Gå til innhold

Tips til Biologieksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ovenfor. Mange nyanserte tanker, som baserer seg på egne observasjoner og jeg har i tillegg trukket inn andres opplysninger. 

Lykke til. Jeg håper ikke du blir min fremtidige lærer. Du er forøvrig god på å tolke, ting jeg selv ikke legger i det jeg skriver. Av og til er sort hvitt nødvendig. Det er forøvrig også et kriterier for depresjon, en slik tankegang. Flere nyanser! 

Anonymkode: 23ca8...205

Men du tar ikke til deg det vi prøver å fortelle deg? Du har fått konstruktive og hjelpsomme tilbakemeldinger fra brukere som er på et langt høyere nivå innen biologi enn det du er. Det er ditt problem at du håper jeg ikke blir din fremtidige lærer (da må du på universitetet først i tilfelle. 🤷🏻‍♀️ Det er ikke så lett å lære bort ting til folk som har en rigid tankegang som du ser ut til å ha, jeg ser ikke mye nyansering eller vilje/evne til å forsøke å se poenget i svarene du har fått i denne tråden.
Du kan klage over systemet alt du bare vil, men det vil ikke hjelpe det noe på biologieksamen. Bruk energien på å ta til deg gode råd fra folk som vet hva de snakker om, og å lese. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

🙄 Det er ikke fasit i min bok. Det er enkle repitisjonsspørsmål, uten fasit. Forklar hva dette ordet betyr.. Osv. Jeg opplevde eksamen som annerledes. Nok om det. 

Så hvis sensor ikke vet svaret. Læreren vet ikke svaret.. Nå diskuterer du deg bort fra poenget mitt. Jeg ber innstendig om å bli hørt. På et punkt må man være villig til å innse at man skal lære bort noe også. Da må mann kunne bli enige om HVA. Så viser du til læreplanen. Det er fint. Og hva står det der, jo mange brede temaer. 

Men hvis du har et kapittel om oppbygging av proteiner foreksempel, er det da naturlig å ha et langt avsnitt om prioner der? Sånne ting, flere sånne ting reagerte jeg på på eksamen, det er for mye og jeg syns ikke det er god nok sammenheng. Den er ikke tydelig nok. 

Det kunne foreksempel stått: Kandidaten skal kunne alle ledd i xxx og koble dette opp mot xxxx. 

Hvem er sånne som deg som ikke når gjennom? Det er ingen andre som heller har fasit med mindre de har fått det av læreren sin.  

Nei, det er ikke rart at norsk skole er rangert som en av de som presterer dårligst. Jeg har bedt deg og flere andre tenke gjennom akkurat det. Hvirfor tror du det er sånn? Koblingen mellom pensum og læreplanen er for dårlig kanskje? . Med mer.. Flere ganger har jeg sagt dette. Det henger sammen nemlig. Kan noen trekke noen store linjer der kanskje? 

Ha en god natt, hilsen sånne som meg som har oppdaget dette. 

Anonymkode: 23ca8...205

Jeg skjønte ikke helt, er det et problem at det er et avsnitt om prioner under proteiner? Prioner er jo proteiner (egentlig står vel første del av forkortelsen for proteinaceous), med helt spesielle egenskaper, så jeg kan godt forstå at det står om prioner under proteiner. Det er et (veldig spennende!) tema som er viktig innen mange fagområder, som medisin, veterinærmedisin, næringsmiddelhygiene etc etc. 


Jeg har aldri laget læreplaner på videregående, men ser for meg at det er komplett umulig å lage læreplaner som er så detaljerte at det står at eleven skal kunne alle ledd i x og koble dette mot y. Uansett vil det ikke gi et svar på hvor detaljert man må kunne disse leddene, og hva med z, c og k som x (eller y!) også kan kobles til? 🤷🏻‍♀️ Prioner kan for eksempel kobles opp mot andre smittsomme sykdommer/måter disse kan smitte på, mattrygghet, denaturering av proteiner, import/eksport av dyr og fôr og forhold knyttet til dette, historie, andre prionsykdommer, sentralnervesystemet +++. Det er umulig å lage en liste over alle mulige koblinger mellom alle deler av pensum. Og igjen: Det kreves at man skal kunne tenke selv. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, selvsagt har eksamen en helt annen form enn repetisjonsoppgaver i en lærebok! 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg skjønte ikke helt, er det et problem at det er et avsnitt om prioner under proteiner? Prioner er jo proteiner (egentlig står vel første del av forkortelsen for proteinaceous), med helt spesielle egenskaper, så jeg kan godt forstå at det står om prioner under proteiner. Det er et (veldig spennende!) tema som er viktig innen mange fagområder, som medisin, veterinærmedisin, næringsmiddelhygiene etc etc. 


Jeg har aldri laget læreplaner på videregående, men ser for meg at det er komplett umulig å lage læreplaner som er så detaljerte at det står at eleven skal kunne alle ledd i x og koble dette mot y. Uansett vil det ikke gi et svar på hvor detaljert man må kunne disse leddene, og hva med z, c og k som x (eller y!) også kan kobles til? 🤷🏻‍♀️ Prioner kan for eksempel kobles opp mot andre smittsomme sykdommer/måter disse kan smitte på, mattrygghet, denaturering av proteiner, import/eksport av dyr og fôr og forhold knyttet til dette, historie, andre prionsykdommer, sentralnervesystemet +++. Takk:) Min bok vektlegger ikke dette. Den utdyper det ikke litt engang. Ingen ord som denaturering osv. (men jeg kan det, jeg brukte det som et eksempel for å forklare hva som ble feil på eksamen) Det er umulig å lage en liste over alle mulige koblinger mellom alle deler av pensum. Og igjen: Det kreves at man skal kunne tenke selv. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Nei, det er komplisert å lage en liste med alle koblinger, men hvis elev skal vite hva denaturering er, så burde det være et eget kapittel i boka om det. Det står noe om proteiner i min bok, men ikke nok til at jeg kunne lage en større forståelse ut av det . Du ssnakkerr her igjen om biokjemi som Nøtta mener at jeg ikke forstår, og oppbygging av proteiner. Jeg har absolutt vært på en lang reise utenfor mine egne skolebøker, som jeg kjøpte i god tro fordi jeg trodde de skulle hjelpe meg til eksamen. 

Men det må være mulig å peke på at eksisterende læreplan er for vid. Jeg har forsøkt å forklare tidligere at innefor biologi er det mange felt å fordype seg i. De kunne gjort enn bedre jobb med å innsnevret disse, fordi på universitetet begynner man jo å velge seg ut interessefelt. Det kunne vært bedre samkjøring mellom lærebøker og pensum. Og oppgavene i lærebøkene burde i større grad reflektere nivået på eksamen.

Det er ikke så rart jeg sier dette. Jeg går utifra et ståsted der jeg oppriktig tror at eleven hadde vært mer interessert i fagene, dersom det var tydelig hva som skal læres. Der gjør læreplanen en for dårlig jobb nå. Tydelig, altså helt tydelig forventninger, som eleven kan klare å skjønne selv, uten å være fagperson på forhånd. 

Det blir som å be eleven lære alle bestanddelene i ei celle, men unnlate å navngi organellene, fordi det skal eleven hoste opp selv. 

Så var det dette med fasit. Som i eksempelet med organeller ovenfor understreker poenget mitt. 

 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

 Det kreves at man skal kunne tenke selv. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Men du skjønner at "å tenke selv" og det å "gjøre disse koblingene" avhenger av at du har vært borti dette pensumet før eksamen? 

Jeg har lest nyhetene om prioner på klovdyr i Norge, mattilsynets involvering (veterinærene der) for noen år siden. Hva med elevene som ikke leste om dette og derfor ikke gjør den koblingen? Da er det plutselig ikke mangel på evne til å tenke, men rein flaks hva man kan svare på til eksamen. Det er merkelig 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du tar ikke til deg det vi prøver å fortelle deg? Du har fått konstruktive og hjelpsomme tilbakemeldinger fra brukere som er på et langt høyere nivå innen biologi enn det du er. Det er ditt problem at du håper jeg ikke blir din fremtidige lærer (da må du på universitetet først i tilfelle. 🤷🏻‍♀️ Det er ikke så lett å lære bort ting til folk som har en rigid tankegang som du ser ut til å ha, jeg ser ikke mye nyansering eller vilje/evne til å forsøke å se poenget i svarene du har fått i denne tråden.
Du kan klage over systemet alt du bare vil, men det vil ikke hjelpe det noe på biologieksamen. Bruk energien på å ta til deg gode råd fra folk som vet hva de snakker om, og å lese. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Jeg lurer ikke på det du skriver om. Du svarte ikke på det jeg spurte om, derfor er jeg egentlig ferdig med å svare deg og nøtta🙂

Jeg har tatt til meg alt av tips. Og har takket for det til og med. 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, det er komplisert å lage en liste med alle koblinger, men hvis elev skal vite hva denaturering er, så burde det være et eget kapittel i boka om det. Det står noe om proteiner i min bok, men ikke nok til at jeg kunne lage en større forståelse ut av det . Du ssnakkerr her igjen om biokjemi som Nøtta mener at jeg ikke forstår, og oppbygging av proteiner. Jeg har absolutt vært på en lang reise utenfor mine egne skolebøker, som jeg kjøpte i god tro fordi jeg trodde de skulle hjelpe meg til eksamen. 

Men det må være mulig å peke på at eksisterende læreplan er for vid. Jeg har forsøkt å forklare tidligere at innefor biologi er det mange felt å fordype seg i. De kunne gjort enn bedre jobb med å innsnevret disse, fordi på universitetet begynner man jo å velge seg ut interessefelt. Det kunne vært bedre samkjøring mellom lærebøker og pensum. Og oppgavene i lærebøkene burde i større grad reflektere nivået på eksamen.

Det er ikke så rart jeg sier dette. Jeg går utifra et ståsted der jeg oppriktig tror at eleven hadde vært mer interessert i fagene, dersom det var tydelig hva som skal læres. Der gjør læreplanen en for dårlig jobb nå. Tydelig, altså helt tydelig forventninger, som eleven kan klare å skjønne selv, uten å være fagperson på forhånd. 

Det blir som å be eleven lære alle bestanddelene i ei celle, men unnlate å navngi organellene, fordi det skal eleven hoste opp selv. 

Så var det dette med fasit. Som i eksempelet med organeller ovenfor understreker poenget mitt. 

 

Anonymkode: 23ca8...205

Rart, jeg brukte i mine dager bi2 og fant dette huskekortet på pcen min, hentet rett fra orddefinisjonene i boken

 

Denaturering: 

Endring i tredimensjonal proteinstruktur som fører til ødeleggelse av enzymet/proteinet

 

Du forstår at du også må huske og forstå det som står i boken, ikke bare lese det én gang? Prioner er også nevnt. Formålet med læreplanen er å redegjøre for hva elevene skal kunne. de fleste lærebøkene starter også kapittelet med hva fra læreplanen det er kapitelet handler om. 
 

Det du ikke forstår er at det ikke holder å ha lest boken og ha en vag forståelse for noen konsepter for å få 6. du skal ha en bunnsolid grunnmur av kunnskap og forståelse for alt på læreplanen, og i tillegg ofte være litt heldig. En 6er gis en eksepsjonelt bra besvarelse.

Endret av Kastanjefrø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (6 minutter siden):

Rart, jeg brukte i mine dager bi2 og fant dette huskekortet på pcen min, hentet rett fra orddefinisjonene i boken

 

Denaturering: 

Endring i tredimensjonal proteinstruktur som fører til ødeleggelse av enzymet/proteinet

 

Du forstår at du også må huske og forstå det som står i boken, ikke bare lese det én gang? Prioner er også nevnt. Formålet med læreplanen er å redegjøre for hva elevene skal kunne. de fleste lærebøkene starter også kapittelet med hva fra læreplanen det er kapitelet handler om. 
 

Det du ikke forstår er at det ikke holder å ha lest boken og ha en vag forståelse for noen konsepter for å få 6. du skal ha en bunnsolid grunnmur av kunnskap og forståelse for alt på læreplanen, og i tillegg ofte være litt heldig. En 6er gis en eksepsjonelt bra besvarelse.

Du kan bare slutte å svare i denne tråden. 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-lareplaner-skal-gi-elevene-tid-til-mer-fordypning/id2678138/

Det er enighet om at læreplanen er for omfangsrik står det der... 

 

Anonymkode: 23ca8...205

Og at de skal fokusere mer på dybdelæring, dvs, mindre variasjon, men like mye stoff. Læreplanene skal også fremdeles være formulert på samme måte, tror nok ikke du vil få det noe enklere, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (27 minutter siden):

Og at de skal fokusere mer på dybdelæring, dvs, mindre variasjon, men like mye stoff. Læreplanene skal også fremdeles være formulert på samme måte, tror nok ikke du vil få det noe enklere, dessverre.

Det er enighet om at læreplanen er for omfangsrik står det der... 

Du bør lese igjennom det jeg skriver, før du legger ord i munnen min.

 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du skjønner at "å tenke selv" og det å "gjøre disse koblingene" avhenger av at du har vært borti dette pensumet før eksamen? 

Jeg har lest nyhetene om prioner på klovdyr i Norge, mattilsynets involvering (veterinærene der) for noen år siden. Hva med elevene som ikke leste om dette og derfor ikke gjør den koblingen? Da er det plutselig ikke mangel på evne til å tenke, men rein flaks hva man kan svare på til eksamen. Det er merkelig 

Anonymkode: 23ca8...205

Som mange andre fag på videregående så krever en sekser på eksamen at man har gjort mer enn å lese det som står i boka, ja. Det kreves at man følger litt med hva som skjer i verden, og at man klarer å relatere teorien i boka til det virkelige liv. 
Det kreves heller ikke at man kan trekke alle mulige linjer - du kan vinkle svaret ditt. Dette er ikke unikt for biologi. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer ikke på det du skriver om. Du svarte ikke på det jeg spurte om, derfor er jeg egentlig ferdig med å svare deg og nøtta🙂

Jeg har tatt til meg alt av tips. Og har takket for det til og med. 

Anonymkode: 23ca8...205

Det er der du tar feil - vi HAR svart på det du spør om. Det er du som insisterer på å fortsette å kverulere om hvor misfornøyd du er med bøker og eksamen og i praksis hele det norske utdanningssystemet. Du får ikke en sekser i biologi på den måten. Du har fått gode råd, men tar dem ikke til deg. Jeg kan ikke annet enn å si lykke til på biologieksamen - det vil du trenge, er jeg redd. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (1 time siden):

Og at de skal fokusere mer på dybdelæring, dvs, mindre variasjon, men like mye stoff. Læreplanene skal også fremdeles være formulert på samme måte, tror nok ikke du vil få det noe enklere, dessverre.

Jepp. Dette har heller ikke noe med biologi spesielt å gjøre - og jeg tror ikke de nye læreplanene vil gjøre biologieksamen enklere - snarere heller tvert imot. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest læreplanene i Biologi 1 og 2, og jeg syntes faktisk de var både klare og konkrete. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da er vi uenig folkens. Jeg er ikke usikker på karakterene eller arbeid utenfor vanlige skolebøker som jeg åpenbart har gjort. 

Jeg er ikke interessert i noe mer utover det å opplyse dere om hvorfor det feiler. Og jeg har spurt om tips som jeg har tatt til meg. 

Det som er åpenbart for meg er at dere tenker at jeg ikke gjør leksene mine. Det mener dere bare fordi jeg stiller spørsmål ved læreplan, bøker og undervisning. Det er feil, og ikke tilfelle. Det er ikke så lett å skjønne hva jeg mener med det jeg skriver før dere er interessert i å faktisk høre etter. Ja, ved første øyekast kan den se ok ut. Men jeg har vist dere og forklsrt flere eksempler som viser at det ikke er tilfelle. 

Hva DU velger å gjøre med den informasjonen, er opp til deg. Men det er ikke så rart det er vanskelig å nå gjennom, med de ufine holdningene som enkelte har her. 

Jeg takker for tips, tar gjerne i mot flere. De som er uenig med meg, må gjerne forklare hvorfor påstandene mine er feil. Hittil har ingen gjort det. Selv om de skryter av refleksjonsevnene sine, har de ikke klart å overbevise meg om at jeg tar feil. 

Eller du dere kan se en annen vei. Dere hjelper ikke mer, dere provoserer og diskuterer meg som person. Merkelig oppførsel? 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig det er helt nytteløst å diskutere dette videre med deg, du trekker konklusjoner ut av ingen ting (hvem har sagt at du ikke gjør leksene mine?), og har kjørt deg helt fast i et spor. Jeg har dessuten ingen ting med biologi på videregående å gjøre, så hva mener du jeg kan gjøre?

Lykke til på eksamen. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tror egentlig det er helt nytteløst å diskutere dette videre med deg, du trekker konklusjoner ut av ingen ting (hvem har sagt at du ikke gjør leksene mine?), og har kjørt deg helt fast i et spor. Jeg har dessuten ingen ting med biologi på videregående å gjøre, så hva mener du jeg kan gjøre?

Lykke til på eksamen. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

 Det er ikke så lett å lære bort ting til folk som har en rigid tankegang som du ser ut til å ha, jeg ser ikke mye nyansering eller vilje/evne til å forsøke å se poenget i svarene du har fått i denne tråden.
Du kan klage over systemet alt du bare vil, men det vil ikke hjelpe det noe på biologieksamen. Bruk energien på å ta til deg gode råd fra folk som vet hva de snakker om, og å lese

Du har fått gode råd, men tar dem ikke til deg

1)Syns du selv at du er hyggelig i det jeg siterer deg i ovenfor?  Det har iallefall ingenting med mine påstander å gjøre. 

2)Hva jeg ville med det jeg skrev :"Jeg er ikke interessert i noe mer utover det å opplyse dere om hvorfor det feiler. Og jeg har spurt om tips som jeg har tatt til meg." 

3)Hva du kan gjøre: " Du kan se en annen vei. Dere hjelper ikke mer, dere provoserer og diskuterer meg som person. Merkelig oppførsel?"  Eller så kan du velge å ta stilling til det jeg faktisk skriver og ikke det du tror jeg mener, eller hvordan jeg er som person? (f. Eks rigid som du skriver) 

Videre:

Hvis du er interessert i hva jeg mente med alt jeg har skrevet tidligere , så kan du begynne med spørre deg selv: Tror du  det finnes muligheter for forbedring av skolebøker/læreplan / eller pensum i det hele tatt, dersom eleven/privatister ikke får lov til å si i fra og bli tatt seriøst.

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...