Gå til innhold

Skal jeg godta å bli «tvunget» til å bruke p-piller til tross for bivirkninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir nok alternativet på sikt. Jeg ønsker bare å være uten hormoner en stund, siden det er så lenge siden sist.😊 håper bare han faktisk klarer å akseptere at vi må ha sex med kondom i et halvt års tid til....

-ts 

Anonymkode: 0bb07...d2f

Den nye kobberspiralen er nok bedre for deg. Eventuelt sjekk om noe av prevensjonen du har brukt inneholder levnorgedtriel, altså samme progesteron som hormonspiralen. Kan gi en indikasjon på om du "tåler" den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde også pstav i fjor, men ettersom jeg hadde mensen annen hver jævla uke så valgte jeg å ta den ut. Men jeg har alltid brukt noen p-piller med lav østrogen, og de er faktisk veldig anbefalt    . Det er enten cerazette eller mykrogynon. Jeg gikk på almina28 (som er tilsvarende loette) og de ødela livet mitt på toppen av at jeg har PMS, ble ting verre. 
 

Jeg skjønner at det kan være vanskelig og prøve ut noen nye p-piller.  Det er mange på markedet, og man bør prøve seg frem, så slipper du mensen i beste fall, og smerter. Når det gjelder typen din, burde du si til han at din mentale og fysiske helse er viktigere enn sexen deres. Du skal ha det godt i forholdet, og føle at du blir hørt etter DINE behov

Anonymkode: bae7a...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokkar skrev (11 minutter siden):

Den nye kobberspiralen er nok bedre for deg. Eventuelt sjekk om noe av prevensjonen du har brukt inneholder levnorgedtriel, altså samme progesteron som hormonspiralen. Kan gi en indikasjon på om du "tåler" den. 

Takk for tips, det skal jeg gjøre.😊

Anonymkode: 0bb07...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (23 minutter siden):

På alle måter. Typiske kvinnesykdommer blir jo tatt mye mindre alvorlig. Ta f. Eks Endometriose. Så mange som må gå å slite med dette i årevis før de endelig får hjelp. 

Her har jeg faktisk ikke kunnskap nok til å påstå noe annet, men vis gjerne til noe som faktisk beviser påstanden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberspiral, passar, kondom, hoppe av i svingen eller sølibat.

Anonymkode: 7ebcf...e6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde også pstav i fjor, men ettersom jeg hadde mensen annen hver jævla uke så valgte jeg å ta den ut. Men jeg har alltid brukt noen p-piller med lav østrogen, og de er faktisk veldig anbefalt    . Det er enten cerazette eller mykrogynon. Jeg gikk på almina28 (som er tilsvarende loette) og de ødela livet mitt på toppen av at jeg har PMS, ble ting verre. 
 

Jeg skjønner at det kan være vanskelig og prøve ut noen nye p-piller.  Det er mange på markedet, og man bør prøve seg frem, så slipper du mensen i beste fall, og smerter. Når det gjelder typen din, burde du si til han at din mentale og fysiske helse er viktigere enn sexen deres. Du skal ha det godt i forholdet, og føle at du blir hørt etter DINE behov

Anonymkode: bae7a...3fc

Typen svarer: «jada, jada, skjønner, helt enig, helsa di er såååå viktig for meg...ta en pille, kjære». 

Anonymkode: 59adb...d16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for tips, det skal jeg gjøre.😊

Anonymkode: 0bb07...d2f

I stedet for å dumpe the asshole? OK....

🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 59adb...d16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde også pstav i fjor, men ettersom jeg hadde mensen annen hver jævla uke så valgte jeg å ta den ut. Men jeg har alltid brukt noen p-piller med lav østrogen, og de er faktisk veldig anbefalt    . Det er enten cerazette eller mykrogynon. Jeg gikk på almina28 (som er tilsvarende loette) og de ødela livet mitt på toppen av at jeg har PMS, ble ting verre. 
 

Jeg skjønner at det kan være vanskelig og prøve ut noen nye p-piller.  Det er mange på markedet, og man bør prøve seg frem, så slipper du mensen i beste fall, og smerter. Når det gjelder typen din, burde du si til han at din mentale og fysiske helse er viktigere enn sexen deres. Du skal ha det godt i forholdet, og føle at du blir hørt etter DINE behov

Anonymkode: bae7a...3fc

Alltid godt å høre at jeg ikke er den eneste med bivirkninger, selv om det er utrolig dumt at vi får det.  Jeg sliter med migrene så jeg har kun gått på cerazette tidligere, med tanke på at jeg kan få blodpropp. Takk for tipset😊

-ts. 

