Gå til innhold

Dere som jobber i helsevesenet og IKKE skal ta vaksinen. Hva er grunnen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi jeg per nå er i permisjon uten arbeidsplass ved endt permisjon og ikke har fått tilbudet enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Collan skrev (2 timer siden):

Nei. Hos en person som er vaksinert og har fått viruset vil det raskt bli nedkjempet. Vedkommende vil derfor høyst sannsynlig ha mye mindre mengde virus i nese og svelg og den perioden vedkommende har viruset.

Har du en kilde som bekrefter dette? Vil gjerne lese mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 20.21):

På min jobb må helsepersonell som ikke ønsker å ta vaksine fremvise legeerklæring. Det er forventet at alle tar vaksine og det blir gitt belønning til det sykehjemmet i kommunen med flest vaksinerte. Jeg skal ikke ta da jeg er gravid. 

Anonymkode: 1c941...031

Høres ikke lovlig ut 🤬

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (25 minutter siden):

Uansett vil det være en del som ikke kommer til å ta vaksinen, deriblant barn og ungdom under 18 år.

Ja, det vil alltid være noen som ikke kan ta den av ulike grunner. Derfor er det jo desto viktigere at de som kan gjør det☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommerikkepånoebra skrev (12 timer siden):

Ja, det vil alltid være noen som ikke kan ta den av ulike grunner. Derfor er det jo desto viktigere at de som kan gjør det☺️

Man vet vel ennå ikke om det vil være best for den enkelte, og for samfunnet, om man tar vaksinen. Det vil tiden vise. Det er fortsatt mye usikkerhet knyttet til de nye RNA-vaksinene. Hvis det skulle vise seg at mange får alvorlige langtidsbivirkninger av vaksinen, kunne det blitt katastrofalt hvis en stor del av befolkningen hadde tatt vaksinen.  Jeg tenker at det er bedre å bruke mer tid på denne prosessen, prøve å unngå å forhaste seg og risikere å ta feil valg. Kanskje vi klarer å bekjempe viruset uten vaksine. Kanskje vi får flere og bedre behandlingsmuligheter. Kanskje andre (tradisjonelle) vaksiner, som vi med større sikkerhet kan si at er trygge og effektive, blir godkjent i Norge etterhvert. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (5 minutter siden):

Man vet vel ennå ikke om det vil være best for den enkelte, og for samfunnet, om man tar vaksinen. Det vil tiden vise. Det er fortsatt mye usikkerhet knyttet til de nye RNA-vaksinene. Hvis det skulle vise seg at mange får alvorlige langtidsbivirkninger av vaksinen, kunne det blitt katastrofalt hvis en stor del av befolkningen hadde tatt vaksinen.  Jeg tenker at det er bedre å bruke mer tid på denne prosessen, prøve å unngå å forhaste seg og risikere å ta feil valg. Kanskje vi klarer å bekjempe viruset uten vaksine. Kanskje vi får flere og bedre behandlingsmuligheter. Kanskje andre (tradisjonelle) vaksiner, som vi med større sikkerhet kan si at er trygge og effektive, blir godkjent i Norge etterhvert. 
 

Vel. Her er det mye om, hvis, kan og kanskje. Derimot vet vi hvordan covid-19 påvirker samfunnet nå. 

Anbefaler å høre på reportasjen med Kaveh Radishi på Tv2 nyhetskanalen som går akkurat nå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*luna* skrev (28 minutter siden):

Man vet vel ennå ikke om det vil være best for den enkelte, og for samfunnet, om man tar vaksinen. Det vil tiden vise. Det er fortsatt mye usikkerhet knyttet til de nye RNA-vaksinene. Hvis det skulle vise seg at mange får alvorlige langtidsbivirkninger av vaksinen, kunne det blitt katastrofalt hvis en stor del av befolkningen hadde tatt vaksinen.  Jeg tenker at det er bedre å bruke mer tid på denne prosessen, prøve å unngå å forhaste seg og risikere å ta feil valg. Kanskje vi klarer å bekjempe viruset uten vaksine. Kanskje vi får flere og bedre behandlingsmuligheter. Kanskje andre (tradisjonelle) vaksiner, som vi med større sikkerhet kan si at er trygge og effektive, blir godkjent i Norge etterhvert. 
 

