AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #141 Del Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det var mye bra i generasjonene før. Jeg har selv foreldre og besteforeldre i lange, og såvidt jeg vet, lykkelige ekteskap. Men selv om det ikke var så mange skilsmisser før, var det en god del hemmelige elskerinner og dobbeltliv (tom med barn, alkoholisme, vold mm. Mye fasaderytteri. Det kosta for mye å gå, så man gjemte seg heller. Jeg har jobba på sykehjem, og det er litt av noen historier om hva folk på din alder og eldre har drevet med og driver med. For folk gikk også sammen om hemmeligheter. En av heltene fra krigens dager hadde to familier. Det var ofte sett mellom fingrene på, så lenge man var mann og mektig. Anonymkode: 7b72d...7f5 Ja, det var ikke bedre før. Ting ble bare tiet ihjel. Dessuten var det lettere å ikke bli oppdaget før. Det fantes ikke internett og det var ikke bare å ringe fra et annet land. Folk reiste mye før også. Unge menn som dro på sjøen f.eks, mange av dem hadde kone og barn hjemme fordi det var vanlig å gifte seg tidlig før (og skilsmisse var skammelig). Kan ta deg f på at jævlig mange av dem var utro på disse turene. Anonymkode: 2d7c6...a6d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #142 Del Skrevet 31. desember 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Ressurssterke i denne sammenhengen betyr god inntekt. Det er naturlig nok ingen statistisk oversikt over andelen flerkullsfedre med ubehandla personlighetsforstyrrelser. Anonymkode: 7b72d...7f5 Rart hvordan det som forstås som ressurssterk i ett henseende kan, og vil i mange tilfeller, reflektere noe av det mest alvorlige man kan utsette barn for: personlighetsforstyrrede foreldre eller foreldre med sterke narsissistiske trekk. Å ha god inntekt som mann, og få barn med flere kvinner, henspeiler jo ofte på narsissistiske trekk. Narsissister søker seg til makt og posisjoner i samfunnet, de trives med fasadebygging, og de kan ofte initielt være sjarmerende og dermed skaffe seg nye kvinner å få barn med. Men for barna kan dette bli fatalt. Barn som vokser opp med narsissistiske/dyssosiale fedre gavner virkelig ikke samfunnet. Anonymkode: a975c...ef0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #143 Del Skrevet 31. desember 2020 frk.jus skrev (13 timer siden): Kan det stemme? Man forlater vel ikke ekteskapet fordi man kan? Man forlater vel ekteskapet fordi det er en eller flere grunner til å gjøre det - så sant man kan? Hvorfor gifter disse kvinnene seg hvis de ikke ser på det som en forpliktelse som varer livet ut? Hvorfor foretrekker de ikke samboerforhold, som er mer sluskete i kantene? Jo, hvis man mistrives så gjør man det. Og idag gjør man nettopp det fordi muligheten for det er (mye) bedre nå enn før. Folk er ikke født synske sånn til info. Blir helt tullete å jamre om at "ja men da burde de gjort sånn og sånn" 😛 Anonymkode: 20588...7f3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #144 Del Skrevet 31. desember 2020 Nå er det jo veldig sjeldent at kvinner løser konfliktene sine. De har jo disse gående år etter år og de har ofte mange, og blander flere folk inn i konfliktene. I tillegg legger de ofte merke til ting med folk. Det er de som legger merke til hvor mange som er kvinne, hvor mange som er menn, hvor mange som er svart/overvektig/hvit/utenlandsk/slank/hvem som har ditt/hvem som har datt osv. Bare det å legge merke til så mye med folk setter det i en sammenligningsposisjon der de hele tiden blir minnet på ulikheter som de mener skal måtte rettes opp slik de mener ting bør være, og skaper konfliktnivå. Anonymkode: 99fcd...7c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #145 Del Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rart hvordan det som forstås som ressurssterk i ett henseende kan, og vil i mange tilfeller, reflektere noe av det mest alvorlige man kan utsette barn for: personlighetsforstyrrede foreldre eller foreldre med sterke narsissistiske trekk. Å ha god inntekt som mann, og få barn med flere kvinner, henspeiler jo ofte på narsissistiske trekk. Narsissister søker seg til makt og posisjoner i samfunnet, de trives med fasadebygging, og de kan ofte initielt være sjarmerende og dermed skaffe seg nye kvinner å få barn med. Men for barna kan dette bli fatalt. Barn som vokser opp med narsissistiske/dyssosiale fedre gavner virkelig ikke samfunnet. Anonymkode: a975c...ef0 Vil du nekte menn god inntekt? Hva er poenget ditt? At karrierefolk er psykopater? Anonymkode: 7b72d...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #146 Del Skrevet 31. desember 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vil du nekte menn god inntekt? Hva er poenget ditt? At karrierefolk er psykopater? Anonymkode: 7b72d...7f5 Tror ikke man kan nekte psykopater og narsissister noe som helst, de har ganske mye self-entitlement i seg og vil ta for seg uansett hva jeg eller andre prøver nekte de. Men det er verdt å være bevisst på disse tendensene hos menn, for oss kvinner. At selv om vi sosialiseres til å verdsette materialisme og egne boliger osv, så kommer dette ofte med en høy pris når vi etablerer oss med menn som jobber mye for å tjene mye. Disse mennene drar mye narsissistisk supply fra sosial status, på bekostning av emosjonell grunnhet og lite empati. Menn er som regel egoister når de er opptatt av penger og jobbing. De vil jobbe og tjene godt fordi det gir de sosial status. Mange av disse mennene frykter og hevder at egoisme også gjelder for karrierekvinner, de projiserer det de senser hos seg selv over på kvinner som kan minne de om seg selv. Men fordi kvinner sosialiseres opp til å være mye mer empatiske og relasjonelle enn menn, vil man sjelden finne karrierekvinner som vekkprioriterer barna sine. Det viser jo også studier, at karrierekvinner gjør mye mer på hjemmebane enn karrieremenn. Karrieremenn er oftere psykopater enn ikke-karrieremenn. Karrieremenn er oftere psykopater enn karrierekvinner. Kvinner bør ikke få barn med psykopater. Så man må gå forsiktig frem med menn som har mye fokus på penger og status. Dessverre sosialiseres vi opp til å vektlegge penger og materielle verdier, så alt for mange usunne menn ender opp med å formere seg. Anonymkode: a975c...ef0 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #147 Del Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ...det er verdt å være bevisst på disse tendensene hos menn, for oss kvinner. At selv om vi sosialiseres til å verdsette materialisme og egne boliger osv, så kommer dette ofte med en høy pris når vi etablerer oss med menn som jobber mye for å tjene mye. Disse mennene drar mye narsissistisk supply fra sosial status, på bekostning av emosjonell grunnhet og lite empati. Menn er som regel egoister når de er opptatt av penger og jobbing. De vil jobbe og tjene godt fordi det gir de sosial status. Mange av disse mennene frykter og hevder at egoisme også gjelder for karrierekvinner, de projiserer det de senser hos seg selv over på kvinner som kan minne de om seg selv. Men fordi kvinner sosialiseres opp til å være mye mer empatiske og relasjonelle enn menn, vil man sjelden finne karrierekvinner som vekkprioriterer barna sine. Det viser jo også studier, at karrierekvinner gjør mye mer på hjemmebane enn karrieremenn. Karrieremenn er oftere psykopater enn ikke-karrieremenn. Karrieremenn er oftere psykopater enn karrierekvinner. Kvinner bør ikke få barn med psykopater. Så man må gå forsiktig frem med menn som har mye fokus på penger og status. Dessverre sosialiseres vi opp til å vektlegge penger og materielle verdier, så alt for mange usunne menn ender opp med å formere seg. Anonymkode: a975c...ef0 Det er litt mer komplisert enn som så. Man kan fint tjene penger uten å ha et yrke der slike personlighetstrekk framelskes. Anonymkode: 7b72d...