Gå til innhold

Lot broren min flytte inn til meg, det dummeste jeg har gjort. Hva gjør jeg nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

NewStart87 skrev (2 timer siden):

Men TS står i en veldig vanskelig situasjon når hun står opp og ser at barnet ikke har noe å spise til frokost, mens faren til barnet har dratt. Selvfølgelig føler ts da at hun må kjøpe noe å spise til barnet. 

Da har hun knekkebrød og leverpostei; så klager dertil far og han må kjøpe inn mer. Så enkelt🤩

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det verste med type familie er de som tar hele armen når de blir tilbudt hånden. 
Jeg lot en i familien med hans kjæreste leie første etasje i et hus der jeg bodde i andre etasje. Det var meningen de ikke skulle gjøre forandringer og min del var kun for meg. Det var faktisk ikke ok å komme tilbake etter to ukers ferie og så se at de hadde sovet i sengen min, samt malt soverommet i førsteetasje, blå vegger og gult gulv. Jeg ble sykt skuffet. Og ba dem finne seg et annet sted. 

Anonymkode: 8b944...ed1

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS her. 

Vet ikke om mange av dere forstår min situasjon. Jeg er alene og har kun aap som inntekt. Denne er usikker fordi jeg ikke vet om jeg får innvilget uføretrygd eller ikke,jeg vet heller ikke om jeg blir frisk. Til nå har utsiktene for å bli arbeidsfør vært dårlige. 

Jeg har grunnet langvarig sykdom havnet utenfor det sosiale og har kun ett par nære venninner og familien min. Mine foreldre bor langt unna og de har alltid vært opptatt av at jeg skal hjelpe broren min, de synes mer synd på han pga barna enn meg. Broren min har ærlig talt vært lite tilstede for meg, men så har jeg alltid greid meg selv, betaler heller dyre dommer for drosje hjem fra sykehuset enn å be han hente meg. Men har blitt opplært til at søsken skal stå sammen i tykt og tynt. Når han da spurte om å få flytte inn i i noen måneder greide jeg ikke å si nei.

Jeg satte meg ned sammen med han og fortalte: 

- jeg har veldig lite å rutte med, i verste fall mister jeg aap og ikke får uføre. Da må jeg greie meg på ingenting. Derfor sparer jeg minst 5000kr i måneden og betaler ekstra ned på boliglånet. Slik at jeg har noe å gå på. 

- jeg er syk. Har behandling 2-3 ganger i uken. Innimellom må jeg legges inn. Har stort behov for hvile og søvn. 

- Strøm er dyrt og jeg varmer bare opp stua. Sa rett ut at broren må ta strømregningen hvis de skal bo her. Jeg har ikke råd til å betale mer enn 600kr i strøm. 

- han må kjøpe inn mat til seg og ungene sine selv. Jeg kan lage middag de dagene jeg ikke er på behandling og jeg ikke er på sykehuset. Det er 3 ganger i uka. 

- Jeg må ha ro rundt meg, fikser ikke herjing. 

Broren min sa greit, det er ikke noe problem. Så handlet han ikke inn den første uken, jeg handlet. Broren min skulle vippse pengene til meg. Det skjedde aldri. Jeg har spurt 3 ganger, 2 ganger på sms. Den andre uka var jeg fast bestemt på å ikke handle inn mat. Men så ble det tomt i kjøleskapet, ungen hadde ikke brød til matboksen. Så da måtte jeg hive meg rundt kl.0700 for å handle inn. Broren min hadde alt reist på jobb. 

Har egentlig mest lyst til å hive han på dør,men han har ingen andre plasser å dra og ungene hans må på skolen. 

Anonymkode: 02910...fe6

Ta kontakt med bv og barnas mødre.

Dette er ikke holdbart, din bror er beklageligvis en snylter og løgner.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din bror har jo tydeligvis ikke omsorgsevne nå. Har han alltid vært sånn?

Anonymkode: bb35c...a88

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukk deg inn på soverommet ditt. Lag din egen mat. Krev ro i huset. Skru av varmen til han betaler strømmen. Spør om de kan bo hos mødrene frem til leiligheten er klar.

Anonymkode: b7829...1b7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok være tydelig, eller overtydelig. Det blir sikkert ubehagelig, dette, uansett. Selvsagt skal man hjelpe familie, men det må være lov forvente et minimum av respekt tilbake. Det får ikke trådstarter nå. Og voksne skal være voksne, men det gir ikke frihet til at barn kan oppføre seg hvordan de vil uten korrigering. Å forstå er ikke det samme som å la alt mulig passere.

Jeg kunne være fristet til å foreslå en hvit løgn. Si at nå må du må velge mellom mat og strømregning fordi det har gått så mye penger i det siste. Si at du har hatt matutgifter til fire,  mens du har beregnet til en. Ikke kjøp mat, kun det du trenger selv her og nå.  Mat til barna er fars ansvar. Si ifra at det er tomt, og at han må kjøpe inn til barnas matpakke. Og at du forventer at middag blir besørget xxx ganger pr uke. Tror kroner og øre er et språk han forstår.

Hvordan i all verden skal han klare å være far når han skal bo selvstendig og ha barn han skal ta seg av på egen hånd?

Jeg vet ikke hvor god kontakt du har med mor/mødrene til barna, men kunne nok vært fristet til å rapportere til dem.  

Og hva med dine foreldre? er de tilsnakkendes når det gjelder saken? De må da se at han ikke kan skvise deg både når det gjelder økonomi og å overta din bolig over tid. Hvis du ikke når fram til broren din selv tror jeg at jeg ville gått via foreldre- hvis det er en mulighet.

Du kan også vise broren din alternative utflukter han kan ta fra fredag til søndag et par helger slik at du får pusterom. Mannen mangler vanlig folkeskikk, så jeg tror han trenger veldig tydelige meldinger for å forstå.

Du har min forståelse for at dette er vanskelig, og det er mulig du må tøffe deg opp litt. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke vært redd for å miste kontakten med han her... verken han eller ungene høres ut som om de er helt i vater..

Skaff deg en ryggrad og hiv dem ut. Si at du blir syk av dem og klarer ikke mer. Be han gå på nav å skaffe seg en kommunal bolig.

Anonymkode: 0e75f...439

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WEB_Image%20Kj%C3%B8leskap-Safe%20med%20Psst! Godt tips ps om du vil kan du supplere med en ekstra hengelås!  (Disse selges på Gamezone for 199 stykket! Bruker en slik selv til å låse inn energidrikk, og annet som jeg vil ha i fred !

Endret av Anciol
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan din bror skal klare dette på egenhånd. Hva er motivasjonen hans for å flytte når du har måtte overta som forsørger, regningsbetaler, og hushjelp?

Anonymkode: 0ff72...326

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring mødrene til barna. Broren din har ikke omsorgsevne når han ikke engang forsikrer seg om at det er frokost til dem. 

Send vippskrav. Ta gjerne litt ekstra. Betaler han ikke innen to dager, så får han flytte ut. Ellers er du blakk når han flytter ut om noen uker. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei, du skylder meg 4000 kroner for uke 1 og 2. Dette skal jeg ha innen mandag , hvis ikke har jeg ikke råd til å ha dere boende og du må flytte ut neste uke. Husk at dette var avtalen vår, at du skulle betale. Hvis du ikke ønsker å bidra når jeg stiller opp med tak over hodet tar jeg det som et tegn på at du egentlig ikke ønsker å være her. 

Situasjonen hjemme er fullstendig uholdbar for meg. Vi tar en prat kl 20 i kveld om hvordan vi får dette til å fungere. Snakkes! 

PS. Tomt for mat, ungene dine er på skolen uten matpakke "

Altså, TS, dette løser seg ikke uten at du tar mot til deg og stiller tydelige krav. 

Er det et alternativ at han leier boligen din av deg, og du leier AirBnB? Kunne det funka for deg? Da må han selvfølgelig betale leie tilsvarende alle kostnader for din leiebolig. 

Evnt kan han selv leie AirBnB, men ved å tilby at du selv flytter ut viser du at du faktisk stiller opp mye! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2021 den 22.42):

Sett klare grenser i eget hus. Og hold ut. 

Anonymkode: beb6a...8ec

Sett klare grenser, men hun trenger ikke holde ut. Hvis grensene ikke respekteres, finnes det hoteller også.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at situasjonen er ille. Du klager blant annet over at niesen og nevøen din er der en uke hver, så det aldri er barnefritt. Men jeg er redd det kunne vært mye verre m begge var der samtidig. Ja, du ville kunnet koblet av annenhver uke. Men den andre uken, med begge barna der ... Med en så tafatt far, så ville det sikkert vært mye krangling og smelling med dører. Så antagelig er det bra at du slipper søskenkranglingen. Men du må kreve penger fra din bror, at han tar mesteparten av husarbeidet og matlaging. Og du må vise barna at du er sjefen. Det skulle du gjort fra dag en, det er mye vanskeligere å stramme inn etter frislipp. 

Det er jo vannvidd overfor barna at de har innført 50/50 samvær alt nå. Barna burde fått roet seg i kjente omgivelser (altså hos sine mødre) inntil broren din har fått et permanent sted å bo. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten oppdatering her: 

- Etter råd fra venninne og denne tråden har jeg kun kjøpt inn det billigste brødet, kokt skinke,  havre og ett spann med syltetøy. Dette er det vi har av mat hjemme nå, de har for lengst spist det vi hadde i skap og fryser. Har bedt bror kjøpe inn mat utallige ganger nå, det når ikke frem. 