Det smarte vil være at alle i risikogruppen tar vaksinen, men ikke de yngre under f.eks. 40-50 år uten underliggende sykdom. Dermed kan samfunnet åpne opp og de unge og friske som skal føre verden og samfunnet videre unngår langtidsrisiko fra vaksinen. Vinn-vinn for alle.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (29 minutter siden):

Det smarte vil være at alle i risikogruppen tar vaksinen, men ikke de yngre under f.eks. 40-50 år uten underliggende sykdom. Dermed kan samfunnet åpne opp og de unge og friske som skal føre verden og samfunnet videre unngår langtidsrisiko fra vaksinen. Vinn-vinn for alle.

hvis vi følger din løsning skjer dette: Risikogruppene består av 1.3 millioner mennesker. Hvis vi holder disse utenfor, så står vi igjen med en befolkning på 3,7 millioner uvaksinerte mennesker. Hvis vi da dropper tiltakene vil smitten spres i den gruppen med eksponentiell vekst, og selv om den enkelte har lav risiko for et alvorlig forløp, vil tallene i seg selv bli så store at en selv en lav prosent av 3,7 mill blir et tall som er så stort  at helsevesenet ikke har kapasitet. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

hvis vi følger din løsning skjer dette: Risikogruppene består av 1.3 millioner mennesker. Hvis vi holder disse utenfor, så står vi igjen med en befolkning på 3,7 millioner uvaksinerte mennesker. Hvis vi da dropper tiltakene vil smitten spres i den gruppen med eksponentiell vekst, og selv om den enkelte har lav risiko for et alvorlig forløp, vil tallene i seg selv bli så store at en selv en lav prosent av 3,7 mill blir et tall som er så stort  at helsevesenet ikke har kapasitet. 

 

Selv nå når alle yngre med underliggende sykdom ikke er vaksinert er det få under 50 som blir innlagt på sykehus. Fra siste ukesrapport til FHI:

"Det var totalt 340 nye innleggelser med covid-19 som hovedårsak de siste fire ukene (uke 51-1)
(Figur 13). Medianalderen blant de 340 var 67 år (nedre-øvre kvartil: 52-78), og 202 (59 %) var
menn. Det har vært en økning i medianalderen blant de innlagt i sykehus med covid-19 som
hovedårsak de siste ukene (Figur 15). Aldersfordelingen presentert i tabell 9 viser at en større andel
av nye pasienter innlagt var i aldersgruppene over 70 år enn tidligere uker."

Dermed vil man ved å vaksinere alle over f.eks. 45 år samt alle yngre med underliggende sykdom så og si eliminere behov for sykehusinnleggelser.

Og hvis man legger til alle med BMI over f.eks. 25 vil man ganske sikkert kunne åpne opp alt selv om den resterende befolkningen er uvaksinert (de under 45 år uten underliggende sykdom og med BMI under 25).

Det er i hvertfall det jeg mener er logisk og smart å gjøre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Collan skrev (På 17.1.2021 den 10.07):

 

MissLucy skrev (1 time siden):

hvis vi følger din løsning skjer dette: Risikogruppene består av 1.3 millioner mennesker. Hvis vi holder disse utenfor, så står vi igjen med en befolkning på 3,7 millioner uvaksinerte mennesker. Hvis vi da dropper tiltakene vil smitten spres i den gruppen med eksponentiell vekst, og selv om den enkelte har lav risiko for et alvorlig forløp, vil tallene i seg selv bli så store at en selv en lav prosent av 3,7 mill blir et tall som er så stort  at helsevesenet ikke har kapasitet. 

 

Fra 02. mars til 10 januar var 80 personer under 50 år lagt inn på intensiv pga covid. Mest sannsynlig hadde de fleste av dem underliggende sykdommer. Jeg finner ingen tall som tilsier at samfunnet vil kollapse hvis ikke de under 50 år og uten underliggende sykdommer blir vaksinert?

