selv om du synes du lukter kjempegodt, kan andre synes du lukter forferdelig. Jeg liker ikke tanken på at andre skal synes jeg stinker og er til sjenanse for dem.

 

Anonymkode: 00c4b...cd5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Første jeg gjorde da jeg begynte å date han som nå er min ekteman, var å kaste alle de stinkende greiene han hadde opp i klesvasken sin. Han brukte også en 3-in-1-såpe, som dusjet med to ganger om dagen - den gikk i søpla, den også.

Dette hadde han visst fortalt på jobb, og jeg fikk et lite takk fra hun han deler kontor med første gang vi møttes. Hun hadde visst måttet doble dosen på allergimedisinen etter hun ble partner med ham, pga. alle de parfymerte produktene. Tenk så mange som sliter i høflig stillhet på arbeidsplasser rundt omkring.

Anonymkode: 8aa6e...bac

Den buhu, stakkars meg mentaliteten kan folk bare glemme. Folk må få leve livet sitt uten å måtte leve livet sitt kun etter alle andres behov hele tiden. Selv bruker jeg ikke skyllemiddel og liker ikke lukten, men jeg er såpass oppegående at jeg forstår at ikke verden kun dreier seg om meg og mine behov. Hva er poenget å leve hvis man kun skal leve etter å dekke andres behov og undertrykke sine egne ønsker og behov?

Anonymkode: ebd75...183

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...