Gå til innhold

Hvorfor vasker du klæra til barna dine med skyllemiddel?🤢 Tenker du ikke på hvordan lufta og alle luktene i barnehagen/skolen blir?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Eh, tøymykner fra andres klær setter seg da vel ikke i klærne til ditt barn. 

Anonymkode: f2c39...191

Du tenker at hvis du tilbringer fem timer i et fjøs og gnir litt innpå ei ku sånn med jevne mellomrom og har hengt igjen ytterklærne dine inntil fjøsklærne til bonden mens du er der, så vil du, håret ditt og klærne dine være luktfrie når du går ut derfra? Jeg bare spør, siden du tror lukt ikke setter deg i klær og hår. 

Anonymkode: b1877...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tenker at hvis du tilbringer fem timer i et fjøs og gnir litt innpå ei ku sånn med jevne mellomrom og har hengt igjen ytterklærne dine inntil fjøsklærne til bonden mens du er der, så vil du, håret ditt og klærne dine være luktfrie når du går ut derfra? Jeg bare spør, siden du tror lukt ikke setter deg i klær og hår. 

Anonymkode: b1877...cfe

Enda godt det er tøymykner det er snakk om og ikke fjøs. 

Anonymkode: 7381b...ef7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Enda godt det er tøymykner det er snakk om og ikke fjøs. 

Anonymkode: 7381b...ef7

😂

Anonymkode: 962f7...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Enda godt det er tøymykner det er snakk om og ikke fjøs. 

Anonymkode: 7381b...ef7

Jeg skal ærlig innrømme at jeg foretrekker fjøs en hvilken som helst dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva har skyllemiddel med tarmbakterier og mat og fjerne bakterier å gjøre? Ja jeg forstår at det havner i havet, men den der var litt vel søkt. 
 

Anonymkode: 7381b...ef7

Vannmengden er konstant, visste du det?

Anonymkode: b0803...720

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager mitt eget skyllemiddel,- blander kokt vann, eddik og noen dråper eterisk olje (som oftest lavendel),- klærne blir myke og lukter godt 🙂 Og ingen skadelige stoffer for verken familien eller miljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det er det virkelig ikke. Jeg har aldri luktet tøymykner av noens klær i mitt liv, og har aldri brukt det selv. Det må være noen med ekstremt ømfintlige neser som lukter det. 

Anonymkode: 39fc4...2b5

OK, jeg synes i alle fall det er veldig lett å lukte. Kan selvsagt ikke snakke for alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det stinker av klærne til de som har katt eller hund jeg.

Blandet med sterk parfyme av skyllemiddel så blir det jo bare fælt. 

Jeg bruker lite parfyme selv, velger kun produkter til klær, hud og hår som er svanemerket og med lite parfyme. Regner med at jeg er mer sensitiv for lukt enn andre som er mer herdet. 

Anonymkode: b609f...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reagerer på ulike ting. Jeg blir helt dårlig av matos i klær, klær som har blitt tørket for sakte og derfor lukter litt surt, svettelukt, røyk osv. Jeg spyr nesten når folk spiser makrell i tomat, servelat og kaviar eller varmer middagsrester med sterk lukt. Dessverre har jeg ikke kontroll på hva andre gjør. Personlig liker jeg tøymykner, men ikke hvilken som helst, og må brukes med moderasjon. Jeg hater alle som lukter «mat»: eple, kokos osv😝 og ikke minst hater jeg OMO-lukten, den er så sterk. Så Jeg bruker parfymefritt vaskepulver og en liten dash tøymykner av typen «fresh cotton» eller liknende. 
 

jeg har vondt for å se for meg at det kan lukte så sterkt som du beskriver. Har jobbet både på skole og i bhg og ikke merket det. Men har veldig god luktesans, og merker veldig godt hvem som bader ungene sjelden fordi «små barn lukter jo ikke». Klarer ikke sånn harsk hodebunnslukt osv. heller litt tøymykner da ja.

 

Dere som snakker om seige klær, enten bruker dere veldig mye, eller så vasker dere kanskje på lav temp? Jeg vasker omtrent alt på 60 el 90 unntatt ull, og da føles det skikkelig rent. Kanskje det får bort den «opphopningen» dere snakker om. 

Anonymkode: 0edf1...d3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og klærne stinker eddik etterpå. Eddik gjør ikke klærne myke.

Anonymkode: 07296...8cc

Du bruker ikke så mye så det stinker. Du bruker selvfølgelig en liten dose i vasken. Skal ikke så mye til. 

Liker ikke bruke mykningsmiddel for klærne blir altfor myke. Liker bedre eddik. Bedre for klær, miljø, og renser vaskemaskinen i samme slengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2021 den 19.31):

Bruker hverken tøymykner eller vaskepulver. 

