Gå til innhold

Baneheia - Kampen om sannheten (ny TV-serie Dplay/Discovery/TVNorge)


Djækklåsst

Anbefalte innlegg

Uansett så tror jeg at om min beste venn hadde trukket meg med i en så grusom sak, og at jeg har helt uskyldig så hadde jeg nektet å gå inn sammen med han uansett hva politiet måtte kreve. Jeg hadde også kommet med noen utbrudd, og vist sinne mot min kompis. 

 

Poenget er at Viggo oppførte seg som at de fortsatt var kompiser. Han går sammen meg JH inn i lokalet. Kommer ikke med et enste utbrudd eller sinne mot sin kompis som har trukket han inn i en så grusom sak. Dette taler veldig for at han IKKE er uskyldig. 

Anonymkode: 6a99f...625

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Uansett så tror jeg at om min beste venn hadde trukket meg med i en så grusom sak, og at jeg har helt uskyldig så hadde jeg nektet å gå inn sammen med han uansett hva politiet måtte kreve. Jeg hadde også kommet med noen utbrudd, og vist sinne mot min kompis. 

 

Poenget er at Viggo oppførte seg som at de fortsatt var kompiser. Han går sammen meg JH inn i lokalet. Kommer ikke med et enste utbrudd eller sinne mot sin kompis som har trukket han inn i en så grusom sak. Dette taler veldig for at han IKKE er uskyldig. 

Anonymkode: 6a99f...625

Ber igjen om kilder på dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Uansett så tror jeg at om min beste venn hadde trukket meg med i en så grusom sak, og at jeg har helt uskyldig så hadde jeg nektet å gå inn sammen med han uansett hva politiet måtte kreve. Jeg hadde også kommet med noen utbrudd, og vist sinne mot min kompis. 

 

Poenget er at Viggo oppførte seg som at de fortsatt var kompiser. Han går sammen meg JH inn i lokalet. Kommer ikke med et enste utbrudd eller sinne mot sin kompis som har trukket han inn i en så grusom sak. Dette taler veldig for at han IKKE er uskyldig. 

Anonymkode: 6a99f...625

Hvorfor?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uansett så tror jeg at om min beste venn hadde trukket meg med i en så grusom sak, og at jeg har helt uskyldig så hadde jeg nektet å gå inn sammen med han uansett hva politiet måtte kreve. Jeg hadde også kommet med noen utbrudd, og vist sinne mot min kompis. 

 

Poenget er at Viggo oppførte seg som at de fortsatt var kompiser. Han går sammen meg JH inn i lokalet. Kommer ikke med et enste utbrudd eller sinne mot sin kompis som har trukket han inn i en så grusom sak. Dette taler veldig for at han IKKE er uskyldig. 

Anonymkode: 6a99f...625

Jo, han kom med utbrudd mot JHA., det nevnte Dagbladets kommentator konkret i et fb-innlegg at han husker godt. Men VK fikk altså åpenbart ellers beskjed av sin forsvarer om å beherske seg og være rolig, mens aktor og ikke minst Andersens advokat forsøkte å tirre ham for at retten skulle «skjønne faenskapsblikket Andersen snakket om», noe de til dels lykkes med. Her om da han sprakk under utspørring:

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/viggo-kristiansen-sprakk-under-utsporring/66555072/amp

At han ikke oppførte seg som du mener han burde gjort om han var uskyldig endrer ikke på bevisene i saken. Mulig annen advokat ville rådet ham til å være mer sint, og komme med flere utbrudd mot JHA og andre. Som om det ville gjort at folk hadde tenkt han var uskyldig, man hadde heller tenkt at her har vi en helt gal, ond person.

Kort sagt: ut fra hans oppførsel i retten er det mulig å si noe om skyld eller uskyld, men det er ikke spesielt vanskelig når man ser på bevisene i saken. Tror man han var skyldig vil man tolke alt i den retning, men det er ikke vanskelig å forklare hans oppførsel og utsagn med det motsatte. Derfor er ikke sånt noe man skal ta hensyn til.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Katten.2.0 said:

Ber igjen om kilder på dette.

Det tror jeg man må vente lenge på. Særlig da adressa beskrev den vennskapelige inngangen til rettsalen på denne måten: 

Iskaldt gjensyn
"KRISTIANSAND: For første gang siden de ble pågrepet for barnedrapene i Baneheia, møttes Viggo Kristiansen (21) og Jan Helge Andersen i Kristiansand byrett i går. Det ble et iskaldt møte.

Kristiansen hadde allerede satt seg sammen med sine forsvarere, da Andersen kom inn med sin politieskorte. Kristiansen snudde seg og forsøkte å oppnå kontakt med sin kamerat gjennom mange år. Men Andersen gikk videre og satte seg ned."


Kanskje de hadde en dårlig plass, og bare ikke fikk med seg at de kom gående inn vennskapelig og hånd i hånd? Ikke godt å si når man ikke er så opplyst som 6a99f...625.

Endret av Aliquis
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere om at VK er dømt for drapstrusler mot en fengselsbetjent i fengselet? 

Anonymkode: 691c9...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet dere om at VK er dømt for drapstrusler mot en fengselsbetjent i fengselet? 

Anonymkode: 691c9...760

Ja, det er godt kjent at han kom i konflikt med en ansatt og han erkjente forholdet men uenig i at det dreide seg om en drapstrussel. Det var i 2008 dette skjedde, altså åtte år etter drapene. Et viktig premiss for dommen var at VK var drapsdømt fra før av, noe vi i dag vet det neppe var hold i.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lB6kL/viggo-kristiansen-tiltalt-for-drapstrussel
 

Noe med drapene i Baneheia har det selvsagt ikke å gjøre.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (13 minutter siden):

Oi. Dette må vel være det klareste kravet om gjenopptakelse fra en riksdekkende norsk avis noen gang?

Ja, må si det er ganske sterkt at en avis skriver dette på lederplass. Det sier vel sitt om hvor sterke argumenter det er for at dette er et justismord.

Selv om de ikke konkluderer i lederen, så er jeg rimelig sikker på at de ikke hadde turt å gå ut med en slik leder om de ikke hadde vært temmelig sikre på at Viggo Kristiansen ikke var skyldig i drapene.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (1 time siden):

Oi. Dette må vel være det klareste kravet om gjenopptakelse fra en riksdekkende norsk avis noen gang?

Ja, denne var imponerende! 

- Endelig en nyhetsartikkel som har sakens viktige essensielle deler på plakaten. 

Anonymkode: e6a91...6d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja, denne var imponerende! 

- Endelig en nyhetsartikkel som har sakens viktige essensielle deler på plakaten. 

Anonymkode: e6a91...6d7

Ser vi kan ikke gi samme skussmål til NRK. Hvorfor unnlater de fullstendig å vise til at sakkyndig skriver det ikke er bevis for DNA fra 2 menn? De unnlater også å fortelle at mobilen viser han ikke kan ha vært på åstedet, men NRK skriver om at ingen taler JHAs sak

«Retten la mellom anna vekt på at det var funne DNA-spor frå to menn på dei to drepne jentene. Retten la også vekt på at Kristiansen tidlegare hadde forgripe seg på to andre barn.

I gjenopningskravet og i bok, podkast og TV-serie blir det reist sterk tvil om grunnlaget for dommen. Viggo Kristiansens advokat Arvid Sjødin skriv at Jan Helge Andersen har drepe og valdtatt dei to jentene åleine.

Andersen bur no på hemmeleg adresse. Han vil ikkje uttale seg om saka. Det er ingen som talar hans sak når det gjeld påstandane i gjenopningsdokumenta og i media om at han har utført eit drap til i tillegg til det han er dømd for.»

https://www.nrk.no/norge/baneheia-i-gjenopptakelseskommisjonen-1.15338597

Endret av Ann Mo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første episode på TVNorge i kveld kl. 21.30! Neste på tirsdag

Anonymkode: 08d40...956

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner jeg er veldig spent. 

Har en følelse (håp?) om at det kan bety avgjørelse om gjenopptakelse fordi de i forkant varsler om at avgjørelsen kommer, så partene er litt forberedt, men her kan jeg være helt på bærtur. 
Det blir iallefall en interessant dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er umulig å vite hva konklusjonen blir, basert på hvordan prosessen med å offentliggjøre er. Det kan tolkes i begge retninger.

Man kan tenke seg at de nå forbereder hele Norge, som passer best med at begjæringen tas til følge.

Man kan tenke seg at om begjæringen tas til følge, så ville de offentliggjort det nå for at ikke VK skal sitte tre uker «unødvendig» ekstra i fengsel, som man kan si tyder på et avslag. Men selvsagt ikke sikkert han slipper ut av fengsel med en gang ved en gjenåpning, selv om Sjødin garantert vil begjære løslatelse umiddelbart om så skulle skje siden dommen da ikke lenger vil være rettskraftig, så tror ikke de er så opptatt av det.

Tenker nok uansett at når en avgjørelse er på plass, så må man få gjort alt det formelle, som å redegjøre for beslutningen, og det er sikkert ikke gjort i en håndvending, men det gjelder uansett utfall.

Det er nok bare å smøre seg med tålmodighet.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan folk i Norge vil reagere fremover, dersom de nekter han å få gjenopptatt saken.

Flere og flere blir opplyste om at denne dommen virker å ikke holde mål. Det lages podcaster og dokumentarer. Folk prater og det diskuteres i flere og flere sosiale medier. 

Jeg tror ikke folk vil føle det behagelig at mannen sitter fengslet i en så grusom alvorlig sak med det bevisbildet som er gjeldende i saken. Både med manglende fellende beviser mot han, vitnene, og det frikjennende beviset som er der.

Flere og flere blir bevisste saken og de urimelige delene i den. Og dette er virkelighetskrim som fenger interessen. 

Staten bør la denne saken gå på nytt. Noe annet er både fullstendig urimelig ovenfor den domfelte, og det vil opprøre folket mer og mer med jo flere som vil bli opplyste om den. Vi er ikke et folkeslag som føler det her er Okei. 

Forundrer meg ikke om det lages film etterhvert. Interessen for det her vil ikke kunne legges ned, bare ved at gjenopptakelseskommisjonen sier nei til at den skal behandles på nytt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer veldig sterke reaksjoner uansett om saken gjenåpnes nå eller ikke. Kanskje mest om den ikke gjenåpnes.

Anonymkode: 29dcf...591

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange tenker som meg, at det godt kan hende han er skyldig, men at det på ingen måte er bevist. Jeg har likevel liten tro på at saken gjenopptas. 

Anonymkode: a3691...960

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...