Gå til innhold

Hvorfor vasker du klæra til barna dine med skyllemiddel?🤢 Tenker du ikke på hvordan lufta og alle luktene i barnehagen/skolen blir?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Enig i at det lukter fælt. Synes også klærne føles mindre rene pga. det "laget" utenpå. Jeg liker ikke at klærne er helt myke etter vask, de føles mye renere når de er litt stive. Og håndklær er jo helt ubrukelige hvis man har brukt skyllemiddel - da trekker de ikke til seg noe fuktighet!

Men det viktigste er jo at det er ekstremt dårlig for miljøet.

Jeg bruker skyllemiddel og de trekker til seg like myke fuktighet som mor sine håndklær som det ikke er brukt skyllemiddel på.

Anonymkode: 4db66...ca6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker skyllemiddel og de trekker til seg like myke fuktighet som mor sine håndklær som det ikke er brukt skyllemiddel på.

Anonymkode: 4db66...ca6

Mye

Anonymkode: 4db66...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

For uten skyllemiddel blir klærne steinharde til slutt, og det lukter rent og ny vasket med skyllemiddel 

Anonymkode: 403e2...5d8

Helt uenig, de blir steinharde med. Noen ganger kjøpt klær brukt som er helt seige og harde av for mye skyllemiddel over tid. Kan vaske de flere ganger, og likevel lukter de sterkt parfymert.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker skyllemiddel og de trekker til seg like myke fuktighet som mor sine håndklær som det ikke er brukt skyllemiddel på.

Anonymkode: 4db66...ca6

OK, det er ikke min erfaring.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som drukner klærne i tøymykner (lite/passe med vaskemiddel, men skyllemiddel-boksen er stappfull!). Merker ikke så mye når jeg er med henne, men hun vasket noen klær for meg og de stinket tøymykner!! Måtte vaskes flere ganger for at lukten skulle slippe. Og jeg bruker tøymykner selv altså, men det ble bare altfor mye! 

Liker at det lukter diskret av tøymykner, men når det lukter sterkere enn parfyme, blir det altfor mye. Kombinerer man da klærne hennes med parfymer, shampooer, deoer, kremer etc blir det en dårlig kombo til slutt.

Anonymkode: 56d45...fb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Fordi det lukter godt, plagg blir mykere og jeg ærlig talt ikke gidder å ta hensyn til alle andre på alt mulig.

Anonymkode: d6209...c65

Så bra du hele tiden jobber med deg selv for å bli et bedre menneske 🥰

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SoWhat? skrev (20 minutter siden):

Viktig med barnas fremtid faktisk. Hvordan klarer du å komme opp med et sånt argument i en tråd om skyllemiddel egentlig? 

 

Du bør lese Barns kjemiske hverdag. Det er en rapport fra miljødirektoratet. 

Du finner den på nett. 

Anonymkode: c0126...b8f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis bruker man tøymjukar eigentlig? Sist eg gjorde det vart alt øydelagt...

Og det lukter litt heftig som regel.

Anonymkode: 303e5...975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, BethD said:

Nå er det jo noe som heter alt med måte. Bruker en dæsj i hver vask så det blir litt ren lukt. Men ja, jobber i barnehage og det fins ett par barn som kommer med klær som virkelig STINKER av skyllemiddel. Og ikke den gode sorten. Syns synd på de ungene. 

Så det blir litt ren lukt? Klærne lukter ikke VONDT etter  en vask uten skyllemiddel altså. Det lukter......rent 😲😲😲😲😲😲😲. Herregud..

Anonymkode: c15aa...dc9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, man kan vaske med natron og skylle med eddik. Håndklær blir myke i tørketrommel.

Anonymkode: b0803...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du bør lese Barns kjemiske hverdag. Det er en rapport fra miljødirektoratet. 

Du finner den på nett. 

Anonymkode: c0126...b8f

Jeg begynner å tro at det som vil gjøre barns fremtid tøff er totalt hysteriske foreldre....

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (10 minutter siden):

OK, det er ikke min erfaring.

Ikke min heller. Her blir klærne harde dersom vi ikke bruker skyllemiddel. 

Anonymkode: 025e0...d31

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SoWhat? skrev (4 minutter siden):

Jeg begynner å tro at det som vil gjøre barns fremtid tøff er totalt hysteriske foreldre....

Så om man vil påføre jordkloden, seg selv og egne barn liten belastning og redusere muligheten for alskens sykdommer som har økt etter at bruk av blant annet skyllemidler steg, er hysteriske? 

Selv lar jeg gjerne barna mine smake på jord, det inneholder faktisk masse bra bakterier. I motsetning til min hysteriske nabo som graver jord ur av munnen på ungene mens hun roper at det er livsfarlig og at de kommer til å få stivkrampe. Mine barn har null interesse for å spise jord, de har smakt og vet at det ikke er godt. Det kan virke som barna til naboen spiser jord kun fordi moren reagerer så sterk, ikke vet jeg. 

