Gå til innhold

Tips til Biologieksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå svarer du på noe helt annet enn det jeg kommenterte, nemlig at du tydeligvis forventer at skolen skal gi deg noe du ikke har krav på, siden du som privatist kun tar eksamen, og that’s it. At det er krevende å være privatist økonomisk og tidsmessig er en helt annen sak og er ikke relevant for dette. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Hvorfor er det irrelevant? 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bare for gøy kan du jo fullføre denne: 

Å få ting servert "Rett i fanget" er ikke synonymt med "gode veiledende opplysninger" . 

Begrunn påstanden. (Eller trenger du fasit?) 

Anonymkode: 23ca8...205

Nå er det du som ønsker en fasit på alt, og ikke jeg.... Jeg har heller ikke sagt at du er lat, men du virker generelt lite selvstendig, og legger skylda på systemet, skolen, bøkene, læreplanen og generelt alle andre enn deg selv. Det er mulig du vil få et svært ubehagelig sjokk når du begynner på høyere utdanning, og finner ut at det ofte ikke finnes en lærebok tilgjengelig engang. Når jeg tenker tilbake på videregående nå, tenker jeg at det var en vanvittig luksus å faktisk ha en lærebok! Påstanden din er helt meningsløs å begrunne, men du kan jo begrunne den selv, siden det var du som kom med den. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det irrelevant? 

Anonymkode: 23ca8...205

Det er ikke relevant for spørsmålet jeg stilte deg. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er akkurat det jeg mener. Jeg mener privatisten burde få rettigheter. Klarer du svare på oppgaven du fikk? Eller trenger du fasit /forklaring? 

Anonymkode: 23ca8...205

Hvem tenker du skal betale for de rettighetene? Privatister får allerede en mulighet til å ta eksamen som i realiteten er kraftig sponset allerede. Det er ingen menneskerett å ta opp fag for å få sekser i dem slik at man kommer inn på studiet man ønsker. Det er vel kanskje ikke her man bør legge inn ekstra ressurser innen videregående opplæring. 
 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nå svarer du på noe helt annet enn det jeg kommenterte, nemlig at du tydeligvis forventer at skolen skal gi deg noe du ikke har krav på, siden du som privatist kun tar eksamen, og that’s it.

Joda, jeg har svart deg konsekvent på alt

At det er krevende å være privatist økonomisk og tidsmessig er en helt annen sak og er ikke relevant for dette. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hele poenget med å være privatist, er jo nettopp at man kun tar eksamen, men er ansvarlig for å tilegne seg pensum selv?

Jeg er ikke enig i at det skal være sånn, eller at det er en spesiell grunn til at det skal være sånn . Hvis du svarer på oppgaven så ser du hvorfor. Jeg mener derfor privatister må få rettigheter

Hvis du vil ha undervisning og få ting rett opp i fanget må du enten ta faget på vanlig videregående skole eller betale for undervisning på nett/privatskole. Ikke alle kan det/ har råd. Det er relevant

 

Hva tenker du skolen skal gjøre? 

Være behjelpelig, opplyse

Anonymkode: 6d9fe...7cc

 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke relevant for spørsmålet jeg stilte deg. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Jeg spør deg HVORFOR du mener det ikke er relevant. Da må du formulere deg annerledes hvis det skal regnes som et svar

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvem tenker du skal betale for de rettighetene? Privatister får allerede en mulighet til å ta eksamen som i realiteten er kraftig sponset allerede. Det er ingen menneskerett å ta opp fag for å få sekser i dem slik at man kommer inn på studiet man ønsker. Det er vel kanskje ikke her man bør legge inn ekstra ressurser innen videregående opplæring. 
 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Privatisten betaler allerede for eksamen. Karakteren 6 burde gjenspeile at Privatisten kan alt som er avtalt pensum. Hvis du er enig i det, så burde man videre anta at den karakteren oppnås ved å arbeide med stoffet før eksamen. Da er det ikke relevant å si at det ikke er en menneskerett å få 6. Fordi det er det ingen som påstår. Begge påstår det samme, at man må jobbe seg til den karakteren. Eller hva mener du egentlig? 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå er det du som ønsker en fasit på alt, og ikke jeg.... Jeg har heller ikke sagt at du er lat, men du virker generelt lite selvstendig, og legger skylda på systemet, skolen, bøkene, læreplanen og generelt alle andre enn deg selv. Det er mulig du vil få et svært ubehagelig sjokk når du begynner på høyere utdanning, og finner ut at det ofte ikke finnes en lærebok tilgjengelig engang. Når jeg tenker tilbake på videregående nå, tenker jeg at det var en vanvittig luksus å faktisk ha en lærebok! Påstanden din er helt meningsløs å begrunne, men du kan jo begrunne den selv, siden det var du som kom med den. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Fordi det er det rette å gjøre, utifra argumentene du har sett tidligere i vår diskusjon. Tips: Det er et spørsmål om moral, det har jeg studert på universitetet. Kan du gjette hvilket fag?

