Gå til innhold

Dere som jobber i helsevesenet og IKKE skal ta vaksinen. Hva er grunnen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Collan skrev (1 minutt siden):

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/koronavirus-modellering/

Prosentandel innleggelse for personer 40-49 år: 1,7%, 30-39 år 1,3%. Hvis vi midler dette blir det 1,5%.

Med null tiltak og fri spredning ville vi raskt hatt flere titusener smittede i Norge som helhet bare i alderen 30-49. 1,5% av 10 000 er 150. 

La oss si at vi kom opp i 200 000 smittede på landsbasis i løpet av ei uke, det vil skje raskt med eksponentiell vekst, hvorav 100 000 i 30-49. Det blir 1500 pasisenter. Dessuten vil det totale antallet innlagte på samme tid være høyere, siden de fleste har lengre liggetid enn noen få dager.

EDIT: Så mange sykehussenger har vi ikke. Da vil vi få se om folk i denne aldersgruppen klarer seg uten ekstra tilførsel av oksygen eller respirator.

Men hvor mange av de innlagte er i risikogruppen? (Underliggende sykdom og overvekt).

Etter at risikogruppen er vaksinert vil man ikke kunne bruke disse prosentandelene.

Man kan faktisk heller ikke bruke dem nå fordi de som blir innlagt stort sett er syke fra før og de fleste på 40-49 år er ikke syke fra før.

Man må regne det ut basert på hvor stor andel innlagte har underliggende sykdommer og hvor stor andel resten av samme aldersgruppe har samme underliggende sykdommer...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krantz95 skrev (2 minutter siden):

Et strengt smittevernstiltaksregimene er urelevant når ingen under 40 år trenger intensivbehandling eller dør uansett...

Poenget er jo at sykehusene ikke skal bli overbelastet, og det blir de jo ikke hvis de uvaksinerte ikke trenger intensivbehandling...

Det er ganske åpenbart at helsemyndighetene som eier og drifter sykehusene, og som ha  høyt kompetente fagfolk som behandler alle data som kommer inn, har veldig mye bedre grunnlag for å vurdere både sykehusenes kapasitet og de enkelte gruppenes behov for intensivbehandling enn en tilfeldig bruker på KG, så en diskusjon med deg om det anser jeg som 100 prosent bortkastet tid. Jeg kommer derfor ikke til å gå inn i den. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Krantz95 said:

Et strengt smittevernstiltaksregimene er urelevant når ingen under 40 år trenger intensivbehandling eller dør uansett...

Poenget er jo at sykehusene ikke skal bli overbelastet, og det blir de jo ikke hvis de uvaksinerte ikke trenger intensivbehandling...

Les mitt siste svar. 1,5 i gruppen 30-49 år trenger innleggelse. Med null tiltak og full spredning vil vi ganske raskt ha i størrelsesorden noen hundre tusen smittet samtidig på landsbasis. 1,5% av 100 000 er 1500. Vi har ikke sykehussenger til så mange Covid19-pasienter.

I tillegg kommer det at selv om ikke så mange dør (i Sverige har det vært folk uten underliggende sykdommer på 22 år som har dødd) så vil en del få senskader som kronisk utmattelsessyndrom, som ofte kan gjøre folk arbeidsuføre.

Et liggedøgn på intensiv koster samfunnet i størrelsesorden mange tusen kroner, en vaksinedose koster kanskje hundrelappen. Hva er det du vil? At AS Norge skal få flest mulig smittede, lide mest mulig, bruke penger på intensivbehandling av smittede i stedet for vaksine, at flest mulig skal bli arbeidsuføre? 

Du har siden mars 2020 kommet med uholdbare argumenter, som du gjentar og gjentar selv om de blir tilbakevist gang på gang. Enten må du komme med noe med substans eller holde kjeft.

EDIT: Rettet skrivefeil, lide, ikke lite.

Endret av Collan
re
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

Det er ganske åpenbart at helsemyndighetene som eier og drifter sykehusene, og som ha  høyt kompetente fagfolk som behandler alle data som kommer inn, har veldig mye bedre grunnlag for å vurdere både sykehusenes kapasitet og de enkelte gruppenes behov for intensivbehandling enn en tilfeldig bruker på KG, så en diskusjon med deg om det anser jeg som 100 prosent bortkastet tid. Jeg kommer derfor ikke til å gå inn i den. 

Det er klart de har bedre data enn meg og de finner man i FHI's rapporter som sier at ingen under 40 år har trengt intensivbehandling over en halvårsperiode. Dermed vil man ved å vaksinere alle over 40 år nesten ikke ha covid-pasienter på intensiven og dermed kan samfunnet åpnes nesten helt opp når alle over ca 40 er vaksinert.

Er ikke det bra?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (55 minutter siden):

FHI har utarbeidet en rapport om covid-19 som viser sykehusinnleggelser, intensivbehandling og død etter aldersgruppe for perioden juni-november 2020.. Se tabeller side 42-44., kapillel «Sykdommens alvorlighet»

https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/covid-19-epidemien---kunnskap-situasjon-prognose-risiko-og-respons-i-norge-etter-uke-48-publisert-30.11.2020.pdf

Tabellen viser at ingen i aldersgruppen under 40 år fikk intensivbehandling eller døde av covid-19 i denne perioden. I aldersgruppen 40-59 fikk 29 intensivbehandling og 4 døde. 

Takk for tall. Da går jeg ut i fra at de yngre som ble lagt inn på intensiv må ha vært i vår. Jeg tok screenshot av tallene der jeg fant dem (link fra en i en annen tråd), men husker dessverre ikke linken.

Krantz95 skrev (4 minutter siden):

Men hvor mange av de innlagte er i risikogruppen? (Underliggende sykdom og overvekt).

Etter at risikogruppen er vaksinert vil man ikke kunne bruke disse prosentandelene.

Man kan faktisk heller ikke bruke dem nå fordi de som blir innlagt stort sett er syke fra før og de fleste på 40-49 år er ikke syke fra før.

Man må regne det ut basert på hvor stor andel innlagte har underliggende sykdommer og hvor stor andel resten av samme aldersgruppe har samme underliggende sykdommer...

Dette. Vi trenger tall på hvor mange friske unge mennesker som blir innlagt. Det er noen, ja, men det er det også ved influensa. Unge mennesker uten underliggende sykdommer dør faktisk hvert år av influensa. Så langt har ingen unge friske mennesker dødd i Norge. (Jeg vet at det har skjedd andre steder, der de har mye høyere smittetall.)

95F24DA9-C63D-42C8-BA32-7F085D33215A.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (7 minutter siden):

Les mitt siste svar. 1,5 i gruppen 30-49 år trenger innleggelse. Med null tiltak og full spredning vil vi ganske raskt ha i størrelsesorden noen hundre tusen smittet samtidig på landsbasis. 1,5% av 100 000 er 1500. Vi har ikke sykehussenger til så mange Covid19-pasienter.

I tillegg kommer det at selv om ikke så mange dør (i Sverige har det vært folk uten underliggende sykdommer på 22 år som har dødd) så vil en del få senskader som kronisk utmattelsessyndrom, som ofte kan gjøre folk arbeidsuføre.

Et liggedøgn på intensiv koster samfunnet i størrelsesorden mange tusen kroner, en vaksinedose koster kanskje hundrelappen. Hva er det du vil? At AS Norge skal få flest mulig smittede, lide mest mulig, bruke penger på intensivbehandling av smittede i stedet for vaksine, at flest mulig skal bli arbeidsuføre? 

Du har siden mars 2020 kommet med uholdbare argumenter, som du gjentar og gjentar selv om de blir tilbakevist gang på gang. Enten må du komme med noe med substans eller holde kjeft.

EDIT: Rettet skrivefeil, lide, ikke lite.

Er klar over hva du skrev, men alle i aldersgruppen 30-49 er ikke i risikogruppen. De som blir innlagt i den alderen er nesten alltid i risikogruppen.

Dermed vil det nesten ikke bli innlagte i gruppen 30-49 år når risikogruppen blant dem er vaksinert.

Da blir regnestykkene dine helt feil 🙂 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ble jeg faktisk usikker på om dette er de totale tallene for intensivinnleggelser, og ikke bare covid-19 pasienter? 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Krantz95 said:

Er klar over hva du skrev, men alle i aldersgruppen 30-49 er ikke i risikogruppen. De som blir innlagt i den alderen er nesten alltid i risikogruppen.

Dermed vil det nesten ikke bli innlagte i gruppen 30-49 år når risikogruppen blant dem er vaksinert.

Nei, regnestykkene mine er korrekte. I følge FHI er det 1,5% i gruppen 30-49 som trenger innleggelse. Det står ikke spesifisert at dette overveiende er folk som tilhører en risikogruppe, men det fins rikelig med eksempler på folk uten underliggende sykdommer som har blitt lagt inn. 

Dessuten: En uvaksinert 30 åring blir kanskje ikke alvorlig syk, men kan fort smitte noen andre som kan bli det. Hva er det du egentlig vil? At færrest mulig skal være vaksinerte slik at vi kan få mest mulig smitte og flest mulig med alvorlig forløp i samfunnet? 

EDIT: Det er bare gjennom at en tilstrekkelig stor andel av befolkningen blir vaksinert, anslagsvis 60-70%, at vi kan gå tilnærmet tilbake til sånn som samfunnet var før 2020. Hvis bare 20-25% skal vaksineres vil vi få stadige smittebølger etterfulgt av perioder med kraftige smittevernstiltak, er det det du ønsker?

Endret av Collan
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (5 minutter siden):

Dessuten: En uvaksinert 30 åring blir kanskje ikke alvorlig syk, men kan fort smitte noen andre som kan bli det. Hva er det du egentlig vil? At færrest mulig skal være vaksinerte slik at vi kan få mest mulig smitte og flest mulig med alvorlig forløp i samfunnet? 

Poenget mitt er at regjeringen hele tiden har sagt at grunnen til tiltakene er dem i risikogruppen på 1,6 mill mennesker.

Når disse er vaksinert vil det ikke lenger være nødvendig med tiltak hvis man følger regjeringens logikk og kommunikasjon det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, velociraptor said:

Takk for tall. Da går jeg ut i fra at de yngre som ble lagt inn på intensiv må ha vært i vår. Jeg tok screenshot av tallene der jeg fant dem (link fra en i en annen tråd), men husker dessverre ikke linken.

Dette. Vi trenger tall på hvor mange friske unge mennesker som blir innlagt. Det er noen, ja, men det er det også ved influensa. Unge mennesker uten underliggende sykdommer dør faktisk hvert år av influensa. Så langt har ingen unge friske mennesker dødd i Norge. (Jeg vet at det har skjedd andre steder, der de har mye høyere smittetall.)

95F24DA9-C63D-42C8-BA32-7F085D33215A.png

Ja, heldigvis har vi ikke hatt dødsfall blant unge, friske mennesker i Norge, men det er flere som sliter med langvarige senskader. Noen av dem kan bli varig arbeidsuføre. 

Jeg har lest at andelen som får kronisk utmattelsessyndrom av Covid19 er ca. fire ganger så høy som for vanlig sesonginfluensa. Jeg finner ikke tilbake til den artikkelen akkurat nå, men det virker jo rimelig at en kraftigere influensa gir flere med senskader.

Hvis vi vaksinerer x antall tusen mennesker vil vi hindre en del tilfeller av helt eller delvis arbeidsuføre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (24 minutter siden):

Nei. Du har fått gode svar på dette.

og hva tenker du om alle barna som vil rammes?  Dette vil føre til et massivt intensiv behov for barn som rammes  Mis-C , se på Sverige de har merket det med overfylte barne intensiv avd.  Hvordan tror  du det ville bli for barn her hjemme , med fri flyt av smitte?

https://www.nrk.no/urix/rundt-30-svenske-barn-har-blitt-livstruende-syke-etter-covid-19-1.15314458

Endret av Lana01
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krantz95 said:

Poenget mitt er at regjeringen hele tiden har sagt at grunnen til tiltakene er dem i risikogruppen på 1,6 mill mennesker.

Når disse er vaksinert vil det ikke lenger være nødvendig med tiltak hvis man følger regjeringens logikk og kommunikasjon det siste året.

Regjeringen har tydelig sagt at hovedmålet er å unngå overbelastning av helsevesenet. Om vi nå skulle få vaksinert alle 1,6 millioner i risikogruppen og så kjørte fullt frislipp ville vi likevel raskt få overbelastning av helsevesenet, ref mine regnestykker. 

Det er først når vi når tilnærmet flokkimmunitet at vi kan gå tilnærmet tilbake til sånn det var før 2020, det har vært kommunisert svært tydelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (3 minutter siden):

Regjeringen har tydelig sagt at hovedmålet er å unngå overbelastning av helsevesenet. Om vi nå skulle få vaksinert alle 1,6 millioner i risikogruppen og så kjørte fullt frislipp ville vi likevel raskt få overbelastning av helsevesenet, ref mine regnestykker. 

Det er først når vi når tilnærmet flokkimmunitet at vi kan gå tilnærmet tilbake til sånn det var før 2020, det har vært kommunisert svært tydelig.

Det vil ikke bli god nok flokkimmunitet før nesten hele befolkningen er smittet av viruset.

Vaksinen gir jo bare et mildere forløp og ikke skikkelig immunitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krantz95 skrev (26 minutter siden):

I mars var 11 pasienter under 40 år  innlagt intensiv avd.  https://www.rb.no/elleve-under-40-ar-pa-intensiv/s/5-43-1281381

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (8 minutter siden):

Du tar feil.

FHI har sagt at vi må fortsette med tiltak en periode etter at risikogruppene er vaksinert. Grunnen har jeg skrevet tidligere til deg, så den gidder jeg ikke gjenta.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krantz95 said:

Det vil ikke bli god nok flokkimmunitet før nesten hele befolkningen er smittet av viruset.

Vaksinen gir jo bare et mildere forløp og ikke skikkelig immunitet.

I fase 3, massetest, brukte Pfizer et utvalg på 30000 mennesker. Der ble det registrert 170 tilfeller av Covid19, 162 av dem i gruppa som hadde fått placebo. 

De har dermed konkludert med at vaksinen hos 95% av de som får den vil gi tilstrekkelig immunitet til at man ikke blir syk, det har helsemyndighetene i EU vært enige i etter å ha studert tallmaterialet, siden de har godkjent vaksinen. 

Hvor stor andel av befolkningen som må være vaksinert for at vi skal ha flokkimmunitet avhenger av hvor smittsomt det er. Meslinger er ekstremt smittsomt, der må vi ligge på ca. 95%. Anslagene for coronaviruset var i fjor ca. 60%, men vi må kanskje ligge høyere hvis vi får inn mutasjonene som er mer smittsomme.

Hva så? Det er jo uansett langt billigere å vaksinere folk enn å stadig få folk inn på intensivavdeling.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Krantz95 skrev (23 minutter siden):

Spørsmålet er hvor mange av dem var alvorlig syke fra før?

Du har fått mange gode svar over,

Overlege Are Berg ved Folkehelseinstituttet sier at det ikke er tvil om at unge og friske kan få alvorlig forløp av koronaviruset. 

Men forskjellen ved en så stor pandemi som vi har nå, er at svært mange kan bli syke samtidig og da er det også flere unge som blir både syke og alvorlig syke, sier Berg.

https://www.tv2.no/a/11330426/

– Det som er nytt, er at også yngre, friske får sykdommen. Også i alvorlig form, slik at de må ha hjelp av respirator. Det er fortsatt sånn at eldre og de med kroniske sykdommer er overrepresentert. Men nå ser vi at unge og friske rammes blindt, sier Jacobsen.

https://www.tv2.no/nyheter/11330301/

Det har også å gjøre med hvor mye virus du blir disponert for, det er en av grunnene til man mener at en del av helsepersonell  ( utenfor risikogruppen ) har blitt veldig syke og har dødd. 

Endret av Lana01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krantz95 said:

Spørsmålet er hvor mange av dem var alvorlig syke fra før?

Du har tydeligvis en oppfatning av det omtrent ikke skjer at folk under 50, evt. 40, år blir innlagt for alvorlig forløp av Covid19. 

Det skjer! Se på tallene fra FHI. Og selv om tallet er lavt så vil de få senskader som kronisk utmattelsessyndrom i mye større grad enn ved vanlig sesonginfluensa. Det kan gjøre folk varig arbeidsuføre. 

Vår eneste vei tilbake til tilnærmet normalitet er høy nok vaksinedekning, hva nå prosenttallet må ligge på. Alternativte er stadige perioder med mer eller mindre kraftige smittevernstiltak, er det det du ønsker?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 time siden):

Nå ble jeg faktisk usikker på om dette er de totale tallene for intensivinnleggelser, og ikke bare covid-19 pasienter? 🤔

Det er nok covid-pasienter. De totale tallene for intensivinnleggelser er mye høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...