Gå til innhold

Tips til Biologieksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kastanjefrø skrev (26 minutter siden):

DET ER IKKE SKOLEN SOM GJENNOMFØRER PRIVATISTEKSAMEN, DET ER FYLKESKOMMUNEN.

Nei, men hvorfor er det noen skoler som har det da? Mens andre ikke? 

*Skoleeier (fylkeskommunen) kan i tillegg ha sine egne retningslinjer som gjelder alle videregående skoler i fylket. Se derfor på lenkene nederst på denne siden.

Faglærer og ekstern sensor utformer muntligpraktisk eksamen? 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, men hvorfor er det noen skoler som har det da? Mens andre ikke? 

*Skoleeier (fylkeskommunen) kan i tillegg ha sine egne retningslinjer som gjelder alle videregående skoler i fylket. Se derfor på lenkene nederst på denne siden.

Faglærer og ekstern sensor utformer muntligpraktisk eksamen? 

Anonymkode: 23ca8...205

Det arrangeres på skolene, som eies av fylkeskommunen. Det har derimot ikke noe med skolen å gjøre, det er et eget eksamenskontor som har ansvaret for gjennomføring av eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (16 minutter siden):

Det arrangeres på skolene, som eies av fylkeskommunen. Det har derimot ikke noe med skolen å gjøre, det er et eget eksamenskontor som har ansvaret for gjennomføring av eksamen.

Men læreren som snakket over deg her jobber på VGS, og har hatt en del privatisteksamener. Hvordan forklarer du det? Jeg har inntrykk av at det er disse som bestemmer hva de skal eksaminere i.

Eller hva var poenget ditt? Ingen ting? Du bare poengterte at fylkeskommunen som skolen er en del av arrangerer eksamen? 😜

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men læreren som snakket over deg her jobber på VGS, og har hatt en del privatisteksamener. Hvordan forklarer du det? Jeg har inntrykk av at det er disse som bestemmer hva de skal eksaminere i.

Eller hva var poenget ditt? Ingen ting? Du bare poengterte at fylkeskommunen som skolen er en del av arrangerer eksamen? 😜

Anonymkode: 23ca8...205

Jeg sier at du ikke kan gå til skolen med krav om en leseliste, da de ikke har noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Jeg sier at du ikke kan gå til skolen med krav om en leseliste, da de ikke har noe med det å gjøre.

Men de har jo det, hvis de utfører selve eksamen🙄 Men da sto ikke dette på privatistweb likevel da skjønner jeg? 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men de har jo det, hvis de utfører selve eksamen🙄 Men da sto ikke dette på privatistweb likevel da skjønner jeg? 

Anonymkode: 23ca8...205

Hvis jeg eier en coop butikk, og feirer bryllupet mitt i butikken, har butikken noen med bryllupet mitt å gjøre da? Kan du klage til sjefen for ferskvarer i butikken fordi du ikke var fornøyd med serveringen i bryllupet? Selvfølgelig ikke. 

Hva står ikke på privatistweb? Det står tydelig på privatistweb om fylket ditt bruker det hvordan en skal gå fram for bruk av leseliste mm. 
 

Det er strengt tatt et under at du i det hele tatt ever å kle på deg om morgenen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg eier en coop butikk, og feirer bryllupet mitt i butikken, har butikken noen med bryllupet mitt å gjøre da? Kan du klage til sjefen for ferskvarer i butikken fordi du ikke var fornøyd med serveringen i bryllupet? Selvfølgelig ikke. 

Hva står ikke på privatistweb? Det står tydelig på privatistweb om fylket ditt bruker det hvordan en skal gå fram for bruk av leseliste mm. 
 

Det er strengt tatt et under at du i det hele tatt ever å kle på deg om morgenen. 

Link? Som sagt, så er egentlig ikke privatistweb noe som brukes av mitt fylke. Det som brukes er et helt annet program, der det kun står info om dato og klasserom for eksamen. Jeg fant ikke det du snakket om. Du sa at opplysningene om at man skulle levere forsøksliste/ev leseliste stod på privatistweb. 

