Gå til innhold

Tips til Biologieksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får forresten svar fra fagleder på skolen når jeg spør om info at "sånn er det å være privatist" jeg får ikke informasjon m. a. o. Fordi privatister skal på magisk vis være så intelligente at de klarer å finne ut av dette på egenhånd. Det er maks provoserende. 

Det er håpløst 🙄

 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får forresten svar fra fagleder på skolen når jeg spør om info at "sånn er det å være privatist" jeg får ikke informasjon m. a. o. Fordi privatister skal på magisk vis være så intelligente at de klarer å finne ut av dette på egenhånd. Det er maks provoserende. 

Det er håpløst 🙄

 

Anonymkode: 23ca8...205

Altså, eksamen er utarbeidet på grunnlag av hvordan de som lager eksamen tolker læreplanen for det aktuelle faget, samtidig som fagbøkene skrives på grunnlag av hvordan lærebokforfatterne tolker læreplanen. Det er flere privatister som leser selv hvert år som får 6 på eksamen, så det er fullt oppnåelig. 
 

Det er ikke skolen fagansvarlige sitt ansvar å lære deg det du må kunne til eksamen, og du har allerede fått gode tips her. Om du eks. Bruker begge lærebøkene, gjør og forstår alle oppgavene, og går gjennom eksamensheftet vil du sannsynligvis få seks, minimum fem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (48 minutter siden):

Altså, eksamen er utarbeidet på grunnlag av hvordan de som lager eksamen tolker læreplanen for det aktuelle faget, samtidig som fagbøkene skrives på grunnlag av hvordan lærebokforfatterne tolker læreplanen. Det er flere privatister som leser selv hvert år som får 6 på eksamen, så det er fullt oppnåelig. 
 

Det er ikke skolen fagansvarlige sitt ansvar å lære deg det du må kunne til eksamen, og du har allerede fått gode tips her. Om du eks. Bruker begge lærebøkene, gjør og forstår alle oppgavene, og går gjennom eksamensheftet vil du sannsynligvis få seks, minimum fem.

De trenger da ikke lære meg det. Men å opplyse om hvilke forsøk jeg burde sette meg inn i av x antall mulige forsøk burde måtte gå an å få greie på. 

Si hvis elevene har fem mulige forsøk på en skole. Så er det ikke juks for privatister å vite hvilke fem forsøk man burde sette seg inn i? 

Jeg har sett du har skrevet til en del andre her, og jeg ser at du irriterer deg over det som kan se ut som at eleven ikke vil ta initiativ selv:

Har du studert biologi? Fordi en ting er greit: i tolkningen av læreplanen er helt klart for meg at cellenivå  og prosessene der er en del av det grunnleggende pensum . Men for å oppnå språket de er ute etter på skriftlig eksamen må jeg nødvendigvis utsettes for dette "språket" . Og biologi er svært, jeg sitter med Campelens bok foran meg nå. Det er bare å velge og vrake i tusenvis av sider. 

Så hva gjør en fagleder mener du? Hvis fagleder ikke har orden i faget sitt, så vet ikke jeg. Kan du forklare meg hvorfor en privatist ikke skal få samme sjans som andre elever til å forberede seg godt til eksamen? Vi betaler tross alt for å stryke eventuelt. Det er bakvendt spør du meg. 

Hvis jeg spør om mulige forsøk i biologi. Så betyr ikke det på noen måte at jeg ber faglærer gjøre leksene mine? Det du ber meg om over er sikkert mulig, det vil bare ta meg unødvendig lang tid, gi og med at jeg allerede har hatt eksamen, er det en smule urettferdig. Hvor mye syns du det skal koste meg å ta eksamen egentlig? Det er bøker til tusenvis av kroner jeg har kjøpt, og eksamen vil koste meg 7000 spenn tilsammen ekskludert pensum. 

 

Anonymkode: 23ca8...205

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De trenger da ikke lære meg det. Men å opplyse om hvilke forsøk jeg burde sette meg inn i av x antall mulige forsøk burde måtte gå an å få greie på. 

Si hvis elevene har fem mulige forsøk på en skole. Så er det ikke juks for privatister å vite hvilke fem forsøk man burde sette seg inn i? 

Jeg har sett du har skrevet til en del andre her, og jeg ser at du irriterer deg over det som kan se ut som at eleven ikke vil ta initiativ selv:

Har du studert biologi? Fordi en ting er greit: i tolkningen av læreplanen er helt klart for meg at cellenivå  og prosessene der er en del av det grunnleggende pensum . Men for å oppnå språket de er ute etter på skriftlig eksamen må jeg nødvendigvis utsettes for dette "språket" . Og biologi er svært, jeg sitter med Campelens bok foran meg nå. Det er bare å velge og vrake i tusenvis av sider. 

Så hva gjør en fagleder mener du? Hvis fagleder ikke har orden i faget sitt, så vet ikke jeg. Kan du forklare meg hvorfor en privatist ikke skal få samme sjans som andre elever til å forberede seg godt til eksamen? Vi betaler tross alt for å stryke eventuelt. Det er bakvendt spør du meg. 

Hvis jeg spør om mulige forsøk i biologi. Så betyr ikke det på noen måte at jeg ber faglærer gjøre leksene mine? Det du ber meg om over er sikkert mulig, det vil bare ta meg unødvendig lang tid, gi og med at jeg allerede har hatt eksamen, er det en smule urettferdig. Hvor mye syns du det skal koste meg å ta eksamen egentlig? Det er bøker til tusenvis av kroner jeg har kjøpt, og eksamen vil koste meg 7000 spenn tilsammen ekskludert pensum. 

 

Anonymkode: 23ca8...205

Privatister har akkurat samme mulighet til å forberede seg som alle andre, du står selv fritt til å velge hvilken som helst forsøksliste du ønsker å bruke. (Som må godkjennes) Du kan enten bruke listen du selv hadde på VGS, sende inn din egen, eller bruke forsøkslistene til eks. Sonans eller Ask.

En fagleder har ansvar for å drive fagseksjonen personen er ansvarlig for, hvor majoriteten av arbeidet er personalansvar og ledelse. De har aldri hatt ansvar for å utarbeide forsøkslister for privatister. 

Å lese i Campbell som forberedelse til biologi 2 er direkte latterlig, og mest bortkastet tid da den ikke er tilpasset læreplanen og inneholder ekstremt mye irrelevant informasjon. Du får tak i Bi2 og bios 2 som nettbøker for godt under 1000kr, som er godt investerte penger om du ønsker en god karakter.

Jeg skjønner godt du er irritert over situasjonen du er i, og kostnadene ved å være privatist, men det kan ikke jeg gjøre noe med. Jeg kan derimot gi deg tips som du vil kunne få 6 på eksamen ved å følge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvordan lære hvis man aldri har hørt om det? Hvis det man skal lære da ikke står i pensum, hvordan lære om det? Da må en begynne å trekke inn vilt mange ting i håpet om å bli 6'er elev. 

Heldigvis for Anonym ...7cc, hadde lærer lagt inn litt ekstra utenfor pensum . Vel.. Jeg er privatist, og vil aldri ha den sjansen☺️👍 

Jeg tror ikke det er et sekserspørsmål. Jeg tror bare det er et spørsmål utenfor pensum. 

Det er flere her som bekrefter at nivået på eksamen er utenfor pensum☺️☺️

Jeg ville blitt glad hvis dere visste hva slags eksperimenter jeg kan bli spurt om hvis dere husker? Da kan jeg ha en sjans også☺️ så skal jeg pugge som alle andre til eksamen, og ikke jukse👍❤️

Anonymkode: 23ca8...205

Vel, nå var det jeg som tok eksamen, ikke du, så da er det naturlig nok lettere for meg å vurdere om spørsmålet var utenfor pensum, og det var det ikke. Men det var som jeg skrev - for å få en sekser i biologi forventes det mer enn bare å gulpe opp faktaopplysninger fra boka. Noe som gjelder i mange andre fag også. Pensum er ikke det som står i boka, for det finnes flere læreverk. Les kompetansemålene.

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (29 minutter siden):

Privatister har akkurat samme mulighet til å forberede seg som alle andre, du står selv fritt til å velge hvilken som helst forsøksliste du ønsker å bruke. (Som må godkjennes) Du kan enten bruke listen du selv hadde på VGS, sende inn din egen, eller bruke forsøkslistene til eks. Sonans eller Ask.

En fagleder har ansvar for å drive fagseksjonen personen er ansvarlig for, hvor majoriteten av arbeidet er personalansvar og ledelse. De har aldri hatt ansvar for å utarbeide forsøkslister for privatister. 

Å lese i Campbell som forberedelse til biologi 2 er direkte latterlig, og mest bortkastet tid da den ikke er tilpasset læreplanen og inneholder ekstremt mye irrelevant informasjon. Du får tak i Bi2 og bios 2 som nettbøker for godt under 1000kr, som er godt investerte penger om du ønsker en god karakter.

Jeg skjønner godt du er irritert over situasjonen du er i, og kostnadene ved å være privatist, men det kan ikke jeg gjøre noe med. Jeg kan derimot gi deg tips som du vil kunne få 6 på eksamen ved å følge. 

Signerer dette.
Foreslår at du, TS, bruker mindre tid på å klage over at det er «urettferdig» (noe det ikke er), og mer tid på å faktisk lese. Som privatist kan man ikke forvente å få alt i fanget, sånn er det bare å være privatist, spesielt når man velger å ikke bruke penger på å følge undervisning i faget.  Det betyr ikke at en privatist har dårligere muligheter, bare at man må være mer selvstendig. Du har vist lite selvstendighet i denne tråden så langt. Du har fått mange gode råd i denne tråden - bruk dem. 
Jeg har selv en PhD i et fagområde innenfor biologi, forresten, og jeg jobber i akademia innen et biologi-relatert fagområde. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kastanjefrø skrev (13 minutter siden):

Privatister har akkurat samme mulighet til å forberede seg som alle andre, du står selv fritt til å velge hvilken som helst forsøksliste du ønsker å bruke. (Som må godkjennes) Du kan enten bruke listen du selv hadde på VGS, sende inn din egen, eller bruke forsøkslistene til eks. Sonans eller Ask.

En fagleder har ansvar for å drive fagseksjonen personen er ansvarlig for, hvor majoriteten av arbeidet er personalansvar og ledelse. De har aldri hatt ansvar for å utarbeide forsøkslister for privatister. 

Å lese i Campbell som forberedelse til biologi 2 er direkte latterlig, og mest bortkastet tid da den ikke er tilpasset læreplanen og inneholder ekstremt mye irrelevant informasjon. Du får tak i Bi2 og bios 2 som nettbøker for godt under 1000kr, som er godt investerte penger om du ønsker en god karakter.

Jeg skjønner godt du er irritert over situasjonen du er i, og kostnadene ved å være privatist, men det kan ikke jeg gjøre noe med. Jeg kan derimot gi deg tips som du vil kunne få 6 på eksamen ved å følge. 

Det første som du skriver er feil. Hvorfor tror du det? I matte er 2+2 er 4. Man vet fremgangsmåten og vil derfor resonnere seg frem til svaret. Fremgangsmåten er nedskrevet og man vil lære seg den. 

Sånn er det ikke med biologi på mange områder. Det er min erfaring. I tillegg så er store deler av pensum som vektlegges på eksamen nesten litt skjult for meg. Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke helt rett. Du må gi meg en sjans på dette. Det er fryktelig slemt og helt feil, at privatister ikke skal få veiledning til sine eksamener når vi betaler såppass som vi gjør. 

Jeg sitter allerede å venter på de første tipsene som du kom med, de var kjempefine🙂 Hør her:

På min skole, ble jeg videresendt fra studierådgiver til fagleder. Det har aldri vært nevnt at jeg skal få en slik liste, eller sende over en slik liste☺️ Takk for informasjonen ! Jeg har aldri hatt faget på VGs. Men jeg har betalt aktører på nett, og vil fraråde studenter dette også! Fordi der fikk jeg en haug med info om alger og oppdrift i sjøer osv i bi 1. Betalte heldigvis ikke så mye, men det var ikke relatert til noe i det heletatt på den eksamen jeg hadde eller læreplan . Jeg snakket om innsekter osv i bi1. Og min karakter ble satt på bakgrunn av det jeg selv ville snakke om og ikke fordi jeg nødvendigvis er så smart. Jeg hadde råflaks. Men jeg kunne alt jeg hadde fordypet meg i. Poenget mitt med dette er at hvis jeg får vite hva det er meningen jeg skal lære så vil jeg jo gjøre nettopp det.. Det blir en likeverdig jobb selv om jeg er privatist. Og det er for meg litt hemmelig nå. Fordi bi1, slik jeg hadde eksamen, var mye oppdriving av faktaopplysninger. Og bare det.. 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vel, nå var det jeg som tok eksamen, ikke du, så da er det naturlig nok lettere for meg å vurdere om spørsmålet var utenfor pensum, og det var det ikke. Men det var som jeg skrev - for å få en sekser i biologi forventes det mer enn bare å gulpe opp faktaopplysninger fra boka. Noe som gjelder i mange andre fag også. Pensum er ikke det som står i boka, for det finnes flere læreverk. Les kompetansemålene.

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Link? 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Signerer dette.
Foreslår at du, TS, bruker mindre tid på å klage over at det er «urettferdig» (noe det ikke er), og mer tid på å faktisk lese. Som privatist kan man ikke forvente å få alt i fanget, sånn er det bare å være privatist, spesielt når man velger å ikke bruke penger på å følge undervisning i faget.  Det betyr ikke at en privatist har dårligere muligheter, bare at man må være mer selvstendig. Du har vist lite selvstendighet i denne tråden så langt. Du har fått mange gode råd i denne tråden - bruk dem. 
Jeg har selv en PhD i et fagområde innenfor biologi, forresten, og jeg jobber i akademia innen et biologi-relatert fagområde. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

 

Jeg kan love deg jeg er selvstendig, jeg er selvstendig nok til å forstå når jeg må ha hjelp. Jeg er til og med litt politisk engasjert dette. Skolenorge må skjerpe seg. Jeg betaler gladelig. Men litt struktur må forventes, hvis ikke er det bortkastede penger. 

Hvis der er lærere /professorer her, så slår jeg alarm! Dere burde undersøke dette nærmere. Jeg har ganske solide argumenter

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Link? 

Anonymkode: 23ca8...205

Jeg underviser ikke i biologi på videregående, så dem må du finne selv. 
 

Og når det gjelder svaret på posten over - når man kommer opp på høyere nivå, er det ikke lenger slik at 2+2=4 i matte heller. Det virker som om du forventer at noen her bare skal servere deg en bok med alle svarene og en fasit på alt, men slik fungerer det ikke på videregående (i alle fall ikke i tredjeklassefag), for ikke å snakke om på universitetet. Mangelen på fasitsvar er faktisk nesten noe av poenget. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg underviser ikke i biologi på videregående, så dem må du finne selv. 
 

Og når det gjelder svaret på posten over - når man kommer opp på høyere nivå, er det ikke lenger slik at 2+2=4 i matte heller. Det virker som om du forventer at noen her bare skal servere deg en bok med alle svarene og en fasit på alt, men slik fungerer det ikke på videregående (i alle fall ikke i tredjeklassefag), for ikke å snakke om på universitetet. Mangelen på fasitsvar er faktisk nesten noe av poenget. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Refererte du til linkene over til læreplanen? Eller mente du noe annet? 

Du kommer med tre påstander over, gi eksempler er du snill. Så jeg forstår hva du mener. Jeg har uthevet dem. 

Jeg forventer ingenting ekstra. Jeg vil vite hva slags grunnferdigheter jeg trenger. Og jeg vil lære fremgangsmåtene. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så innviklet å spørre om det. 

 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det første som du skriver er feil. Hvorfor tror du det? I matte er 2+2 er 4. Man vet fremgangsmåten og vil derfor resonnere seg frem til svaret. Fremgangsmåten er nedskrevet og man vil lære seg den. 

Sånn er det ikke med biologi på mange områder. Det er min erfaring. I tillegg så er store deler av pensum som vektlegges på eksamen nesten litt skjult for meg. Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke helt rett. Du må gi meg en sjans på dette. Det er fryktelig slemt og helt feil, at privatister ikke skal få veiledning til sine eksamener når vi betaler såppass som vi gjør. 

Jeg sitter allerede å venter på de første tipsene som du kom med, de var kjempefine🙂 Hør her:

På min skole, ble jeg videresendt fra studierådgiver til fagleder. Det har aldri vært nevnt at jeg skal få en slik liste, eller sende over en slik liste☺️ Takk for informasjonen ! Jeg har aldri hatt faget på VGs. Men jeg har betalt aktører på nett, og vil fraråde studenter dette også! Fordi der fikk jeg en haug med info om alger og oppdrift i sjøer osv i bi 1. Betalte heldigvis ikke så mye, men det var ikke relatert til noe i det heletatt på den eksamen jeg hadde eller læreplan . Jeg snakket om innsekter osv i bi1. Og min karakter ble satt på bakgrunn av det jeg selv ville snakke om og ikke fordi jeg nødvendigvis er så smart. Jeg hadde råflaks. Men jeg kunne alt jeg hadde fordypet meg i. Poenget mitt med dette er at hvis jeg får vite hva det er meningen jeg skal lære så vil jeg jo gjøre nettopp det.. Det blir en likeverdig jobb selv om jeg er privatist. Og det er for meg litt hemmelig nå. Fordi bi1, slik jeg hadde eksamen, var mye oppdriving av faktaopplysninger. Og bare det.. 

Anonymkode: 23ca8...205

Det står på privatistweb at en må ha forsøksliste til muntligpraktisk eksamen. Eksamen i biologi 2 følger læreplanmålene slavisk, så der har du alt du trenger å kunne. Det er ikke fryktelig slemt og urettferdig at du som privatist ikke får veiledning av en faglærer i hva du skal kunne, det er kompetanse som koster penger som alt annet. Om du ønsker det kan du melde deg opp på Sonans, da vil de ordne både undervisning og leseliste. 

Du betaler ikke spesielt mye for eksamen som privatist, selv om det oppleves slik. Fylkeskommunen bruker mer penger bare på å lønne eksaminatorene til gjennomføringen av eksamen, så kommer faste kostnader tilknyttet eksamenskontoret, eventuell leie av lokaler osv. i tillegg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Refererte du til linkene over til læreplanen? Eller mente du noe annet? 

Du kommer med tre påstander over, gi eksempler er du snill. Så jeg forstår hva du mener. Jeg har uthevet dem. 

Jeg forventer ingenting ekstra. Jeg vil vite hva slags grunnferdigheter jeg trenger. Og jeg vil lære fremgangsmåtene. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så innviklet å spørre om det. 

 

Anonymkode: 23ca8...205

På svarene dine i denne tråden virker det rett og slett som at du er veldig uselvstendig, og ønsker at vi (anonyme på et nettforum) skal gi deg «løsningen». Men sånn fungerer det ikke på såpass høyt nivå som du er nå. 
 

De tre tingene du uthevet går egentlig alle på det samme, og jeg har allerede forklart det. Men igjen: Også innenfor naturvitenskapen er det ofte sånn at det ikke finnes ett fasitsvar på en problemstilling. Man kan velge ulike veier for å nå målet, og disse veiene kan gi like - eller ulike - svar. Og hva som er regnet som «riktig» kan endre seg over tid, og det kan være forrykende uenighet innad og mellom fagmiljøer også. Både på slutten av videregående og på universitetet kan det å vise forståelse gjennom gode resonnementer gi deg vel så gode karakterer som «riktige svar» hvor du ikke viser denne forståelsen. 
Biologi er et fag det er vanskelig å få 6er i, og det gjelder også for ordinære vgs-elever. Jeg så statistikk på det for en tid tilbake, og biologi var et av fagene med desidert lavest andel seksere, og det ikke var det faget med lavest andel (jeg husker ikke i farta). 
Det som IKKE vil hjelpe, er å gå inn i en offerrolle hvor du skylder på at «systemet» gjør det vanskelig. Det er heller ingen som kan gi deg fasitsvarene du er ute etter at vi skal servere deg på et sølvfat, for de finnes ikke. Følg rådene du har fått i denne tråden, inkludert å droppe amerikanske college-lærebøker på tusenvis av sider, bruke et par norske læreverk, følge aktivt med i mediebildet (korona, for eksempel) og finne ut om det er ting der som kan relateres til pensum. Ha fokus på forståelse og de store linjene, se sammenhenger. Hva betyr dette i praksis? Hvorfor er det sånn? De to spørsmålene kan hjelpe

deg mye. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Det står på privatistweb at en må ha forsøksliste til muntligpraktisk eksamen. Eksamen i biologi 2 følger læreplanmålene slavisk, så der har du alt du trenger å kunne. Det er ikke fryktelig slemt og urettferdig at du som privatist ikke får veiledning av en faglærer i hva du skal kunne, det er kompetanse som koster penger som alt annet. Om du ønsker det kan du melde deg opp på Sonans, da vil de ordne både undervisning og leseliste. 

Du betaler ikke spesielt mye for eksamen som privatist, selv om det oppleves slik. Fylkeskommunen bruker mer penger bare på å lønne eksaminatorene til gjennomføringen av eksamen, så kommer faste kostnader tilknyttet eksamenskontoret, eventuell leie av lokaler osv. i tillegg.

 

Man bruker ikke privatist web lenger i år , men jeg skal se om jeg kan få logget inn der likevel 🙂 Hadde jeg visst dette ville det gått mye bedre tror jeg. De sa ikkenoe om det på eksamen heller, merkelig🙄

Sett fra mitt ståsted, så blir det litt feil. Altså, hvis jeg  skal bli marinebiolog, er det naturlig å fordype seg i det. Pensum er for stort, de burde korte det ned till noe mer spesifikt. Det er ikke bare urettferdig for privatister, men for vanlige elever også. Når de legger lista så høyt så blir det nesten litt skummelt å slippe dem avgårde på universitetet, fordi de fleste som eksamineres ut ligger omtrent på 3, om jeg husker rett fra tidligere år. Hvis det da forventes forkunnskaper på Uni, vil jeg si 3 er SVAKT. Man ville ikke valgt videre studier matematikk med den karakteren, som på sett og vis kan bety at man kan halvparten av pensum hvis man skal generalisere veldig.  Men dette er et studie som kan lede til andre ting enn å bli akademiker. Derfor syns jeg man kan tilrettelegge bedre. 

Når lærebøkene ikke forklarer godt nok, burde noen sette foten ned. Fordi man kjøper dem i god tro. Og blir skuffet. Videre kjøper man kanskje en til.. Eller enda en.. Eller går et kurs. (jeg har ikke sonans her. Det er først de siste årene det har blitt mer aktuelt)  Ett sted må grensa gå, hvis vi forteller våre unge at dette skal lede noe sted. Det er ikke umulig å se for seg at læreplanen kunne vært mer konkret å forholde seg til i forhold til ei bok. Det hadde bedret forholdene betraktelig. Jeg gjentar : hvordan lære om noe du aldri har hørt om før? 

Sett i fra privatistens ståsted, så kan jeg forstå at ting koster penger for fylkeskommunen . Men da burde det foreligge en form for kvalitet også når man tillater seg å ta betalt. Vet du hvor mange privatister som gikk opp til eksamen i år? Det var ikke lite penger. Møter man ikke opp tar de pengene likevel. 

 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man bruker ikke privatist web lenger i år , men jeg skal se om jeg kan få logget inn der likevel 🙂 Hadde jeg visst dette ville det gått mye bedre tror jeg. De sa ikkenoe om det på eksamen heller, merkelig🙄

Sett fra mitt ståsted, så blir det litt feil. Altså, hvis jeg  skal bli marinebiolog, er det naturlig å fordype seg i det. Pensum er for stort, de burde korte det ned till noe mer spesifikt. Det er ikke bare urettferdig for privatister, men for vanlige elever også. Når de legger lista så høyt så blir det nesten litt skummelt å slippe dem avgårde på universitetet, fordi de fleste som eksamineres ut ligger omtrent på 3, om jeg husker rett fra tidligere år. Hvis det da forventes forkunnskaper på Uni, vil jeg si 3 er SVAKT. Man ville ikke valgt videre studier matematikk med den karakteren, som på sett og vis kan bety at man kan halvparten av pensum hvis man skal generalisere veldig.  Men dette er et studie som kan lede til andre ting enn å bli akademiker. Derfor syns jeg man kan tilrettelegge bedre. 

Når lærebøkene ikke forklarer godt nok, burde noen sette foten ned. Fordi man kjøper dem i god tro. Og blir skuffet. Videre kjøper man kanskje en til.. Eller enda en.. Eller går et kurs. (jeg har ikke sonans her. Det er først de siste årene det har blitt mer aktuelt)  Ett sted må grensa gå, hvis vi forteller våre unge at dette skal lede noe sted. Det er ikke umulig å se for seg at læreplanen kunne vært mer konkret å forholde seg til i forhold til ei bok. Det hadde bedret forholdene betraktelig. Jeg gjentar : hvordan lære om noe du aldri har hørt om før? 

Sett i fra privatistens ståsted, så kan jeg forstå at ting koster penger for fylkeskommunen . Men da burde det foreligge en form for kvalitet også når man tillater seg å ta betalt. Vet du hvor mange privatister som gikk opp til eksamen i år? Det var ikke lite penger. Møter man ikke opp tar de pengene likevel. 

 

Anonymkode: 23ca8...205

Jo man bruker privatistweb, om du eks. ser på Sonans sin facebookside har de lagt ut at privatister må huske å melde seg opp på privatistweb. 

 

De fleste som eksamineres ut i alle fag ligger på rundt 3-4, og karaktersettingen på eksamen normalfordeles noe slik at dette nivået holder seg slik. en firer skal gjenspeile at man har et gjennomsnittlig kunnskapsnivå i faget. Å ta en mastergrad i akademia er åpenbart for akademikere, og man kan ikke senke kravene til prestasjonsnivået, kravet er satt. 

Hvem tenker du skal sette foten ned mtp. lærebøker? Norge er et fritt land og det er forlag som frivillig utarbeider lærebøker, skal liksom politiet komme å arrestere lærebokforfatterne fordi de tolker læreplanen annerledes enn de som utarbeider eksamen? 

Videre har jeg allerede nevnt at det finnes flerfoldige som får 6 i biologi 2 hvert år med lærebøkene som sin eneste ressurs, fordi de evner å generalisere fra kunnskapen de har lært og anvende det på komplekse problemstillinger som gis på eksamen. Alle eksamensoppgavene er mulig å besvare ut ifra hva som blir gjennomgått i lærebøkene, at eksamen ligger på et høyere nivå betyr at problemstillingene er vanskeligere så en må ha større forståelse for stoffet for å besvare de tilstrekkelig sammenlignet med oppgavenivået de legger seg på i lærebøkene. 

Kvaliteten i det de tar betalt for ligger i eksaminasjonen som gjøres, og mitt inntrykk av eksamener er at det som regel er en svært presis gjengivelse av elevenes faktiske faglige nivå, i mye større grad enn normale standpunktkarakterer. Om du tror at noen skal holde handen din hele veien til eksamen før de får æren av å gi deg sekseren du mener du skal ha, kan være med på å forklare hvorfor du ikke fikk 6 tidligere heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 22.02):

man måtte også være god til å skrive og uttrykke seg, argumentere, og trekke paralleller til samfunn/nyheter etc. Du må kunne vesentlig mer bare å gulpe opp fakta fra boka

Sånn er det vel i alle fag på VGS (og ungdomsskolen?). Synes det er bra at det idag forventes at elevene kan tenke selvstendig og faktisk nyttegjøre seg pensum, og at vi har gått bort fra ren pugging.

Anonymkode: 88b4f...3a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kastanjefrø skrev (5 minutter siden):

 

Nei, jeg bruker Visma. Jeg har akkurat benyttet det. Privatist in school Visma heter det:) De skiftet i forbindelse med de nye fylkene. 

De har endret karakterinnhooldet også. 

Ang mastergrad osv. Jeg er helt enig. Men ser du poenget mitt? Da er 3 for dårlig. 

Hvis jeg fordyper meg i marinebiologi med en aktør som underviser på nett, så blir det vanskelig å ressonere seg frem til noe nyttig i nervesystemet og hvordan det fungerer. 

Når jeg da kommer på eksamen, og får foreksempel feltarbeid.. Så kan du si "det er likt for alle". Men virker det ikke litt mot sin hensikt? Skal jeg få dårligere karakter fordi jeg leste om nervesystemet isteden for feltarbeid? Fordi det var det min bok utdypet? 

Hvem skal ta ansvaret: de som gir ut eksamen kunne kanskje satt seg inn i problemstillingene jeg nevner her, igjen.. Og igjen.. 

Hvorfor personangrep heletiden? Jeg arresterer deg for den. Vi kan godt holde hender, men la oss holde oss til saken mens vi gjør det. 

 

 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg bruker Visma. Jeg har akkurat benyttet det. Privatist in school Visma heter det:) De skiftet i forbindelse med de nye fylkene. 

De har endret karakterinnhooldet også. 

Ang mastergrad osv. Jeg er helt enig. Men ser du poenget mitt? Da er 3 for dårlig. 

Hvis jeg fordyper meg i marinebiologi med en aktør som underviser på nett, så blir det vanskelig å ressonere seg frem til noe nyttig i nervesystemet og hvordan det fungerer. 

Når jeg da kommer på eksamen, og får foreksempel feltarbeid.. Så kan du si "det er likt for alle". Men virker det ikke litt mot sin hensikt? Skal jeg få dårligere karakter fordi jeg leste om nervesystemet isteden for feltarbeid? Fordi det var det min bok utdypet? 

Hvem skal ta ansvaret: de som gir ut eksamen kunne kanskje satt seg inn i problemstillingene jeg nevner her, igjen.. Og igjen.. 

Hvorfor personangrep heletiden? Jeg arresterer deg for den. Vi kan godt holde hender, men la oss holde oss til saken mens vi gjør det. 

 

 

Anonymkode: 23ca8...205

De som utarbeider eksamen forholder seg til læreplanen, det samme gjør fagbokforfatterne. Om du følger undervisningsopplegget til Arne Kjell som bare snakker om planter er ikke det eksaminator sitt problem, det er ditt. Om du leser læreplanen ser du at du eks. Må kunne biokjemi også.

 

Ja, selvfølgelig skal du få dårligere karakter om du ikke kan et kompetansemål du får spørsmål om. 

Du ligger på verdensmesterskapsnivå i ansvarsfraskrivelse, ser du ikke det selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Sånn er det vel i alle fag på VGS (og ungdomsskolen?). Synes det er bra at det idag forventes at elevene kan tenke selvstendig og faktisk nyttegjøre seg pensum, og at vi har gått bort fra ren pugging.

Anonymkode: 88b4f...3a9

Man må pugge fremdeles

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

De som utarbeider eksamen forholder seg til læreplanen, det samme gjør fagbokforfatterne. Om du følger undervisningsopplegget til Arne Kjell som bare snakker om planter er ikke det eksaminator sitt problem, det er ditt. Om du leser læreplanen ser du at du eks. Må kunne biokjemi også.

 

Ja, selvfølgelig skal du få dårligere karakter om du ikke kan et kompetansemål du får spørsmål om. 

Du ligger på verdensmesterskapsnivå i ansvarsfraskrivelse, ser du ikke det selv?

Ser vi på samme læreplan? Ja, jeg forstår at biokjemi er en del av biologi. Men boka mi sier ikke stort om det. Har du lest bøkene jeg har snakket om? 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...