Gå til innhold

Tips til Biologieksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror jeg har grei oversikt over glucolyse (anaerob i lever) crebs (aerob i alle celler) oksidativ fosforylering som danner ATP (mitochondrie) ☺️

Jeg fikk noen spørsmål om dette husker jeg, angående planter. Og jeg svarte på de fleste av dem. Det hele ble merkelig uansett. Syns det er rart dem har lagt opp bøkene som dem har gjort og læreplanen. 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kastanjefrø skrev (13 timer siden):

Med unntak av glykolysen er alt du nevner ganske elementært pensum for bi1

Åh! Da så 😊 

Da bør ingen høre på meg, for jeg er så gammel at jeg tok faget mens det het 3BI 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (13 timer siden):

Med unntak av glykolysen er alt du nevner ganske elementært pensum for bi1

Helt feil tar jeg likevel ikke: 

Bi 1 læreplan

Bi 2 læreplan

Bi 1 er mer fysiologi. Grunnleggende celler er riktignok mer 1 enn 2, men likevel viktig å kunne hvis man skal kunne si noe fornuftig i 2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (13 minutter siden):

Helt feil tar jeg likevel ikke: 

Bi 1 læreplan

Bi 2 læreplan

Bi 1 er mer fysiologi. Grunnleggende celler er riktignok mer 1 enn 2, men likevel viktig å kunne hvis man skal kunne si noe fornuftig i 2.

Selvfølgelig må du kunne det, men det blir som å anbefale noen at de må være god å regne til matematikkeksamen. Bi1 går i dybden på både plante og dyreceller, og selvfølgelig er celler, som bygger opp biologiske organismer, essensielt å kunne i biologi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig må du kunne det, men det blir som å anbefale noen at de må være god å regne til matematikkeksamen. Bi1 går i dybden på både plante og dyreceller, og selvfølgelig er celler, som bygger opp biologiske organismer, essensielt å kunne i biologi. 

Tror brukeren bare mente det som velmente tips :)

 

Anonymkode: cc201...d6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (21 minutter siden):

Selvfølgelig må du kunne det, men det blir som å anbefale noen at de må være god å regne til matematikkeksamen. Bi1 går i dybden på både plante og dyreceller, og selvfølgelig er celler, som bygger opp biologiske organismer, essensielt å kunne i biologi. 

Vet du, der jeg gikk VGs så hadde de bare ett av biologifagene hvert år. Så jeg tok bi2 før bi1 (bare at da het de noe annet). Du må på ingen måte ha bi1 for å hverken ta eller stå (eller gjør det bra!) i bi2. Det var bare ment som et godt råd, man skjønner mer av molekylærbiologi om man har litt cellebiologi i bunnen. 
 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tror brukeren bare mente det som velmente tips :)

 

Anonymkode: cc201...d6c

jepp 😊

 

Forøvrig TS, jeg har doktorgrad i molekylærbiologi, send meg en melding om noe er uklart 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ginny skrev (5 minutter siden):

Vet du, der jeg gikk VGs så hadde de bare ett av biologifagene hvert år. Så jeg tok bi2 før bi1 (bare at da het de noe annet). Du må på ingen måte ha bi1 for å hverken ta eller stå (eller gjør det bra!) i bi2. Det var bare ment som et godt råd, man skjønner mer av molekylærbiologi om man har litt cellebiologi i bunnen. 
 

jepp 😊

 

Forøvrig TS, jeg har doktorgrad i molekylærbiologi, send meg en melding om noe er uklart 😛

Jeg har aldri påstått at du må ha Bi1 før Bi2, men de går åpenbart mer i dybden på stoffet i det påfølgende faget, så å anbefale pensum en må kunne for å i det hele tatt bestå Bi1 blir unyttig, uansett hvor velmenende det er.

Det er forøvrig en ekstremt dårlig ide å ta biologi 2 om det ikke gjøres som et av realfagene du fordyper deg i, og følgelig må ha Bi1 også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gjort et feltarbeid? Kommer veldig ofte spørsmål relatert til det. 

Anonymkode: f0820...1d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du gjort et feltarbeid? Kommer veldig ofte spørsmål relatert til det. 