Tror ikke jeg ville slite med å ta høyere utdanning fordi du ikke liker meningene mine. 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Privatisten betaler allerede for eksamen. Karakteren 6 burde gjenspeile at Privatisten kan alt som er avtalt pensum. Hvis du er enig i det, så burde man videre anta at den karakteren oppnås ved å arbeide med stoffet før eksamen. Da er det ikke relevant å si at det ikke er en menneskerett å få 6. Fordi det er det ingen som påstår. Begge påstår det samme, at man må jobbe seg til den karakteren. Eller hva mener du egentlig? 

Anonymkode: 23ca8...205

Om du mener den karakteren alene oppnås ved å arbeide med stoffet, vitner det om hvor mye du ikke forstår. Det er noe helt annet å arbeide med stoffet, og forstå det. For å få 6 skal du arbeide riktig, og være smart nok til å forstå hvordan temaene henger sammen og hvordan det kan anvendes på komplekse problemstillinger. 
 

Skolen sin oppgave er å oppfylle fylkeskommunen lovpålagte oppgave om å drive videregående opplæring. For de som har mistet ungdomsretten må de enten vente på voksenrett, eller ta faget som privatist hvor du er ansvarlig for å ordne ting selv. Det er flere tusenvis av studenter som tar fag som privatist hvert år, at det er så innmari vanskelig for deg å gjøre noe som helst selv burde kanskje si deg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

Om du mener den karakteren alene oppnås ved å arbeide med stoffet, vitner det om hvor mye du ikke forstår. Det er noe helt annet å arbeide med stoffet, og forstå det. For å få 6 skal du arbeide riktig, og være smart nok til å forstå hvordan temaene henger sammen og hvordan det kan anvendes på komplekse problemstillinger. 
 

Skolen sin oppgave er å oppfylle fylkeskommunen lovpålagte oppgave om å drive videregående opplæring. For de som har mistet ungdomsretten må de enten vente på voksenrett, eller ta faget som privatist hvor du er ansvarlig for å ordne ting selv. Det er flere tusenvis av studenter som tar fag som privatist hvert år, at det er så innmari vanskelig for deg å gjøre noe som helst selv burde kanskje si deg noe?

Så du arbeider ikke for å forstå du da eller? 

Jeg har gjort masse selv, men jeg opplever at det jeg skriver tolkes i feil retning. Jeg får ikke lov til å ha et poeng. Vet ikke om du så det, men jeg stilte deg et spm lenger bak

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du arbeider ikke for å forstå du da eller? 

Jeg har gjort masse selv, men jeg opplever at det jeg skriver tolkes i feil retning. Jeg får ikke lov til å ha et poeng. Vet ikke om du så det, men jeg stilte deg et spm lenger bak

Anonymkode: 23ca8...205

Om det er konklusjonen du trekker fra det jeg sa, er det ikke mye du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (Akkurat nå):

Om det er konklusjonen du trekker fra det jeg sa, er det ikke mye du forstår.

Hva mener du med det? Skal jeg ikke sitte å løse oppgaver (jobbe) ? 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med det? Skal jeg ikke sitte å løse oppgaver (jobbe) ? 

Anonymkode: 23ca8...205

Les hva som står under det du uthevde når du siterte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om du legger merke til det jeg Nøtta, men anonym 7cc skriver konsekvent at jeg har feil, men forklarer ikke hvorfor jeg har feil? Moralen er ikke gyldig virker det som, eller så kan det være at den ikke er gyldig akkurat i skolesammenheng? Jeg vet ikke.. 

Du er ikke egentlig så mye bedre du heller. Derfor har jeg bedt dere holde dere unna tråden. Jeg kan vel være en god student, å likevel ha meninger? 

Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Les hva som står under det du uthevde når du siterte meg.

Ja, hva får deg til å anta at jeg ikke skjønner det selv? Det er jo åpenbart at jeg har skjønt det. 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke om du legger merke til det jeg Nøtta, men anonym 7cc skriver konsekvent at jeg har feil, men forklarer ikke hvorfor jeg har feil? Moralen er ikke gyldig virker det som, eller så kan det være at den ikke er gyldig akkurat i skolesammenheng? Jeg vet ikke.. 

Du er ikke egentlig så mye bedre du heller. Derfor har jeg bedt dere holde dere unna tråden. Jeg kan vel være en god student, å likevel ha meninger? 

Ja, hva får deg til å anta at jeg ikke skjønner det selv? Det er jo åpenbart at jeg har skjønt det. 

Anonymkode: 23ca8...205

Det er et fritt forum, og vi kan kommentere så mye vi vil selv. Du har konsekvent feil, og man blir lei av å forklare hvorfor når du konsekvent vrir på det som blir sagt, så man igjen må forklare hvorfor det du sier blir feil.

