Gå til innhold

Dere som jobber i helsevesenet og IKKE skal ta vaksinen. Hva er grunnen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

*luna* skrev (46 minutter siden):

Ja og det er riktig, de er endel av statistikken 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per nå skal jeg ikke ta den. Prøver å bli gravid og har prøvd i over 1 år. Følges opp av fertilitetsspesialister og tar diverse ekstra hormontilskudd nå. 

Vis man tar vaksinen må man vente 6 uker før man kan fortsette prøving. 

Vis smitten øker mye mye mer skal jeg selvfølgelig vurdere å ta vaksinen. 

Hadde jeg ikke prøvd å bli gravid hadde jeg tatt vaksinen pga jobben min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissFlower

Har man VALGT å jobbe med sårbare mennesker som de i helsevesenet gjør, bør man også ta vaksiner, som influensa vaksinen og nå vaksinen mot SARS-Covid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 22.40):

Samfunnet vårt er fundert på demokrati og humanistiske verdier, det kan aldri bli et enten eller. Jo mer press og tvang, jo lengre bak i køen stiller jeg meg. Det er en prinsippsak. 
 

Og legitim grunn? Å ikke ha lyst er en legitim grunn i seg selv. Vi lever ikke i et diktatur. 

Anonymkode: 86224...d32

Ja,  vi har et demokrati. Det beskytter oss f.eks. mot fengsling, tortur eller annen ugrei behandling/straff når sier det vi mener, stemmer på partiet vi velger selv og tar frie, personlige valg i livet. Derimot betyr det ikke at vi er beskyttet mot eller fritatt for kritikk av de valgene vi tar. Det er heller ikke slik at man nødvendigvis gjør det som er etisk riktig, bare fordi man har lov til det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (45 minutter siden):

Man har nok data til å vite at omfanget er stort, og flere må leve med ulike følger etter covid 19. ., men ellers er jeg enig at mye gjenstå og man ikke har det hele bildet

 

Jepp, det er mye gjenstående for å ha et godt nok bilde til å anbefale vaksinen til hele befolkningen omtrent.  Foreløpig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissFlower skrev (46 minutter siden):

Har man VALGT å jobbe med sårbare mennesker som de i helsevesenet gjør, bør man også ta vaksiner, som influensa vaksinen og nå vaksinen mot SARS-Covid.

Selv om man forsøker å bli gravid? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Mocca* skrev (21 minutter siden):

Jepp, det er mye gjenstående for å ha et godt nok bilde til å anbefale vaksinen til hele befolkningen omtrent.  Foreløpig.

Jeg føler meg trygg på å ta vaksinen, og mener jeg har den informasjonen  jeg trenger

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (2 timer siden):

Jeg føler meg trygg på å ta vaksinen, og mener jeg har den informasjonen  jeg trenger

Så flott, for din del.

Jeg trenger mye mer og mer stødig informasjon før jeg er trygg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig skal jeg ta vaksinen.  Det er også gledelig å se at 83 % sier de vil ta den. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/folk-ble-med-pa-krafttaket/id2828467/

Det er  solid høyt tall på min arbeidsplass som har sagt ja til vaksinen, så og si samtlige så langt,  og det er bra. Jeg er glad folk tar sitt ansvar bevis og følger faglig råd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/9/2021 at 8:15 PM, AnonymBruker said:

Skal nok ta den, med ikke enda. Vil vente og se på bivirkningene først. Lite uttesta vaksine, så skeptisk sånn sett. Har tatt alle andre vaksiner, foruten svineinfluensavaksina. Tar den årlige influensavaksina også.

Når COVID-vaksinen er mer utprøvd vil jeg nok ta den

Anonymkode: ed93d...c2a

Nei, dette er ikke en utesta vaksine. Den har vært gjennom samme test- og utviklingsregime som alle andre nyutviklede vaksiner de siste årene. Hvis du er i mot denne vaksinen er du i mot hver eneste nyutviklet vaksine.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommerikkepånoebra skrev (50 minutter siden):

6AD9CFD6-5D4C-4B52-9F7E-2BB569EE42F1.png

Superspredere blir beskrevet som folk som er smittet, men som ikke har symptomer, og derfor ikke vet at de kan smitte andre. Superspredere kan smitte mange. Er det ikke da også en risiko for at vaksinerte som er smittet, men symptomfrie, kan bli superspredere?

https://www.dagbladet.no/tema/studie-slik-unngar-du-supersprederne/73071318

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (57 minutter siden):

Superspredere blir beskrevet som folk som er smittet, men som ikke har symptomer, og derfor ikke vet at de kan smitte andre. Superspredere kan smitte mange. Er det ikke da også en risiko for at vaksinerte som er smittet, men symptomfrie, kan bli superspredere?

https://www.dagbladet.no/tema/studie-slik-unngar-du-supersprederne/73071318

 

 

Hvis 9 av 10 er vaksinert, vil ikke den som ikke er vaksinert utgjøre en risiko? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lin11 skrev (46 minutter siden):

Hvis 9 av 10 er vaksinert, vil ikke den som ikke er vaksinert utgjøre en risiko? 

Voksne som av ulike grunner ikke er koronavaksinert må nok følge noen smittevernstiltak. De fleste som ikke er vaksinert får symptomer hvis de blir smittet..De kan da teste seg og isolere seg i den perioden de er smittsomme for å unngå å smitte andre. 