Anonymkode: f0820...1d0

Jeg har ikke "gjort" feltarbeid, men lastet ned alt jeg kunne finne fra UiO husker jeg. Det lå ute en slik brosjyre om feltarbeid, der de forklarer hvordan man deler inn området man skal undersøke i mønster... 

Det var også en del om hvordan man samler inn planter eller dyr og systematiserer dem på en god måte. 

Jeg så diverse videoer på ndla der de viste frem noen maskiner og et dataprogram som målte fukt eller andre ting i miljøet osv. Men helt ærlig så var det langt i fra slike spørsmål jeg fikk. Det var vel to eller tre videoer da som jeg kunne se på. 

Jeg fikk spørsmål om suksesjon husker jeg. Ingenting av dette har jeg fått tilbakemelding på fra noen på på eksamen, så jeg vet ikke hva jeg svarte feil på eller ikke☺️ 

 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (5 timer siden):

Vet du, der jeg gikk VGs så hadde de bare ett av biologifagene hvert år. Så jeg tok bi2 før bi1 (bare at da het de noe annet). Du må på ingen måte ha bi1 for å hverken ta eller stå (eller gjør det bra!) i bi2. Det var bare ment som et godt råd, man skjønner mer av molekylærbiologi om man har litt cellebiologi i bunnen. 
 

jepp 😊

 

Forøvrig TS, jeg har doktorgrad i molekylærbiologi, send meg en melding om noe er uklart 😛

Takk☺️ Kanskje jeg spør deg om en ting hvis jeg sitter helt fast, når jeg jobber med oppgavene fra eksamen🙃

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet mye med å anvende pensum i forkant av eksamen, flere oppgaver på del 2 krevde det. Ellers lærte jeg meg alle prosesser i detalj, gjorde tidligere eksamensoppgaver. Trakk linjer mellom ulike deler av pensum på eksamen. Lykke til!

Anonymkode: ae75c...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg jobbet mye med å anvende pensum i forkant av eksamen, flere oppgaver på del 2 krevde det. Ellers lærte jeg meg alle prosesser i detalj, gjorde tidligere eksamensoppgaver. Trakk linjer mellom ulike deler av pensum på eksamen. Lykke til!

Anonymkode: ae75c...d12

Hvilket pensum? Hvilken bok? 🙂 Takk

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobbet mye med å anvende pensum i forkant av eksamen, flere oppgaver på del 2 krevde det. Ellers lærte jeg meg alle prosesser i detalj, gjorde tidligere eksamensoppgaver. Trakk linjer mellom ulike deler av pensum på eksamen. Lykke til!

Anonymkode: ae75c...d12

Jeg er enig med det som anonym skriver over her! Selv brukte jeg boken bi2. Tok du eksamen i høst?

Anonymkode: f0820...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er enig med det som anonym skriver over her! Selv brukte jeg boken bi2. Tok du eksamen i høst?

Anonymkode: f0820...1d0

Jeg brukte bi2 også, og tok eksamen for 1 år siden. 🙂 Begynner på nytt igjen nå, med høyskolebøker tydeligvis🤣🤭

Problemet med disse oppgavene er at det ikke finnes noen form for fasit. Jeg kan jo tro at jeg gjør riktig, men får aldri vite det sikkert/innrette meg. Men nå har jeg bestilt eksamen hefte, håper det hjelper

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Livet skulle ha det til at jeg kom opp i muntlig bi1 og skriftlig bi2. Fikk sekser på begge, så akkurat biologi føler jeg at jeg har smålig kontroll på. 

Høres jo ut som at du har god kontroll på studieteknikk hvis du fikk sekser i bi1, men er det en ting jeg fant ut så var det at dersom du ikke kan forklare teorien muntlig til noen andre fra eget hode, så kan du det ikke godt nok til å få en sekser. Rett og slett. Gikk rundt som en idiot og snakket høyt for meg selv hjemme når jeg ikke hadde noen å sparre med, men det ga i det minste resultater. 

