Gå til innhold

Skal jeg godta å bli «tvunget» til å bruke p-piller til tross for bivirkninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men det er jo sant, menn føler mindre med kondom. 

Enten må du finne hjelp hos legen, du kan sterilisere deg eller så får dere leve uten sex. 

Anonymkode: 0f5a1...d30

Så alt annet enn at han skal bruke kondom? Alt ligger på henne?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 21.12):

Jeg og samboeren min har vært sammen i 2 år nå. Frem til desember brukte jeg p-stav, noe som jeg har brukt i mange år. Jeg opplevde at bivirkningene ble verre og verre, helt til jeg valgte å fjerne den. Jeg har enten gått på minipiller eller hatt p-stav gjennom hele ungdomstiden, og jeg er nå 25 år. Jeg har alltid hatt bivirkninger slik som blødninger annen hver uke, ømme bryster (så ille at bare jeg kommer borti brystet så gjør det veldig vondt, og i blant kunne jeg ikke dusje fordi det ble for vondt med vannet som traff brystet) og sterk PMS. Det er veldig deilig for meg å ha en pause, og faktisk være helt uten plager. Men....

Jeg opplever nå at min samboer har mistet lysten til å ligge med meg, fordi vi må bruke kondom. Han sier at han ikke synes det er like bra sex som det er uten. Han ønsker ikke barn ennå, og det må jeg bare respektere. For meg hadde det ikke vært krise om jeg hadde blitt gravid, men vi må jo så klart være enig om det. Jeg synes selvfølgelig at det er veldig trist at han mister lysten på å ligge med meg. Han sier det hadde vært mye bedre om jeg hadde begynt på minipiller, men jeg orker ikke tanken på å få alle de vonde bivirkningene igjen. 
 

Jeg er bare redd for at hvis jeg ikke starter på p-piller så kommer det til å gå nedover med forholdet vårt, men jeg har ikke lyst å gå rundt å føle meg uvel heller, så hva tenker dere jeg burde gjøre? 

Anonymkode: 0bb07...d2f

Han kan jo sterilisere seg?

Når det er sagt så tror jeg det kommer til å skje dramatiske greier når menn får tilgang til fornuftig prevensjon ala p-sprøyte/stav. Tipper fødetallene kommer til å stupe! 😄

Anonymkode: f6d7e...522

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 21.12):

Jeg og samboeren min har vært sammen i 2 år nå. Frem til desember brukte jeg p-stav, noe som jeg har brukt i mange år. Jeg opplevde at bivirkningene ble verre og verre, helt til jeg valgte å fjerne den. Jeg har enten gått på minipiller eller hatt p-stav gjennom hele ungdomstiden, og jeg er nå 25 år. Jeg har alltid hatt bivirkninger slik som blødninger annen hver uke, ømme bryster (så ille at bare jeg kommer borti brystet så gjør det veldig vondt, og i blant kunne jeg ikke dusje fordi det ble for vondt med vannet som traff brystet) og sterk PMS. Det er veldig deilig for meg å ha en pause, og faktisk være helt uten plager. Men....

Jeg opplever nå at min samboer har mistet lysten til å ligge med meg, fordi vi må bruke kondom. Han sier at han ikke synes det er like bra sex som det er uten. Han ønsker ikke barn ennå, og det må jeg bare respektere. For meg hadde det ikke vært krise om jeg hadde blitt gravid, men vi må jo så klart være enig om det. Jeg synes selvfølgelig at det er veldig trist at han mister lysten på å ligge med meg. Han sier det hadde vært mye bedre om jeg hadde begynt på minipiller, men jeg orker ikke tanken på å få alle de vonde bivirkningene igjen. 
 

Jeg er bare redd for at hvis jeg ikke starter på p-piller så kommer det til å gå nedover med forholdet vårt, men jeg har ikke lyst å gå rundt å føle meg uvel heller, så hva tenker dere jeg burde gjøre? 

Anonymkode: 0bb07...d2f

La han stå for prevansjonen for en stund.

Husk at div hormoner påvirker mer enn bare evnen til å bli gravid, bla hvem du velger som partner m.m

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ m a u d e ~ skrev (22 timer siden):

Selvfølgelig skal ingen tvinge deg til å bruke p-piller, uansett hvorfor du ikke vil gå på disse.

Selv startet jeg ikke med p-piller før langt oppe i åra, av helt andre grunner enn prevensjon.

Og mannfolkene?

De måtte pent finne seg i det.

 

Når det er sagt, så reagerer jeg på det du sier om at du har gått på p-piller hele ditt unge voksenliv, og så får du deg kjæreste, og så går det en tid, og så slutter du på p-piller. Hadde jeg vært kjæresten din, så hadde jeg garantert tenkt;

- hun er ferdig med sexlivet

- hun vil egentlig ha barn, samma hva jeg vil

...og det kan faktisk tenkes at jeg hadde gjort det slutt og gått videre.

 

Selv om du ikke opplever det på den måten, så leser man her inne om svært mange kvinner som får seg kjæreste, deretter endrer seg, for så å klandre kjæresten for manglende forståelse.

Så kommer de inn her for å søke støtte;

«Er ikke kjæresten min slem da, dere?»

«Kan han virkelig presse meg til dette?»

