Gå til innhold

Skal jeg godta å bli «tvunget» til å bruke p-piller til tross for bivirkninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har vært sammen i 2 år nå. Frem til desember brukte jeg p-stav, noe som jeg har brukt i mange år. Jeg opplevde at bivirkningene ble verre og verre, helt til jeg valgte å fjerne den. Jeg har enten gått på minipiller eller hatt p-stav gjennom hele ungdomstiden, og jeg er nå 25 år. Jeg har alltid hatt bivirkninger slik som blødninger annen hver uke, ømme bryster (så ille at bare jeg kommer borti brystet så gjør det veldig vondt, og i blant kunne jeg ikke dusje fordi det ble for vondt med vannet som traff brystet) og sterk PMS. Det er veldig deilig for meg å ha en pause, og faktisk være helt uten plager. Men....

Jeg opplever nå at min samboer har mistet lysten til å ligge med meg, fordi vi må bruke kondom. Han sier at han ikke synes det er like bra sex som det er uten. Han ønsker ikke barn ennå, og det må jeg bare respektere. For meg hadde det ikke vært krise om jeg hadde blitt gravid, men vi må jo så klart være enig om det. Jeg synes selvfølgelig at det er veldig trist at han mister lysten på å ligge med meg. Han sier det hadde vært mye bedre om jeg hadde begynt på minipiller, men jeg orker ikke tanken på å få alle de vonde bivirkningene igjen. 
 

Jeg er bare redd for at hvis jeg ikke starter på p-piller så kommer det til å gå nedover med forholdet vårt, men jeg har ikke lyst å gå rundt å føle meg uvel heller, så hva tenker dere jeg burde gjøre? 

Anonymkode: 0bb07...d2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hormonspiral? Snakk med lege om alternativer!

Anonymkode: 4296b...e5e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hormonspiral? Snakk med lege om alternativer!

Anonymkode: 4296b...e5e

Det blir nok alternativet på sikt. Jeg ønsker bare å være uten hormoner en stund, siden det er så lenge siden sist.😊 håper bare han faktisk klarer å akseptere at vi må ha sex med kondom i et halvt års tid til....

-ts 

Anonymkode: 0bb07...d2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det blir nok alternativet på sikt. Jeg ønsker bare å være uten hormoner en stund, siden det er så lenge siden sist.😊 håper bare han faktisk klarer å akseptere at vi må ha sex med kondom i et halvt års tid til....

-ts 

Anonymkode: 0bb07...d2f

Det går han faen akseptere. Du måtte jo akseptere ugne bivirkninger bare for å dekke hans lyst. Det at han syns det er litt kjipt å bruke kondom er jo bare en ørliten bagatell i forhold. P piller kan jo faktisk være farlig og. Mange som får blodpropp pga det

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pessar og sæddrepende krem?

Men ja, det er urimelig å forvente at du skal måtte tåle slike bivirkninger.

Anonymkode: 6be2b...e89

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det blir nok alternativet på sikt. Jeg ønsker bare å være uten hormoner en stund, siden det er så lenge siden sist.😊 håper bare han faktisk klarer å akseptere at vi må ha sex med kondom i et halvt års tid til....

-ts 

Anonymkode: 0bb07...d2f

Hvorfor skal du bruke det? 

Anonymkode: 59adb...d16

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Det går han faen akseptere. Du måtte jo akseptere ugne bivirkninger bare for å dekke hans lyst. Det at han syns det er litt kjipt å bruke kondom er jo bare en ørliten bagatell i forhold. P piller kan jo faktisk være farlig og. Mange som får blodpropp pga det

Kvinner respekterer seg ikke....

Anonymkode: 59adb...d16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg og samboeren min har vært sammen i 2 år nå. Frem til desember brukte jeg p-stav, noe som jeg har brukt i mange år. Jeg opplevde at bivirkningene ble verre og verre, helt til jeg valgte å fjerne den. Jeg har enten gått på minipiller eller hatt p-stav gjennom hele ungdomstiden, og jeg er nå 25 år. Jeg har alltid hatt bivirkninger slik som blødninger annen hver uke, ømme bryster (så ille at bare jeg kommer borti brystet så gjør det veldig vondt, og i blant kunne jeg ikke dusje fordi det ble for vondt med vannet som traff brystet) og sterk PMS. Det er veldig deilig for meg å ha en pause, og faktisk være helt uten plager. Men....

