AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #21 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det angår ikke dem, men det angår jo oss. Vi vet at vi ikke kommer til å få noe mer enn småpenger etter mamma, og det gjorde at vi ville være sikre med pappa. Men han vil heller at den nye kona skal leve i sus og dus enn at barna hans skal få noe. Jeg forstår ikke hvordan dere som svarer her tenker. Hvordan kan hun bety mer enn oss? Anonymkode: 63e7b...4b5 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan kan hun bety mer enn oss? Hun har betalt mer på boligen. Derfor er det også rettferdig at hun ikke skal kastes ut av dere. Dere ville ha fått pengene deres før eller siden. Dere ga ham faktisk ikke noe valg. Hva trodde dere skulle skje når dere sa nei? Dette er deres hjem de bygger opp. Dette har med rettferdighet å gjøre, ikke hvem som betyr mest. Anonymkode: 0392b...dc5 35
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #22 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi at da hadde vi visst at vi i hvert fall hadde fått noe mens når hun sitter i uskifte så kan vi ikke vite det. Han er ikke døende, men de har mye penger. Mye mer enn de klarer å bruke opp. Anonymkode: 63e7b...4b5 Det er ikke deres penger uansett. Man kan aldri anta at man arver noe som helst. Du har vel en jobb og tjener egne penger? Det er frekt å anta og regne med arv. Din far gjorde helt rett. Anonymkode: 95d2a...2de 49
Brunello Skrevet 18. desember 2020 #23 Skrevet 18. desember 2020 Barnløs stemor. Hadde du spilt kortene dine litt bedre, kunne dere endt opp med å arve henne også. Nå ender du opp med lite eller ingen ting. 39
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #24 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette virker veldig overilt. Her risikerer han at han får barna sine imot seg og skaper en livsvarig konflikt. I tillegg sitter han igjen med ingenting dersom det blir samlivsbrudd. Anonymkode: c1812...9c3 Takk. Jeg mener også at han burde tenkt seg om, også med tanke på at de kan skilles. Og han kunne vist større forståelse for våre bekymringer enn å bare plutselig gjøre seg blakk. Anonymkode: 63e7b...4b5 7
Jentadi Skrevet 18. desember 2020 #25 Skrevet 18. desember 2020 Hvorfor er dere så gira på far sine penger? For meg framstår dere som griske. Jeg forstår godt han vil sikre sin kone etter sin død. Noe annet ville vært rart. 48
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #26 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min mann er i en ganske lik situasjon du beskriver, men de er færre søsken. Han og søsknene signerte selvfølgelig på kontrakten. De hadde en god dialog med stemor og forventninger. De forventet å kunne ta ut gjenstander fra deres felles hus som tilhørte far, og de har en muntlig avtale om at hun ikke skal bruke opp arven når hun sitter i uskiftet bo. far sier at dere arver stemor ved hennes død (dersom hun dør først vil arven gå til din far som igjen går til dere). Det er raust av henne. Jeg synes det er rart at dere ikke signerte. Anonymkode: 95d2a...2de Ha ha. FAR kan ikke bestemme at se arvet stemor. Hun kan når Daim helst endre sitt testamente. Kan ikke dere som ikke vet noe om dette være ... stille? Anonymkode: e648f...262 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #27 Skrevet 18. desember 2020 Jeg synes dere høres griske ut. Anonymkode: 18c42...000 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #28 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere burde nok skrevet under, for det hadde ikke vært bindende ved din fars død. Problemet med at stemor sitter i uskifte er jo for det første hvis stemor er ganske ung, så vil hun kanskje overleve stebarna sine. For det andre kan hun faktisk sløse bort alt, dvs det «kan» hun ikke, men dere ville ikke klart å oppdage det. Men nå har hun jo særeie, og det er ingenting dere kan gjøre med det, Stemor vil sikkert uansett prioritere sine egne arvinger, tantebarn o.l. Moralen er - stay married! unntaket er hvis din far dør ila kort tid og man kan argumentere med at det er dødsdisposisjon. Får håpe hun skiller seg fra fin far så han ser hvor «smart» han har vært. Anonymkode: e648f...262 Jeg sa det til han. Han svarte at de har en annen avtale seg imellom som gjør at de deler likt om de skilles. Jeg har sendt e-mail til en advokat for å høre om det er lov. Anonymkode: 63e7b...4b5 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #29 Skrevet 18. desember 2020 Nå har dere sikret dere at dere ikke får noen ting. Anonymkode: 49ee7...7b7 18
