Gå til innhold

Stemor får alt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal forsøke å gjøre dette kort. Jeg er eldst av seks søsken, fire av oss er myndige, og to er i ungdomsskolealder. Mamma og pappa skilte seg for 11 år siden, da jeg var 14. Pappa tok ikke med seg noe i skillsmisseoppgjøret da han ville trygge oss barna og ikke etterlate mamma med dårlig råd. Han hadde, og har fortsatt, en veldig godt betalt jobb. De har hele tiden hatt 50/50 omsorg, og så vidt jeg vet også et godt samarbeid.

Pappa traff stemor etter rundt to år som single og de kjøpte seg raskt hus i lag. Stemor har også en godt betalt jobb. De har allerede betalt ned huset. Hun har ikke barn.

Så til saken: Pappa ville at vi som er myndige skulle skrive under på at stemor kunne sitte i uskifte hvis han dør først. Begrunnelsen er at hun har bidratt mer fordi hun er alene, mens han på ett tidspunkt hadde seks barn halve året. Han vil ikke at hun skal måtte kjøpe oss ut. Videre så sier han at han selv er enearving etter stemor, slik at hvis hun dør først, så vil arven etter henne også komme oss til gode på sikt.

Vi ville ikke skrive under på dette, for hvem vet om ikke stemor hadde brukt opp alt på seg selv da? Hun sitter jo dessuten godt i det uansett.

En stund etter denne diskusjonen så overdro pappa sin del av huset til stemor. Han sa også at både sparekontoen og pensjonskontoen hans nå var i hennes navn og med en ektepakt som ga henne særeie ved hans død. Etter dette har det vært en merkelig stemning mellom oss, og stemor holder seg unna når jeg er innom. De hjemmeboende søsknene mine sier at alt er greit når de er hos pappa.

Kan han gjøre dette? Kan man omgå arveloven så enkelt?

Anonymkode: 63e7b...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Jeg vil si at det er en noe spesiell situasjon når deres far har sørget for at dere vil få ekstra arv etter mor, og så ikke får ja på at stemor får sitte i uskiftet bo, selv om han begrunner det med noe som rettferdiggjør det. I tillegg er stemor barnløs. 

Jeg er generelt mot at man skriver under på slikt, men i akkurat denne situasjonen var det ganske urimelig å ikke gjøre det, og jeg forstår at far og stemor er skuffet. 

Ja stemor får alt nå. 

Vi, de myndige, forstår jo også at de ble skuffet, men stemor har ikke noen veldig sterk relasjon til tre av oss. Den er bedre med hun som nettopp har fylt 18. Pappa og stemor har hele tiden brydd seg mer om de yngste. De har fått fine ferieturer for eksempel, mens vi eldre har hatt sommerjobber. Vi føler at vi ikke kan vite om hun velger å la oss får noe hvis pappa dør først.

Vi diskuterte hva vi skulle si og synes ikke at vår frykt for å ende opp uten noe er helt ubegrunnet heller. Hun bryr seg ikke noe særlig om oss som er eldre.

Anonymkode: 63e7b...4b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig urimelig av dere. 

Anonymkode: 62aa4...488

Er det? Det kommer ikke til å være noe å arve etter mamma. Huset hennes er nedslitt og ikke verdt stort. Jeg synes pappa og stemor er litt urimelige. De kunne jo for eksempel tilbudt oss forskudd på arv nå mot at hun kan sitte i uskifte, men det ville han ikke.

Anonymkode: 63e7b...4b5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det? Det kommer ikke til å være noe å arve etter mamma. Huset hennes er nedslitt og ikke verdt stort. Jeg synes pappa og stemor er litt urimelige. De kunne jo for eksempel tilbudt oss forskudd på arv nå mot at hun kan sitte i uskifte, men det ville han ikke.

Anonymkode: 63e7b...4b5

Din mors økonomi angår ikke dem. 

Anonymkode: 45eb1...e6a

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skal forsøke å gjøre dette kort. Jeg er eldst av seks søsken, fire av oss er myndige, og to er i ungdomsskolealder. Mamma og pappa skilte seg for 11 år siden, da jeg var 14. Pappa tok ikke med seg noe i skillsmisseoppgjøret da han ville trygge oss barna og ikke etterlate mamma med dårlig råd. Han hadde, og har fortsatt, en veldig godt betalt jobb. De har hele tiden hatt 50/50 omsorg, og så vidt jeg vet også et godt samarbeid.

Pappa traff stemor etter rundt to år som single og de kjøpte seg raskt hus i lag. Stemor har også en godt betalt jobb. De har allerede betalt ned huset. Hun har ikke barn.

Så til saken: Pappa ville at vi som er myndige skulle skrive under på at stemor kunne sitte i uskifte hvis han dør først. Begrunnelsen er at hun har bidratt mer fordi hun er alene, mens han på ett tidspunkt hadde seks barn halve året. Han vil ikke at hun skal måtte kjøpe oss ut. Videre så sier han at han selv er enearving etter stemor, slik at hvis hun dør først, så vil arven etter henne også komme oss til gode på sikt.

Vi ville ikke skrive under på dette, for hvem vet om ikke stemor hadde brukt opp alt på seg selv da? Hun sitter jo dessuten godt i det uansett.

