Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 18.31):

Vi, de myndige, forstår jo også at de ble skuffet, men stemor har ikke noen veldig sterk relasjon til tre av oss. Den er bedre med hun som nettopp har fylt 18. Pappa og stemor har hele tiden brydd seg mer om de yngste. De har fått fine ferieturer for eksempel, mens vi eldre har hatt sommerjobber. Vi føler at vi ikke kan vite om hun velger å la oss får noe hvis pappa dør først.

Vi diskuterte hva vi skulle si og synes ikke at vår frykt for å ende opp uten noe er helt ubegrunnet heller. Hun bryr seg ikke noe særlig om oss som er eldre.

Anonymkode: 63e7b...4b5

Det spiller jo ingen rolle. Det er deres fars penger og eiendom. Arv er det som er igjen når en person dør, ikke eiendelene/pengene personen har i levende live. De midlene kan deres far gjøre akkurat som han vil med. 

Veldig spesielt å prøve å skulle overstyre hans ønsker. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 18.44):

Nei, det angår ikke dem, men det angår jo oss. Vi vet at vi ikke kommer til å få noe mer enn småpenger etter mamma, og det gjorde at vi ville være sikre med pappa. Men han vil heller at den nye kona skal leve i sus og dus enn at barna hans skal få noe. Jeg forstår ikke hvordan dere som svarer her tenker. Hvordan kan hun bety mer enn oss?

Herregud så griske dere er. Æsj. Gå rundt å tenke på hva dere skal arve av midler. Jeg håper dere ikke får noe som helst. Det er IKKE DERES penger. Man kan ikke forvente å arve betydelige summer. 

Anonymkode: 35759...dea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er spesielt av en fae å ikke overlate noe til egne barn. 

Anonymkode: 09b32...1fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud så griske dere er. Æsj. Gå rundt å tenke på hva dere skal arve av midler. Jeg håper dere ikke får noe som helst. Det er IKKE DERES penger. Man kan ikke forvente å arve betydelige summer. 

Anonymkode: 35759...dea

Vil tro at arveoppgjøret er ferdig for en stund siden, i og med at det er nesten 6 år siden TS skrev innlegget...

Anonymkode: f092c...a8f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vil tro at arveoppgjøret er ferdig for en stund siden, i og med at det er nesten 6 år siden TS skrev innlegget...

Jeg tror ts sa at far skulle revurdere arven når minstemann ble myndig om 6 år, som er ca nå

Anonymkode: 223a9...778

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår TS. Hva om stemor etter hans død, finner en ny ektemann og kjøper hus med. Ny ektemann har gjerne x antall barn. Da blir det et salig rot å nøste opp i TS sin farsarv. Vi hadde lik situasjon, og jeg sa nei til å skrive under. Men jeg sa også at jeg aldri ville noe vondt mot forelder partner, og hadde satt han i en vanskelig økonomisk situasjon dersom forelder skulle dø.

Anonymkode: 59696...93b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tror ts sa at far skulle revurdere arven når minstemann ble myndig om 6 år, som er ca nå

Anonymkode: 223a9...778

Arveoppgjør venter ikke på at arvinger.blir myndige, men arvinger som ikke er myndige nå ofte vente på å få tilgang til sin arv til det er myndig

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det angår ikke dem, men det angår jo oss. Vi vet at vi ikke kommer til å få noe mer enn småpenger etter mamma, og det gjorde at vi ville være sikre med pappa. Men han vil heller at den nye kona skal leve i sus og dus enn at barna hans skal få noe. Jeg forstår ikke hvordan dere som svarer her tenker. Hvordan kan hun bety mer enn oss?

Det er hun som er hans livspartner. Min mann er også min livspartner, og jeg håper jeg kan bidra til at barna får kjøpt seg bolig osv, men jeg har ikke tenkt å la partneren min i stikken etter min død, fordi barna mine skal grabbe til seg det jeg eventuelt har spart opp av penger og verdier etter et liv sammen med han (der nettopp livet med han har gjort at det var mulig å få disse verdiene). 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg forstår TS. Hva om stemor etter hans død, finner en ny ektemann og kjøper hus med. Ny ektemann har gjerne x antall barn. Da blir det et salig rot å nøste opp i TS sin farsarv. Vi hadde lik situasjon, og jeg sa nei til å skrive under. Men jeg sa også at jeg aldri ville noe vondt mot forelder partner, og hadde satt han i en vanskelig økonomisk situasjon dersom forelder skulle dø.

Anonymkode: 59696...93b

Du er smålig. Det er helt vanvittig at du tenker at du har noe du skulle sagt om hvordan din far og hans kone fordeler verdier og avtaler. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arveoppgjør venter ikke på at arvinger.blir myndige, men arvinger som ikke er myndige nå ofte vente på å få tilgang til sin arv til det er myndig

Men her var jo ikke faren død. Han var fullt levende, og er forhåpentligvis det enda. 

Anonymkode: 750f0...1c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor dramatisk dere har vært her. Men jeg syntes det er litt barnslig av både din far og dere barna å ikke snakke om dette på en ordentlig måte.