Du har åpenbart ikke skjønt det, når du mellom linjene skriver at du åpenbart burde hatt 6, om det ikke var for alle problemene med systemet. Det er ingen menneskerett å få 6.

Hvordan det fungerer med leselister varierer fra fylke til fylke, noen fylker sender du inn forsøkslisten din med leselisten, andre er det fastsatt hvilke forsøk du får. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få 6 skal du arbeide riktig, og være smart nok til å forstå hvordan temaene henger sammen og hvordan det kan anvendes på komplekse problemstillinger. Ja, innenfor rimelighetens grenser. Jeg liker ikke "smart nok" forklaringen din, fordi:

Enkelte påstår at man må følge med i media for eksempel. Som i spørsmålet jeg fikk om prioner, var jo nettopp dette problemet: At man ikke hadde fått med seg dette fordi min bok ikke vektla prioner. Når det er flere slike spørsmål, dreier det seg ikke om evner eller smarthet, men om du har uheldig med boka eller kjøpte en uprøvd sko (kurs) , slik som du var innepå?

Det er ikke bare bare, og det burde være åpent for diskusjon og forbedringer. Jeg mener intet mer, intet mindre. 

-Skolen sin oppgave er å oppfylle fylkeskommunen lovpålagte oppgave om å drive videregående opplæring. For de som har mistet ungdomsretten må de enten vente på voksenrett, eller ta faget som privatist hvor du er ansvarlig for å ordne ting selv. Det er flere tusenvis av studenter som tar fag som privatist hvert år, at det er så innmari vanskelig for deg å gjøre noe som helst selv burde kanskje si deg noe?

Det er ikke innmark vanskelig. Det er svart/hvitt tankegang som jeg tror 7cc var inne på å tenke enten er du med rettighet eller uten. Det går Ann å være hyggelig likevel, og lage et system som er mer imøtekommende for privatister, siden tidene endrer seg. Og jeg har hatt iallefall et par gode poeng. 

Du har åpenbart ikke skjønt det, når du mellom linjene skriver at du åpenbart burde hatt 6, om det ikke var for alle problemene med systemet. Det er ingen menneskerett å få 6. 

I norsk, lærer man å være forsiktig med å tolke mellom linjene. Fordi den tolkningen varierer med tolkerne

Hvordan det fungerer med leselister varierer fra fylke til fylke, noen fylker sender du inn forsøkslisten din med leselisten, andre er det fastsatt hvilke forsøk du får. 

JA, Mine forslag om tydeligere rammer ville motvirke dette. Det er vel allerede forsøk på det. Og skolen burde i det minste gi god opplysning. Dette varierer fra skole til skole også. Det må ta slutt

 

Sist men ikke minst: jeg er ikke en dårlig student fordi jeg mener dette.

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan det fungerer med leselister varierer fra fylke til fylke, noen fylker sender du inn forsøkslisten din med leselisten, andre er det fastsatt hvilke forsøk du får

Jeg har forresten ikke funnet dette på privstistweb, eller fått beskjed om dette noe sted. Så hvis du har link til det, så kunne det hjulpet saken min og andres kanskje.. 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan det fungerer med leselister varierer fra fylke til fylke, noen fylker sender du inn forsøkslisten din med leselisten, andre er det fastsatt hvilke forsøk du får

Jeg har forresten ikke funnet dette på privstistweb, eller fått beskjed om dette noe sted. Så hvis du har link til det, så kunne det hjulpet saken min og andres kanskje.. 

Anonymkode: 23ca8...205

https://agderfk.no/vare-tjenester/skole-og-opplaring/eksamen/eksamen-for-privatister/forslag-til-leselister-gamle-vest-agder.14456.aspx

 

https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/privatisteksamen/forbered-deg-til-eksamen/

 

Eksempelvis ser du Oslo ikke bruker leselister, mens Agder gjør det. Som du også ser står dette rimelig tydelig på hjemmesidene deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

https://agderfk.no/vare-tjenester/skole-og-opplaring/eksamen/eksamen-for-privatister/forslag-til-leselister-gamle-vest-agder.14456.aspx

 

https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/privatisteksamen/forbered-deg-til-eksamen/

 

Eksempelvis ser du Oslo ikke bruker leselister, mens Agder gjør det. Som du også ser står dette rimelig tydelig på hjemmesidene deres. 

Så det er ikke krav til skolen om det? Jeg tenkte foreslå at jeg hadde krav på det. 

Forsøksliste Og leseliste fra elev? Altså.. 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så det er ikke krav til skolen om det? Jeg tenkte foreslå at jeg hadde krav på det. 

Forsøksliste Og leseliste fra elev? Altså.. 

Anonymkode: 23ca8...205

DET ER IKKE SKOLEN SOM GJENNOMFØRER PRIVATISTEKSAMEN, DET ER FYLKESKOMMUNEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...