Det er ikke anbefalt at barn og ungdom under 18 år tar koronavaksinen. Hvordan vil det påvirke dem hvis foreldre og lærere er smittsomme uten at de vet det? Barn blir riktignok sjelden alvorlig syke av covid-19, men de kan få følgesykdommen MIS-C, som står for multisystem inflammatory syndrome in children associated with covid-19. Svært få får denne sykdommen nå, men hva vil skje hvis de blir eksponert for større mengder virus fra nærkontakter som ikke vet at de er smittet?

https://www.vg.no/nyheter/i/7KV8eK/sverige-hundretalls-barn-har-alvorlig-foelgesykdom-av-corona

 

Endret av *luna*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (1 time siden):

Voksne som av ulike grunner ikke er koronavaksinert må nok følge noen smittevernstiltak. De fleste som ikke er vaksinert får symptomer hvis de blir smittet..De kan da teste seg og isolere seg i den perioden de er smittsomme for å unngå å smitte andre. 

Det er ikke anbefalt at barn og ungdom under 18 år tar koronavaksinen. Hvordan vil det påvirke dem hvis foreldre og lærere er smittsomme uten at de vet det? Barn blir riktignok sjelden alvorlig syke av covid-19, men de kan få følgesykdommen MIS-C, som står for multisystem inflammatory syndrome in children associated with covid-19. Svært få får denne sykdommen nå, men hva vil skje hvis de blir eksponert for større mengder virus fra nærkontakter som ikke vet at de er smittet?

https://www.vg.no/nyheter/i/7KV8eK/sverige-hundretalls-barn-har-alvorlig-foelgesykdom-av-corona

 

Jeg er litt usikker på hva du vil frem til her..At man vil være mer utsatt for smitte dersom vi vaksinerer oss? Virkelig? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommerikkepånoebra skrev (4 timer siden):

Jeg er litt usikker på hva du vil frem til her..At man vil være mer utsatt for smitte dersom vi vaksinerer oss? Virkelig? 

Man kan trolig bli smittet selv om man er vaksinert.  Vaksinerte får sannsynligvis milde symptomer eller de kan være symptomfrie. Trolig kan man smitte andre selv om man er vaksinert.

Foreløpig vet man ikke hvordan koronavaksinene vil påvirke smittespredningen, men man kan ikke utelukke at vaksinen kan «øke risikoen for at noen kan gå rundt å være bærere av viruset uten å vite at man er det, og det vil kunne føre til at smittespredningen øker i de områdene som man tar i bruk vaksinen.»

Se Dagsrevyen 8 januar fra 17:25-17:56.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202101/NNFA19010821/avspiller

Endret av *luna*
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært kronisk syk de siste årene og endelig begynt å bli bedre.  Journalen min er derfor full av sekkediagnoser og diverse symptomer.  Ved en eventuell erstatningssak etter vaksinering kommer jeg ikke til å få dekket noe sikkert, på grunn av "tidligere sykdom". Har også en plage som kan  skyldes svineinfluensavaksinen, uten å vite det sikkert, men er derfor ekstra skeptisk. Jobber heldigvis ikke på sykehjem eller nært veldig syke pasienter. Kan være aktuelt å ta den etterhvert,  men ikke første året iallefall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (30 minutter siden):

Man kan trolig bli smittet selv om man er vaksinert.  Vaksinerte får sannsynligvis milde symptomer eller de kan være symptomfrie. Trolig kan man smitte andre selv om man er vaksinert.

Foreløpig vet man ikke hvordan koronavaksinene vil påvirke smittespredningen, men man kan ikke utelukke at vaksinen kan øke risikoen for at noen kan gå rundt å være bærere av viruset uten å vite at man er det, og det vil kunne føre til at smittespredningen øker i de områdene som man tar i bruk vaksinen. 

Se Dagsrevyen 8 januar fra 17:25-17:56.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202101/NNFA19010821/avspiller

I første fasen med vaksinering nå ja. Når noen få er vaksinert og de fleste rundt ikke er det. 
Altså.. smitten vil jo mest sannsynlig ikke forsvinne fullstendig. Målet med vaksinen er jo først og fremst at vi ikke skal bli like syke dersom vi blir smittet. Og jo færre som blir syke jo færre vil på sikt bli smittet. 

Når det kommer til superspredere så har jo det vært akkurat samme problemet som du snakker om her. At de tror at de har smittet mange i perioden før de får symptomer. Da vil det jo være en fordel at de denne personen møter er vaksinert, ikke sant? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, *luna* said:

Superspredere blir beskrevet som folk som er smittet, men som ikke har symptomer, og derfor ikke vet at de kan smitte andre. Superspredere kan smitte mange. Er det ikke da også en risiko for at vaksinerte som er smittet, men symptomfrie, kan bli superspredere?

https://www.dagbladet.no/tema/studie-slik-unngar-du-supersprederne/73071318

 

 

Nei. Hos en person som er vaksinert og har fått viruset vil det raskt bli nedkjempet. Vedkommende vil derfor høyst sannsynlig ha mye mindre mengde virus i nese og svelg og den perioden vedkommende har viruset.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommerikkepånoebra skrev (3 timer siden):

I første fasen med vaksinering nå ja. Når noen få er vaksinert og de fleste rundt ikke er det. 
Altså.. smitten vil jo mest sannsynlig ikke forsvinne fullstendig. Målet med vaksinen er jo først og fremst at vi ikke skal bli like syke dersom vi blir smittet. Og jo færre som blir syke jo færre vil på sikt bli smittet. 

Når det kommer til superspredere så har jo det vært akkurat samme problemet som du snakker om her. At de tror at de har smittet mange i perioden før de får symptomer. Da vil det jo være en fordel at de denne personen møter er vaksinert, ikke sant? 

Uansett vil det være en del som ikke kommer til å ta vaksinen, deriblant barn og ungdom under 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...