Nei, han kan ikke presse deg til det, men jeg synes du bør tenke litt på hvordan dette fremstår for han.

Jeg synes du skal legge frem saken for han, si at du heretter ikke vil bruke p-piller, og at han nå må velge enten å fortsette forholdet eller å gå videre.

Velger han det første, så kan han heretter ikke verken klage eller streike.

På denne måten viser du at dette er gjennomtenkt fra din side, at du er seriøs, og at han ikke kommer noen vei med manipulasjon. 

Jeg skjønner godt at du tolket det slik. To år i et forhold virker kanskje som en kort periode for at jeg plutselig vil slutte med p-stav. Grunnen til at jeg har brukt minipiller og p-stav i så lang tid var fordi jeg hadde kraftige blødninger og  mensen i 7 dager når jeg ikke gikk på det. Jeg har alltid hatt litt bivirkninger som mensen annenhver uke og ømme bryster, men de tre siste årene med p-stav har bivirkningene blitt mer og mer plagsomme og uutholdelige. Jeg forstår ikke helt hvorfor det endret seg til det verre når jeg satt inn den siste p-staven.  
 

Jeg og samboer har snakket mye om barn, og jeg har presisert at det ikke er noe jeg skal lure ham til, eller tvinge ham til å få. Jeg kunne aldri ha vært så utspekulert å lurt ham.  Så han er klar over at jeg slutter på prevensjon på grunn av meg og mine bivirkninger. Jeg har vært tydelig på at den dagen vi begge er klar for barn, da kan vi begynne å prøve. 

Jeg tar ofte initiativ til sex, så jeg tror ikke at han tror jeg er ferdig med sexlivet for å si det sånn😅

-ts.

Anonymkode: 0bb07...d2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen min har brukt kondom i 3 år. Han klager ikke og har null problem med å ha sex med meg. Kjæresten din bør forstå at du ikke ønsker å ta p-piller.

Anonymkode: a5dee...1f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 15.1.2021 den 21.28):

Er sant. Er skremmelig hvor mye kvinner selv i 2021 ofrer seg for å glede sin mann. Nei nå er det på tide at de kommer med p piller for menn altså. 

Det ER allerede p-piller for menn, men de slo ikke an, fordi det var så mange bivirkninger med dem (sånn type bivirkninger p-piller for kvinner har). Så ja, vi kvinner ofrer gledelig helsen for at menn skal slippe å ofre noe som helst. Hva ofrer man egentlig med å bruke kondom?? 

Anonymkode: 96c9f...ca6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 22.07):

Jeg vil gjerne få benytte anledningen til å minne om at til og med hele verdenssamfunnet setter menns helse og velvære fremfor kvinners helse. Det er allerede utviklet p-piller for menn og de har faktisk færre bivirkninger enn hormonprevensjon for kvinner, men de blir ikke lansert på markedet fordi de har for mange bivirkningen til at menn ønsker å ta dem!
Hormonprevensjon for kvinner har bl.a. som bivirkning at de kan gi blodpropp og en lang rekke andre like alvorlige bivirkninger. P-piller for menn har følgende mulige bivirkninger: kviser, hodepine, noe nedsatt sexlyst og mild ereksjonssvikt, lett vektøkning og trøtthet. That’s it! Dette mener altså verdenssamfunnet at er for krevende for menn å leve med! Men dette er bivirkninger som tilnærmet alle kvinner som bruker hormonprevensjon må leve med.
Denne skjevheten opprører meg, og attpåtil må kvinner leve med at menn er for selvopptatte til å gidde å bruke kondom når det kan skåne kvinnen fra en lang rekke ubehagelige og muligens livsfarlige bivirkninger?

Anonymkode: 2969f...709

Vel, ikke alle menn. Min mann har brukt kondom i 10 år. Vi er gift. Min kropp reagerer veldig på all slags hormonprevensjon, og han ønsker faktisk at jeg skal slippe det. Han vil likevel ha sex så ofte som mulig, og klager ikke på kondom. Heller kondom enn ingen sex. 

Anonymkode: 26df6...319

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 14.17):

Nei, jeg bekreftet bare at det var sant. Så ga jeg valgene hun nå har. Det er ikke menn sin skyld at det ikke finnes annen prevensjon for de. 

Anonymkode: 0f5a1...d30

Men er ganske drøyt at du foreslår at HUN skal sterilisere seg. HUN ønsker jo barn en dag skal hun forbli barnløs resten av livet for å glede han? Nei vettuhva

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått både blodpropp og allergisk reaksjon, så p-piller og annet hormonelt er helt uaktuelt for meg. Er også så "heldig" at jeg har latex allergi, så her er det hoppe av i svingen som hovedsakelig gjelder. Men nå har jeg passert førr og er sikkert ikke fruktbar lenger, så tenker ikke så mye over det lenger. Bare vet hvor ekstremt mye plager jeg fikk av p-piller som så kulminerte i flere propper. Jeg kunne mistet livet... Jeg begynte også tidlig, for å få orden på menstruasjonen. Det er litt viktig at menn forstår den biten, hvor alvorlig dette faktisk kan være. Og hvor sinnsykt det er å være i hormonell ubalanse (hatt det og) grunnet prevansjonsmidler. Du er nødt til å forklare dette skikkelig for han TS. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...