Endret av velociraptor
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 minutt siden):

 

 

 

Fra 02. mars til 10 januar var 60 personer under 50 år lagt inn på intensiv pga covid. Mest sannsynlig hadde de fleste av dem underliggende sykdommer. Jeg finner ingen tall som tilsier at samfunnet vil kollapse hvis ikke de under 50 år og uten underliggende sykdommer blir vaksinert?

Eh, ja, vi har jo strenge smittevernstiltak nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

Eh, ja, vi har jo strenge smittevernstiltak nå.

Var det tallene? Har noen sagt vi skal ha null smittevernstiltak? Bedre håndvask og å holde seg hjemme ved sykdom, og ikke sende barn med forkjølelse på skole og i barnehage, bør vi fortsette med for alltid.

Ikke for det. Jeg er 40 og tenker jeg tar den når jeg får tilbud, selv om jeg er litt redd den skal trigge mer autoimmune sykdommer på sikt. Men det er mye større risiko for de mellom 40 og 50, enn for de fra 0-39. 48 innleggelser fra 40-49, 20 fra 30-39 og 12 fra 0-30. Hadde jeg vært barnløs hadde jeg ikke tatt den før om 2-3 år når man ser mer langtidsvirkninger, og jeg hadde reservert meg fra respiratorbehandling, men siden jeg har barn er overlevelse litt viktigere 😕

Jeg skrev forresten feil tall forrige innlegg ser jeg, skal rette det nå!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (43 minutter siden):

Selv nå når alle yngre med underliggende sykdom ikke er vaksinert er det få under 50 som blir innlagt på sykehus. Fra siste ukesrapport til FHI:

"Det var totalt 340 nye innleggelser med covid-19 som hovedårsak de siste fire ukene (uke 51-1)
(Figur 13). Medianalderen blant de 340 var 67 år (nedre-øvre kvartil: 52-78), og 202 (59 %) var
menn. Det har vært en økning i medianalderen blant de innlagt i sykehus med covid-19 som
hovedårsak de siste ukene (Figur 15). Aldersfordelingen presentert i tabell 9 viser at en større andel
av nye pasienter innlagt var i aldersgruppene over 70 år enn tidligere uker."

Dermed vil man ved å vaksinere alle over f.eks. 45 år samt alle yngre med underliggende sykdom så og si eliminere behov for sykehusinnleggelser.

Og hvis man legger til alle med BMI over f.eks. 25 vil man ganske sikkert kunne åpne opp alt selv om den resterende befolkningen er uvaksinert (de under 45 år uten underliggende sykdom og med BMI under 25).

Det er i hvertfall det jeg mener er logisk og smart å gjøre.

Det er også endel unge voksne  som rammes hardt av covid 19, og noen av disse vil trenge intensivbehandling. En slik løsning ville ha eksplodert med smitte i, og folk som ble lagt inn, og også intensiv behandling. Det ville ført til kollaps

Barn kan også rammet av Mis-c, i etterkant av gjennom gått covid 19. det er en alvorlig betennelse sykdom som rammer organene i kroppen, og kan være livstruende . Et hundretalls barn i  Sverige er rammet, og barne intensiv  avd har vært full av disse barna. 

Samtidig ville det gitt stor problemer  overalt i samfunnet Veldig mange som jobber  helsevesenet  er i denne aldersgruppen. Ville vært krise  både pga sykdom og karantene. 

og hva med alle som av ulike grunner ikke kan vaksineres men er utsatt, dette ville være veldig uheldig for de. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FHI har utarbeidet en rapport om covid-19 som viser sykehusinnleggelser, intensivbehandling og død etter aldersgruppe for perioden juni-november 2020.. Se tabeller side 42-44., kapillel «Sykdommens alvorlighet»

https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/covid-19-epidemien---kunnskap-situasjon-prognose-risiko-og-respons-i-norge-etter-uke-48-publisert-30.11.2020.pdf