Er man hysterisk fordi man ikke føler at man har behov for f.eks parabener? Eller kanskje er man bare opplyst? 

Jeg kjenner dog mange hysteriske. De er som noen I denne tråden redd for skitne klær, selv etter at de er vasker, samt egen kroppslukt, som forøvrig lukter svært lite. Jeg snakker da ikke om svette. 

Man er ikke nødvendigvis hysterisk fordi man søker kunnskap om ting man omgir seg med. 

Anonymkode: c0126...b8f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så om man vil påføre jordkloden, seg selv og egne barn liten belastning og redusere muligheten for alskens sykdommer som har økt etter at bruk av blant annet skyllemidler steg, er hysteriske? 

Selv lar jeg gjerne barna mine smake på jord, det inneholder faktisk masse bra bakterier. I motsetning til min hysteriske nabo som graver jord ur av munnen på ungene mens hun roper at det er livsfarlig og at de kommer til å få stivkrampe. Mine barn har null interesse for å spise jord, de har smakt og vet at det ikke er godt. Det kan virke som barna til naboen spiser jord kun fordi moren reagerer så sterk, ikke vet jeg. 

Er man hysterisk fordi man ikke føler at man har behov for f.eks parabener? Eller kanskje er man bare opplyst? 

Jeg kjenner dog mange hysteriske. De er som noen I denne tråden redd for skitne klær, selv etter at de er vasker, samt egen kroppslukt, som forøvrig lukter svært lite. Jeg snakker da ikke om svette. 

Man er ikke nødvendigvis hysterisk fordi man søker kunnskap om ting man omgir seg med. 

Anonymkode: c0126...b8f

Kan du nevne de "alskens sykdommer" barn er blitt påført av skyllemiddel? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (3 minutter siden):

Kan du nevne de "alskens sykdommer" barn er blitt påført av skyllemiddel? 

Les rapporten til miljødirektoratet og les litt forskning på benzyl acetate, benzylalkohol, etylacetate, kloroform, terpinolen. 

Kan nevne barneatsma, allergier, hudutslett, hodepine, luftveisinfeksjoner, svekket immunforsvar, ubalanse i tarmfloraen, konsentrasjonsvansker, samt skader på lever og nyrer og skader på sentralnervesystemet. 

 

Anonymkode: c0126...b8f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med flere her. Skyllemiddel med lukt er totalt unødvendig, og føler at de som har behov for å bruke dette er mindre oppegående. 

Anonymkode: 4b6d8...cf6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller spurt hvorfor folk bruker parfymerte produkter til barn. Det skjønner jeg bare ikke. Ei heller de som bruker parfyme på jobb. Jeg vil gjerne sitte på jobb uten å bli kvalm av andres lukter. 

Hva angår skyllemiddel er det flere parfymefrie varianter på markedet. Tro meg, de produktene som går igjennom mitt luktsensitive nåløye, lukter ikke.... 

Anonymkode: 531ae...e6b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (16 minutter siden):

Kan du nevne de "alskens sykdommer" barn er blitt påført av skyllemiddel? 

Problemet er ikke nødvendigvis at det er så stor mengde man blir utsatt for, men at det er noe man blir utsatt for hele tiden når man har på klær. For små kropper er det ikke positivt. Man vet ikke nok om alt vi utsettes for, og miljøpåvirkning er noe som det gjerne tar tid å bygge opp tilstrekkelig med forskning om før man trekker tilbake stoffene. Men en del skyllemidler har f.eks siloksaner som ikke brytes ordentlig ned, og som ender opp i drikkevannet vårt, akkumuleres i fisk, og i oss... Man tror også at den økende prevalensen av f.eks. infertilitet hos menn kan ha en sammenheng med miljøpåvirkning å gjøre (i tillegg til høyere alder når man prøver å få barn selvsagt), men man vet ikke helt hvorfor og hvordan.

Hvis man ser på testene av deo, solkrem osv som vi bruker, så smører vi altfor mye rart på huden, og det er ikke dumt eller hysterisk å redusere antall produkter. Skyllemiddel er positivt å velge bort. Ellers prøver jeg å droppe parfymen hvis jeg skal på besøk på sykehus, sykehjem eller i barnehage/skole, nettopp pga inneklimaet. Det er klart det ikke er positivt om 30 unger har dynket klærne sine i forskjellig type parfymert skyllemiddel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Les rapporten til miljødirektoratet og les litt forskning på benzyl acetate, benzylalkohol, etylacetate, kloroform, terpinolen. 

Kan nevne barneatsma, allergier, hudutslett, hodepine, luftveisinfeksjoner, svekket immunforsvar, ubalanse i tarmfloraen, konsentrasjonsvansker, samt skader på lever og nyrer og skader på sentralnervesystemet. 

 

Anonymkode: c0126...b8f

Hvor er den rød trekanten på flaskene med skyllemiddel?  🙂

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...