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #30 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ha ha. FAR kan ikke bestemme at se arvet stemor. Hun kan når Daim helst endre sitt testamente. Kan ikke dere som ikke vet noe om dette være ... stille? Anonymkode: e648f...262 Litt feiltasting her. Det ville uansett vært NULL garanti for å arve stemor. Hun kunne endret testamentet når som helst. Anonymkode: e648f...262 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #31 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke deres penger uansett. Man kan aldri anta at man arver noe som helst. Du har vel en jobb og tjener egne penger? Det er frekt å anta og regne med arv. Din far gjorde helt rett. Anonymkode: 95d2a...2de Jeg er student og det er alle vi voksne. Pappa har selv sagt at vi kommer til å arve ganske mye etter han selv om vi er seks. Anonymkode: 63e7b...4b5 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #32 Skrevet 18. desember 2020 Skjønner ikke at dere tror dere har krav på noe uansett. Man skal ikke tro at alle arver. Dere satt dere selv i denne situasjonen mener jeg, som flere skriver, raushet er en fin ting. Det er ikke deres penger eller hus, så her burde dere vært greie. Anonymkode: f1e3c...84d 17
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #33 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vi diskuterte hva vi skulle si og synes ikke at vår frykt for å ende opp uten noe er helt ubegrunnet heller. Anonymkode: 63e7b...4b5 Vel, faren var at hun hadde «brukt opp alt», hva nå det skal bety, men nå vet dere med sikkerhet at dere ikke får noe, verken penger eller noe godt selskap i dem. Anonymkode: f6007...40d 9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #34 Skrevet 18. desember 2020 Jeg vil si det er VELDIG spesielt av faren din. Anonymkode: e648f...262 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #35 Skrevet 18. desember 2020 Brunello skrev (7 minutter siden): Barnløs stemor. Hadde du spilt kortene dine litt bedre, kunne dere endt opp med å arve henne også. Nå ender du opp med lite eller ingen ting. Stemor har sagt at vi kommer til å arve etter henne, men med ulike summer etter alder og hvor vi er i livet hvis pappa dør først. Men du har nok rett i at vi eldste ikke kommer til å få noe nå. Hun har et ganske uforsonende vesen. Jeg synes at pappa kunne prøvd å forstå hvorfor vi tenker som vi tenker, men det vil han ikke. Anonymkode: 63e7b...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #36 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Kan han gjøre dette? Kan man omgå arveloven så enkelt? Anonymkode: 63e7b...4b5 Ja, dette er hans måte å skrive testamentet på. Et testamente han tok opp med drøfting med deg/dere med bedre betingelser enn nå, men ettersom dere nektet å godta det så gjorde han det slik. Han lever enda, og han gjør som han vil. Når folk kommer med arveforslag over hvordan dem vil fordele pengene, så må man bare godta det med mindre dem gjør deg/dere arveløs. Det var ikke baktanken til din/deres far her først. Men det ble jo nærmest det etterhvert pga at dere var vanskelig. Det er faktisk ikke opp til deg/dere, det er opp til den parten som har eiendelene. Slag i trynet der altså, men det er ingenting du/dere kan gjøre med det. Annet enn å prøve å skvære opp den dårlige stemningen, og prøve å bygge opp lojalitet igjen. Penger splitter alltid familien. Din far prøvde å unngå det, men ettersom du/dere var vanskelig så får det bare bli slik! Anonymkode: c736c...8d3 24