Anonymkode: c0126...b8f

Usj, såufattelig ekkelt. Kan love deg at andre kjenner at dere lukter. 

Anonymkode: 02c57...d80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

førstedamen skrev (23 timer siden):

Eddik er et naturlig produkt, laget av organisk syre som oppstår ved gjæring av forskjellige alkoholholdige væsker. Den er giftfri, og gjør ingen skade på helse eller miljø.

Jeg utfordrer deg å bruke eddik til å vanne blomstene med den neste måneden. Ikke vann, bare eddik.

Har du levende blomster i begynnelsen av mars så kan du komme tilbake.

Anonymkode: 89f75...4c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bølle skrev (20 timer siden):

Nei, eddik er bra for miljøet og mye bedre enn skyllemidler... 

Eddik er ikke bra for naturen. Hvis du heller eddik på en plante så vil den dø.

Anonymkode: 89f75...4c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2021 den 22.03):

Jobber heldigvis på et sted (skole) hvor det er innført strengt parfymefri skole pga både elever og ansatte som har allergier. Så hos oss gjelder dette også skyllemidler, det eneste som skal brukes er da parfymefrie midler. Der hvor det kommer noen hvor dette ikke brukes, så får de en vennlig påminnelse om hvorfor vi er en parfymefri skole, og at det er bra også for inneklima til alle elever. 

Anonymkode: c080e...bc6

Enig at det handler om å ta hensyn. Her på min arbeidsplass har ingen lov til å spise hvitløk i ukedagene da vi har en ansatt som er allergisk. Koster faktisk ikke en kalori å innrette seg og være et bedre medmenneske. Folk er så egoistisk.

Anonymkode: 02c57...d80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Usj, såufattelig ekkelt. Kan love deg at andre kjenner at dere lukter. 

Anonymkode: 02c57...d80

Det kan jeg garantere at vi ikke gjør. Vi har som nevnt målt renhet med profesjonelt utstyr. Det lukter ikke om man har en ren maskin og renser den når det trengs. 

Derimot opplever jeg stadig å sitte ved siden av mennesker med sur lukt blandet med sterk skyllemiddel lukt. Det er faktisk ikke slik at omo og skyllemiddel fjerner lukt. Har du ikke renset maskinen lukter du stygt uansett. 

Jeg og mannen har mange venner som selv har gått over til å ikke bruke hverken vaskemiddel eller skyllemidler. 

Jeg tviler på at 10-12 stk i vår omgangskrets ville gjort dette, om det var slik at vi luktet stygt. Det gir ikke mening. 

Jeg har itillegg en jobb med mye kundekontakt og møter med kunder. Sjefen min hadde garantert sagt ifra om jeg luktet, da han er fryktelig pirkete på slikt. 

Anonymkode: c0126...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg utfordrer deg å bruke eddik til å vanne blomstene med den neste måneden. Ikke vann, bare eddik.

Har du levende blomster i begynnelsen av mars så kan du komme tilbake.

Anonymkode: 89f75...4c2

Det vil selvfølgelig ikke fungere. I vaskemaskinen bruker du jo vann, og bittelitt eddik. 

Om du vanner planter med bare gjødsel dør de og. Det betyr ikke at gjødsel er farlig for naturen. 

Flour I tannkrem er forresten dødelig i konsentrert form, men jeg regner med at du pusser tenner uansett, eller? 

Anonymkode: c0126...b8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2021 den 19.12):

Jeg fatter helt ærlig ikke at folk i 2021 vasker klær med syntetisk skyllemiddel. En unaturlig lukt som setter seg i lufta og tekstiler i trange avdelinger i barnehagen og i små klasserom. 

Har du noen gang tenkt på at det kan være sjenerende for små barn med astma? Klæra henger tett i tett i garderobene. 

Tenk på barna i klasserom med dårlig ventilasjon. Der sitter de time etter time i ymse lukter og konsentrerer seg deretter.

Arg. Dagens utblåsning.

Hilsen småbarnsmor og lærer som er lei av å få lukten med hjem fra barnehagen etter lang dag i klasserommet med lukten der også..

Anonymkode: ecf7d...eb0

Åh herregud! Som om ikke lærere surker og syter nok allerede. 😂

Anonymkode: 10188...a69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Eddik er ikke bra for naturen. Hvis du heller eddik på en plante så vil den dø.

Anonymkode: 89f75...4c2

Er det mulig 🙈

Anonymkode: c0126...b8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Eddik er ikke bra for naturen. Hvis du heller eddik på en plante så vil den dø.

Anonymkode: 89f75...4c2

Er stor forskjell på å ha eddik i vaskemaskinen der den utvannes med vann og skylles ut i kloakken, og å helle 7% eddik på en plante. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...