Din far ønsker jo at din stemor ikke skal ende opp med å sitte på gata, å kreve forskudd på arv etc er vel ikke rette veien å gå. Men dere kunne sagt at dere ønsker noe når og om han dør først. Og finne ut av det. Kanskje er det en ting som er ønsket osv. 

Det kan skrives ned. 

Din far er da også litt dramatisk og overdrar alt til din stemor nå. Men det kan jo ha noe med tonen her å gjøre, vil jeg tro. Hvis de føler dere ikke unner henne noe og kommer til å kjøre på. Så har han ikke noe valg

Anonymkode: a7581...108

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 18.19):

Jeg skal forsøke å gjøre dette kort. Jeg er eldst av seks søsken, fire av oss er myndige, og to er i ungdomsskolealder. Mamma og pappa skilte seg for 11 år siden, da jeg var 14. Pappa tok ikke med seg noe i skillsmisseoppgjøret da han ville trygge oss barna og ikke etterlate mamma med dårlig råd. Han hadde, og har fortsatt, en veldig godt betalt jobb. De har hele tiden hatt 50/50 omsorg, og så vidt jeg vet også et godt samarbeid.

Pappa traff stemor etter rundt to år som single og de kjøpte seg raskt hus i lag. Stemor har også en godt betalt jobb. De har allerede betalt ned huset. Hun har ikke barn.

Så til saken: Pappa ville at vi som er myndige skulle skrive under på at stemor kunne sitte i uskifte hvis han dør først. Begrunnelsen er at hun har bidratt mer fordi hun er alene, mens han på ett tidspunkt hadde seks barn halve året. Han vil ikke at hun skal måtte kjøpe oss ut. Videre så sier han at han selv er enearving etter stemor, slik at hvis hun dør først, så vil arven etter henne også komme oss til gode på sikt.

Vi ville ikke skrive under på dette, for hvem vet om ikke stemor hadde brukt opp alt på seg selv da? Hun sitter jo dessuten godt i det uansett.

En stund etter denne diskusjonen så overdro pappa sin del av huset til stemor. Han sa også at både sparekontoen og pensjonskontoen hans nå var i hennes navn og med en ektepakt som ga henne særeie ved hans død. Etter dette har det vært en merkelig stemning mellom oss, og stemor holder seg unna når jeg er innom. De hjemmeboende søsknene mine sier at alt er greit når de er hos pappa.

Kan han gjøre dette? Kan man omgå arveloven så enkelt?

Jeg forstår både Ts og faren. Jeg tror hvis Ts er ung så forstod hun kanskje ikke hva uskifte faktisk betydde. De snakker forbi hverandre. Faren tror det handler om grådighet, mens Ts trodde hun skrev under på å miste arven sin. 

Ts snakk med faren din❤️ Dette var en lei misforståelse virker det som.

Anonymkode: 5a003...6e5

• Liker 2
Skrevet

Det virker som om du har et annet syn på familie, eget ansvar og det å være voksen enn det jeg tror er vanlig. Forstår jeg deg rett, er du 25 år og mener at du har krav på at din far innretter økonomien sin slik at du arver penger når han dør?

AnonymBruker
Skrevet

Ja dette var nok ris på egen bak. For å være grådige. 

Og jeg er vanligvis veldig på barn og blodsbånd i slike spørsmål om arv. At det er barna som skal arve, ikke en inngiftet til familien. 

Men her er det spesielle at deres far allerede én gang har gitt dere alt. Altså ved å ikke ta med seg noe etter bruddet med deres mor. Og så mener dere i tillegg at det huset som din stemor har betalt mest av, skal hun måtte selge og dele ut verdiene til dere med en gang, om deres far skulle dø før henne. Og dette i tillegg til at hun selv har deres far som enearving etter henne, om hun skulle dø først. Det er helt normalt i et ekteskap at slikt står likt. Ikke at "han skal få sitte i uskifte, men ikke hun". 

Ikke bare måtte hun stå i sorgen over å miste mannen sin. Hun ville også måtte flytte og fordele verdiene fra sitt eget hjem til andre mennesker. Ved å nekte å underskrive usikftet som dere gjorde, vil det si at dere ville ta huset hennes, mens hun enda levde? At dere har ikke tålmodighet til å vente til hun også vandret i graved før dere slår klørne i verdiene hennes? Det er temmelig drøyt!! 

Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så grådige som dere søsken. Så ja, her tvang dere deres far til å overføre alle verdier til henne. Det er kun ris på egen bak. 

Det eneste du/dere kan gjøre nå er å gå til din far, unnskylde at dere ikke forstod nok og at dere i første omgang tenkte grådig. Og at dere nå har full forståelse for hans valg iom det ble eneste han kunne gjøre for å sikre sin kone økonomisk om han skulle falle fra. 

Og siden dere tydeligvis er opptatt av penger og håper på arv, så kan dere jo smiske dere inn på stemor. Kanskje det likevel vanker noen kroner til dere om hun testamenterer verdiene sine til dere ETTER sin død. 

Anonymkode: 0ba66...e1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...