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #148 Del Skrevet 31. desember 2020 frk.jus skrev (20 timer siden): Hva skjedde med plikten til å elske hverandre? Er du gift? Har du lest ekteskapsløftet? Det går jo ikke an å forplikte seg til å elske noen! Det er jo følelser. Og med ekteskapsløftet mener du det som er i kirken? Jeg giftet meg borgelig og vi forpliktet oss ikke til å elske hverandre til døden skiller oss ad. Anonymkode: a8739...d0a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gladogvanlig Skrevet 1. januar 2021 Forfatter #149 Del Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, det var ikke bedre før. Ting ble bare tiet ihjel. Dessuten var det lettere å ikke bli oppdaget før. Det fantes ikke internett og det var ikke bare å ringe fra et annet land. Folk reiste mye før også. Unge menn som dro på sjøen f.eks, mange av dem hadde kone og barn hjemme fordi det var vanlig å gifte seg tidlig før (og skilsmisse var skammelig). Kan ta deg f på at jævlig mange av dem var utro på disse turene. Anonymkode: 2d7c6...a6d Hva så? Hva er poenget ditt med tanke på trådens tema? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gladogvanlig Skrevet 1. januar 2021 Forfatter #150 Del Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jo, hvis man mistrives så gjør man det. Og idag gjør man nettopp det fordi muligheten for det er (mye) bedre nå enn før. Folk er ikke født synske sånn til info. Blir helt tullete å jamre om at "ja men da burde de gjort sånn og sånn" 😛 Anonymkode: 20588...7f3 Så da spør jeg - hvorfor gifter disse kvinnene seg hvis de ikke ser på det som en forpliktelse som varer livet ut? Hvorfor foretrekker de ikke samboerforhold, som er mer sluskete i kantene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gladogvanlig Skrevet 1. januar 2021 Forfatter #151 Del Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det går jo ikke an å forplikte seg til å elske noen! Det er jo følelser. Og med ekteskapsløftet mener du det som er i kirken? Jeg giftet meg borgelig og vi forpliktet oss ikke til å elske hverandre til døden skiller oss ad. Anonymkode: a8739...d0a Da lurer jeg veldig på hva du egentlig lovet ektefellen din? Og hvorfor var du ikke moden nok til å gifte deg i kirken i stedet for en borgerlig samlebånd-vielse? Hvor kjent er du med vedtak om borgerlig vigselsformular? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #152 Del Skrevet 1. januar 2021 frk.jus skrev (1 minutt siden): Da lurer jeg veldig på hva du egentlig lovet ektefellen din? Og hvorfor var du ikke moden nok til å gifte deg i kirken i stedet for en borgerlig samlebånd-vielse? Hvor kjent er du med vedtak om borgerlig vigselsformular? Skjønner. Dette er jo ingen åpen diskusjon, men et fora for deg å fatte vedtak om hva som er rett og galt. 1. å gifte seg i kirken har overhode ingenting med å være "moden nok". Det har med om en er kristen eller ikke. 2. Du har antagelig ikke vært i et borgelig bryllup siden du refererer til dette som "samlebånd-vielse" 3. Jeg er ikke kjent med norsk borgelig vigselsformular, da vi giftet oss i Østerrike Anonymkode: a8739...d0a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #153 Del Skrevet 1. januar 2021 HarryDotter skrev (11 timer siden): Det er helt sikkert mannens skyld. Det kan være 10.000 grunner, men det koker ned til mannen. Ja, det hadde jo vært rart om de gikk hvis de var fornøyd med mannen? Anonymkode: ccb8a...519 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gladogvanlig Skrevet 1. januar 2021 Forfatter #154 Del Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner. Dette er jo ingen åpen diskusjon, men et fora for deg å fatte vedtak om hva som er rett og galt. 1. å gifte seg i kirken har overhode ingenting med å være "moden nok". Det har med om en er kristen eller ikke. 2. Du har antagelig ikke vært i et borgelig bryllup siden du refererer til dette som "samlebånd-vielse" 3. Jeg er ikke kjent med norsk borgelig vigselsformular, da vi giftet oss i Østerrike Anonymkode: a8739...d0a Det første jeg spurte deg om var hva du egentlig lovet ektefellen din. Det tar jeg gjerne et svar på. I og med at jeg selv har vært vigsler i noen år, føler jeg det blir feil å si at jeg ikke har vært i borgerlig bryllup. Men merk deg at bryllup og vigsel ikke er det samme. Dersom du hadde satt deg inn i norsk borgerlig vigsel, vil jeg tro du hadde hatt et annet syn enn at ekteskapet er noe man legger bak seg dersom man mistrives. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #155 Del Skrevet 1. januar 2021 frk.jus skrev (1 minutt siden): Det første jeg spurte deg om var hva du egentlig lovet ektefellen din. Det tar jeg gjerne et svar på. I og med at jeg selv har vært vigsler i noen år, føler jeg det blir feil å si at jeg ikke har vært i borgerlig bryllup. Men merk deg at bryllup og vigsel ikke er det samme. Dersom du hadde satt deg inn i norsk borgerlig vigsel, vil jeg tro du hadde hatt et annet syn enn at ekteskapet er noe man legger bak seg dersom man mistrives. Jeg kan vel ikke vita at du har vært vigsler? Hvor har jeg sagt at jeg har et syn på at ekteskapet er noe man legger bak seg dersom man mistrives? Og hva kvalifiserer som mistrives i dine øyne? Er det innafor å skille seg om det utøves vold? Alkoholisme? Anonymkode: a8739...d0a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #156 Del Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det hadde jo vært rart om de gikk hvis de var fornøyd med mannen? Anonymkode: ccb8a...519 Det egentlige problemet er vel seriemisfornøydheten? Det er alltid et høyere trinn i trappa. En mann med bedre utseende, bedre økonomi, høyere sosial status etc. Det blir jo etter hvert jævla få menn som faller innenfor sirkelen av krav. Fordi man ser opp og frem, i stedet for rundt seg. Hvor mange skilte damer kjenner dere som går fra lege til rørlegger, for å sette det på spissen? Anonymkode: cdb0e...08e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gladogvanlig Skrevet 1. januar 2021 Forfatter #157 Del Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan vel ikke vita at du har vært vigsler? Hvor har jeg sagt at jeg har et syn på at ekteskapet er noe man legger bak seg dersom man mistrives? Og hva kvalifiserer som mistrives i dine øyne? Er det innafor å skille seg om det utøves vold? Alkoholisme? Anonymkode: a8739...d0a Det er noe som heter bristende forutsetninger, men det skal jeg ikke kjede deg med nå. Det vil imidlertid besvare spørsmålene dine. Men mitt spørsmål svarer du ikke på - hva har du lovet ektefellen din da du giftet deg? Eller tok du deg ikke bryet med å feste deg ved det ordrett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #158 Del Skrevet 1. januar 2021 frk.jus skrev (2 minutter siden): Det er noe som heter bristende forutsetninger, men det skal jeg ikke kjede deg med nå. Det vil imidlertid besvare spørsmålene dine. Men mitt spørsmål svarer du ikke på - hva har du lovet ektefellen din da du giftet deg? Eller tok du deg ikke bryet med å feste deg ved det ordrett? Å du verden så ovenifra og ned en skal være her da 🤣. Jeg husker ikke ordrett. Det er 23 år siden nå, men ordene til døden skiller oss ad ikke med nei. Ikke at jeg hadde hengt meg opp i det heller, for jeg hadde glatt skilt meg om det skulle vise seg å være seg nødvendig. Anonymkode: a8739...d0a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gladogvanlig Skrevet 1. januar 2021 Forfatter #159 Del Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å du verden så ovenifra og ned en skal være her da 🤣. Jeg husker ikke ordrett. Det er 23 år siden nå, men ordene til døden skiller oss ad ikke med nei. Ikke at jeg hadde hengt meg opp i det heller, for jeg hadde glatt skilt meg om det skulle vise seg å være seg nødvendig. Anonymkode: a8739...d0a Så du har altså glemt ekteskapsløftet ditt. Likevel sier du med brask og bram at ekteskapet ikke er ment å vare livet ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #160 Del Skrevet 1. januar 2021 frk.jus skrev (Akkurat nå): Så du har altså glemt ekteskapsløftet ditt. Likevel sier du med brask og bram at ekteskapet ikke er ment å vare livet ut. I alle dager. Du må ikke begynne å lage egne tolkninger av det som skrives. Jeg har da aldri sagt det ikke er ment at man i beste fall kan være gift livet ut. Men en idè som gjør ting kanskje enklere er jo å endre det til "de neste 10 år" og så kan man heller eventuelt velge å fornye løftene. Litt som hvis en blir døpt som barn, velger en selv om man vil konfirmeres og fremdeles tro og tilhøre kirken ;-) Anonymkode: a8739...d0a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå