Gå til innhold

Tips til Biologieksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 Det er ikke så lett å lære bort ting til folk som har en rigid tankegang som du ser ut til å ha, jeg ser ikke mye nyansering eller vilje/evne til å forsøke å se poenget i svarene du har fått i denne tråden.
Du kan klage over systemet alt du bare vil, men det vil ikke hjelpe det noe på biologieksamen. Bruk energien på å ta til deg gode råd fra folk som vet hva de snakker om, og å lese

Du har fått gode råd, men tar dem ikke til deg

1)Syns du selv at du er hyggelig i det jeg siterer deg i ovenfor?  Det har iallefall ingenting med mine påstander å gjøre. 

2)Hva jeg ville med det jeg skrev :"Jeg er ikke interessert i noe mer utover det å opplyse dere om hvorfor det feiler. Og jeg har spurt om tips som jeg har tatt til meg." 

3)Hva du kan gjøre: " Du kan se en annen vei. Dere hjelper ikke mer, dere provoserer og diskuterer meg som person. Merkelig oppførsel?"  Eller så kan du velge å ta stilling til det jeg faktisk skriver og ikke det du tror jeg mener, eller hvordan jeg er som person? (f. Eks rigid som du skriver) 

Videre:

Hvis du er interessert i hva jeg mente med alt jeg har skrevet tidligere , så kan du begynne med spørre deg selv: Tror du  det finnes muligheter for forbedring av skolebøker/læreplan / eller pensum i det hele tatt, dersom eleven/privatister ikke får lov til å si i fra og bli tatt seriøst.

Anonymkode: 23ca8...205

Å klage på et nettforum gir absolutt ingen mulighet for forbedring av skolebøker eller læreplan. Da må du bruke helt andre kanaler, så jeg foreslår at du heller gjør det. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

Videre:

Hvis du er interessert i hva jeg mente med alt jeg har skrevet tidligere , så kan du begynne med spørre deg selv: Tror du  det finnes muligheter for forbedring av skolebøker/læreplan / eller pensum i det hele tatt, dersom eleven/privatister ikke får lov til å si i fra og bli tatt seriøst.

Anonymkode: 23ca8...205

Det er utvilsomt alltid rom for forbedring. Problemet ditt er at du klager over at eksempelvis denaturering ikke er nevnt i lærebøkene, når det er det, og at læreplan ikke er en kokebok, når den aldri var ment å være det. Når en som ikke vet hva han/hun snakker om kommer med innspill, er de sjelden særlig gode. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen❤️ Mange fine tips. Jeg er fremdeles åpen for flere. 

Hvis ikke det har kommet tydelig frem, så leter jeg etter flere innspill angående hvilke forsøk dere gjennomførte på muntlig . Jeg har fått noen gode tips her også, men setter pris på flere hvis noen fremdeles vil dele med meg og andre som skal ta eksamen. 

Takk☺️

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (46 minutter siden):

Det er utvilsomt alltid rom for forbedring. Problemet ditt er at du klager over at eksempelvis denaturering ikke er nevnt i lærebøkene, når det er det, og at læreplan ikke er en kokebok, når den aldri var ment å være det. Når en som ikke vet hva han/hun snakker om kommer med innspill, er de sjelden særlig gode. 
 

Jeg gjør ikke det. 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Å klage på et nettforum gir absolutt ingen mulighet for forbedring av skolebøker eller læreplan. Da må du bruke helt andre kanaler, så jeg foreslår at du heller gjør det. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

TS har sagt hun jobber politisk opp mot disse temaene, så da "bruker hun nok helt andre kanaler", skjønner du. Jeg forstår ikke den hovemodige tonen til de som svarer TS i denne tråden, hvorfor angriper dere TS? Jeg ser en student som streber etter å få toppkarakterer i faget her. Virker på meg som at det er det dere ikke tåler.

Jeg har selv studert biologi på universitetet og kjenner igjen en engasjert student. 

Anonymkode: 72039...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

TS har sagt hun jobber politisk opp mot disse temaene, så da "bruker hun nok helt andre kanaler", skjønner du. Jeg forstår ikke den hovemodige tonen til de som svarer TS i denne tråden, hvorfor angriper dere TS? Jeg ser en student som streber etter å få toppkarakterer i faget her. Virker på meg som at det er det dere ikke tåler.

Jeg har selv studert biologi på universitetet og kjenner igjen en engasjert student. 

Anonymkode: 72039...7d7

Hei TS. Det som kritiseres er ansvarsfraskrivelsen, ikke personen. Årsaken til at personen selv mener hun ikke fikk 6 er 1. dårlig læreplan, 2. dårlig læreverk, 3. dårlig informasjon og lite behjelpelige lærere. Ser du noen form for egenansvar her? Nei.

At du studerte biologi på universitetet gjør deg ikke umiddelbart i stand til å gjenkjenne en engasjert student, på hvilket grunnlag skulle det liksom vært? Videre er det da revende likegyldig for enhver person på kvinneguiden hva andre brukere strever etter, at du forsøker å bortforklare relevante innsigelser som sjalusi er en tåpelig hersketeknikk du kan spare både oss og deg selv for. 

Endret av Kastanjefrø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kastanjefrø skrev (32 minutter siden):

Hei TS. Det som kritiseres er ansvarsfraskrivelsen, ikke personen. Årsaken til at personen selv mener hun ikke fikk 6 er 1. dårlig læreplan, 2. dårlig læreverk, 3. dårlig informasjon og lite behjelpelige lærere. Ser du noen form for egenansvar her? Nei.

At du studerte biologi på universitetet gjør deg ikke umiddelbart i stand til å gjenkjenne en engasjert student, på hvilket grunnlag skulle det liksom vært? Videre er det da revende likegyldig for enhver person på kvinneguiden hva andre brukere strever etter, at du forsøker å bortforklare relevante innsigelser som sjalusi er en tåpelig hersketeknikk du kan spare både oss og deg selv for. 

Jeg har aldri sagt dette heller jeg. Du  kommer med slike påstander om hva jeg mener, når alt jeg har skrevet finnes svart på hvitt her i tråden. Det er bare å lese lenger tilbake, så kan du  også se at slike påstander ikke kommer fra meg.

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

TS har sagt hun jobber politisk opp mot disse temaene, så da "bruker hun nok helt andre kanaler", skjønner du. Jeg forstår ikke den hovemodige tonen til de som svarer TS i denne tråden, hvorfor angriper dere TS? Jeg ser en student som streber etter å få toppkarakterer i faget her. Virker på meg som at det er det dere ikke tåler.

Jeg har selv studert biologi på universitetet og kjenner igjen en engasjert student. 

Anonymkode: 72039...7d7

Takk, det var snillt. Jeg er oppriktig bekymret for disse tingene jeg nevner, og ikke bare i biologi☺️ Når jeg er ferdig, ønsker jeg å vie store deler av  tiden min på dette og ungdom. 

Takk igjen

 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aftenbladetartikkelen handler om DEN NYE EKSAMENSFORMEN I MATEMATIKK SOM ENDA IKKE ER INNFØRT ELLER AVHOLDT. 
 

Hvem som helst kan skrive hva som helst på diskusjon.no

mossartikkelen handler om at coronakullet har kunstig høyt karaktersnitt, og gjør det svært vanskelig for de som måtte ha eksamen å konkurrere med de. Jeg er helt enig i at dette er problematisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (59 minutter siden):

Aftenbladetartikkelen handler om DEN NYE EKSAMENSFORMEN I MATEMATIKK SOM ENDA IKKE ER INNFØRT ELLER AVHOLDT. 
 

Hvem som helst kan skrive hva som helst på diskusjon.no

mossartikkelen handler om at coronakullet har kunstig høyt karaktersnitt, og gjør det svært vanskelig for de som måtte ha eksamen å konkurrere med de. Jeg er helt enig i at dette er problematisk.

 Ja jeg har lest de jeg også, med mer. 

Det er mye ved ordningene ved privatistene som er tvilsomt. 

Så bra🙂 Det er nesten det verste ved der. 

Jeg tipper anonyme ungdom skriver på diskusjon.no. Fordi de syns det er flaut, og de er redd for å si i fra. 

Hvem som helst kan skrive på KG også, men jeg tror problemstillingen er reel, basert på hva jeg selv har opplevd. 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (På 21.1.2021 den 19.50):

Det står på privatistweb at en må ha forsøksliste til muntligpraktisk eksamen

 

Link? Jeg finner ikke dette på privatistweb foreløpig

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye ulike svar og jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle sidene - det ble rett og slett for mye. 

Men jeg er lærer i biologi på videregående, og har hatt utallige privatisteksamener, og føler meg således berettiget til å svare. 

 

Du trenger ikke lese Campbell et al. Det holder med ei pensumbok. Bi2 er mer akademisk enn bios, men vi bruker bios og (noen av) mine elever får 6 på skriftlig.  Det er del to som er bøygen for karakteren- det å anvende fagstoffet. Og dette må du bare øve og øve på. Se på gamle eksamensoppgaver hos udir, og på naturfag.no. les forslagene til svar på eksamensoppgavene som står i bios på nett. Osv. 

 

Når det gjelder forsøk, så pleier vi å spør om feltarbeid, enzymforsøk (ofte katalase, men amylase og andre enzymforsøk funker selvfølgelig også), gelelektroforese, forsøk om fotosyntese, forsøk om celleånding, kanskje pcr, osv osv. 

Vi pleier å spørre kandidaten om noe som er relevant til tema den trekker til eksamen. Trekker kandidaten celleånding så spør vi om hvordan vi kan teste dette ut i praksis osv osv. 

 

Det er forsøk i både bios og bi2. Bruk disse som hjelpemiddel. 

 

Og spør hvis du lurer på noe mer. 

 

 

-læreren 

Anonymkode: a293c...e40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her var det mye ulike svar og jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle sidene - det ble rett og slett for mye. 

Men jeg er lærer i biologi på videregående, og har hatt utallige privatisteksamener, og føler meg således berettiget til å svare. 

 

Du trenger ikke lese Campbell et al. Det holder med ei pensumbok. Bi2 er mer akademisk enn bios, men vi bruker bios og (noen av) mine elever får 6 på skriftlig.  Det er del to som er bøygen for karakteren- det å anvende fagstoffet. Og dette må du bare øve og øve på. Se på gamle eksamensoppgaver hos udir, og på naturfag.no. les forslagene til svar på eksamensoppgavene som står i bios på nett. Osv. 

 

Når det gjelder forsøk, så pleier vi å spør om feltarbeid, enzymforsøk (ofte katalase, men amylase og andre enzymforsøk funker selvfølgelig også), gelelektroforese, forsøk om fotosyntese, forsøk om celleånding, kanskje pcr, osv osv. 

Vi pleier å spørre kandidaten om noe som er relevant til tema den trekker til eksamen. Trekker kandidaten celleånding så spør vi om hvordan vi kan teste dette ut i praksis osv osv. 

 

Det er forsøk i både bios og bi2. Bruk disse som hjelpemiddel. 

 

Og spør hvis du lurer på noe mer. 

 

 

-læreren 

Anonymkode: a293c...e40

Hei, takk for svar :) Jeg har ikke funnet forslag til svar, men skal se etter disse igjen.

Ja, det er mye her. 

Jeg er på leting etter mulige temaer🙂 Jeg har blitt avvist en del av skolen, fordi de ikke tør eller kan? (vet ikke) svare. De skjønner ikke at ved å ikke svare så vet jeg ikke hva jeg skal lese til/ hvordan jeg skal lese til eksamen. Det gjelder spesielt forsøkene. Eller kanskje de skjønner det, men mener oppriktig at vi privatister fortjener å ha det sånn. Jeg vet ikke? 

Jeg har hatt naturfageksamen også. På denne dro de frem et apparat jeg aldri hadde sett før, hverken i boka eller på ndla. Heldigvis var det en som spurte meg ut om boka istedet. Men det er ikke alltid tilfelle at det går slik. 🙂 Så diskusjonen dreier seg mer eller mindre for meg om at privatister har null rett. Det må være feil fra en praktisk synsvinkel og moralsk☺️

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hei, takk for svar :) Jeg har ikke funnet forslag til svar, men skal se etter disse igjen.

Ja, det er mye her. 

Jeg er på leting etter mulige temaer🙂 Jeg har blitt avvist en del av skolen, fordi de ikke tør eller kan? (vet ikke) svare. De skjønner ikke at ved å ikke svare så vet jeg ikke hva jeg skal lese til/ hvordan jeg skal lese til eksamen. Det gjelder spesielt forsøkene. Eller kanskje de skjønner det, men mener oppriktig at vi privatister fortjener å ha det sånn. Jeg vet ikke? 

Jeg har hatt naturfageksamen også. På denne dro de frem et apparat jeg aldri hadde sett før, hverken i boka eller på ndla. Heldigvis var det en som spurte meg ut om boka istedet. Men det er ikke alltid tilfelle at det går slik. 🙂 Så diskusjonen dreier seg mer eller mindre for meg om at privatister har null rett. Det må være feil fra en praktisk synsvinkel og moralsk☺️

Anonymkode: 23ca8...205

Men hele poenget med å være privatist, er jo nettopp at man kun tar eksamen, men er ansvarlig for å tilegne seg pensum selv? Hvis du vil ha undervisning og få ting rett opp i fanget må du enten ta faget på vanlig videregående skole eller betale for undervisning på nett/privatskole. Hva tenker du skolen skal gjøre? 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hele poenget med å være privatist, er jo nettopp at man kun tar eksamen, men er ansvarlig for å tilegne seg pensum selv? Hvis du vil ha undervisning og få ting rett opp i fanget må du enten ta faget på vanlig videregående skole eller betale for undervisning på nett/privatskole. Hva tenker du skolen skal gjøre? 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Er du der igjen.. 