Hvis du eier en coop butikk, og feirer bryllup i din egen butikk, så har du vel streng tatt bare deg selv å klage på hvis noe ikke er som det skal. Hvis du har avtalt med sjefen for ferskvarer at ferskvarene står tilgjengelig for dine gjester, kunne du antagelig tatt opp dette med ferskvaresjefen dersom det ikke var gjennomført som avtalt, forutsatt at det forelå en vennskapelig avtale eller at du betalte ferskvaresjefen for dette. 

 

Hvis du eier en coop butikk, og tar betalt for å leie ut ditt lokale, så har du som eier ansvar for at lokalene du leier ut, og hva ellers som blir avtalt på forhånd, er som avtalt. Hvis du i tillegg tar betalt for å teste kundene som egentlig betaler lønna de i form av skatt,  burde det uavhengig om betaling går direkte til skolen eller en pot i fylkeskommunen som skolen er en del av, foreligge muligheter for kommunikasjon og informasjon, slik at kundene blir behandlet likt. 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forøvrig for høyere skatt generelt, slik at vi kan få flere skoleplasser, hvis noen lurte. Fordi, ja, det koster penger.

Det er mange ildsjeler som gjør en god jobb, likevel syns jeg rettigheter er på sin plass, for betalende privatister/elever og unge som skal inn i arbeidslivet☺️

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Her var det mye ulike svar og jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle sidene - det ble rett og slett for mye. 

Men jeg er lærer i biologi på videregående, og har hatt utallige privatisteksamener, og føler meg således berettiget til å svare. 

 

Du trenger ikke lese Campbell et al. Det holder med ei pensumbok. Bi2 er mer akademisk enn bios, men vi bruker bios og (noen av) mine elever får 6 på skriftlig.  Det er del to som er bøygen for karakteren- det å anvende fagstoffet. Og dette må du bare øve og øve på. Se på gamle eksamensoppgaver hos udir, og på naturfag.no. les forslagene til svar på eksamensoppgavene som står i bios på nett. Osv. 

 

Når det gjelder forsøk, så pleier vi å spør om feltarbeid, enzymforsøk (ofte katalase, men amylase og andre enzymforsøk funker selvfølgelig også), gelelektroforese, forsøk om fotosyntese, forsøk om celleånding, kanskje pcr, osv osv. 

Vi pleier å spørre kandidaten om noe som er relevant til tema den trekker til eksamen. Trekker kandidaten celleånding så spør vi om hvordan vi kan teste dette ut i praksis osv osv. 

 

Det er forsøk i både bios og bi2. Bruk disse som hjelpemiddel. 

 

Og spør hvis du lurer på noe mer. 

 

 

-læreren 

Anonymkode: a293c...e40

Hei, takk for svar :) 

I tilfelle alt det andre kom i veien, siterte jeg deg igjen

Jeg har ikke funnet forslag til svar, men skal se etter disse igjen.

Ja, det er mye her. 

Jeg er på leting etter mulige temaer🙂 Jeg har blitt avvist en del av skolen, fordi de ikke tør eller kan? (vet ikke) svare. De skjønner ikke at ved å ikke svare så vet jeg ikke hva jeg skal lese til/ hvordan jeg skal lese til eksamen. Det gjelder spesielt forsøkene. Eller kanskje de skjønner det, men mener oppriktig at vi privatister fortjener å ha det sånn. Jeg vet ikke? 

Jeg har hatt naturfageksamen også. På denne dro de frem et apparat jeg aldri hadde sett før, hverken i boka eller på ndla. Heldigvis var det en som spurte meg ut om boka istedet. Men det er ikke alltid tilfelle at det går slik. 🙂 Så diskusjonen dreier seg mer eller mindre for meg om at privatister har null rett. Det må være feil fra en praktisk synsvinkel og moralsk☺️

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei, takk for svar :) 

I tilfelle alt det andre kom i veien, siterte jeg deg igjen

Jeg har ikke funnet forslag til svar, men skal se etter disse igjen.

Ja, det er mye her. 

Jeg er på leting etter mulige temaer🙂 Jeg har blitt avvist en del av skolen, fordi de ikke tør eller kan? (vet ikke) svare. De skjønner ikke at ved å ikke svare så vet jeg ikke hva jeg skal lese til/ hvordan jeg skal lese til eksamen. Det gjelder spesielt forsøkene. Eller kanskje de skjønner det, men mener oppriktig at vi privatister fortjener å ha det sånn. Jeg vet ikke? 