Jeg opplever nå at min samboer har mistet lysten til å ligge med meg, fordi vi må bruke kondom. Han sier at han ikke synes det er like bra sex som det er uten. Han ønsker ikke barn ennå, og det må jeg bare respektere. For meg hadde det ikke vært krise om jeg hadde blitt gravid, men vi må jo så klart være enig om det. Jeg synes selvfølgelig at det er veldig trist at han mister lysten på å ligge med meg. Han sier det hadde vært mye bedre om jeg hadde begynt på minipiller, men jeg orker ikke tanken på å få alle de vonde bivirkningene igjen. 
 

Jeg er bare redd for at hvis jeg ikke starter på p-piller så kommer det til å gå nedover med forholdet vårt, men jeg har ikke lyst å gå rundt å føle meg uvel heller, så hva tenker dere jeg burde gjøre? 

Anonymkode: 0bb07...d2f

Hva med å prøve kobberspiral?

Anonymkode: 46f73...4f9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker pessar og sæddrepende krem, unntatt når jeg har mensen. Jeg synes det er veldig enkelt og behagelig. Det er også billigere enn annen type prevensjon. 

Anonymkode: 5b5de...96a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kvinner respekterer seg ikke....

Anonymkode: 59adb...d16

Er sant. Er skremmelig hvor mye kvinner selv i 2021 ofrer seg for å glede sin mann. Nei nå er det på tide at de kommer med p piller for menn altså. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi bruker pessar og sæddrepende krem, unntatt når jeg har mensen. Jeg synes det er veldig enkelt og behagelig. Det er også billigere enn annen type prevensjon. 

Anonymkode: 5b5de...96a

Takk for tips, det er absolutt noe jeg vurderer å prøve ut selv. 
 

-ts

Anonymkode: 0bb07...d2f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

så hva tenker dere jeg burde gjøre?

Du ber han sterilisere seg, godta kondom, eller bruke spiral, evt. dump...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Er sant. Er skremmelig hvor mye kvinner selv i 2021 ofrer seg for å glede sin mann. Nei nå er det på tide at de kommer med p piller for menn altså. 

Håper det kommer p-piller for menn snart ja. Jeg burde jo stå opp for meg selv, der er tross alt min kropp det er snakk om... 

-ts. 

Anonymkode: 0bb07...d2f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS unngår å svare på spørsmål og kommentarer om selvrespekt...OK, hvis du mener at han er verdt det, at han er viktigere enn helsen din...

Anonymkode: 59adb...d16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Si at hormonprevensjon gjør deg dårlig og at det er uaktuelt.

Hvis han har noen bedre alternativer enn hormonprevensjon og kondom, får han komme med forslag. Det er ikke din jobb å bruke masse krefter og energi på det bare fordi han synes det er stress med kondom.

Har dere satt en tidshorisont på når dere skal få barn?

Går det an å tenke alternativt - at han fryser ned sperm og så steriliserer seg f.eks?

Anonymkode: a4a32...a87

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips, det er absolutt noe jeg vurderer å prøve ut selv. 
 

-ts

Anonymkode: 0bb07...d2f

Jeg har kobberspiral pga hormoner og sånt og at p-piller og minipiller skapte veldig kaos hos meg. Kobberspiralen er hormonfri og varer i 5år. Jeg merker ingenting til den utenom litt hyppigere, kraftigere og lengre mensenperiode.

Anonymkode: 46f73...4f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg slutter aldri å bli overrasket over menn som synes sexen blir dårligere med kondom, men hvis det sprekker, så merker de ingenting til det ...

Anonymkode: a4a32...a87

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har kobberspiral pga hormoner og sånt og at p-piller og minipiller skapte veldig kaos hos meg. Kobberspiralen er hormonfri og varer i 5år. Jeg merker ingenting til den utenom litt hyppigere, kraftigere og lengre mensenperiode.

Anonymkode: 46f73...4f9

Men det og er jo kjipt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...