Jeg har svart på en del av dette tidligere. Du ødelegger tråden min og virker svært nedlatende i måten du skriver på. Som at jeg forventer ting rett i fanget 

Jo: fordi:

Det ville hjelpe både eleven og privatisten. Fordi når du sitter der som elev og ikke finner svar, og vi vet at det er nye press på læreren. Klare rammer ville løst dette. Også hvis pensumbøkene samsvarte litt bedre med læreplanen, og at det ikke er usikkerhet om hvilken bok som bør gjelde osv (jeg snakker av fra erfaringer om bi2) så ville dette løst mye.

Å få gode veiledende opplysninger er ikke synonymt med "rett i fanget." den innstillingen du har der er farlig, den stenger porten for god kommunikasjon. 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta faget på vanlig videregående skole: 

Ikke alle har rett til det. 

Eller betale for undervisning på nett/privatskole:

Ikke alle har råd til det. 

DESSUTEN: Dekker ikke lånekassen eksamensavgift. Privatisten sitter allerede med store utfordringer kostnadsmessig, men også fordi timene skal gå opp med jobb samtidig som man skal ha tid til å studere. (Hvis man er heldig å ha en jobb.) I tillegg så påvirker en avgjørelse om å betale disse fagene negativt for studievalg siden. Fordi ikke alle har "bare et par fag" de må ta opp, og lånet blir høyt. Samtidig som at det kan innsnevret støtten man har rett på senere fordi man bruker opp år. 

Sitter man igjen etterpå uten jobb, eller må avslutte midt i, så skjønner man at dette er galskap. Det er bare et spørsmål om å bruke fornuften litt, og så går det an å velge å være hyggelig og behjelpelig, istedenfor å stikke med kniv der det gjør vondest. Jeg er ingen latsabb i alle fall, men jeg skjønner at unge mennesker blir redd når de møtes med antydninger til å være lat eller på annen måte et dårlig menneske. 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men hele poenget med å være privatist, er jo nettopp at man kun tar eksamen, men er ansvarlig for å tilegne seg pensum selv? Hvis du vil ha undervisning og få ting rett opp i fanget må du enten ta faget på vanlig videregående skole eller betale for undervisning på nett/privatskole. Hva tenker du skolen skal gjøre? 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Bare for gøy kan du jo fullføre denne: 

Å få ting servert "Rett i fanget" er ikke synonymt med "gode veiledende opplysninger" . 

Begrunn påstanden. (Eller trenger du fasit?) 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er du der igjen.. 

Jeg har svart på en del av dette tidligere. Du ødelegger tråden min og virker svært nedlatende i måten du skriver på. Som at jeg forventer ting rett i fanget 

Jo: fordi:

Det ville hjelpe både eleven og privatisten. Fordi når du sitter der som elev og ikke finner svar, og vi vet at det er nye press på læreren. Klare rammer ville løst dette. Også hvis pensumbøkene samsvarte litt bedre med læreplanen, og at det ikke er usikkerhet om hvilken bok som bør gjelde osv (jeg snakker av fra erfaringer om bi2) så ville dette løst mye.

Å få gode veiledende opplysninger er ikke synonymt med "rett i fanget." den innstillingen du har der er farlig, den stenger porten for god kommunikasjon. 

Anonymkode: 23ca8...205

Nå svarer du på noe helt annet enn det jeg kommenterte, nemlig at du tydeligvis forventer at skolen skal gi deg noe du ikke har krav på, siden du som privatist kun tar eksamen, og that’s it. At det er krevende å være privatist økonomisk og tidsmessig er en helt annen sak og er ikke relevant for dette. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå svarer du på noe helt annet enn det jeg kommenterte, nemlig at du tydeligvis forventer at skolen skal gi deg noe du ikke har krav på, siden du som privatist kun tar eksamen, og that’s it. At det er krevende å være privatist økonomisk og tidsmessig er en helt annen sak og er ikke relevant for dette. 

Anonymkode: 6d9fe...7cc

Ja, det er akkurat det jeg mener. Jeg mener privatisten burde få rettigheter. Klarer du svare på oppgaven du fikk? Eller trenger du fasit /forklaring? 

Anonymkode: 23ca8...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...