Jeg har hatt naturfageksamen også. På denne dro de frem et apparat jeg aldri hadde sett før, hverken i boka eller på ndla. Heldigvis var det en som spurte meg ut om boka istedet. Men det er ikke alltid tilfelle at det går slik. 🙂 Så diskusjonen dreier seg mer eller mindre for meg om at privatister har null rett. Det må være feil fra en praktisk synsvinkel og moralsk☺️

Anonymkode: 23ca8...205

Jeg har tipset deg om en del aktuelle forsøk. Og tipset deg om hvor du finner flere forsøk. 

Det er ikke læreboka som er pensum. Det er kompetansemålene. Læreboka er kun en tolkning av kompetansemålene, på samme måte som ndla også er en tolkning av læreplanen. 

Når du hadde naturfagseksamen så inneholder den læreplanen flere konkrete forsøk du skal gjøre, slik som "forsøk med varmepumper, solceller, solfangere, brenselceller, galvanisk element og elektrolyse.". Det er garantert noe herfra du har blitt spurt. Og alt dette finnes i lærebøkene. I forsøksdelen av læreboka. 

 

Skolen du skal ha eksamen på har ikke noe med eksamen å gjøre, de leier kun ut sine lokaler. Når du begynner på universitetet vil du ha eksamen i idrettshaller. Da kan ikke de i idrettshallen svare deg på eksamensspørsmål. Det er akkurat det samme med privatisteksamen. Det er ikke det at de ikke vil, eller tør svare. Men de har ikke svara. Det har ingenting med dem å gjøre. 

(Min skole leies ut til konfirmantundervisning på kveldstid, det betyr ikke folk på min jobb kan svare på spørsmål om konfirmasjonen).

 

Jeg skjønner ikke det at du mener du ikke har noen rett. Du har meldt deg som privatist. Da melder du deg opp til eksamen på egenhånd og du er ansvarlig selv.  Det er jo det som er å være privatist. 

Det finnes plenty av nettskoler hvor du kan betale for eksamensrettet undervisning. Da vil du få hjelp til det du lurer på, det du ikke forstår. 

Anonymkode: a293c...e40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har tipset deg om en del aktuelle forsøk. Og tipset deg om hvor du finner flere forsøk. 

Ja, jeg takket for det. Du sa du ikke hadde lest alt i tråden, så jeg ga deg innsikt i hva den handlet om. 

Det er ikke læreboka som er pensum. Det er kompetansemålene. Læreboka er kun en tolkning av kompetansemålene, på samme måte som ndla også er en tolkning av læreplanen. 

Rent praktisk , så burde man finne igjen pensumet i læreplanen i læreboken. Poenget mitt tidligere i tråden (hvis du gidder å lete tilbake) var at det er ikke alltid er tilfelle. Jeg sitter med mange bøker nå, og har akkurat kjøpt bios. Jeg oppdaget at det mangler ting i bøkene som gjør at den skriftlige eksamen ble vanskelig, da jeg tok den sist, ikke fordi jeg ikke forstod hva de spurte om, men rett  og slett fordi boka vektla ikke dette. 

Når du hadde naturfagseksamen så inneholder den læreplanen flere konkrete forsøk du skal gjøre, slik som "forsøk med varmepumper, solceller, solfangere, brenselceller, galvanisk element og elektrolyse.". Det er garantert noe herfra du har blitt spurt. Og alt dette finnes i lærebøkene. I forsøksdelen av læreboka. Ikke i min bok. Jeg hadde påbyggeksamen og tilhører enn annen læreplan enn den som er gjeldene nå. Boka inneholdt blandt annet en forklaring på bølger. Uten å definere hva dette var for noe. Dette fikk jeg medhold i. 

Skolen du skal ha eksamen på har ikke noe med eksamen å gjøre, de leier kun ut sine lokaler. Når du begynner på universitetet vil du ha eksamen i idrettshaller. Da kan ikke de i idrettshallen svare deg på eksamensspørsmål. Det er akkurat det samme med privatisteksamen. Det er ikke det at de ikke vil, eller tør svare. Men de har ikke svara. Det har ingenting med dem å gjøre. 