Julia1 Skrevet 18. desember 2020 #37 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg synes at pappa kunne prøvd å forstå hvorfor vi tenker som vi tenker, men det vil han ikke. Han skjønner hvordan dere tenker. Dere tenker at dere har rett på hanns penger. Han vil vise dere at det har dere ikke. Han vil også vise dere at han nå er forpliktet til den nye konen. Han er kanskje redd for at dere ikke vil behandle henne respektfullt. I så fall er det utrolig lurt av han å overføre pengene til henne. Å be om forskudd på arv er bare utrolig frekt! Nei, dere burde ha skrevet under på det med uskiftet bo, det var egentlig en veldig god deal for dere, særlig med tanke på at hun er barnløs og dere mest sannsynlig vil arve henne! 31 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #38 Skrevet 18. desember 2020 Det er jo ikke penger du kan regne med å få, det høres ut som du tror du har rett på penger fra faren din, død eller levende. Anonymkode: f59cf...bcb 25
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #39 Skrevet 18. desember 2020 Når dét er sagt så er det et dristig valg av deres far. Han har jo ingen garantier for at forholdet kommer til å vare. Og hvis det brytes opp nå, så står jo alt i hennes navn, med andre ord han selv står uten noe som helst etterpå. Dumdristig og naivt. Hvis stemor ønsker å være en ond heks nå så vinner hun alt. For øvrig også svært spesielt at en far velger å nærmest gjøre barna arveløse, selv om dere var uenige på null grunnlag i forslaget hans. Jeg hadde blitt forbannet selv om jeg hadde en slik far. Så jeg forstår det. Anonymkode: c736c...8d3 10
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #40 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stemor har sagt at vi kommer til å arve etter henne, men med ulike summer etter alder og hvor vi er i livet hvis pappa dør først. Men du har nok rett i at vi eldste ikke kommer til å få noe nå. Hun har et ganske uforsonende vesen. Jeg synes at pappa kunne prøvd å forstå hvorfor vi tenker som vi tenker, men det vil han ikke. Anonymkode: 63e7b...4b5 Dere har jo ikke akkurat vist forståelse for deres tanker og følelser, og det er faktisk deres penger og noe de to har bygd opp sammen. Jeg hadde som far vært svært skuffet her, og mye mulig gjort det samme. Sikret min ektefelle, som har fortjent å få fortsette å bo i boligen DE har betalt for, til fordel for barn som var mer opptatt av å få mest mulig enn å forstå hvor urimelig det er at de skulle kunne kaste stemor ut av boligen hun har betalt mest angående. Sikkert korrekt det, for 6 barn er ikke gratis å ha. At mor har skuslet bort arven på sin side, selv om hun fikk fars del også, fordi hun ikke har holdt boligen vedlike, det er du/dere mindre opptatt av enn at han som har vært usedvanlig raus økonomisk kunne gi dere mer. Ved å ikke sørge for at stemor fikk bo i boligen hun også har jobbet og betalt for. Det som for dere var "gratis penger i hendene" er noe hun har betalt for og fortjener mer enn dere. Arv skal man ikke ta som selvfølgelig. Slikt er aldri deres penger før arven er fordelt. Dere tenker som det er det, selv om far har forklart at stemor har betalt mest, og det ikke er riktig da at hun må ut av huset om han dør. Foreldre er også mennesker med følelser, og kan bli skuffet og såret. Dere viste tydelig at pengene betyr mer for dere enn hva som er rett og rettferdig i denne situasjonen, og da forstår jeg at far gjorde som han gjorde, for å sikre partner fra å bli kastet ut av eget hjem. Med deres fokus på å få arv, og svært lite på riktig, menneskelig omtanke og rettferdighet, virket jo det svært sannsynlig. Jeg antar dere er ganske unge og umodne. Myndige betyr ikke at man er voksen og tenker lengre enn egen nesetipp. Anonymkode: b4893...e55 34
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå