Gå til innhold

Lot broren min flytte inn til meg, det dummeste jeg har gjort. Hva gjør jeg nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi avtalte før han flyttet inn at han måtte dekke mat til seg og ungene selv, han måtte også betale strøm. Det var avtalen. Men han har ikke handlet inn en eneste gang siden han flyttet hit for over 2 uker siden, strømregningen står for tur, tror dessverre jeg må ta den også.

Han vet utmerket godt at jeg lever på ett eksistens minimum. Spinker og sparer for å holde det gående. 

Anonymkode: 02910...fe6

Prat med ham allerede i dag/morgen.  Si at det nå har gått to uker og hvilken oppfatning du sitter igjen med. Si at strømregningen må betales og at han må handle inn. Dette har du ikke råd til. Be ham å prate med barna, prate om oppførselen og hva som ventes av dem. 

Vi reiser hvert år med ungene på besøk til slekt, ungene får da tydelig beskjed om hva som er akseptabelt og ikke der hvor vi er på besøk. Det er det ungene må få beskjed om, att de faktisk er på besøk og at der ikke er endestasjonen. Yngstemann skjønner nok ikke det helt men han vet inderlig godt å oppføre seg etter hvor han er. Dette forstår til og med småbarn i bgh. 

Til premieidioten av en bror, få han til å forstå at også du skal gå ut av situasjonen her med ett pluss. Du skal faktisk på ett vis også tjene på at de er der. Ting han kan fikse skal fikses, han betaler ikke husleie så da kan dere leve litt som konger i matveien osv osv. 

 

Anonymkode: 60f6b...f4b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du lager ett problem av noe som ikke burde være det. Det er din bolig - DU BESTEMMER. Det burde være relativt opplagt for både bror og avkom...  Når det er sagt, så er det ikke alle som tåler andre mennesker like godt :vetikke:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær tydelig både mot broren  din og niese og nevø.

Jeg hadde aldri godtatt sånn oppførsel uansett hvor store barna er.. og bor de hos deg så er det dine regler.

Og siden du er slekt så er det bare til å kjøre på med oppdragelse! Jeg hadde syntes det var supert om søsken bidro hvis barna mine hadde herjet sånn

Anonymkode: ebc8e...639

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres veldig distansert ut, når det gjelder forholdet til disse barna.  Datteren til broren min. Sønnen til broren min. De er niese og nevø. Du burde selvsagt ikke huset dem i utgangspunktet.  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Du høres veldig distansert ut, når det gjelder forholdet til disse barna.  Datteren til broren min. Sønnen til broren min. De er niese og nevø. Du burde selvsagt ikke huset dem i utgangspunktet.  

Ja, så distansert at hun har sluppet dem inn i hjemmet sitt.. 

Ser ikke problemet med å formulere seg slik, det er jo brorens barn. 

Hvis hun hadde pratet om sin manns datter som også var hennes datter, eller stedatter så hadde jeg tenkt det samme som deg.. 

Anonymkode: 60f6b...f4b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samvær kan foregå utenfor ditt hjem. Det er jo ikke broren som er problemet.

Anonymkode: 05c20...771

Selvsagt er broren problemet! Han evner ikke å regulere barna, veilede dem til god adferd, han handler ikke inn mat og han snylter på søsteren som har trang økonomi. 
 

Anonymkode: dbd86...e30

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi avtalte før han flyttet inn at han måtte dekke mat til seg og ungene selv, han måtte også betale strøm. Det var avtalen. Men han har ikke handlet inn en eneste gang siden han flyttet hit for over 2 uker siden, strømregningen står for tur, tror dessverre jeg må ta den også.

Han vet utmerket godt at jeg lever på ett eksistens minimum. Spinker og sparer for å holde det gående. 

Anonymkode: 02910...fe6

Du må gi tydelig beskjed! Hvordan har du tenkt å kaste han ut om du ikke klarer å gi beskjed om det dere har avtalt?

Ikke kjøp inn mer mat. Gi beskjed om at nå har du stått for all mat i 14 dager, det var ikke avtalen,  så nå får han handle. Ja, du må jo ha mat, men det må de og,  sultne unger er et mareritt. Kjøp inn noen knekkebrød el til broren din har fylt opp.

Får du ikke penger for strøm? Endre passord på nettverket/TVen. Det kommer først tilbake når pengene er overført.

Barnslig? Ja! Men du er i utgangspunktet veldig raus, og det er en skam at bror ikke fyller opp kjøleskap,  dekker strøm og oppdrar unger, når søsteren hans er så grei. Men så klart,  når man insisterer på 50/50 omsorg  for å slippe unna barnebidrag,  så forundrer det meg ikke at han prøver å snylte på søsteren også...

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De er ikke helsøsken, men halvsøster. Det er her annenhver uke, så dvs at det alltid er en unge i hus. 

Jeg er sikker på at 50 prosent omsorg ikke er noe han takler, men problemet er at han ikke vil ha mindre omsorg fordi da må han begynne å betale barnebidrag. Det nekter han. Ja, jeg er klar over at han er en dust. 

Anonymkode: 02910...fe6

Lott ironisk at han vil ha de mer for hvis ikke må han betale mer i bidrag - det koster atskillig mye mer å ha de 50-50 (mat er dyrt, og tenåringer skal ha mat, klær, lommepenger, fritidskostnader etc) enn å betale bidrag for å ha de annenhver helg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo si at dette dessverre ikke fungerer grunnet din helse.

Du undervurderte litt hvordan helsen din tåler å bo med andre.

Ikke sett fyr på bålet ved å gi ham kritikk for ungene når han er midt i en skilsmisse (muligens av akkurat denne grunn 🤷‍♀️)

Anonymkode: d6e1c...711

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
Hannah80 skrev (7 timer siden):

Du høres veldig distansert ut, når det gjelder forholdet til disse barna.  Datteren til broren min. Sønnen til broren min. De er niese og nevø. Du burde selvsagt ikke huset dem i utgangspunktet.  

Enig. Høres mer ut som en kompis sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere lider alle fire, fordi dere voksne ikke oppfører dere som voksne. Både du og broren din må stille krav, til dere selv, og hverandre, og barna, og sette makt bak kravene.

Anonymkode: 2fd76...9f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du nok kvinne deg opp, og eg mistenker at det er noko du finn vanskeleg. 

Kva med å skrive eit brev til bror din? Då er du sikker på at du får ordlagt deg som du ønsker, og får med alt. Dersom du syns det er for kleint, så ta praten, men lever samtidig eit ark med husreglar, som så vert hengt opp på ein synleg stad. Kanskje nært kjøleskapet? ;)  Barna treng grenser, og det er noko du som tante kan bidra med. Mine barn er egentlig meir gira på å vere med dei tantene og onklane som er tydelege og set krav til oppførsel. Husk å gjere det med kjærleik. Det er heile forskjellen. Vis at du er glad i dei, men ver tydeleg på kva oppførsel du forventer. Det fungerer på dei aller fleste barn. 

Bror din ... her trur eg nok du må vere overtydeleg på det som går på betaling, så send krav på vipps for alt du meiner han skal betale. Ikkje forvent at han verken skal handle eller betale noko på eige initiativ. Vippskrav om mathandel bør du sende FØR du går i butikken. Vippskrav på beløp til straum må du sende i god tid før betalingsfrist, osv.

Lykke til! Tenk - du har egentlig ingenting å tape på å vere streng her! Du eig huset, du sit med "makta". Verste som kan skje er at han må ut. Men, det er jo verst for han ... ;) 

Anonymkode: 197a8...781

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så han bor hos deg, gratis, og barna hans tar av din mat? 

Og du har knapt penger til noe selv? Hva feiler det han sa egentlig? Har han ansvarsfølelse for sine barn og empati ?

Anonymkode: 3c01b...d5c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fjomp, han nekter å betale for barna både til deres mor og deg. Og når han har samvær istedet for barnebidrag, så er det meningen det skal "betales" med å oppdra barna halvparten av tiden. Og det gidder han heller ikke. Barneoppdragelse er en stor jobb som tar mye tid og fokus. Det er ikke nok å gi barna ly og mat, de holder seg i live, men de blir ikke oppdratt.

På tide med et familiemøte. Du må tørre å si fra til din bror og barna. Han skal betale for mat, barna skal respektere ditt hjem, de er isåfall velkommen til å fortsette å bo. 

Anonymkode: 9f6c6...d62

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fjomp, han nekter å betale for barna både til deres mor og deg. Og når han har samvær istedet for barnebidrag, så er det meningen det skal "betales" med å oppdra barna halvparten av tiden. Og det gidder han heller ikke. Barneoppdragelse er en stor jobb som tar mye tid og fokus. Det er ikke nok å gi barna ly og mat, de holder seg i live, men de blir ikke oppdratt.

På tide med et familiemøte. Du må tørre å si fra til din bror og barna. Han skal betale for mat, barna skal respektere ditt hjem, de er isåfall velkommen til å fortsette å bo. 

Anonymkode: 9f6c6...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, dette visste du jo før han kom flyttende. At du trenger mye ro og hvile er ikke forenelig med en ekstra leieboer som har barn. Få han til å flytte hjem til foreldrene eller så får du holde ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 

Flere her sier at broren min kan flytte til foreldrene våre. Men de bor 2 timer unna, og barna til bror går på skole i nærheten av der jeg bor. Dette var også hovedgrunnen til at han valgte å flytte inn til meg. 

Anonymkode: 02910...fe6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eldste dattera på 13 er sur, irriterende og ufyselig.  Hun smeller med dørene, forsyner seg av mat i kjøleskapet (her snakker jeg om ting som er merket med mitt navn, dyre ting som avocado, skyr og iste). Hun kan begynne å lage seg sin egen middag, hvis hun ikke liker fellesmiddagen. Da rydder hun ikke opp etter seg. 

Sønnen til broren min er ett kapittel for seg. Han kan få raserianfall hvis det ikke er oboy pulver i huset, han hyler og er høylytt. Han herjer med møblene mine og hopper i sofaen. Jeg har gitt uttrykk for at jeg ikke kan fordra slik oppførsel, men broren min sier jeg er for hårsår og "barn må få være barn". 

Jeg hadde heller ikke likt slik oppførsel men er det så rart de avreagerer etetrsom foreldrene er nylig skilt og de fremdeles sitter mer eller midt oppi det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han MÅ betale for seg og ungene . Prioritet 1 😅❤ Tenker atferdsproblemene til ungene har sin grunn,,så se gjennom fingrene med det denne korte perioden.  Det lar seg ikke fikse på denne korte tiden. ( ikke ditt ansvar, men foreldrenes ,,  og i ditt hus må broren din ta grep!) Fint at ungene får gått på skolen sin. Husk at det er vanskelig for dem at foreldrene har brutt opp. 

Anonymkode: 41b40...4e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...