Når det gjelder skriftlig eksamen: jeg tok min for noen år siden, så kan hende at formatet er endret - men da hadde vi iaf en del uten hjelpemidler og en med. Spørsmålene du får på den delen uten hjelpemidler kan du få en viss feeling over ved å se på gamle eksamensoppgaver, da det gjerne er samme typen spørsmål som går igjen, selv om det ikke er nøyaktig de samme. Når det kommer til den delen med hjelpemidler, erfarte jeg at man fortsatt burde kunne ting på "pugge-basis", ettersom spørsmålene er vridd på en sånn måte at du ikke bare kan plukke svarene ut av boka. Husker jeg ikke ante hvor bra jeg hadde gjort det ettersom jeg aldri hadde vært borti lignende oppgaver tidligere, men ettersom jeg hadde så fryktelig god kål på grunnkunnskapen så løste jeg oppgavene godt selv om jeg ikke var sikker på om alt var rett. Hvis du har sett på tidligere eksamenssett så ser du jo hva slags spørsmål de stiller. Spørsmålene kan kanskje oppfattes som helt urimelig ved første øyekast, men realiteten er at flere av de er laget for å skille de som er gode fra de som er best, ved å se hvem som klarer å reflektere over stoffet. 

Når det gjelder muntlig eksamen: dette var jo riktignok i bi1, men det er vel de samme prinsippene som går igjen. Igjen - øv muntlig med deg selv. Forsøket jeg hadde var å preparere et preparat med planteceller fra et blad - temmelig rett fram. Skalv som et aspeløv på henda, men er bare å ta pusten og tiden til hjelp, haha. Ellers så er mitt beste tips å utnytte alle spørsmålene du får til å vise hva du kan. Okei, kanskje du ble stilt et spørsmål du ikke har så god kontroll på, men i biologi så henger så mye sammen at det gjelder å få vridd det over på noe du kan steingodt. Da viser du i det minste at du har god kontroll på andre detaljer. Jeg var snik nok til å søke opp de siste biologigjennobruddene for den siste tiden og, så jeg kunne trekke fram noe som lå utenfor pensum men som kunne passe inn som fun fact eller til pensum (sykt nørd, i know). Sensor er jo gjerne noen som har valgt biologi som fag i utdanningen sin og som dermed gjerne også er interessert i faget, og de setter pris på å se andre fatte interesse for feltet deres!

Brukte bios-bøkene og de opplevde jeg stort sett som gode nok, og det jeg synes var uklart søkte jeg opp (engelske søk gir stort sett bedre resultater enn norske, men er du sikkert klar over fra før). Ellers er det jo et rent puggefag, så det er jo bare å starte tidlig, det, haha. Etikk er (var, i det minste - er som sagt et par år siden jeg tok eksamen) også mye mer relevant i biologi 2 på grunn av biotek-delen.  Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

madamecurie skrev (På 17.1.2021 den 21.58):

Hei!
Livet skulle ha det til at jeg kom opp i muntlig bi1 og skriftlig bi2. Fikk sekser på begge, så akkurat biologi føler jeg at jeg har smålig kontroll på. 

Høres jo ut som at du har god kontroll på studieteknikk hvis du fikk sekser i bi1, men er det en ting jeg fant ut så var det at dersom du ikke kan forklare teorien muntlig til noen andre fra eget hode, så kan du det ikke godt nok til å få en sekser. Rett og slett. Gikk rundt som en idiot og snakket høyt for meg selv hjemme når jeg ikke hadde noen å sparre med, men det ga i det minste resultater. 

Når det gjelder skriftlig eksamen: jeg tok min for noen år siden, så kan hende at formatet er endret - men da hadde vi iaf en del uten hjelpemidler og en med. Spørsmålene du får på den delen uten hjelpemidler kan du få en viss feeling over ved å se på gamle eksamensoppgaver, da det gjerne er samme typen spørsmål som går igjen, selv om det ikke er nøyaktig de samme. Når det kommer til den delen med hjelpemidler, erfarte jeg at man fortsatt burde kunne ting på "pugge-basis", ettersom spørsmålene er vridd på en sånn måte at du ikke bare kan plukke svarene ut av boka. Husker jeg ikke ante hvor bra jeg hadde gjort det ettersom jeg aldri hadde vært borti lignende oppgaver tidligere, men ettersom jeg hadde så fryktelig god kål på grunnkunnskapen så løste jeg oppgavene godt selv om jeg ikke var sikker på om alt var rett. Hvis du har sett på tidligere eksamenssett så ser du jo hva slags spørsmål de stiller. Spørsmålene kan kanskje oppfattes som helt urimelig ved første øyekast, men realiteten er at flere av de er laget for å skille de som er gode fra de som er best, ved å se hvem som klarer å reflektere over stoffet. 

