Gå til innhold

Dere som jobber i helsevesenet og IKKE skal ta vaksinen. Hva er grunnen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kristin70 skrev (19 timer siden):

Hvorfor er legene så lite skeptisk til vaksinen sammenlignet med annet helsepersonell? 

Fordi de forstår forskningsrapporter og skjønner hvordan vaksinen virker. 

 

Og de som kjenner til forskningsprosesser og -formidling, vet også at grunnen til at man går ut og sier at man ikke vet om vaksinerte smitter videre eller ikke, er at man ikke VET dette ennå. Det er ganske sannsynlig at vaksinerte vil smitte videre i mye mindre grad enn ikke-vaksinerte (eller ikke i det hele tatt)  men man VET ikke ennå. Og derfor sier man at man ikke vet. 

Men man har ganske mye dokumentasjon på  at mengden virus man utsettes for, er avgjørende for hvor syk man blir. En vaksinert vil ha adskillig mindre virus enn en som er syk med covid19. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 21.36):

Eh..  jo. Det er bevist, og mange har fått erstatning for det også.

Anonymkode: 2bdfa...e0a

det at det er gitt erstatning for narkolepsi etter pandemrix kan du ikke ta til inntekt for at det skal være bevist at pandemrix fører til narkolepsi. Pandemrix var en anbefalt vaksine, og det gjør at det er lavere krav til bevis enn for andre årsaker. Det holder at det ikke er påvist en annen, mer sannsynlig grunn.

Merk: Jeg sier ikke at ikke er bevist at det har oppstått narkolepsi etter pandemrix. Jeg sier bare at erstatningene ikke er et bevis for sammenhengen, fordi de sakene har lavere krav til årsakssammenheng og omvendt bevisbyrde.

https://www.npe.no/no/Om-NPE/aktuelt/ti-ar-med-erstatninger-etter-vaksine-mot-svineinfluensa/

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten skrev (1 time siden):

Hva skulle poenget med det være når de ikke vet om vaksinen hindrer folk fra å spre smitte?

Det vil uansett reduserer faren for at du  smitter noen., og hvor godt mangler man nok  data på enda Dessuten bidrar man til å redusere trykket på helsevesenet. Det skaper også masse utfordringer, når ansatte settes i karantene, fordi de har blitt disponert for smitte.

https://www.med.uio.no/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2020/er-de-nye-koronavaksinene-trygge.html

– Det vil gi færre virus i øvre luftveier og dessuten vil virusene være der kortere tid. Da reduseres også risikoen for at man smitter noen.

Gregers er enig. – Vaksinerte personer skal ha antistoffer mot viruset, noe som vil bremse viruset når det vil inn i vertsceller for å formere seg, forklarer hun.

– Det er egentlig ingen grunn til at ikke vaksinene skal kunne beskytte mot smitte også. De fleste vaksiner gjør det og dette er jo en av de viktigste argumentene for nettopp vaksiner. Problemet er at vi må ha data for å kunne si det sikkert med disse

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skremmende at så mange helsepersonell viser lav kunnskap og er med på å spre frykt om vaksinen.

Hvis "alle" i tillegg skal ta det egoistiske valget med å vente på at andre får senvirkninger, så setter du prislappen på ditt eget liv over andre.

Dette er en nøye testet vaksine. Hadde den ikke fått de midlene de fikk, flere land har forhåndsbetalt for vaksinen, så hadde den tatt flere år før alt av papirer og testgrupper var på plass. Nå fikk de alt av midler på forhånd og slapp dermed å vente på midler for å starte opp ny testgruppe osv. Hadde polio vaksinen blitt utviklet i dag med samme midler hadde den også vært på plass like fort. Vaksinen er ikke hasteutviklet, og mener man noe annet må man lese seg opp. 

Vi har alle et felles ansvar, og det er å ta vaksinen. Ikke vær en idiot nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (1 minutt siden):

 

Jeg synes det er skremmende at så mange helsepersonell viser lav kunnskap og er med på å spre frykt om vaksinen.

 

Kunne ikke vært mer enig. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 7.42):

Det du skriver er så jævlig skummelt, og det er nøyaktig den samme argumentasjonen myndighetene kommer med. «Det du sliter med etter vaksina kan komme av hva som helst, hva sutrer du for.»

Jeg fikk Guillain-Barre av svineinfluensavaksina, men opplevde å ikke bli tatt på alvor i det hele tatt. Ingen prøver, ingen tester, lå bare hjemme og brant i kroppen og trodde jeg skulle dø mens legen sa det sikkert var psykisk, helt til jeg ble innlagt på sykehus. Selv da spinalprøve ga utslag fikk jeg ikke hjelp. Nevrologen min sa at det er kjipt for deg, men sånn er vaksiner. 

Jeg ble omtrent frisk igjen, men har ikke fått noen erstatning eller unnskyldning. Sånn blir det etter denne vaksina også. Ja, det går nok bra med de fleste, men om det ikke gjør det, må du regne med at det er lite hjelp å få. 
Jeg vil helst ikke ta vaksina, men regner med at jeg må. 

Anonymkode: 89946...8b0

hvorfor fikk du ikke erstatning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvsagt trist med de som fikk bivirkninger etter pandermix vaksine.Det er viktig å være klar over at svineinfluensaen i seg selv ga økt risiko for  både narkolepsi og Gulliain-Barre 

Influensa sykdom i befolkningen har vist seg å gi nesten en 5 dobling risiko for Gulliain -Barre

Influensasykdom dobler også risikoen for ME

https://www.fhi.no/nyheter/2017/pandemi/

https://forskning.no/vaksiner-sykdommer/ny-studie-svineinfluensavaksine-ga-okt-risiko-for-narkolepsi/357799

 

Endret av Lana01
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, pøbelsara said:

Fordi de forstår forskningsrapporter og skjønner hvordan vaksinen virker. 

 

Og de som kjenner til forskningsprosesser og -formidling, vet også at grunnen til at man går ut og sier at man ikke vet om vaksinerte smitter videre eller ikke, er at man ikke VET dette ennå. Det er ganske sannsynlig at vaksinerte vil smitte videre i mye mindre grad enn ikke-vaksinerte (eller ikke i det hele tatt)  men man VET ikke ennå. Og derfor sier man at man ikke vet. 

Men man har ganske mye dokumentasjon på  at mengden virus man utsettes for, er avgjørende for hvor syk man blir. En vaksinert vil ha adskillig mindre virus enn en som er syk med covid19. 

 Konklusjonen er derfor: Stol ikke på helsearbeidere som sier at du ikke bør ta vaksinen for de har neppe kunnskap nok om tema. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å ta vaksinen, men stille meg gjerne bakers i køen, og vil bestemme selv om jeg skal eller ikke, akkurat på samme måte som de som gjerne vil ta den med en gang de får tilbud.

Har et inntrykk av at alle disse trådene som blir opprettet for å spørre vedrørende skepsisen av vaksiner, tiltak osv blir opprettet for å hakke på folk som mener noe annet. Det er stadig de samme folkene som går igjen i disse trådene og som ikke tåler at folk har ulike meninger. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som altså jobber i helsevesenet og  ikke vil ta vaksinen/mener at vaksinen ikke er godt nok utprøvd, etc - hva slags utdannelse har dere? 

De fleste med bachelorgrader har vel lært litt om kildekritikk og hvordan lese forskning - så man må ikke være lege for å forstå forskningsformidling.

 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (48 minutter siden):

Men dere som altså jobber i helsevesenet og  ikke vil ta vaksinen/mener at vaksinen ikke er godt nok utprøvd, etc - hva slags utdannelse har dere? 

De fleste med bachelorgrader har vel lært litt om kildekritikk og hvordan lese forskning - så man må ikke være lege for å forstå forskningsformidling.

 

 

Jeg jobber som helsepersonell , bachelorgrad. Alle burde lese seg opp om hvordan vaksinen ble laget og hvordan den fungerer. Og sette seg inn i hva som skjedde med svineinfluensavaksinen. Denne er nok helt trygg! 
selv skal jeg ta, men må bli ferdig med ivf først. 
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (4 timer siden):

Men dere som altså jobber i helsevesenet og  ikke vil ta vaksinen/mener at vaksinen ikke er godt nok utprøvd, etc - hva slags utdannelse har dere? 