Anonymkode: 0bb07...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne fikk begge ungene på første forsøk. Lenge før første var påtenkt gjorde hun som deg av samme årsaker; mange plagsomme bivirkninger. De har bare hoppet av i svingen. Så har mannen din god kontroll er det jo eventuelt en mulighet?

Anonymkode: 340ac...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan dere ikke bare hoppe av i svingen? Det gjør jeg og kjæresten

Anonymkode: a0c1c...724

Det er virkelig det verste. Mindre nærhet og avbrutt egen orgasme fordi jeg gjerne kommer noen sekunder etter ham...

Anonymkode: 5b5de...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har foreslått det. Men han er livredd for at jeg blir gravid, så for han er det ikke noe diskusjon☹️
 

-ts

Anonymkode: 0bb07...d2f

Du burde også være redd for å bli gravid med han!! 

Anonymkode: 947d0...641

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yuumi skrev (1 time siden):

På hvilken måte? 

Medisiner blir testet på menn, kvinner har ‘for mye hormoner til at resultatene er pålitelige’, kvinners hjertesykdommer forløper seg annerledes  enn hos menn, men lite eller ingen forskning på det. 

Bilsikkerhet blir testet på en mal av gjennomsnittsmannen. Kvinnekroppen reagerer ikke likt. 
 

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/nov/13/the-female-problem-male-bias-in-medical-trials

 

https://www.forbes.com/sites/tanyamohn/2019/10/28/dummies-used-in-motor-vehicle-crash-tests-favor-men-and-put-women-at-risk-new-report-says/

Anonymkode: 947d0...641

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hormonspiral? Snakk med lege om alternativer!

Anonymkode: 4296b...e5e

Er ikke den proppfull av hormoner? Om hun får bivirkninger av p-piller så er vel sannsynligheten stor for at hun får det av hormonspiral også?

 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Medisiner blir testet på menn, kvinner har ‘for mye hormoner til at resultatene er pålitelige’, kvinners hjertesykdommer forløper seg annerledes  enn hos menn, men lite eller ingen forskning på det. 

Bilsikkerhet blir testet på en mal av gjennomsnittsmannen. Kvinnekroppen reagerer ikke likt. 
 

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/nov/13/the-female-problem-male-bias-in-medical-trials

 

https://www.forbes.com/sites/tanyamohn/2019/10/28/dummies-used-in-motor-vehicle-crash-tests-favor-men-and-put-women-at-risk-new-report-says/

Anonymkode: 947d0...641

'Young’s research has uncovered how doctors fill knowledge gaps with hysteria narratives'

Høres veldig skummelt ut faktisk. Takk for linker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan dere ikke bare hoppe av i svingen? Det gjør jeg og kjæresten, fordi jeg ikke tåler noe prevensjon (dvs jeg tåler det, men føler meg 100 ganger bedre i kropp og psyke uten). Jeg er ikke så redd for å bli gravid da, men kjæresten er ikke helt der. 

Anonymkode: a0c1c...724

Nei. Det kan de ikke. Det er ikke sikkert i det hele tatt ift beskyttelse mot graviditet.

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Maleficenta said:

Er sant. Er skremmelig hvor mye kvinner selv i 2021 ofrer seg for å glede sin mann. Nei nå er det på tide at de kommer med p piller for menn altså. 

De jobber med saken, men de står fast fordi testpersonene opplevde bivirkninger... Menn må jo slippe bivirkninger som påvirker humør og seksualitet vet du. 

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/p-piller-for-menn/

Anonymkode: 83550...73f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Alltid godt å høre at jeg ikke er den eneste med bivirkninger, selv om det er utrolig dumt at vi får det.  Jeg sliter med migrene så jeg har kun gått på cerazette tidligere, med tanke på at jeg kan få blodpropp. Takk for tipset😊

-ts. 

Anonymkode: 0bb07...d2f

Jeg drev med dette tullet til jeg var ca på din alder. Etter det var det kondom eller hoppe av i svingen. Jeg bare opplyste partner om at kroppen min ikke tåler alle bivirkningene av hormoner og at kobberspiral ikke var anbefalt av lege pga blødninger. 

Jeg presenterte dette som et faktum, ingen nøling, ingen spørsmål, ingen diskusjon, ingen beklagelse. Jeg åonet ikke for noen av de greiene. Min kropp, min beslutning. Du må eie deg selv!

Anonymkode: 81f89...1ad

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...