Niesen min har fått beskjed om å ta seg brødskiver hvis hun er sulten. Hun har selvsagt klaget over at det er kjedelig og at hun vil ha skikkelig middag, men da har jeg gitt henne beskjed om at hun må be pappaen sin handle inn, fordi jeg har ikke råd til å handle nå. Bror kom hjem i går og forventet å komme til dekket bord, da seg klart ifra at jeg ikke har laget middag og at det er tomt i kjøleskapet. Han ble sur, men jeg sa at jeg ikke har penger til å handle inn noe. Han endte opp med å spise brødskiver til middag, og niesen min ble tvunget til deg samme. Hun gråt i telefonen da hun ringte moren sin.

Jeg har veldig dårlig samvittighet, ovenfor henne. Så jeg bestemte meg for å spandere takeaway på henne i dag, men kun hvis hun lover å oppføre seg resten av kvelden. Bror får ordne sin egen middag. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

- Etter råd fra venninne og denne tråden har jeg kun kjøpt inn det billigste brødet, kokt skinke,  havre og ett spann med syltetøy. Dette er det vi har av mat hjemme nå, de har for lengst spist det vi hadde i skap og fryser. Har bedt bror kjøpe inn mat utallige ganger nå, det når ikke frem. 

Niesen min har fått beskjed om å ta seg brødskiver hvis hun er sulten. Hun har selvsagt klaget over at det er kjedelig og at hun vil ha skikkelig middag, men da har jeg gitt henne beskjed om at hun må be pappaen sin handle inn, fordi jeg har ikke råd til å handle nå. Bror kom hjem i går og forventet å komme til dekket bord, da seg klart ifra at jeg ikke har laget middag og at det er tomt i kjøleskapet. Han ble sur, men jeg sa at jeg ikke har penger til å handle inn noe. Han endte opp med å spise brødskiver til middag, og niesen min ble tvunget til deg samme. Hun gråt i telefonen da hun ringte moren sin.

Jeg har veldig dårlig samvittighet, ovenfor henne. Så jeg bestemte meg for å spandere takeaway på henne i dag, men kun hvis hun lover å oppføre seg resten av kvelden. Bror får ordne sin egen middag. 

Nei, det må du ikke finne på å gjøre. Stå på ditt, broren din får sørge for ungene. Og tror du virkelig at jenta kommer til å oppføre seg fordi du spanderer takeaway en kveld? Når hun har oppført seg eksemplarisk i en hel uke kan hun fortjene takeaway!

Anonymkode: b98a2...0b0

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke kjøp noe mer takeaway nei. Da begynner hun å forvente det. Bedre at hun får brødskive og ringer moren sin og klager. Dette er faren sitt ansvar. Er fryktelig kjipt å stå oppi det, det skjønner jeg. Men du har jo ikke råd til å kjøpe takeaway til henne hver kveld.. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg skjønner du har dårlig samvittighet for henne men du må fortsette å sette hardt mot hardt mot broren din. Det andre du gjorde var bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Alt bra utenom take away

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! 
Skjønner at dette er vanskelig for deg, og iallfall når bror ikke hører når du forteller hva du trenger. Du må bare bli strengere så forholdet ditt til bror ikke bli ødelagt for alltid.

Når strømregningen kommer så sender du vippskrav på beløpet over 600

Lag en hylle i kjøleskapet med mat som dattera kan forskyve seg med. Spørs gjerne datter om hva hun ønsker å ha tilgjengelig som pålegg og yoghurt og skriv det på en handleliste som gies til bror

Lag en middagsplan og skriv alt som trengs på handleliste som gies til bror (eller bestill mat med hjemlevering med f.eks kolonial eller meny på pc og la han betale med en gang)

Bli enig med bror om at dere lager middag annenhver dag

om bror ikke har handlet brød inn til matpakke til sønnen så følger du barnet til skolen og forteller læreren at bror har glemt mat, men at han skal komme innom med matpakke, så ringer du bror og gir beskjed at han må levere mat til sønnen på skolen

Få bror til å ha barna i samme samværsuke. Bara har rett til å bli kjent med hverandre. Har han de annenhver uke fordi han ikke takler å ha barna samtidig?

Du snakker med dine foreldre og avtaler at bror med barn skal komme dit en helg, så gir du beskjed til bror at denne helgen trenger du slappe av

Du må slutte å la han utnytte deg. Dette kommer til å ødelegge forholdet deres i lang tid framover. Bror er nok veldig vandt til at andre order opp, men nå er det på tide å ta ansvar for sine egne barn

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...