De fleste med bachelorgrader har vel lært litt om kildekritikk og hvordan lese forskning - så man må ikke være lege for å forstå forskningsformidling.

 

 

Det minste en kan forlange er at man setter  grundig inn konsekvensene ved ikke å ta vaksinen, og hvordan vaksinen er testet ut og forskjellen mellom denne vaksinen og pandermix.  Vi som helsepersonell har et særskilt ansvar ved å gjøre det vi kan for å ikke bringe smitte med på jobb, 

https://www.med.uio.no/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2020/er-de-nye-koronavaksinene-trygge.html

 

Endret av Lana01
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (19 timer siden):

Det minste en kan forlange er at man setter  grundig inn konsekvensene ved ikke å ta vaksinen, og hvordan vaksinen er testet ut og forskjellen mellom denne vaksinen og pandermix.  Vi som helsepersonell har et særskilt ansvar ved å gjøre det vi kan for å ikke bringe smitte med på jobb, 

https://www.med.uio.no/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2020/er-de-nye-koronavaksinene-trygge.html

 

Helt enig. :Nikke: Som helsepersonell har man en lovfestet plikt til å holde seg oppdatert slik at man til enhver tid driver forsvarlig virksomhet.  De fleste yrkesgrupper med autorisasjon har også egne, yrkesetiske retningslinjer, som skal sikre at man utøver yrket sitt trygt, forsvarlig og kunnskapsbasert,

 

Man alle som yter helsehjelp, også de uten formell utdanning, må følge ov om helsepersonell når de utfører helsehjelp. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange ute med slegga her, som er ute etter å hogge hodet av "de andre." Man skaper to lag, nesten som i en krig. Man dehumaniserer de som ikke tenker helt likt som seg selv. Blant annet er man visst både egoistisk og en idiot om man ikke ønsker å ta vaksine mot covid-19. Er det ikke rom for toleranse for ulike meninger fordi vi er i en pandemi? Jeg mener at det er nettopp nå vi bør stå samlet og respektere hverandres menneskelige reaksjoner på å være i en pandemi. Jeg ønsker å kunne tenke meg meget godt om, og det er mitt valg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok ta den, men er litt sånn "jaja jeg må vel. Vet om ei som ikke tar den fordi hun er allergisk ovenfor ting som kan være i vaksiner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

student86 skrev (15 minutter siden):

Det er mange ute med slegga her, som er ute etter å hogge hodet av "de andre." Man skaper to lag, nesten som i en krig. Man dehumaniserer de som ikke tenker helt likt som seg selv. Blant annet er man visst både egoistisk og en idiot om man ikke ønsker å ta vaksine mot covid-19. Er det ikke rom for toleranse for ulike meninger fordi vi er i en pandemi? Jeg mener at det er nettopp nå vi bør stå samlet og respektere hverandres menneskelige reaksjoner på å være i en pandemi. Jeg ønsker å kunne tenke meg meget godt om, og det er mitt valg.

Jeg tenker at det er viktig at vi som helsepersonell, tar våre valg utifra kunnskap. Derfor er det viktig å sette seg godt inn i det. Har man satt seg godt inn i det,men allikevel føler seg ubekvem med å ta den skal man respektere det. Det jeg leser fra mange er mye uvitenhet, og derfor mener jeg at man skal ha satt seg grundig inn  i det. Man bør også tenke gjennom at man kan være en som tar med smitte på jobb, , og hvilken konsekvenser det kan ha, også for en selv.( ikke som reaksjon fra andre men hvordan man vil takle det selv) 

Endret av Lana01
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lana01 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det er viktig at vi som helsepersonell, tar våre valg utifra kunnskap. Derfor er det viktig å sette seg godt inn i det. Har man satt seg godt inn i det,men allikevel føler seg ubekvem med å ta den skal man respektere det. Det jeg leser fra mange er mye uvitenhet, og derfor mener jeg at man skal ha satt seg grundig i det. Man bør også tenke gjennom at man kan være en som tar med smitte på jobb, , og hvilken konsekvenser det kan ha, også for en selv.( ikke som reaksjon fra andre men hvordan man vil takle det selv) 

Selvfølgelig er det viktig med kunnskap. Det er også mye ulik kunnskap, tenker ikke kun forskning om vaksinen, men også om raske endringer i samfunnet, forhold mellom individ og samfunn osv.  Det er mye psykologisk press for tiden og det spilles svært mye på samvittighetens strenger for tiden, ref. "man kan være en som tar med smitte på jobb" og ja, det kan kanskje skje. Livet er heller ikke risikofritt, dessverre. Skulle gjerne ønske det, men den gang ei. Den enkelte får ta valg basert på en samlet vurdering. Og man kan fortsatt reflektere over det og komme frem til at man fortsatt ikke ønsker å ta den. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

student86 skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig er det viktig med kunnskap. Det er også mye ulik kunnskap, tenker ikke kun forskning om vaksinen, men også om raske endringer i samfunnet, forhold mellom individ og samfunn osv.  Det er mye psykologisk press for tiden og det spilles svært mye på samvittighetens strenger for tiden, ref. "man kan være en som tar med smitte på jobb" og ja, det kan kanskje skje. Livet er heller ikke risikofritt, dessverre. Skulle gjerne ønske det, men den gang ei. Den enkelte får ta valg basert på en samlet vurdering. Og man kan fortsatt reflektere over det og komme frem til at man fortsatt ikke ønsker å ta den. 

Det med konsekvenser  står også i mail fra rådmann i vår kommune. Ikke noe som bare kommer fra meg. Det står at vi respekterer ditt valg, men at men at man forventer at man har tenkt grundig gjennom hvilken konsekvensene. det kan medføre ( noe sånt, husker ikke ordrett)  Jeg skjønner at det kan være vanskelig, hvis man ikke ønsker å ta vaksinen, og at man kan føle det som et press. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

student86 skrev (19 minutter siden):

Selvfølgelig er det viktig med kunnskap. Det er også mye ulik kunnskap, tenker ikke kun forskning om vaksinen, men også om raske endringer i samfunnet, forhold mellom individ og samfunn osv.  Det er mye psykologisk press for tiden og det spilles svært mye på samvittighetens strenger for tiden, ref. "man kan være en som tar med smitte på jobb" og ja, det kan kanskje skje. Livet er heller ikke risikofritt, dessverre. Skulle gjerne ønske det, men den gang ei. Den enkelte får ta valg basert på en samlet vurdering. Og man kan fortsatt reflektere over det og komme frem til at man fortsatt ikke ønsker å ta den. 

Helt enig. Helsepersonell skal faktisk OGSÅ møte andre mennesker med forståelse, empati og ikke minst møte mennesker med ulike verdier, uten å være dømmende! Denne tråden virker jo litt mot sin hensikt når det spilles på samvittighetens strenger - som du sier (les: hersketeknikk) for å sette seg selv høyere enn andre.

Fint å henvise til lover og regler selv om helsepersonell KAN dette fra før, men enda bedre om man faktisk viste et bra menneskesyn, noe som er essensen i utdanningen og jobben som helsepersonell.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avventer til jeg har funnet ut om det er undersøkt om vaksinen påvirkes av CYP-mutasjoner. Jeg har tre mutasjoner som kan gi kroppen ganske funky reaksjoner på både medisiner og vaksiner dersom disse påvirker og er derfor litt redd. Jobber i vaksinasjonsteamet og vi er plassert nederst på kommunens prioriteringsliste over helsepersonell, så jeg har litt tid på å finne ut av det før jeg må bestemme meg. Vi har også fått beskjed om at arbeidsgiver verken krever eller forventer at vi vaksinerer oss når det blir vår tur, og dersom vi vil avvente skal vi bare si ifra når vi ønsker å få den selv om vår gruppe egentlig er ferdig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...