En stund etter denne diskusjonen så overdro pappa sin del av huset til stemor. Han sa også at både sparekontoen og pensjonskontoen hans nå var i hennes navn og med en ektepakt som ga henne særeie ved hans død. Etter dette har det vært en merkelig stemning mellom oss, og stemor holder seg unna når jeg er innom. De hjemmeboende søsknene mine sier at alt er greit når de er hos pappa.

Kan han gjøre dette? Kan man omgå arveloven så enkelt?

Anonymkode: 63e7b...4b5

Her fikk dere svar på tiltale. Jeg synes det var dårlig gjort av dere å ikke skrive under på uskiftet bo i en slik situasjon. 

Anonymkode: 0392b...dc5

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk mellom din far og stemor, så har kanskje stemor bidratt med mest. Det er nok derfor at han ville at hun skulle sitte i uskiftet bo. Men siden dere ikke ville, så kan han gjøre som han bar gjort. Det er ikke ulovlig.

Han hadde ikke fått med noe ut av skilsmissen, så bare det var stort av han. At huset til din mor nå er nedslitt er det lite han kan gjøre med, og det er heller ikke hans ansvar.

Anonymkode: 30cfb...0f6

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva va planene deres i utgangspunktet? Selge huset når faren deres død og hiv henner ut? 

Synest forslaget til faren deres var rimelig, vi har liggende avtale men i vårt tilfelle er det en stefar som får uskifte om mor dør først. 

At faren vil trygge sin kone er forståelig. Det er og en god løsning for barna under 18 år som ikke har økonomi til ta over huset om han drar tidlig 

Anonymkode: 45eb1...e6a

Vi hadde ikke noen plan. Spørsmålet om uskifte kom brått på. Hun har penger, og hun kunne betalt oss ut uten noen problemer. Dessuten har hun sagt flere ganger at hun bor her vi bor bare på grunn av pappa, så hun hadde sikkert solgt uansett.

Anonymkode: 63e7b...4b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, dere fikk jo velge. Når far var ute etter å sikre sin kone at hun ikke ble satt på trappa om han dør først, og dere sa nei, hva trodde dere kom til å skje? 

Det er uansett hans verdier og han gjør hva han vil. (jeg er i samme situasjon mtp stemors særeie av fars verdier for at hun skal arve og det er helt greit. Mindre drama på meg den dagen han dør, og det er aldri feil.)

Anonymkode: 9a826...7b0

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Din mors økonomi angår ikke dem. 

Anonymkode: 45eb1...e6a

Nei, det angår ikke dem, men det angår jo oss. Vi vet at vi ikke kommer til å få noe mer enn småpenger etter mamma, og det gjorde at vi ville være sikre med pappa. Men han vil heller at den nye kona skal leve i sus og dus enn at barna hans skal få noe. Jeg forstår ikke hvordan dere som svarer her tenker. Hvordan kan hun bety mer enn oss?

Anonymkode: 63e7b...4b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette virker veldig overilt. Her risikerer han at han får barna sine imot seg og skaper en livsvarig konflikt. I tillegg sitter han igjen med ingenting dersom det blir samlivsbrudd.

Anonymkode: c1812...9c3

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde nok skrevet under, for det hadde ikke vært bindende ved din fars død. 
Problemet med at stemor sitter i uskifte er jo for det første hvis stemor er ganske ung, så vil hun kanskje overleve stebarna sine. For det andre kan hun faktisk sløse bort alt, dvs det «kan» hun ikke, men dere ville ikke klart å oppdage det.

Men nå har hun jo særeie, og det er ingenting dere kan gjøre med det, Stemor vil sikkert uansett prioritere sine egne arvinger, tantebarn o.l. Moralen er - stay married!

unntaket er hvis din far dør ila kort tid og man kan argumentere med at det er dødsdisposisjon.

Får håpe hun skiller seg fra fin far så han ser hvor «smart» han har vært.

 

Anonymkode: e648f...262

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jøss, hvorfor skulle dere få forskudd på arv nå? Er din far døende? 

Du/ dere virker kravstore og egoistiske. Klart far vil sikre stemor - som har bidratt i å betale på boligen. Hun skal da ikke risikere å bli kastet ut av dere hvis faren din dør først.

Anonymkode: 46ee1...a34

Fordi at da hadde vi visst at vi i hvert fall hadde fått noe mens når hun sitter i uskifte så kan vi ikke vite det. Han er ikke døende, men de har mye penger. Mye mer enn de klarer å bruke opp.

Anonymkode: 63e7b...4b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er i en ganske lik situasjon du beskriver, men de er færre søsken. Han og søsknene signerte selvfølgelig på kontrakten. De hadde en god dialog med stemor og forventninger. De forventet å kunne ta ut gjenstander fra deres felles hus som tilhørte far, og de har en muntlig avtale om at hun ikke skal bruke opp arven når hun sitter i uskiftet bo.

far sier at dere arver stemor ved hennes død (dersom hun dør først vil arven gå til din far som igjen går til dere). Det er raust av henne. Jeg synes det er rart at dere ikke signerte.

Anonymkode: 95d2a...2de

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...