(Min skole leies ut til konfirmantundervisning på kveldstid, det betyr ikke folk på min jobb kan svare på spørsmål om konfirmasjonen).

Jeg forstår ikke hvorfor dette med lokalet er relevant, annet enn at jeg svarte Nøtta på en liknende analogi, med utgangspunkt i moral. Jeg betaler faktisk for eksamen som privatist, og jeg betaler dyrt. Jeg har ikke fått informasjonen jeg trenger av skolen eller fylkeskommunen. Mye av den informasjonen henter jeg utenfor skolen, som faglærere som deg som kan sakene sine. Hvorfor skal ikke skolen kunne rådgi Privatisten? I beste fall burde de hatt et nummer tilgjengelig med en person som kunne gitt Privatisten den informasjonen. Jeg opplever å bli kastet imellom ulike institusjoner, der ingen egentlig har noe svar. 

Nøtta skriver også om informasjon på privatistweb som jeg ikke klarer å finne angående forsøksliste som jeg angivelig skal kunne gi til skolen. Men dette har jeg fått beskjed om at jeg ikke kan gjøre eller spørre om. 

 

Jeg skjønner ikke det at du mener du ikke har noen rett. Du har meldt deg som privatist. Da melder du deg opp til eksamen på egenhånd og du er ansvarlig selv.  Det er jo det som er å være privatist. Nettopp. Har du tenkt på at det ikke er rettigheter for Privatisten fordi ingen har tenkt på det, og ikke nødvendigvis fordi det ikke er meningen at privatister skal ha det?

Eksempel:

Ville du funnet deg i å betale for et produkt du ikke får? Privatisten kunne fått fastbestemt tilbakebetaling dersom eksamen ikke gjennomføres,  dersom det gis beskjed innen rimelig tid. (en uke i forveien?) Det er et vanlig prinsipp for alle andre tjenester i landet. Hvorfor skal Privatisten måtte betale dersom det plutselig er årsaker til at hen ikke kan ta eksamen likevel,  altså årsaker som er reelle som ikke gir legeerklæring? Det ville vært et eksempel på en rett (rettighet). 

Hvorfor skal ikke privatister skal få litt veiledning innenfor de områdene jeg har nevnt? De må jobbe like mye med lærebøkene likevel, selv om de får veiledning på hvordan de kan forberede seg til sin eksamen? De betaler tross alt? 

Det finnes plenty av nettskoler hvor du kan betale for eksamensrettet undervisning. Da vil du få hjelp til det du lurer på, det du ikke forstår. 

Alle har ikke råd til privatundervisning. Det er jo gjerne derfor man utdanner seg.. Man vil ha jobb..

Derfor blir dette urettferdig. Jeg mener lærebøkene i dette tilfelle burde vært mer utfyllende, sammen med læreplanen, fordi det har jeg opplevd på et generelt grunnlag, at bøkene er ikke nødvendigvis bra. Dessuten ville dette også avlaste læreren, om læreplan og lærebok var mer samkjørt. Eleven ville da kunne jobbet enda mer selvstendig. Men det vil alltid være en fordel tidsmessig med en lærer. Derfor syns jeg ikke Privatisten skal "straffes" (selv om det ikke er ment som straff) ved å fratas veiledning til eksamen, fordi det påvirker allerede negativt tidsmessig og økonomisk. 

Anonymkode: a293c...e40

 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis barna dine (unge voksne) ikke får hjelp når de spør av voksne mennesker. For det er jo det det er, voksne mennesker som arbeider på en institusjon som vi tenker skal hjelpe barna våre å utvikle seg. Så er det greit for deg? Du tenker at det er ikke ditt ansvar å bidra? 

Du innfinner deg med at: "sånn er det? ". 

Jeg tenker det er verdens største Ansvarsfraskrivelse når noen påpeker et problem å ikke ta stilling til det, uavhengig av hvem som eier lokale til skolen eller ikke. Tror dere disse "barna" som er på vei inn i voksenlivet lærer å hjelpe andre i fremtiden? Eller er det viktigere å skyve seg selv gjennom først? 

 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...