Gå til innhold

Togkonduktør uthengt som rasist på sosiale medier: Nye videoopptak viser hva som faktisk skjedde på toget

Dankert

Anbefalte innlegg

FryNor skrev (2 minutter siden):

Hvorfor mener du at straffelovens Kapittel 14, §176 er gjeldene i denne situasjonen?.

"Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet."

Nå må du ikke glemme at det er Straffeprosessloven du viser til.

Jernbaneloven § 7a: 

"Reisende med transportmiddel som reguleres etter loven her, som i kontroll ikke kan framvise gyldig billett, og som ikke på stedet betaler slik tilleggsavgift som departementet har godkjent med hjemmel i § 7 første ledd, kan holdes tilbake av transportselskapets kontrollører så lenge den reisende ikke gir tilstrekkelige opplysninger om navn, adresse og fødselsdato. Tilbakeholdsretten gjelder også mens de gitte opplysninger verifiseres.

Retten til å holde tilbake personer etter første ledd gjelder bare når slik rett er godkjent av departementet som del av selskapets transportvilkår.

Tilbakehold kan ikke foretas dersom det etter forholdene ville innebære et uforholdsmessig inngrep.

Personer under 15 år bør ikke holdes tilbake."

Kan du begrunne hvorfor disse paragrafene er gjeldene for det som diskuteres?, argumentasjonen din bekrefter jo bare det motsatte av det du mener.

De var over 16 alle sammen. Sånn når du først skal sitere noe, så burde det i det minste være riktig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

someone_here skrev (31 minutter siden):

Si ifra til ham at alle oppegående mennesker støtter det som han gjørde i episoden

Det skal jeg, han har det ikke lett om dagen. Vi alle i bedriften støtter han. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle han låse opp døren til do? Det blir for dumt. Han burde tilkalle politiet. Ikke ta saken i egne hender. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FryNor skrev (7 minutter siden):

Hvorfor mener du at straffelovens Kapittel 14, §176 er gjeldene i denne situasjonen?.

"Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet."

Nå må du ikke glemme at det er Straffeprosessloven du viser til.

Jernbaneloven § 7a: 

"Reisende med transportmiddel som reguleres etter loven her, som i kontroll ikke kan framvise gyldig billett, og som ikke på stedet betaler slik tilleggsavgift som departementet har godkjent med hjemmel i § 7 første ledd, kan holdes tilbake av transportselskapets kontrollører så lenge den reisende ikke gir tilstrekkelige opplysninger om navn, adresse og fødselsdato. Tilbakeholdsretten gjelder også mens de gitte opplysninger verifiseres.

Retten til å holde tilbake personer etter første ledd gjelder bare når slik rett er godkjent av departementet som del av selskapets transportvilkår.

Tilbakehold kan ikke foretas dersom det etter forholdene ville innebære et uforholdsmessig inngrep.

Personer under 15 år bør ikke holdes tilbake."

Kan du begrunne hvorfor disse paragrafene er gjeldene for det som diskuteres?, argumentasjonen din bekrefter jo bare det motsatte av det du mener.

På hvilken måte bekrefter argumentasjonen min det motsatte av hva jeg mener? Du har jo ikke engang styr på straffelov vs straffeprosesslov, og forstår ikke ordlyden i jernbaneloven.

Og som jeg sa i sted, skal du kaste deg inn i en debatt, så får du lese hele tråden. Den er bare fem sider lang, og jeg har allerede redegjort for disse bestemmelsene.

Marcus Halberstram skrev (6 minutter siden):

Dette er off-topic, men mange tenker nok det samme om andre yrker, som f.eks lærer, av samme grunner som vi ser i denne tråden. 

Om man er så interessert i å utøve fysisk makt, så får man søke seg inn på Politihøgskolen eller Kriminalomsorgens utdanningssenter i steder for å ta seg arbeid i serviceyrker. Eventuelt bare begynne med kampsport.

lillemy02 skrev (3 minutter siden):

Du jobber som konduktør i Vy du også altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lillemy02 said:

Slikt som dette skal man ikke finne seg i, håper han får hjelp til å reagere tilstrekkelig mot de som uten videre syntes det var greit å potensielt ødelegge et menneske. Advokater bør se litt nærmere på mulighetene for å følge opp her, og barnevernet kan godt undersøke om disse "barna" har det godt .... 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (3 timer siden):

Med fare for å spore av, men konklusjonen (gjerne feilaktig) er tatt for gitt, i premissene til spørsmål stillingen. Petitio principii. Edit. Ser det heter Begging the question på engelsk.

Konklusjonen er ikke tatt for gitt. Spørsmålene baserer seg på fakta som er allerede kjent og sier ingenting om konklusjonen.  Det er den spørsmålene er stilt til (Jamal Sheik) som sitter med svarene på. Bare for å minne om at det er snakk om spørsmålene som ble stilt i Nettavisen og som jeg har limt inn i tråden. Hvis du mener at det er ''begging the question'', så gi konkrete eksempler på det. 

lillemy02 skrev (1 time siden):

Jeg ville egentlig ikke skrive her men føler for å gjøre det allikevel. Dere som ønsker konduktøren sparket og straffe forfulgt. Dette er en av de beste kjernekarene som jobber på jernbanen! Han har jobbet der lenger en de fleste dere har vert i livet. Han er æresmedlem i foreningen, noe han fikk for all den jobben han har gjort for konduktører opp gjennom årene. Denne personen er en av de beste vi konduktører har som kollega. Tanken på at mennesker som ikke kjenner han roper pedo og rassist til han er faktisk over mitt fatte evne. Denne videoen viser kun hva som skjedde i etterkant og ikke hva som skjedde før. Det at han blir kalt pedo for han ville låse opp doen. Dere forstår jo at de jentene ikke faktisk var på do! Dette var det andre toget de ble kastet ut av og det for en grunn noe han faktisk hadde fått beskjed om i forkant! 
Det er en grunn til at hele vy står bak han og støtter han i denne vanskelige situasjonen

Vi er mange som ikke jobber i Vy som også støtter ham. Jeg håper han er klar over dette.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbene skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skulle han låse opp døren til do? Det blir for dumt. Han burde tilkalle politiet. Ikke ta saken i egne hender. 

Som jeg skrev tidligere video opptaket begynte lenge etter at selve hendelsen begynte. Det var snakk om 15-20 minutter før. Konduktører har som plikt til å låse opp døren etter gjentatte advarsler pga sikkerhet. Disse ungdommene satt ikke på do, de løp in der for å gjemme seg og regnet med at toget skulle gå videre slik at de kunne snike. Dette var tog nr2 de ble kastet ut av. De dro samme nummeret på forrige tog bortsett fra at der ble det ikke filmet!

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillemy02 skrev (4 minutter siden):

Som jeg skrev tidligere video opptaket begynte lenge etter at selve hendelsen begynte. Det var snakk om 15-20 minutter før. Konduktører har som plikt til å låse opp døren etter gjentatte advarsler pga sikkerhet. Disse ungdommene satt ikke på do, de løp in der for å gjemme seg og regnet med at toget skulle gå videre slik at de kunne snike. Dette var tog nr2 de ble kastet ut av. De dro samme nummeret på forrige tog bortsett fra at der ble det ikke filmet!

Og klok av skade; hvorfor ikke bare vente på politiet fremfor å leke John McClane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, lillemy02 said:

De var over 16 alle sammen. Sånn når du først skal sitere noe, så burde det i det minste være riktig.

@FryNor siterte lovteksten, ikke de aktuelle ungdommenes alder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SamusAran skrev (1 minutt siden):

Og klok av skade; hvorfor ikke bare vente på politiet fremfor å leke John McClane...

Klok av skade? Det var da ikke samme konduktør som var tilstede på begge togene. I slike tilfeller så ringes det neste toget for å si ifra at de ikke ønsker å betale. Hva som faktisk skjedde i forrige tog fikk han kun vite etter at dette skjedde og andre konduktøren forklarte seg hva som skjedde med han.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (8 minutter siden):

Konklusjonen er ikke tatt for gitt. Spørsmålene baserer seg på fakta som er allerede kjent og sier ingenting om konklusjonen.  Det er den spørsmålene er stilt til (Jamal Sheik) som sitter med svarene på. Bare for å minne om at det er snakk om spørsmålene som ble stilt i Nettavisen og som jeg har limt inn i tråden. Hvis du mener at det er ''begging the question'', så gi konkrete eksempler på det. 

Vi er mange som ikke jobber i Vy som også støtter ham. Jeg håper han er klar over dette.

Jeg som har misforstått, trodde ikke du var kjent med uttrykket, har ikke noe stort behov for å forsvare utrykket brukt i sammenheng med spørsmålene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som ikke evner å ha en eneste kritisk tanke vedrørende konduktørens bruk av fysisk makt;

Hvordan skal vi som samfunn lære opp ungdom at det ikke er greit å oppføre seg slik, dersom man mener at det er innafor å bruke fysisk makt når man selv synes det må være greit?

Trenger ikke svare meg på dette, men jeg ber dere innstendig om en liten selvransakelse angående dette. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, nemlig å fordømme både ungdommenes oppførsel og samtidig være kritisk til hvordan konduktøren håndterte situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SamusAran skrev (6 minutter siden):

Holde igjen et helt tog med passasjerer?

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (3 timer siden):

Full støtte til konduktøren. Det kommer en eventuell dommer til å ha og. 

Saken vil helt klart gå i konduktørens favør. Er vel bare en kranglefant her inne som tror noe annet. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SamusAran skrev (1 minutt siden):

Til alle dere som ikke evner å ha en eneste kritisk tanke vedrørende konduktørens bruk av fysisk makt;

Hvordan skal vi som samfunn lære opp ungdom at det ikke er greit å oppføre seg slik, dersom man mener at det er innafor å bruke fysisk makt når man selv synes det må være greit?

Trenger ikke svare meg på dette, men jeg ber dere innstendig om en liten selvransakelse angående dette. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, nemlig å fordømme både ungdommenes oppførsel og samtidig være kritisk til hvordan konduktøren håndterte situasjonen.

Det virker som konduktøren har holdt seg godt innenfor regelverket i denne saken 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, SamusAran said:

sjarmerende...

Tenk og litt på hvilken utvikling du støtter, hvilken side du velger å stå på

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (Akkurat nå):

Holde igjen et helt tog med passasjerer?

Skulle likt å sett kost nytte funksjonen i denne beregningen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannjessheim1984 skrev (35 minutter siden):

Nordmenn er ikke rasister. Det er disse mørkhudete ungdommene som trenger oppdragelse. 

Jeg skjønner ikke hvorfor denne saken blandes med rasisme overhodet!   Konduktøren gjorde ingenting som tilsier at han har rasistisk tankegang.  Noen andre som skjønner?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SamusAran skrev (28 minutter siden):

På hvilken måte bekrefter argumentasjonen min det motsatte av hva jeg mener? Du har jo ikke engang styr på straffelov vs straffeprosesslov, og forstår ikke ordlyden i jernbaneloven.

Og som jeg sa i sted, skal du kaste deg inn i en debatt, så får du lese hele tråden. Den er bare fem sider lang, og jeg har allerede redegjort for disse bestemmelsene.

Om man er så interessert i å utøve fysisk makt, så får man søke seg inn på Politihøgskolen eller Kriminalomsorgens utdanningssenter i steder for å ta seg arbeid i serviceyrker. Eventuelt bare begynne med kampsport.

Du jobber som konduktør i Vy du også altså?

Jeg har lest igjennom hele tråden, og heldigvis er det hverken du eller jeg som skal bestemme om denne konduktøren har gjort noe ulovlig i denne sammenheng, og hva en eventuell straff vil bli. Så det er jo egentlig bare unødvendig å diskutere.

Saken er her at ungdommer og en profilert instagramkonto, hang ut konduktøren på feil grunnlag. De løy og viste kun en liten del av hendelsesforløpet, så det passet inn i deres narrativ om rasisme. De påsto til og med at konduktøren tok kvelertak på ene jenta (og her kan man dra paralleller til «I cant breath» slagordet til blm-bevegelsen), mens det med nærmere ettersyn viste seg at jenta mest sannsynligvis tok kvelertak på seg selv. Når de må finne opp hendelser de liksom blir utsatt for, og prøver å skjule det som egentlig foregår, virker det jo som at hverken disse ungdommene eller driverne av instagramkontoen faktisk skjønner alvoret med rasisme. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...