Tabellen viser at ingen i aldersgruppen under 40 år fikk intensivbehandling eller døde av covid-19 i denne perioden. I aldersgruppen 40-59 fikk 29 intensivbehandling og 4 døde. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (1 time siden):

Selv nå når alle yngre med underliggende sykdom ikke er vaksinert er det få under 50 som blir innlagt på sykehus. Fra siste ukesrapport til FHI:

 

 

 

Ja, men hvordan det er er jo ikke relevant. Det er i en situasjon med strenge smittevernstiltak. De tallene betyr jo ingenting for den situasjonen som oppstår hvis vi skulle følge ditt forslag om å slippe opp på tiltakene når risikogruppene er vaksinert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (59 minutter siden):

Var det tallene? Har noen sagt vi skal ha null smittevernstiltak? Bedre håndvask og å holde seg hjemme ved sykdom, og ikke sende barn med forkjølelse på skole og i barnehage, bør vi fortsette med for alltid.

 

Det jeg svarte på var forslaget til Krantz95 om å "åpne samfunnet" når risikogruppene er vaksinert. Jeg tolker begrepet "åpne samfunnet" til å bety "leve som før". Hvis Krantz95 mente noe annet, så må det nesten spesifiseres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MissLucy skrev (1 minutt siden):

Ja, men hvordan det er er jo ikke relevant. Det er i en situasjon med strenge smittevernstiltak. De tallene betyr jo ingenting for den situasjonen som oppstår hvis vi skulle følge ditt forslag om å slippe opp på tiltakene når risikogruppene er vaksinert.

Når ikke en eneste en under 40 år i løpet av et halvt år har trengt intensivbehandling eller har dødd, så kan man si med ekstremt stor sikkerhet at dette vil fortsette... Ingen grunn til at viruset plutselig blir farligere 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (Akkurat nå):

Når ikke en eneste en under 40 år i løpet av et halvt år har trengt intensivbehandling eller har dødd, så kan man si med ekstremt stor sikkerhet at dette vil fortsette... Ingen grunn til at viruset plutselig blir farligere 🙂 

man kan ikke overføre tallene og erfaringene fra et strengt smittevernstiltakregime, til en normal situasjon med et normalt åpent samfunn. Det er åpenbart for de fleste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, velociraptor said:

 

Fra 02. mars til 10 januar var 80 personer under 50 år lagt inn på intensiv pga covid. Mest sannsynlig hadde de fleste av dem underliggende sykdommer. Jeg finner ingen tall som tilsier at samfunnet vil kollapse hvis ikke de under 50 år og uten underliggende sykdommer blir vaksinert?

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/koronavirus-modellering/

Prosentandel innleggelse for personer 40-49 år: 1,7%, 30-39 år 1,3%. Hvis vi midler dette blir det 1,5%.

Med null tiltak og fri spredning ville vi raskt hatt flere titusener smittede i Norge som helhet bare i alderen 30-49. 1,5% av 10 000 er 150. 

La oss si at vi kom opp i 200 000 smittede på landsbasis i løpet av ei uke, det vil skje raskt med eksponentiell vekst, hvorav 100 000 i 30-49. Det blir 1500 pasisenter. Dessuten vil det totale antallet innlagte på samme tid være høyere, siden de fleste har lengre liggetid enn noen få dager.

EDIT: Så mange sykehussenger har vi ikke. Da vil vi få se om folk i denne aldersgruppen klarer seg uten ekstra tilførsel av oksygen eller respirator.

Endret av Collan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

man kan ikke overføre tallene og erfaringene fra et strengt smittevernstiltakregime, til en normal situasjon med et normalt åpent samfunn. Det er åpenbart for de fleste.

Et strengt smittevernstiltaksregimene er urelevant når ingen under 40 år trenger intensivbehandling eller dør uansett...

Poenget er jo at sykehusene ikke skal bli overbelastet, og det blir de jo ikke hvis de uvaksinerte ikke trenger intensivbehandling...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...