Gå til innhold

Hjemmelagede dobbeltnavn... STAKKARS unger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette gjenspeiler bare hvordan samfunnet er blitt, alle prøver så hardt på å skille seg ut at det meste blir feil. Barn skal ha spesielle navn, så spesielle at det ikke er mulig å verken skrive eller stave. 

Anonymkode: 688d7...9ba

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet om en unge som heter Akilles.. 

Anonymkode: 31092...d9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kwist Halvard

Fantastisk! Tenk å kalle barnet sitt etter en kvist! Den skal jeg bruke hvis jeg får et kjæledyr. Eller kanskje like greit å gå for Furu? Gran? Er jo mange som heter Alm, Ask osv.

I know!

BAOBAB! (en tresort)

Anonymkode: d2d7b...b46

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av navnene som nevnes her høres helt sjuke ut. F.eks den bloggeren som har hundre unger. At det brukes bindestrek gjør det jo bare enda verre.

Anonymkode: 7d3d2...18e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje foreldrene til Tindra traff hverandre på Tinder, og ville lage en hyllest til det 😂

Men fra spøk til alvor. Dette navnet har jo vært veldig vanlig i Sverige. Tindra har blitt til på svensk. Det kommer fra verbet tindra (tindre), som betyr lyse, glitre, gnistre. Navnet var brukt for dyr på 1900-tallet og kom i bruk for jenter fra sent på 1900-tallet. Det er 159 med navnet i Norge nå. 

Men mye rare navn i den tråden. Og syns kanskje navnekontoret burde sendt tilbake "Feil. Prøv igjen" eller "Vi ser du har tydelige stavefeil i dette navnet. Mener du xxxx" 

Anonymkode: 19543...004

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de kristne og/eller italienske (?) navnene blir så sære i Norge (i ikke-kristne og ikke-italienske familier). Folk kan selvfølgelig kalle barna sine hva de vil, og det er jo fortsatt relativt normale navn sammenliknet med de hjemmesnekra. Men jeg kunne aldri gitt barna mine navn som Matteo, Noah, Massimo, Isak, Adam, Aron, Nathaniel, Gabriel osv. Når kommer Lucrezia, Giorgio, Angelo, Domenico og Mariangela? 

Anonymkode: f7a7a...184

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan styre min begeistring for "hjemmelagede" navn selv, men synes det er fint at vi alle har ulik smak. Jeg ville jo ikke ønsket at alle andre barn het det samme som mine heller (som har helt vanlige navn). :) Jeg synes uansett det er litt ufint å snakke ned andres smak. 

Endret av Arkana
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer av og til på at vi ikke kalte tvillingene Noah Leander og Noel Chrisander... Eller kanskje vi burde ha stavet det Xsandher.

Anonymkode: 6532a...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

 Vi har også lille Cillian, Luchas Ànte, Kwist Halvard, Viking Elias, Noa Benoni, Nino Chrisander, Patrich, Gabriel Anthony. 

Anonymkode: a5163...67d

:fnise:           :bond:

Anonymkode: 5cb36...e15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Taffel said:

Du misser poenget. Det handler ikke om hva andre synes er rart, men at navnet skal følge en hele livet. Hvis en alltid skal måtte vise frem et kort med stavemåte eller presentere seg skriftlig fordi en heter Sander, men skrives Xander fordi det var et innfall foreldrene hadde, streve med å få eposter på jobb fordi den som vil ha tak i deg søker etter deg fonetisk, eller tusen andre små og store problemstillinger som gjør hverdagen slitsom, så synes jeg foreldrene er temmelig hensynsløse i jakten på å være spesiell på barnas bekostning. 

Nei, jeg misser ikke poenget. Sånne navn med sære stavemåter kommer til å bli vanligere, og dette er noe folk kommer til å venne seg til. Lik det eller ikke, det er kommet for å bli. Bare å se til andre land. I USA har dette vært vanlig lenge, i mange år.

Anonymkode: 9b1f1...d84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva med Xander...

Anonymkode: ee367...c2f

Kun innafor om din bestevenn heter Buffy og er vampyrjeger.

SFX

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg misser ikke poenget. Sånne navn med sære stavemåter kommer til å bli vanligere, og dette er noe folk kommer til å venne seg til. Lik det eller ikke, det er kommet for å bli. Bare å se til andre land. I USA har dette vært vanlig lenge, i mange år.

Anonymkode: 9b1f1...d84

Spesielt blandt afro-amerikanere. Men jeg syntes det navnene er like tåpelige som norske variantene.

Anonymkode: d2d7b...b46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er ufint og minner om dårlig oppdragelse/dannelse å håne og le av, latterliggjøre andre mennesker uansett grunn.

Anonymkode: 9b1f1...d84

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Spesielt blandt afro-amerikanere. Men jeg syntes det navnene er like tåpelige som norske variantene.

Anonymkode: d2d7b...b46

Ja, det er lov å synes det er dumt, tåpelig og alt det der, mene hva man vil. Men å håne i offentlighet og skrive navnene på folk, det er lavmål. Kanskje vi skal få tilbake gapestokken, så kan dere bestemme hvem som skal henges ut der fordi de er så dumme. 

Anonymkode: 9b1f1...d84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet om en unge som heter Akilles.. 

Anonymkode: 31092...d9d

Veldig vanlig gresk navn. Achilleas er den greske varianten, Akilles er den norske. Vi har jo mange navn som kommer fra gresk, som Alexander (Alexandros), Margaret (Margarita), Georg (Yorgos) osv.

Anonymkode: 10cea...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker ofte at de som snakker ned om andres navnvalg ikke har satt seg inn i historien. Mange navn blir sett på som hjemmelaget, men har ofte et historisk opphav. 
Joda, man kan gjøre barna en tjeneste med å gi de navn de ikke må stave i alle sammenhenger, men herlighet så kjedelig det hadde vært om vi alle het det samme og at navn ikke gikk i bølgedaler. Folk har i alle tider reagert på navn som ikke tilhører sin egen tidsepoke eller navn man kjenner fra sitt nærmiljø. Nå er nærmiljøet utvidet til store deler av verden fordi vi reiser mer og derfor får vi flere impulser også på navnelisten. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange navn jeg ikke liker, men legger meg ikke borti de som gir barna de navnene. Men det er en ting som jeg virkelig hater. navn som ikke passer sammen i det hele tatt. Kanskje de har en "fin flyt" og klang om du sier det med etternavn, men et navn skal ikke være avhengig av etternavnet for å funke mener jeg.

Fra gruppen:
Storm Oliver
Fabian Daniel
Theo Johan 
Robin Leo
Tobias Elliot
Terje Anders
Ailo Oskar
Victor Emil
Sander Emil

Lurer på hvordan de har tenkt seg frem til disse navnene. For de klinger jo ikke bra sammen i det hele tatt. 

En annen ting som jeg synes er teit, er når søskenflokken ikke passer sammen. Milian Nathaniel, Noelle Ariana og Knut Åge. Hva faen skjedde med Knut Åge?! Han må være adoptert eller hatet. Forstår ikke hvordan foreldrene tenker. De jeg kjenner til, så er det den yngste i flokken som har et navn som ikke passer inn. Som om foreldrene er lei av å finne på navn, så de tar bare det første som faller dem inn. 

Anonymkode: 6b0fd...7bb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet om en unge som heter Akilles.. 

Anonymkode: 31092...d9d

Akilles var vel et gresk navn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk forøvrig at det er ekte barn som har disse navna vi latterliggjør her. 

Anonymkode: 2597c...1b2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...