Gå til innhold

Baneheia - Kampen om sannheten (ny TV-serie Dplay/Discovery/TVNorge)


Djækklåsst

Anbefalte innlegg

Trailer til TV-serien:

Det er en lang tråd om selve saken på Aktuelt, som ble startet i 2016, men kanskje passende med en egen til TV-serien som publiseres i sin helhet på Dplay/Discovery+ sine strømmetjenester om to dager (tirsdag 12.1), og deretter sendes på TVNorge fra starten av februar til litt ute i mars, så kan også de som ikke vil skrive med brukernavn delta.

Ja, det høres kanskje ut som en dårlig konspirasjonsteori for de som husker saken og ikke har satt seg inn i alt som er nytt i den de siste årene, men Viggo Kristiansen var etter alt å dømme hjemme, intetanende, mens den daværende kameraten Jan Helge Andersen alene utførte udåden, det er i hvert fall mitt inntrykk etter å ha satt meg godt inn i saken. 

Men dette blir det selvsagt lettere å ta stilling til etter å selv ha sett serien, de fleste har nok som et naturlig utgangspunkt at Viggo Kristiansen må ha vært skyldig, noe jeg lenge også trodde.

Monster står bak serien og har uttalt at de er opptatte av å fokusere på dokumenterbare fakta, og så får seerne ta stilling selv.

Pussig nok kommer altså TV-serien før Gjenopptakelseskommisjonen avgjør om Kristiansen skal få ny rettssak, noe det så langt har tatt dem 3,5 år å avgjøre, da den siste begjæringen ble sendt inn sommeren 2017.

Tittelen på dokumentaren spiller åpenbart på at det er svært mange, deriblant påtalemyndighetene, som nekter å gi seg og holder fast ved et standpunkt om Kristiansens skyld.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig spent på denne serien. Har lest boka til Jahr, og det ser også ut som han kommer med ny bok om saken i mars. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge med. Hørte podcasten, og syntes det var spennende. 

Anonymkode: f585c...348

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal følge med. Hørte podcasten, og syntes det var spennende. 

Anonymkode: f585c...348

Merk at de som har laget serien er noen helt andre enn de bak podcasten, så vanskelig å si hvordan dette blir i forhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (2 minutter siden):

Merk at de som har laget serien er noen helt andre enn de bak podcasten, så vanskelig å si hvordan dette blir i forhold.

Det er bra for Podcasten er veldig ensidig. Håper derfor at også noen fra  den andre siden står frem slik at den ikke blir like dårlig som podcasten. 

Anonymkode: b014d...e49

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir interessant. Håper de faktisk er objektive og belyser saken fra flere sider, og tillater saklig kritikk. 

Jeg har personlig interesse, i den forstand at jeg bodde nær der da det skjedde, og hadde en viss perifer kontakt med den ene dømte (før pågripelse) og med familie av den andre. I tillegg kommer selvsagt at jeg setter rettssikkerhet høyt, samtidig som det er viktig at de som faktisk har gjort noe galt blir dømt for det. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djækklåsst skrev (9 minutter siden):

Merk at de som har laget serien er noen helt andre enn de bak podcasten, så vanskelig å si hvordan dette blir i forhold.

Det er det som blir spennende. Ellers hadde det blitt dørgende kjedelig, om det ble helt likt. Er jo spennende, han hevder jo sin uskyld. 

Anonymkode: f585c...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er bra for Podcasten er veldig ensidig. Håper derfor at også noen fra  den andre siden står frem slik at den ikke blir like dårlig som podcasten. 

Anonymkode: b014d...e49

Det er synd om få som støtter dommen vil redegjøre for sitt syn. Så kan man tenke sitt om hvorfor de ev. velger å la være.

Jeg savner en god helhetlig begrunnelse fra noen for hvorfor dommen er eller kan være riktig. Det er klart om Kristiansen ikke var delaktig, slik jeg mener det klart virker som om han ikke var, så er det ikke lett å skulle forklare at han likevel var det. Mangelen på en slik forklaring er ikke det samme som at noe ikke er objektivt eller nøytralt fremlagt. Det kan være så enkelt som at det ikke er mulig å gi en slik forklaring.
 

Men vi får se hva som kommer frem.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er det som blir spennende. Ellers hadde det blitt dørgende kjedelig, om det ble helt likt. Er jo spennende, han hevder jo sin uskyld. 

Anonymkode: f585c...348

Ja, jeg håper dette blir bedre i hvert fall. At han hevder sin uskyld er for så vidt mindre viktig, da mange skyldige gjør det. Mer interessant hvorvidt faktaene i saken tyder på at han har rett. Noe jeg altså har inntrykk av at de (faktaene) gjør. Så får vi se om serien endrer på den oppfatningen.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal følge med. Hørte podcasten, og syntes det var spennende. 

Anonymkode: f585c...348

Jeg syntes den var forferdelig, i den grad at det var en gjerning som ble gjort mot to stakkars små barn 😥 Håper folk holder seg saklig i diskusjon av respekt til de pårørende i saken.

Anonymkode: b307e...fac

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (9 timer siden):

Det er synd om få som støtter dommen vil redegjøre for sitt syn. Så kan man tenke sitt om hvorfor de ev. velger å la være.

Jeg savner en god helhetlig begrunnelse fra noen for hvorfor dommen er eller kan være riktig. Det er klart om Kristiansen ikke var delaktig, slik jeg mener det klart virker som om han ikke var, så er det ikke lett å skulle forklare at han likevel var det. Mangelen på en slik forklaring er ikke det samme som at noe ikke er objektivt eller nøytralt fremlagt. Det kan være så enkelt som at det ikke er mulig å gi en slik forklaring.
 

Men vi får se hva som kommer frem.

Det er vell en ønsketenking og ikke overraskende at du mener det. 

Dog er det slik at påtalemyndighetene sjeldent går ut og argumenterer i media om sin side av saken. Det er ikke noe eksplitsitt for denne saken. Det gjelder de fleste saker. 

 

Anonymkode: b014d...e49

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vell en ønsketenking og ikke overraskende at du mener det. 

Dog er det slik at påtalemyndighetene sjeldent går ut og argumenterer i media om sin side av saken. Det er ikke noe eksplitsitt for denne saken. Det gjelder de fleste saker. 

 

Anonymkode: b014d...e49

Nå siktet jeg ikke til dagens påtalemyndighet, jeg mener ikke at de skal stille opp. De har gitt sin redegjørelse i gjenopptakelsesprosessen. Noe av det er offentlig kjent og ikke spesielt imponerende. F.eks. var det 400 som lette etter jentene før de ble funnet. Kristiansand har over 80.000 innbyggere. Naturligvis ikke så mange bor i nærområdet til Baneheia, men det var mange som ikke deltok i leteaksjonen. Likevel presterer påtalemyndighetene f.eks. å skrive at det faktum at VK ikke deltok i leteaksjonen er et bevis for at han er skyldig i drapene (!). Hadde han deltatt, og vært den som fant jentene f.eks., så ville man vel snudd på det og sagt "det er et bevis for at han er skyldig". Det er så mye tendensiøse argumenter som ikke henger på greip.

Men jeg sikter altså til at det er en del som mener dommen er riktig, f.eks. tidligere politifolk og folk innen media, og det ville vært interessant å se/høre en redegjørelse. Vi har jo Arne Pedersens kronikk fra i fjor, full av faktafeil, og som bare viser hva de trodde i 2002. Men vi får se hva vi får se/høre i serien fra denne siden.

 

Endret av Djækklåsst
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djækklåsst skrev (2 timer siden):

Nå siktet jeg ikke til dagens påtalemyndighet, jeg mener ikke at de skal stille opp. De har gitt sin redegjørelse i gjenopptakelsesprosessen. Noe av det er offentlig kjent og ikke spesielt imponerende. F.eks. var det 400 som lette etter jentene før de ble funnet. Kristiansand har over 80.000 innbyggere. Naturligvis ikke så mange bor i nærområdet til Baneheia, men det var mange som ikke deltok i leteaksjonen. Likevel presterer påtalemyndighetene f.eks. å skrive at det faktum at VK ikke deltok i leteaksjonen er et bevis for at han er skyldig i drapene (!). Hadde han deltatt, og vært den som fant jentene f.eks., så ville man vel snudd på det og sagt "det er et bevis for at han er skyldig". Det er så mye tendensiøse argumenter som ikke henger på greip.

Men jeg sikter altså til at det er en del som mener dommen er riktig, f.eks. tidligere politifolk og folk innen media, og det ville vært interessant å se/høre en redegjørelse. Vi har jo Arne Pedersens kronikk fra i fjor, full av faktafeil, og som bare viser hva de trodde i 2002. Men vi får se hva vi får se/høre i serien fra denne siden.

 

Når man skal lage underholdning av en så hjerteskjærende sak så håper jeg virkelig de er objetive og vekter serien godt. Så lenge gjennopptakelseskommisjonen ikke er ferdig i sitt arbeid så bør de av hensyn til de berørte virkelig ikke smi seg på å være sensjasjonelle og av den grunn vekte Viggo sin side slik som de har gjort i Podcasten. 

Anonymkode: b014d...e49

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Når man skal lage underholdning av en så hjerteskjærende sak så håper jeg virkelig de er objetive og vekter serien godt. Så lenge gjennopptakelseskommisjonen ikke er ferdig i sitt arbeid så bør de av hensyn til de berørte virkelig ikke smi seg på å være sensjasjonelle og av den grunn vekte Viggo sin side slik som de har gjort i Podcasten. 

Anonymkode: b014d...e49

For det første er det i hvert fall ikke for å bli underholdt at jeg skal se serien.

At podcasten har "vektet Viggos side" er jeg ikke enig i. Tverimot er det en del småfeil og utelatelser som er i disfavør Viggo Kristiansen.  Hva som er med som er feil og pro-VK, ja, hva er det?

Men man har helt klart fokusert mest på Viggo Kristiansen i podcasten, mens man burde fokusert langt mer på Jan Helge Andersen. De graver altfor lite i Jan Helge Andersens forklaringer og sannhetsgehalten i disse. Det blir det kanskje mer av i TV-serien.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Djækklåsst skrev (23 minutter siden):

For det første er det i hvert fall ikke for å bli underholdt at jeg skal se serien.

At podcasten har "vektet Viggos side" er jeg ikke enig i. Tverimot er det en del småfeil og utelatelser som er i disfavør Viggo Kristiansen.  Hva som er med som er feil og pro-VK, ja, hva er det?

Men man har helt klart fokusert mest på Viggo Kristiansen i podcasten, mens man burde fokusert langt mer på Jan Helge Andersen. De graver altfor lite i Jan Helge Andersens forklaringer og sannhetsgehalten i disse. Det blir det kanskje mer av i TV-serien.

Hvis du mener den podcasten var objektiv så er det ikke vits å diskutere dette videre. Var kun en side som uttalte seg og derfor ble den altfor ensidig for min smak. Har sett den har fått kritikk fra fler som mener det samme. 
 

Jeg snakker ikke om deg. Av hensynet til pårørende håper jeg de har lagd en objektiv dokumentar. Som ikke er ren underholdning på pårørende an bekostning. 
 

 

Anonymkode: b014d...e49

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du mener den podcasten var objektiv så er det ikke vits å diskutere dette videre. Var kun en side som uttalte seg og derfor ble den altfor ensidig for min smak. Har sett den har fått kritikk fra fler som mener det samme. 
 

Jeg snakker ikke om deg. Av hensynet til pårørende håper jeg de har lagd en objektiv dokumentar. Som ikke er ren underholdning på pårørende an bekostning. 
 

 

Anonymkode: b014d...e49

Podcasten tok tak i alt som kan brukes mot Viggo Kristiansen, om det var  noe som manglet eller var feil fremstilt, så er jeg i så fall nysgjerrig på hva det var. Det podcasten manglet var som sagt å gå i dybden på hva som taler for og i mot at det Andersen forklarer er riktig. Når det gjelder mulige feil, så har jeg ikke funnet annet enn ting som taler i VKs disfavør, som jeg har listet opp eksempler på tidligere, i tråden på Aktuelt. Men det kan sikkert være noe jeg ikke har fått med meg.

Ellers enig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Viggo K er skyldig eller ikke vet bare to personer. Men jeg synes det er veldig betenkelig at de har lagt så mye vekt på beskrivelsen fra en morder som prøvde å slippe unna med mildere straff (og lyktes). Han som beviselig har vært med på ugjerningen går fri rundt i dag, mens han det mangler bevis mot sitter inne på ubestemt tid. Vi må egentlig bare håpe for alles skyld at begge to var skyldige.

Anonymkode: a3691...960

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat hørt en pod om prosjektet «Strafferettens fortellinger» ved Universitetet i Bergen hvor Baneheia diskuteres. Fra 2019 "LittPod".

Er en sak hvor man virkelig får kjørt seg uansett hvilken "side" man heller mest mot.

Det er hèlt for jævlig om VK har sittet uskyldig i alle disse år. Historikken hans går i mot han (stadig argument for de som bestemt mener dommen er rett), men likevel gir det et "søkk" i magen å kjenne så sterkt på at han kan være uskyldig. 

 

 

Anonymkode: 3bf6b...51a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...