Når det gjelder muntlig eksamen: dette var jo riktignok i bi1, men det er vel de samme prinsippene som går igjen. Igjen - øv muntlig med deg selv. Forsøket jeg hadde var å preparere et preparat med planteceller fra et blad - temmelig rett fram. Skalv som et aspeløv på henda, men er bare å ta pusten og tiden til hjelp, haha. Ellers så er mitt beste tips å utnytte alle spørsmålene du får til å vise hva du kan. Okei, kanskje du ble stilt et spørsmål du ikke har så god kontroll på, men i biologi så henger så mye sammen at det gjelder å få vridd det over på noe du kan steingodt. Da viser du i det minste at du har god kontroll på andre detaljer. Jeg var snik nok til å søke opp de siste biologigjennobruddene for den siste tiden og, så jeg kunne trekke fram noe som lå utenfor pensum men som kunne passe inn som fun fact eller til pensum (sykt nørd, i know). Sensor er jo gjerne noen som har valgt biologi som fag i utdanningen sin og som dermed gjerne også er interessert i faget, og de setter pris på å se andre fatte interesse for feltet deres!

Brukte bios-bøkene og de opplevde jeg stort sett som gode nok, og det jeg synes var uklart søkte jeg opp (engelske søk gir stort sett bedre resultater enn norske, men er du sikkert klar over fra før). Ellers er det jo et rent puggefag, så det er jo bare å starte tidlig, det, haha. Etikk er (var, i det minste - er som sagt et par år siden jeg tok eksamen) også mye mer relevant i biologi 2 på grunn av biotek-delen.  Lykke til!

Takk for svar🙂 Jeg tror ikke hverken puggingen eller forståelsen er problemet. Jeg opplevde å få spørsmål utenfor pensum i boka☺️

Jeg fikk bl.a. brått spm om prioner osv. Det står et lite avsnitt om hva det er i boka mi, men det var på ingen som helst måte mulig for meg å reflektere meg fram til svaret på spørsmålet de stillte. Fordi boka utdypet det ikke mer. Jeg har flere eksempler fordi jeg stjal med meg eksamensarket hjem, jeg ble skikkelig overrasket 👍 

Kanskje eksamen har endret seg sånn sett siden din tid, jeg vet ikke. 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar🙂 Jeg tror ikke hverken puggingen eller forståelsen er problemet. Jeg opplevde å få spørsmål utenfor pensum i boka☺️

Jeg fikk bl.a. brått spm om prioner osv. Det står et lite avsnitt om hva det er i boka mi, men det var på ingen som helst måte mulig for meg å reflektere meg fram til svaret på spørsmålet de stillte. Fordi boka utdypet det ikke mer. Jeg har flere eksempler fordi jeg stjal med meg eksamensarket hjem, jeg ble skikkelig overrasket 👍 

Kanskje eksamen har endret seg sånn sett siden din tid, jeg vet ikke. 

Anonymkode: 23ca8...205

Haha, jeg husker avsnittet om prioner fra biosboka - jeg pugget det og, jeg. Mest fordi jeg synes det var fascinerende greier, pluss at jeg ble livredd for å få Creutzfeldt-Jakobs sykdom. Skjønner godt at den type stoff ikke prioriteres når du leser og sikkert virker ubetydelig i forhold til resten av pensum. Dersom du fikk spørsmål helt utenfor pensum i boka så er jo ikke det bra i det hele tatt, og jeg tror du egentlig kan gjøre lurt i å si ifra om det. Det viser jo bare at du har full kontroll dersom du ikke bare har kontroll på alt som står i boka, men også alt som ikke gjør det. I tillegg til at det skal være faglærers oppgave å sørge for at dere har blitt opplyst om alt dere skal kunne/fått utlevert supplerende materiale dersom boken ikke dekker alt som dere kan få på eksamen. I det minste på muntlig eksamen, for sitter jo faglærer ved siden av sensor og kan bekrefte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På muntlig presenterte jeg feltarbeidet mitt, trakk frem nyere relevant forskning og trakk inn flere andre læreplanmål. Likevel stoppet eksaminator meg i presentasjonen for å få meg til å ramse opp mange ulike typer lav. Jeg fortalte et par, men ble litt trukket på at jeg ikke kunne flere.

Anonymkode: f0820...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar🙂 Jeg tror ikke hverken puggingen eller forståelsen er problemet. Jeg opplevde å få spørsmål utenfor pensum i boka☺️

Jeg fikk bl.a. brått spm om prioner osv. Det står et lite avsnitt om hva det er i boka mi, men det var på ingen som helst måte mulig for meg å reflektere meg fram til svaret på spørsmålet de stillte. Fordi boka utdypet det ikke mer. Jeg har flere eksempler fordi jeg stjal med meg eksamensarket hjem, jeg ble skikkelig overrasket 👍 

Kanskje eksamen har endret seg sånn sett siden din tid, jeg vet ikke. 

Anonymkode: 23ca8...205

Det er nok et eksempel på et sekserspørsmål? For en sekser i biologi forventes det at man kan knytte pensum opp mot aktuelle tema i samfunnet og vise forståelse utover akkurat de faktaopplysningene som står i boka. Da jeg hadde eksamen i 3Bi (altså lenge siden, hehe) fikk vi spørsmål om bioteknologi som gikk langt utenfor læreboka. Heldigvis for meg hadde læreren min lagt inn mer undervisning i akkurat det temaet + jeg var oppdatert på temaet gjennom media og lignende. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er nok et eksempel på et sekserspørsmål? For en sekser i biologi forventes det at man kan knytte pensum opp mot aktuelle tema i samfunnet og vise forståelse utover akkurat de faktaopplysningene som står i boka. Da jeg hadde eksamen i 3Bi (altså lenge siden, hehe) fikk vi spørsmål om bioteknologi som gikk langt utenfor læreboka. Heldigvis for meg hadde læreren min lagt inn mer undervisning i akkurat det temaet + jeg var oppdatert på temaet gjennom media og lignende. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Hvordan lære hvis man aldri har hørt om det? Hvis det man skal lære da ikke står i pensum, hvordan lære om det? Da må en begynne å trekke inn vilt mange ting i håpet om å bli 6'er elev. 

Heldigvis for Anonym ...7cc, hadde lærer lagt inn litt ekstra utenfor pensum . Vel.. Jeg er privatist, og vil aldri ha den sjansen☺️👍 

Jeg tror ikke det er et sekserspørsmål. Jeg tror bare det er et spørsmål utenfor pensum. 

madamecurie skrev (2 timer siden):

Haha, jeg husker avsnittet om prioner fra biosboka - jeg pugget det og, jeg. Mest fordi jeg synes det var fascinerende greier, pluss at jeg ble livredd for å få Creutzfeldt-Jakobs sykdom. Skjønner godt at den type stoff ikke prioriteres når du leser og sikkert virker ubetydelig i forhold til resten av pensum. Dersom du fikk spørsmål helt utenfor pensum i boka så er jo ikke det bra i det hele tatt, og jeg tror du egentlig kan gjøre lurt i å si ifra om det. Det viser jo bare at du har full kontroll dersom du ikke bare har kontroll på alt som står i boka, men også alt som ikke gjør det. I tillegg til at det skal være faglærers oppgave å sørge for at dere har blitt opplyst om alt dere skal kunne/fått utlevert supplerende materiale dersom boken ikke dekker alt som dere kan få på eksamen. I det minste på muntlig eksamen, for sitter jo faglærer ved siden av sensor og kan bekrefte det. 

Det er flere her som bekrefter at nivået på eksamen er utenfor pensum☺️☺️

Jeg ville blitt glad hvis dere visste hva slags eksperimenter jeg kan bli spurt om hvis dere husker? Da kan jeg ha en sjans også☺️ så skal jeg pugge som alle andre til eksamen, og ikke jukse👍❤️

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...